×
فرهنگی
شناسه خبر : 212700
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/11/25 ساعت 15:48
از شعار تا واقعیت؛ چرا «گوزن‌های اتوبان» ناکام ماند؟

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

از شعار تا واقعیت؛ چرا «گوزن‌های اتوبان» ناکام ماند؟

«گوزن‌های اتوبان» با وجود فیلمنامه‌ای خام و پایانی سردرگم، توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی کسب کند و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را از آن خود کرد. آیا این فیلم شایسته چنین موفقیتی بود یا جشنواره بار دیگر در دام نام‌های بزرگ افتاد؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: «گوزن‌های اتوبان» با ایده‌ای مدرن و جسورانه پا به میدان گذاشت؛ اثری که به نظر می‌رسید می‌تواند نگاهی متفاوت به دنیای بلاگری و فضای مجازی بیندازد. اما نتیجه چیزی جز یک روایت سردرگم، شخصیت‌های تک‌بُعدی و پیامی کلیشه‌ای نشد. فیلم با ریتمی تند و پرکشش آغاز می‌شود، اما هرچه پیش می‌رویم، بیش از آنکه ما را به عمق داستان ببرد، از آن فاصله می‌گیریم. در نهایت، نه منطق اتفاقات روشن است، نه رفتار شخصیت‌ها قابل درک. درست مثل گوزنی که در میان چراغ‌های خیره‌کننده اتوبان سرگردان شده، فیلمساز هم میان واقع‌گرایی و شعارزدگی بلاتکلیف مانده است.

شخصیت‌هایی که زنده نمی‌شوند

عابس، راننده پیک موتوری، درگیر ماجرایی می‌شود که سرنوشت او را تغییر می‌دهد. اما آیا او یک قهرمان است؟ یا قربانی؟ این همان سؤالی است که فیلم هرگز به آن پاسخ نمی‌دهد. عابس، کیانا، صبا و دیگر شخصیت‌های فیلم، همگی در حد تیپ‌های آشنا و کم‌جان باقی می‌مانند و برای تماشاگر، انگیزه‌هایشان گنگ و نامفهوم است. حتی ستاره‌های فیلم مثل الناز شاکردوست، صدف اسپهبدی، پیمان قاسم‌خانی و نوید پورفرج هم نتوانسته‌اند روحی تازه به این کاراکترهای بی‌جان بدمند.

شعارزدگی در لباس مدرن

فیلم در ظاهر، قصد دارد چهره‌ای تاریک از فضای مجازی و تأثیرات مخرب آن به تصویر بکشد. اما در عمل، همان دنیایی را که محکوم می‌کند، با رنگ و لعابی فریبنده و جذاب ارائه می‌دهد. اگر قرار است شبکه‌های اجتماعی، مسیر سقوط باشند، پس چرا فیلم باعث می‌شود مخاطب آرزو کند خودش را در همان مسیر بیندازد؟ از سوی دیگر، چرا همیشه قربانیان این قصه‌ها از طبقات فرودست جامعه‌اند و افراد ثروتمند، حتی اگر شیاد باشند، باز هم در اوج قدرت و ثبات تصویر می‌شوند؟

پایانی که فراموش می‌شود

چپ کردن ماشین بلاگر و سرانجام عابس، به جای آنکه گره اصلی فیلم باشد، بیشتر شبیه یک اتفاق فرعی است که ناگهان پرونده فیلم را می‌بندد. نه تعلیقی دارد، نه هیجانی، و نه حتی یک نقطه دراماتیک برای تماشاگر می‌سازد. از طرفی، ورود عابس به خانه کیانا و رخدادهای پس از آن، هیچ منطق روشنی ندارد. فیلمی که با ایده‌ای قوی شروع شده بود، در پایان، نه حرف تازه‌ای می‌زند و نه حتی همان پیام شعاری‌اش را درست منتقل می‌کند.

جوایز و حاشیه‌ها

با وجود این ضعف‌ها، «گوزن‌های اتوبان» توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی به دست بیاورد و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را دریافت کرد. هرچند بازی او در نقش عابس قابل قبول بود، اما این پرسش همچنان مطرح است که چرا فیلمی با چنین فیلمنامه ضعیف و کارگردانی بی‌روح، تا این حد مورد توجه داوران قرار گرفت؟ آیا نام‌های بزرگ فیلم در این انتخاب‌ها تأثیر داشتند؟

«گوزن‌های اتوبان» می‌توانست یک فیلم اجتماعی درخشان باشد، اما به‌جای تحلیل واقع‌بینانه از زندگی در شبکه‌های اجتماعی، به یک بیانیه شعاری و بی‌اثر تبدیل شد. فیلم نه فقط در ترسیم واقعیت‌های دنیای دیجیتال شکست خورد، بلکه حتی نتوانست داستانی منسجم و قابل باور ارائه دهد. شاید در سال‌هایی که فیلم‌های اجتماعی جایگاهشان را از دست داده‌اند، چنین فیلم‌هایی هم غنیمت باشند، اما آیا این برای سینمای ایران کافی است؟


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
واکنش پرسپولیس به رأی اصلاحی کمیته استیناف؛ ابطال کنید
کشف جسد یک افسر اسرائیلی در جنوب غزه
فهرست تیم ملی اعلام شد
وزارت دادگستری آمریکا همچنان به دنبال تحقیقات درباره پرونده ترامپ-روسیه
رسانه‌های عراقی از خشک شدن دریاچه حمرین در استان دیاله عراق خبر دادند
نخست وزیر مجارستان جو بایدن را مسئول آغاز جنگ اوکراین دانست
تامین 3 میلیارد دلار برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولید
وزیر جنگ آمریکا: وضعیت کنونی جهان مانند آغاز جنگ جهانی دوم است
ائتلاف احزاب لبنانی: دولت، مداخله وقیحانه سفارت آمریکا را محکوم کند
تیم ملی والیبال ایران مقابل ترکیه پیروز شد
نفوذ دوباره رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه
فوجیان، غول دریایی چین وارد میدان شد+فیلم
لاوروف: دستور پوتین درباره آزمایش‌های هسته‌ای در حال انجام است
پزشکیان به گلستان سفر می‌کند
گروسی: سایت‌های فردو، نطنز و اصفهان برای بازرسان ما غیرقابل دسترسی هستند
خبر بد در اردوی پرسپولیس
جدول لیگ برتر پس از اتمام بازی تراکتور و خیبر در هفته دهم
ارتش آمریکا یک میلیون پهپاد می‌خرد
وضعیت اسفناک فلسطینیان در زندان زیرزمینی اسرائیل
خیبر (2)- تراکتور (1) | شاگردان رحمتی رویای صدرنشینی را از تبریزی ها گرفتند+ خلاصه بازی
خارج‌ کردن توده 10 کیلویی از شکم یک بیمار
مصر خواستار انتقال به مرحله دوم توافق غزه و اجرای آتش‌بس در سودان شد
تاج: آمریکا به افسر امنیتی ایران ویزا نمی‌دهد؛ ولی تمام افراد باید حاضر باشند
نورنما | اسرار‌آمیز‌ترین افعی جهان
آبفا: سرانه مصرف آب در شمال تهران،860 لیتر برای هر نفر است!
بزرگترین کشف ماریجوانا سال جاری توسط پلیس ری
دمای 7 استان به صفر می‌رسد
قالیباف: هدف ما افزایش مبادلات ایران و پاکستان از 3 به 10 میلیارد دلار است
وزیر ارشاد: قصد مچ‌گیری از مدیران را نداریم
بیانیه وزارت کشور یمن در خصوص کشف یک شبکه جاسوسی+ فیلم
کشف شی تاریخی عصر آهن در اسلامشهر
رهگیری و انهدام 8 پهپاد اوکراینی از سوی روسیه
زمین‌گیر شدن بوئینگ‌های ام‌دی 2 شرکت معروف آمریکایی
دنیامالی: پاداش قهرمانان بازنگری می‌شود
کاخ سفید: بی‌بی‌سی ماشین تبلیغاتی است!
غزه تحویل گرفتن 15 پیکر شهید از رژیم صهیونیستی را تأیید کرد
کاهش 50 درصدی سقط جنین در کشور
امشب هر دو مسیر تونل رسالت مسدود است
پیروزی و صعود فوتسال ایران مقابل تاجیکستان + گل ها
محکومیت شرکت «بادران گستران» به دو سال ممنوعیت از فعالیت در حوزه رمزارز
آغاز تولید فصل سوم «کارآگاه علوی» با حضور وحید رهبانی
افزایش فشار ترامپ بر مخالفان سیاسی
دوگانگی غرب؛ از تطهیر جولانی تا تحریم غزه
دیدار تراکتور و پرسپولیس با تماشاگر برگزار می‌شود
مذاکرات کابل-اسلام‌آباد در نشست «استانبول» بی‌نتیجه ماند
300 پرونده قتل در 6 ماه اول سال منجر به سازش شد
احضار مدیرعامل و سرپرست رسانه‌ای استقلال به کمیته اخلاق
علوی: شایعه برگزاری شهرآورد بدون تماشاگر صحت ندارد
شش کشته در آتش‌سوزی کارخانه لوازم آرایشی در ترکیه+ فیلم
افشای دخمه‌های مرگ
X
آگهی تبلیغاتی