×
اجتماعی
شناسه خبر : 318832
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1405/02/31 ساعت 05:03
حقیقتِ پشت پرده روغن‌های سویا و آفتابگردان در ابتلا به سرطان

حقیقتِ پشت پرده روغن‌های سویا و آفتابگردان در ابتلا به سرطان

پژوهشگران ارتباطی میان اسید لینولئیک در برخی روغن‌های آشپزی و تشدید سرطان پستان یافته‌اند؛ با این حال، متخصصان تأکید می‌کنند که «تعادل در رژیم غذایی» و «سبک زندگی کلی» همچنان مهم‌تر از حذف یک ماده غذایی خاص در پیشگیری از بیماری‌هاست.

نورنیوز- گروه اجتماعی: پژوهشگران ارتباط نگران‌کننده‌ای بین اسید لینولئیک موجود در بسیاری از روغن‌های رایج آشپزی و سرطان تهاجمی پستان (نوع سه‌گانه منفی) یافتند. این خبر سوالات بزرگی درباره انتخاب‌های غذایی ما ایجاد می‌کند اما قبل از اینکه با وحشت کابینت آشپزخانه‌تان را خالی کنید، به این موارد توجه کنید.

اسید لینولئیک چیست و چرا همه‌جا وجود دارد؟

اسید لینولئیک، نوعی اسید چرب امگا-۶ است که به وفور در روغن‌های سویا، آفتابگردان و ذرت یافت می‌شود. از آنجا که بدن ما نمی‌تواند این چربی ضروری را خودش تولید کند، باید آن را از طریق غذا دریافت کنیم. این اسید چرب نقشی اساسی و حیاتی در ساخت غشاهای سلولی سالم، حفظ سلامت پوست و کنترل التهاب دارد، بنابراین، مانند بسیاری از مسائل تغذیه‌ای، این ماده هم خوب است و هم به مقدار و شرایط مصرف آن، احتمالا چندان خوب نباشد.

پژوهشگران چه چیزی کشف کردند؟

پژوهشگران مرکز پزشکی «ویل کورنل» نیویورک دریافتند که روغن‌های پخت‌وپز سرشار از اسید لینولئیک خطراتی دارند؛ اسید لینولئیک می‌تواند به پروتئینی به نام FABP۵ بچسبد که به ویژه در سلول‌های سرطان سه‌گانه منفی پستان وجود دارد. این ترکیب، مسیر mTORC۱ را فعال می‌کند که یک تنظیم‌کننده کلیدی رشد سلولی است و وقتی تحریک شود، می‌تواند پیشرفت تومور را تسریع کند.

آنان همچنین در موش‌های آزمایشگاهی که با رژیم غذایی مملو از اسید لینولئیک تغذیه شدند، شاهد رشد تومورهای بسیار بزرگ‌تری بودند. نگران‌کننده‌تر اینکه، سطوح بالای پروتئین FABP۵ و اسید لینولئیک در نمونه خون زنان مبتلا به سرطان سه‌گانه منفی پستان دیده شد که ارتباط بیولوژیکی را محتمل‌تر می‌کند.

باید نگران باشیم؟

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اسید لینولئیک ممکن است رشد برخی سرطان‌ها را تشویق کند اما به دقت ادعا نمی‌کند که این روغن‌ها موجب سرطان پستان می‌شوند. عوامل دیگر مانند ژنتیک، رژیم غذایی کلی فرد و محیط زیست همگی به همان اندازه نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

در واقع، نتایج فراتحلیلی در سال ۲۰۲۳ به بررسی ۱۴ تحقیق و داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار زن پرداخت و دریافت که مصرف اسید لینولئیک تاثیر قابل‌توجهی بر خطر ابتلا به سرطان پستان در جمعیت عمومی ندارد. نتایج تحقیق دیگری حتی اشاره کرد، اسید لینولئیک ممکن است در برابر سرطان پستان محافظت ایجاد کند که نشان می‌دهد چرا خواندن دقیق نتایج کار هوشمندانه‌ای است.

سازمان‌هایی مانند بنیاد جهانی تحقیقات سرطان تاکید کرد که مصرف متعادل روغن‌های گیاهی خطرناک نیست بلکه چاقی و نه چربی‌های خاص عامل اصلی خطر رژیم غذایی برای سرطان محسوب می‌شود.

رژیم غذایی، سرطان، و پیری سالم

تحقیق ۳۰ ساله دانشگاه هاروارد اطلاعات سلامت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را دنبال کرد و نتایج آن نشان داد که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، مغزها و لبنیات کم‌چرب با پیری سالم مرتبط هستند. اما واقعیت تلخ این است که کمتر از ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان واقعا به آنچه پژوهشگران «پیری سالم» نامیدند، رسیدن به سن ۷۰ سالگی بدون ۱۱ بیماری مزمن عمده و با حفظ عملکردهای شناختی، جسمی و روانی رسیدند. بنابراین، در حالی که یک ماجرای کوچک درباره روغن تیتر خبرها را می‌گیرد اما این الگوی کلی رژیم غذایی شماست که در بلندمدت بیشترین اهمیت را دارد.

این ارتباط جدید بین اسید لینولئیک و سرطان سه‌گانه منفی پستان، گامی واقعی به جلو در درک این موضوع است که چگونه انتخاب‌های غذایی ما می‌تواند بر توسعه سرطان تاثیر بگذارد اما این موضوع بر ضرورت رویکردی دقیق و متعادل به تغذیه تاکید می‌کند.

رژیم‌های غذایی غربی امروزی امگا-۶ (مانند اسید لینولئیک) بیشتر و امگا-۳ کمتری دارند و این عدم تعادل می‌تواند التهاب مزمن را تقویت کند که مشخص شده در بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان نقش دارد.

تعادل و تنوع همچنان از ارکان اصلی تغذیه سالم هستند. رژیم غذایی متعادل که سرشار از غذاهای کامل و کم‌چرب و کم‌فرآوری‌شده باشد همچنان بهترین گزینه برای کاهش خطر سرطان و حفظ سلامتی در گذر زمان است.  

نتایج پژوهش کنونی در نشریه Science منتشر شده است.


ایسنا
نظرات

آخرین اخبار
چرا با نوشیدن آب دچار نفخ می‌شویم؟
بهترین راه مقابله با گرمازدگی
چالش جدید انویدیا برای اوپن‌ای‌آی با عرضه مدل عظیم متن‌باز
هشدار درباره نقص‌های مادرزادی قلب کودکان
حفظ زیرساخت‌های اقیانوسی با چسب!
برچسب‌های پایشگر و نیاز بیماران مبتلا به پارکینسون
شناسایی نقطه جوش مولکول‌ها با هوش مصنوعی
کشف 181 قبضه سلاح غیرمجاز در خوزستان
آدان به استقلال برمی‌گردد؟
خروج ناگهانی سخنگوی ترامپ از کاخ سفید
هواپیمای سلطنتی امارات برای دومین روز به تهران آمد
واکنش اسپانیا به ادعای حاکمیتی مراکش
رئیس‌جمهورلهستان ادعای جنجالی درباره دریای بالتیک را رد کرد
نماینده کنگره خطاب به ترامپ: آمریکا را ضعیف و منزوی کردی
ترافیک نیمه‌سنگین در جاده چالوس؛ محدودیت تردد اعلام شد
آلودگی نفتی به 32 هزار مترمربع از سواحل قشم و هنگام رسید
قیمت جدید بنزین اعلام شد؛ عرضه بنزین 87 هزار و 200 تومانی از بامداد پنجشنبه
تنگه هرمز همچنان بسته است
حدود 5 میلیون زائر در روزهای اخیر به مشهد مشرف شده‌اند
العلیمی: دیگر هیچ اقدام حوثی‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند
حماس: با گسترده‌ترین ائتلاف ملی وارد انتخابات می‌شویم
سازمان ملل: تنها یک راه برای بازگشت ثبات به خاورمیانه وجود دارد
هشدار النجبا درباره طرح «انحصار سلاح» در عراق
نرخ باسوادی در ایران به 95.3 درصد رسید
بانوی اصفهانی حج عمره‌اش را به ساخت 168 کلاس درس بخشید
علت مرگ ماهیان بند الماس اردبیل اعلام شد
شب شهادت امام رضا(ع)؛ حرم رضوی غرق اشک و ماتم
هرمزگان، سرآمد مدیریت بحران در کشور
نورویدئو | وقتی گلوله ها خاموش شدند، اقتصاد هدف بعدی شد
شکستگی خط انتقال آب بجنورد مهار شد؛ آب پایدار ماند
مسکو: اوکراین تمایلی به پذیرش اتباع مجرم خود در روسیه ندارد
پیام تبریک سرلشکر صفوی به فرمانده جدید سپاه
وزیر دفاع پاکستان خواستار تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران شد
آغاز کاهش حضور نظامی ناتو در کوزوو
برنامه قطعی برق فارس فردا پنجشنبه 22 مرداد+ لینک
برنامه قطعی برق کرمانشاه فردا پنجشنبه 22 مرداد ماه اعلام شد+ جدول
واکنش دردناک مسی به درگذشت پدرش؛ «نمی‌دانم بدون تو چگونه ادامه دهم»
تهران در سوگ امام رضا(ع)؛ حرکت دسته‌های عزاداری به سمت بیت رهبر شهید
فشار تازه اروپا به ایران با اهرم حقوق بشر
صالحی: جنگ پایان راه نیست؛ مسیر «فتح اکبر» ادامه دارد
مخابره پیام «اس.او.اس» لینکن به آمریکایی‌ها!
پایان رزمایش مشترک ناوهای چین و اندونزی
توجه ویژه «رهبر شهید» به قرآن؛ روایتی از نزدیکان بیت
چرا مسابقات شطرنج کشور در خرم‌آباد لغو شد؟
جزئیات تشییع ایرج خواجه‌امیری اعلام شد
روسیه 2 شناور مرتبط با ارتش اوکراین را در اودسا هدف گرفت
جریمه سنگین برای حمل سوخت مازاد در دوغارون
آخرین وضعیت «چنگیز وثوقی» بازیگر پیشکسوت سینما
مزایده آمریکایی برای شرکت‌های نفت و گاز در خلیج مکزیک
جدول قطعی برق چهارمحال و بختیاری فردا پنجشنبه 22 مرداد به تفکیک شهرستان ها اعلام شد