×
فرهنگی
شناسه خبر : 212700
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/11/25 ساعت 15:48
از شعار تا واقعیت؛ چرا «گوزن‌های اتوبان» ناکام ماند؟

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

از شعار تا واقعیت؛ چرا «گوزن‌های اتوبان» ناکام ماند؟

«گوزن‌های اتوبان» با وجود فیلمنامه‌ای خام و پایانی سردرگم، توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی کسب کند و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را از آن خود کرد. آیا این فیلم شایسته چنین موفقیتی بود یا جشنواره بار دیگر در دام نام‌های بزرگ افتاد؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: «گوزن‌های اتوبان» با ایده‌ای مدرن و جسورانه پا به میدان گذاشت؛ اثری که به نظر می‌رسید می‌تواند نگاهی متفاوت به دنیای بلاگری و فضای مجازی بیندازد. اما نتیجه چیزی جز یک روایت سردرگم، شخصیت‌های تک‌بُعدی و پیامی کلیشه‌ای نشد. فیلم با ریتمی تند و پرکشش آغاز می‌شود، اما هرچه پیش می‌رویم، بیش از آنکه ما را به عمق داستان ببرد، از آن فاصله می‌گیریم. در نهایت، نه منطق اتفاقات روشن است، نه رفتار شخصیت‌ها قابل درک. درست مثل گوزنی که در میان چراغ‌های خیره‌کننده اتوبان سرگردان شده، فیلمساز هم میان واقع‌گرایی و شعارزدگی بلاتکلیف مانده است.

شخصیت‌هایی که زنده نمی‌شوند

عابس، راننده پیک موتوری، درگیر ماجرایی می‌شود که سرنوشت او را تغییر می‌دهد. اما آیا او یک قهرمان است؟ یا قربانی؟ این همان سؤالی است که فیلم هرگز به آن پاسخ نمی‌دهد. عابس، کیانا، صبا و دیگر شخصیت‌های فیلم، همگی در حد تیپ‌های آشنا و کم‌جان باقی می‌مانند و برای تماشاگر، انگیزه‌هایشان گنگ و نامفهوم است. حتی ستاره‌های فیلم مثل الناز شاکردوست، صدف اسپهبدی، پیمان قاسم‌خانی و نوید پورفرج هم نتوانسته‌اند روحی تازه به این کاراکترهای بی‌جان بدمند.

شعارزدگی در لباس مدرن

فیلم در ظاهر، قصد دارد چهره‌ای تاریک از فضای مجازی و تأثیرات مخرب آن به تصویر بکشد. اما در عمل، همان دنیایی را که محکوم می‌کند، با رنگ و لعابی فریبنده و جذاب ارائه می‌دهد. اگر قرار است شبکه‌های اجتماعی، مسیر سقوط باشند، پس چرا فیلم باعث می‌شود مخاطب آرزو کند خودش را در همان مسیر بیندازد؟ از سوی دیگر، چرا همیشه قربانیان این قصه‌ها از طبقات فرودست جامعه‌اند و افراد ثروتمند، حتی اگر شیاد باشند، باز هم در اوج قدرت و ثبات تصویر می‌شوند؟

پایانی که فراموش می‌شود

چپ کردن ماشین بلاگر و سرانجام عابس، به جای آنکه گره اصلی فیلم باشد، بیشتر شبیه یک اتفاق فرعی است که ناگهان پرونده فیلم را می‌بندد. نه تعلیقی دارد، نه هیجانی، و نه حتی یک نقطه دراماتیک برای تماشاگر می‌سازد. از طرفی، ورود عابس به خانه کیانا و رخدادهای پس از آن، هیچ منطق روشنی ندارد. فیلمی که با ایده‌ای قوی شروع شده بود، در پایان، نه حرف تازه‌ای می‌زند و نه حتی همان پیام شعاری‌اش را درست منتقل می‌کند.

جوایز و حاشیه‌ها

با وجود این ضعف‌ها، «گوزن‌های اتوبان» توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی به دست بیاورد و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را دریافت کرد. هرچند بازی او در نقش عابس قابل قبول بود، اما این پرسش همچنان مطرح است که چرا فیلمی با چنین فیلمنامه ضعیف و کارگردانی بی‌روح، تا این حد مورد توجه داوران قرار گرفت؟ آیا نام‌های بزرگ فیلم در این انتخاب‌ها تأثیر داشتند؟

«گوزن‌های اتوبان» می‌توانست یک فیلم اجتماعی درخشان باشد، اما به‌جای تحلیل واقع‌بینانه از زندگی در شبکه‌های اجتماعی، به یک بیانیه شعاری و بی‌اثر تبدیل شد. فیلم نه فقط در ترسیم واقعیت‌های دنیای دیجیتال شکست خورد، بلکه حتی نتوانست داستانی منسجم و قابل باور ارائه دهد. شاید در سال‌هایی که فیلم‌های اجتماعی جایگاهشان را از دست داده‌اند، چنین فیلم‌هایی هم غنیمت باشند، اما آیا این برای سینمای ایران کافی است؟


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
حمله مجدد به یک نفتکش روسی در دریای سیاه
قرارداد اجرایی خط‌آهن رشت ـ آستارا به زودی امضا می‌شود
کاراکاس حمایت خود از ملت فلسطین را اعلام کرد
انتخاب استراتژیک جهانبخش؛ دِندر بلژیک مقصد جدید
دمشق: تجاوزهای مکرر اسرائیل تهدیدی جدی برای امنیت منطقه است
ترامپ: تمام حریم هوایی ونزوئلا باید بسته تلقی شود
درگیری مسلحانه در اربیل با بیش از 20 کشته و زخمی
گلدمن ساکس هشدار داد؛ بهای طلا تا 5 هزار دلار بالا می‌رود
مدارس و دانشگاه‌ها کدام استان ها غیرحضوری شدند؟
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی رسمی دادگستری 1404
تیم فوتبال دختران ایران به مقام سوم کافا رسید
پشت پرده حملات مجدد اسراییل به غزه
حمله به دو نفتکش تحریم‌شده، کار اوکراین بود
دانشگاه‌ها و مدارس تهران یکشنبه و دوشنبه هم مجازی شدند/ اعلام شرایط دورکاری ادارات
افشای اطلاعات 10 متخصص مخوف‌ترین واحد ارتش اسرائیل
اعزام هیأت عالی‌رتبه اوکراین به واشنگتن برای مذاکرات صلح
چرا همیشه سردتان است؟ 11 علت پزشکی احساس سرما
زاکانی: تهران نمونه‌ای بی‌نظیر از همزیستی ادیان است
قرارداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان تامین اجتماعی قطعی شد/جزییات کامل و بسته های پیشنهادی
روزنامه اسرائیلی: مخروبه‌های حملات موشکی ایران هنوز بازسازی نشده است
وزیر دفاع پاکستان هرگونه مذاکره با اسرائیل را رد کرد
نیروگاه سد کرخه از مدار تولید برق خارج شد
حنظله با یک دسته‌گل به استقبال دانشمند صهیونیست رفت!
حزب‌الله در نامه به پاپ: رژیم صهیونیستی تهدید کننده ثبات منطقه است
وزیر خارجه ترکیه فردا به ایران می‌آید
کشف شبکه قاچاق بین‌المللی مواد مخدر با همکاری قضایی ایران و ترکیه
اظهارت جنجالی ساپینتو در آستانه شهرآورد پایتخت
تاکید پزشکیان بر توسعه شبکه ریلی تهران
حذف زنان ایران از جام جهانی فوتسال با شکست از ایتالیا
حمله شهرک نشینان به جنوب بیت لحم
انسداد جاده چالوس برای اجرای عملیات عمرانی
رویدادی فراتر از یک جشنواره سینمایی
دومین مجوز برگزاری آزمون استخدامی معلولان از سازمان اداری و استخدامی اخذ شد
قیمت عمره به 70 میلیون رسید؛ جهش 5 میلیونی در رجب و شعبان
وضعیت آلودگی هوا نگران کننده است
قیمت طلا و سکه امروز شنبه 8 آذر + جدول
ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین هندوراس را عفو می‌کند
پایان ارز ترجیحی صحت ندارد
ایستگاه مترو «مریم مقدس» در خط 6 افتتاح شد
روسیه تغییر تابعیت کشتی‌گیرانش را ممنوع کرد
الحاق پایگاه شناوری «کردستان» و ناوشکن «سهند» به نداجا
پایان فعالیت شبکه هرمی «کیونت» در پایتخت
قیمت دلار و سایر ارزها امروز شنبه 8 آذر 1404
کانادا محدودیت‌های مذهبی را تشدید می‌کند
افزایش جریمه‌ تخلفات رانندگی زیربار تورم بی‌اثر ماند
موج آنفلوآنزا رو به گسترش است؛ ماسک بزنید
بازداشت علی صبوری و 6 نفر از عوامل تولید برنامه نصف شب
چطور آموزش آنلاین را برای دانش آموزان مفیدتر کنیم؟
توضیح استاندار تهران درباره چرایی تاخیر در اعلام تعطیلی‌ها
3 کشته در تیراندازی مرگبار بندرعباس
X
آگهی تبلیغاتی