×
فرهنگی
شناسه خبر : 212700
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/11/25 ساعت 15:48
از شعار تا واقعیت؛ چرا «گوزن‌های اتوبان» ناکام ماند؟

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

از شعار تا واقعیت؛ چرا «گوزن‌های اتوبان» ناکام ماند؟

«گوزن‌های اتوبان» با وجود فیلمنامه‌ای خام و پایانی سردرگم، توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی کسب کند و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را از آن خود کرد. آیا این فیلم شایسته چنین موفقیتی بود یا جشنواره بار دیگر در دام نام‌های بزرگ افتاد؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: «گوزن‌های اتوبان» با ایده‌ای مدرن و جسورانه پا به میدان گذاشت؛ اثری که به نظر می‌رسید می‌تواند نگاهی متفاوت به دنیای بلاگری و فضای مجازی بیندازد. اما نتیجه چیزی جز یک روایت سردرگم، شخصیت‌های تک‌بُعدی و پیامی کلیشه‌ای نشد. فیلم با ریتمی تند و پرکشش آغاز می‌شود، اما هرچه پیش می‌رویم، بیش از آنکه ما را به عمق داستان ببرد، از آن فاصله می‌گیریم. در نهایت، نه منطق اتفاقات روشن است، نه رفتار شخصیت‌ها قابل درک. درست مثل گوزنی که در میان چراغ‌های خیره‌کننده اتوبان سرگردان شده، فیلمساز هم میان واقع‌گرایی و شعارزدگی بلاتکلیف مانده است.

شخصیت‌هایی که زنده نمی‌شوند

عابس، راننده پیک موتوری، درگیر ماجرایی می‌شود که سرنوشت او را تغییر می‌دهد. اما آیا او یک قهرمان است؟ یا قربانی؟ این همان سؤالی است که فیلم هرگز به آن پاسخ نمی‌دهد. عابس، کیانا، صبا و دیگر شخصیت‌های فیلم، همگی در حد تیپ‌های آشنا و کم‌جان باقی می‌مانند و برای تماشاگر، انگیزه‌هایشان گنگ و نامفهوم است. حتی ستاره‌های فیلم مثل الناز شاکردوست، صدف اسپهبدی، پیمان قاسم‌خانی و نوید پورفرج هم نتوانسته‌اند روحی تازه به این کاراکترهای بی‌جان بدمند.

شعارزدگی در لباس مدرن

فیلم در ظاهر، قصد دارد چهره‌ای تاریک از فضای مجازی و تأثیرات مخرب آن به تصویر بکشد. اما در عمل، همان دنیایی را که محکوم می‌کند، با رنگ و لعابی فریبنده و جذاب ارائه می‌دهد. اگر قرار است شبکه‌های اجتماعی، مسیر سقوط باشند، پس چرا فیلم باعث می‌شود مخاطب آرزو کند خودش را در همان مسیر بیندازد؟ از سوی دیگر، چرا همیشه قربانیان این قصه‌ها از طبقات فرودست جامعه‌اند و افراد ثروتمند، حتی اگر شیاد باشند، باز هم در اوج قدرت و ثبات تصویر می‌شوند؟

پایانی که فراموش می‌شود

چپ کردن ماشین بلاگر و سرانجام عابس، به جای آنکه گره اصلی فیلم باشد، بیشتر شبیه یک اتفاق فرعی است که ناگهان پرونده فیلم را می‌بندد. نه تعلیقی دارد، نه هیجانی، و نه حتی یک نقطه دراماتیک برای تماشاگر می‌سازد. از طرفی، ورود عابس به خانه کیانا و رخدادهای پس از آن، هیچ منطق روشنی ندارد. فیلمی که با ایده‌ای قوی شروع شده بود، در پایان، نه حرف تازه‌ای می‌زند و نه حتی همان پیام شعاری‌اش را درست منتقل می‌کند.

جوایز و حاشیه‌ها

با وجود این ضعف‌ها، «گوزن‌های اتوبان» توانست در جشنواره فجر چندین نامزدی به دست بیاورد و نوید پورفرج نیز دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد را دریافت کرد. هرچند بازی او در نقش عابس قابل قبول بود، اما این پرسش همچنان مطرح است که چرا فیلمی با چنین فیلمنامه ضعیف و کارگردانی بی‌روح، تا این حد مورد توجه داوران قرار گرفت؟ آیا نام‌های بزرگ فیلم در این انتخاب‌ها تأثیر داشتند؟

«گوزن‌های اتوبان» می‌توانست یک فیلم اجتماعی درخشان باشد، اما به‌جای تحلیل واقع‌بینانه از زندگی در شبکه‌های اجتماعی، به یک بیانیه شعاری و بی‌اثر تبدیل شد. فیلم نه فقط در ترسیم واقعیت‌های دنیای دیجیتال شکست خورد، بلکه حتی نتوانست داستانی منسجم و قابل باور ارائه دهد. شاید در سال‌هایی که فیلم‌های اجتماعی جایگاهشان را از دست داده‌اند، چنین فیلم‌هایی هم غنیمت باشند، اما آیا این برای سینمای ایران کافی است؟


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
درخواست 20 کشور اروپایی برای استرداد مهاجران غیرقانونی افغان
مرشایمر: تاماهاوک چاره مشکلات اوکراین نیست
اعتراضات در وین علیه جنگ اوکراین
مخالفت قطر با اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، قدس و جولان اشغالی
افت شدید ورودی آب به سدها
183 هزار میلیارد تومان خسارت خاموشی در سال گذشته
وزیر کشور: خسارت خودروهای آسیب‌دیده در جنگ 12 روزه پرداخت می‌شود
مخالفت دولت لبنان با خواسته کاخ‌سفید درباره آینده حزب الله
مدودف: زلنسکی تحت هیچ شرایطی پیروز نخواهد شد
هشدار حزب‌الله: هر گونه کانال مذاکراتی با رژیم صهیونیستی مسدود خواهد شد!
وزیر آموزش و پرورش نیز به پویش «بساز مدرسه» پیوست
نامه به سران قوا‌؛ 95 میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشته است
احتمال سقوط قیمت نفت به 55 دلار
عکس های منتخب ایران، شنبه 26 مهر 1404
هاشمیان: نتیجه دیدار با خیبر عادلانه نبود
نتانیاهو با بازگشایی گذرگاه رفح مخالفت کرد
درویش استعفا کرد
احتمال دیدار ترامپ با رئیس کره شمالی قوت گرفت
ایران اقدام رژیم صهیونیستی در نقض آتش‌بس در غزه و کشتار زنان و کودکان را محکوم کرد
​​​​​​​نامه روسیه، ایران و چین درباره خاتمه قطعنامه 2231 به سازمان ملل
هاشمیان در آستانه برکناری !
هوای ناسالم تهران در روزهای آینده
پیام غریب آبادی درمورد دیپلماسی ایران و همگرایی کشورهای مستقل در دفاع از حاکمیت قانون
اعتراض به ترامپ هم‌زمان با هجدهمین روز از تعطیلی دولت
معاون رئیس‌جمهور: تعطیلی پنجشنبه‌ها فعلاً ممکن نیست
جدول لیگ برتر در هفته هفتم پس از بازی پرسپولیس
پایان 10 سالگی برجام در آینه رسانه‌های اروپا
اوربان: دیدار پوتین-ترامپ، شانس توافق درباره اوکراین را افزایش می‌دهد
آغاز بازگشایی گذرگاه رفح از دوشنبه
پزشکیان: در کنار رسیدگی به تخلفات افراد، اجازه ندهیم حقوق او تضییع شود
2-0 | سیتی بدون رودری هم درخشان است
بزرگداشت استاد محمود فرشچیان در وین؛ شاعر رنگ و عشق در خاطره‌ها ماندگار خواهد ماند
رایزنی تلفنی وزیر خارجه مصر با عراقچی، گروسی و ویتکاف
خیبر (2)- پرسپولیس (1) | پرسپولیس در دقیقه 97 تسلیم خیبر شد + خلاصه بازی
1-0 | پیکان هم در برابر آلومینیوم شکست خورد+ خلاصه بازی
کشته و زخمی شدن 210 تن در حملات پاکستان به اسپین‌بولدک افغانستان
واگذاری سایپا رسما کلید خورد
47 بار نقض آتش بس در غزه از سوی رژیم صهیونیستی
عارف: المپیک 2028 فرصت حیثیتی برای کشورمان است
چرا برای پرونده نیشکر هفت‌تپه کیفرخواست جدید صادر شده است؟
برقراری پرواز رشت- آستراخان از فردا
پیروزی پرگل تیم فوتبال نوجوانان مقابل قرقیزستان در بیشکک
زلزله‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر جنوب فیلیپین را لرزاند
حمله پهپادی رژیم اسرائیل به جنوب لبنان
مطالبات گندمکاران تسویه شد
واکنش حماس به تشدید حملات صهیونیست ها به کرانه باختری
اخراج ژنرال ارشد چین و 8 مقام نظامی دیگر به‌اتهام فساد
جاده چالوس یکطرفه شد
دوحه مقصد مشترک هیئت‌های طالبان و پاکستان
استاد دانشگاه تهران برنده جایزه دانشمند جوان یونسکو شد
X
آگهی تبلیغاتی