×
اجتماعی
شناسه خبر : 337874
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1405/05/21 ساعت 02:00
آیا رژیم وگان روند پیری را کند می‌کند؟

نتایج یک مطالعه علمی جدید

آیا رژیم وگان روند پیری را کند می‌کند؟

یک مطالعه بالینی جدید نشان می‌دهد که پیروی از رژیم وگان به مدت یک ماه، می‌تواند «ساعت بیولوژیکی» بدن را تغییر دهد. محققان دریافتند این سبک تغذیه با تغییر در نشانگرهای اپی‌ژنتیکی، التهاب را کاهش داده و سوخت‌وساز بدن را بهبود می‌بخشد، بدون آنکه کد ژنتیکی فرد تغییر کند.

نورنیوز- گروه اجتماعی: پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه‌گو و دانشگاه فرایبورگ آلمان در یک مطالعه بالینی دریافتند که پیروی از رژیم وگان (کاملاً گیاهی) به مدت یک ماه، تغییرات قابل‌اندازه‌گیری در نشانگرهای شیمیایی مرتبط با دی‌اِن‌اِی ایجاد می‌کند. این تغییرات که در مجله مِدکام/ MedComm منتشر شده، با کاهش التهاب، تغییر در سوخت‌وساز و کندشدن پیری زیستی مرتبط بودند، در حالی که دی‌اِن‌اِی اصلی فرد بدون تغییر باقی ماند.

پژوهشگران بر روی اپی‌ژنوم متمرکز شدند. اپی‌ژنوم سامانه‌ای از نشانگرهای شیمیایی است که به سلول‌ها کمک می‌کند تا تعیین کنند کدام ژن‌ها فعال‌تر یا غیرفعال‌تر شوند. این نشانگرها کد ژنتیکی را تغییر نمی‌دهند، بلکه مانند دستورالعمل‌هایی روی آن عمل می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین سازوکارهای اپی‌ژنتیکی، متیلاسیون دی‌اِن‌اِی است؛ فرآیندی که در آن برچسب‌های شیمیایی کوچکی به دی‌اِن‌اِی متصل می‌شوند و بسته به جایگاه خود، می‌توانند فعالیت ژن‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.

چگونه رژیم‌های غذایی آزمایش شدند؟

پژوهشگران نمونه‌های خون ۴۸ بزرگسال سالم را بررسی کردند. همه شرکت‌کنندگان ابتدا به مدت یک هفته از یک رژیم غذایی استاندارد پیروی کردند و سپس به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول رژیم وگان (کاملاً گیاهی) و گروه دوم رژیم پرگوشت را به مدت یک ماه دنبال کردند. هر دو رژیم از نظر کالری مشابه بودند تا تأثیر ترکیب غذاها، نه کاهش کالری یا وزن، بررسی شود.

پژوهشگران بیش از ۸۰۰ هزار جایگاه متیلاسیون را در سراسر ژنوم قبل و بعد از مداخله مقایسه کردند و به دنبال تغییرات هماهنگ در مسیرهای زیستی بودند.

نشانه‌های کاهش التهاب

یکی از واضح‌ترین الگوها به سیستم ایمنی مربوط می‌شد. داده‌های متیلاسیون نشان داد که افراد گروه وگان، نسبت کمتری از نوتروفیل‌ها (نوعی سلول ایمنی که در التهاب نقش دارد) داشتند. همچنین نسبت بالاتری از سلول‌های CD4 T (که به تنظیم پاسخ‌های ایمنی کمک می‌کنند) در آن‌ها پیش‌بینی شد. این تغییرات با کاهش التهاب و بهبود تنظیم سیستم ایمنی مرتبط بود.

تغییرات در مسیرهای رشد و سوخت‌وساز

پژوهشگران همچنین افزایش متیلاسیون را در نزدیکی نواحی آغازگر ژن‌های مرتبط با رشد سلولی و مسیرهای سرطانی شناسایی کردند که می‌تواند فعالیت این ژن‌ها را کاهش دهد. همچنین تغییراتی در مسیرهای مرتبط با سوخت‌وساز چربی، سیگنال‌دهی انسولین، ترمیم دی‌اِن‌اِی و پاسخ به استرس سلولی مشاهده شد.

آیا رژیم وگان پیری را کند می‌کند؟

پژوهشگران از ساعت‌های اپی‌ژنتیکی (ابزارهای ریاضی که الگوهای متیلاسیون دی‌اِن‌اِی را برای تخمین جنبه‌هایی از پیری زیستی به‌کار می‌برند) استفاده کردند. دو ساعت که برای پیش‌بینی نتایج مرتبط با سلامت طراحی شده بودند، نشان دادند که پیری زیستی در گروه وگان در طول یک ماه کند شده است. ساعت سوم که عمدتاً برای تخمین سن تقویمی ساخته شده، الگوی متفاوتی نشان داد.

دکتر جروم مرتنز (Jerome Mertens)، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهند که همه ابزارهای اندازه‌گیری پیری زیستی نتایج یکسانی ارائه نمی‌دهند. ساعت‌های مرتبط با خطر بیماری و سلامت کلی، همگی در یک جهت اشاره داشتند و نشان می‌دادند که تغییرات رژیم غذایی بر مسیرهای مرتبط با سلامت تأثیر گذاشته است، نه صرفاً گذر زمان.

شواهد امیدوارکننده، اما نه یک نسخه قطعی

البته این مطالعه محدودیت‌هایی هم دارد. تعداد شرکت‌کنندگان آن کم (۴۸ نفر) و مدت زمان آن کوتاه (یک ماه) بود. همچنین تغییرات مشاهده‌شده در خون ممکن است با تغییراتی که در سایر بافت‌های بدن مانند مغز، کبد یا عضلات رخ می‌دهد، یکسان نباشد.

دکتر مکس استورز (Max Storz)، نویسنده ارشد دیگر این مطالعه، می‌گوید: مطالعه ما به شواهد رو به رشدی اضافه می‌کند که تغذیه می‌تواند زیست‌شناسی را در سطح مولکولی شکل دهد. گام بعدی این است که بفهمیم آیا این تغییرات اپی‌ژنتیکی در طول زمان پایدار می‌مانند و آیا به بهبودهای معنادار در سلامت طولانی‌مدت منجر می‌شوند یا خیر.

رژیم وگان ممکن است با تأثیر بر نحوه عملکرد ژن‌ها، به کاهش التهاب، بهبود سوخت‌وساز و کند شدن روند پیری کمک کند، اما برای تأیید قطعی این نتایج به تحقیقات بزرگ‌تر و طولانی‌تری نیاز است.


نظرات

آخرین اخبار
کشف باستان‌شناسی قرن؛ شناسایی کشتی 2100 ساله در سواحل سیسیل
آیا رژیم وگان روند پیری را کند می‌کند؟
هشدار پلیس راه درباره خطر تصادف در ساعات 16 تا 20 و نیمه‌شب تا 6 صبح
جزئیات ناآرامی‌های عین‌العرب سوریه؛ بیشتر بازداشت‌شدگان خردسال بودند
کاهش شدید ذخایر موشکی آمریکا؛ استفاده از 1500 پاتریوت در درگیری با ایران
انتقال پیام نخست‌وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به پزشکیان
ارتش یمن مراکز و انبارهای تسلیحاتی مزدوران سعودی را درهم کوبید
نیویورک تایمز: ایران به خلبان اف-15 آمریکا نیم ثانیه فرصت داد
نماینده روسیه در شورای امنیت: کرانه باختری به «نقطه بی‌بازگشت» نزدیک می‌شود
عراق اقدام کلمبیا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را محکوم کرد
هشدار هواشناسی تهران؛ وزش باد شدید و احتمال طوفان در ارتفاعات
دروغ‌پراکنی ترامپ درباره تنگه هرمز؛ اداره اطلاعات انرژی خلاف آن را اعلام کرد
از تولید تا توزیع؛ چرایی عقب‌ماندگی تولید برق کشور نسبت به سال گذشته
ترامپ آزادی تفنگدار سابق آمریکایی زندانی در روسیه را تایید کرد
انفجارهای مهیب در جنوب لبنان؛ اجرای سیاست «زمین سوخته» توسط ارتش اسرائیل
ترامپ: سلاح و جنگنده به اروپا می‌فروشیم و آنها در ارسال به اوکراین آزادند
همکاری با هند برای تأمین دارو ادامه دارد
ابراز همدردی ایران با کلمبیا
آخرین اخبار زلزله کلمبیا؛ فرو ریختن بیمارستان و کلیسای تاریخی در پی لرزه‌های شدید
یمن یک کشتی سعودی را در باب المندب هدف قرار داد
هشدار سازمان ملل؛ کرانه باختری در آستانه فروپاشی کامل است
رقابت آسیایی برای اورانیوم قزاقستان
جنگ رمضان؛ آمریکا در کمتر از 20 روز به استیصال رسید
آغاز بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی مدارس تهران
ضرب و شتم مدیر برق عسلویه حین جمع‌آوری دستگاه‌های استخراج رمزارز
بقائی؛ نظام بین الملل در حال بازگشت به دوران «غرب وحشی» است؟
پزشکیان: بر تعمیق روابط با پاکستان در همه زمینه‌ها تأکید داریم
خدمت‌رسانی هلال احمر در اربعین 1405 به 5.8 میلیون زائر
روایت اشک‌های شمخانی از عنایت ائمه(س) به یک هنرمند ارمنی
برنامه قطعی برق کرمانشاه فردا چهارشنبه 21 مرداد ماه اعلام شد+جدول
برنامه قطعی برق مازندران فردا 21 مرداد ماه + لینک
بمب نقل‌وانتقالات تراکتور؛ جانشین بیرانوند قرمز پوشید
وزارت رفاه: خبر «نقص اطلاعات فراجا» درباره قطع کالابرگ صحت ندارد
ارکستر سمفونیک تهران با «خسوف» به تالار وحدت می‌آید
فرمانده کل ارتش: امید است شاهد تحکیم هرچه بیشتر اقتدار دفاعی و بازدارندگی باشیم
زمانبندی قطعی برق قم فردا 21 مرداد + لینک
تغییر استراتژی کشتیرانی ترکیه؛ از مسیرهای دریایی به سمت حمل‌ونقل ریلی
وزیر کشور پاکستان با عراقچی دیدار کرد
عراقچی و طالبانی بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی تاکید کردند
قیمت نفت به 90 دلار رسید
پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه 21 مرداد /دلار سقوط آزاد می کند؟
پیام تبریک سرلشکر وحیدی به فرماندهان جدیدالانتصاب
برنامه کامل مسابقات کشتی قهرمانی جوانان جهان (براتیسلاوا 2026)
نقشه راه وزیر صمت برای توسعه صادرات؛ همسایگان، محور اصلی دیپلماسی اقتصادی
غرب آسیا، نه حیاط خلوت غرب است و نه میدان نفوذ هیچ قدرت دیگر
محسن رضایی: آمریکا جنگ را تمام کند و پول‌های مسدودی ایران را بپردازد
ذخایر سدهای تهران 200 میلیون مترمکعب کمتر از میانگین؛ خشکسالی پایتخت تداوم دارد
راز نفوذ محمد(ص) در دل تاریخ چه بود؟
نورویدئو | صلحی که بوی اشغال می دهد
«همتی» برای شرکت در اجلاس بریکس عازم هند شد