×
فرهنگی
شناسه خبر : 212647
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/11/25 ساعت 08:55
جشنواره را زیبا صدا کن

نورنیوز، چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را ارزیابی می‌کند؛

جشنواره را زیبا صدا کن

جشنواره فیلم فجر امسال، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، هرچند با افتتاحیه‌ای حاشیه‌ساز شروع شد و با اختتامیه‌ای جنجالی به آخر رسید اما در مجموع و در یک تحلیل نهایی، در ردیف ادواری از این رویداد هنری می‌نشیند که نقاط روشن و امیدبخش آن بیش از ابعاد منفی و ملال‌انگیز است. این داوری، برحسب تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت، ترکیب هیأت‌های انتخاب و داوری، بازخورد مردمی، و ارزیابی کلی منتقدان است. به خلاف، تحلیل برخی از منتقدان که نتایج داوری فیلم‌ها را نشانه‌ی ناکامی یا شکست جشنواره به شمار می‌آورند باید گفت که برترین رویداد سینمایی ایران، امسال ویژگی‌هایی داشت که به اعتبار آنها می توان مزایایش را بر مضارّش برتر دانست.

ظهور استعدادهای جدید در سینمای ایران و ساخت برخی از درخشان‌ترین آثار این دوره توسط طیف نوپای مشهور به نسل فیلم اولی، چیزی است که پویایی سینمای ایران را حتی در شرایط سخت و تنگنا گواهی می‌دهد. احیای سینمای اجتماعی و حرکت به سمت ساخت فیلم‌های روایت‌گر چالش‌های زندگی جمعی، نزدیک‌شدن به قواعد باورپذیر در ژانر پرتره، فاصله‌گرفتن از کلیشه‌های رایج و شابلون‌های ثابت روایت در فیلم‌های دفاع مقدس، ارتقای چشمگیر سطح بازیگری هنرمندان، تقویت جنبه‌های فنی و تکنولوژیک ‌فیلم‌ها، عرض اندام موفق سینمای مستقل در برابر سینمای گلخانه‌ای ، مداخله‌ی حداقلی وزارت فرهنگ و مدیران آن در فرایند برگزاری و داوری‌ها، بخشی از ویژگی‌های قابل اعتنای این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.  

اگر دست مدیران سیاست‌گذار جشنواره باز بود و می‌توانستند آثارخوش‌ساخت و خوش‌استقبالی مثل «پیرپسر» و «قاتل و وحشی» را نه در بخش‌های حاشیه‌ای بلکه در بخش رقابتی بگنجانند قطعا شاهد جشنواره‌ای در تراز دوره‌های درخشان پیشین می‌بودیم. با اینهمه در همین مقدار هم کمتر کسی از کارشناسان و منتقدان بود که به خود جشنواره ایراد آشکاری وارد کند. چیزی که بعضا محل نقد واقع شد عمدتا نتیجه‌ی برخی داوری‌ها بود که به نظر می‌رسد روالی تقریبا همیشگی است. شاید کمتر رقابتی از این جنس را بتوان یافت که مشمول نگاه‌های انتقادی نسبت به داوری‌ها نباشد. ناگفته پیداست که معنای این سخن، جانبداری از نوع داوری هیأت داوران این دوره، یا ناموجه‌دانستن ارزیابی‌های منتقدان نیست. نکته آنجاست که با تمام اوصاف، اولا ترکیب هیأت داوران این دوره، شائبه‌ها درباب مداخله‌ها و تأثیرگذاری‌های فرامتنی را به حداقل می‌رساند؛ و ثانیا میزان غرابت برخی نتایج تا آن حد نیست که مخاطب گمان ببرد که با جشنواره‌ای مخدوش یا جهت‌دار یا سیاست‌زده مواجه بوده است.

چیزی که در جمع‌بندی کیفیت این دوره از جشنواره فیلم فجر (هم در برگزاری و هم در داوری‌ها) می‌توان گفت، مجموعا یک ارزیابی مثبت اما جنجالی و سئوال‌برانگیز است. تردیدها و پرسش‌هایی که خصوصا از سوی برخی فعالان سلیم سینمایی در نقد جشنواره وارد شد قطعا باید از سوی بانیان و مسئولان مستقیم این رویداد بزرگ هنری پاسخ داده شود. اکنون که پرونده جشنواره بسته شده و سیمرغ‌ها، آشیانه‌ی خود را درست یا غلط پیدا کرده‌اند نوبت دبیر جشنواره و اعضای هیأت داوران، و نیز مسئولان ارشد سازمان سینمایی است که شفاف و صادقانه به رفع ابهامات و شبهات بپردازند و در مواجهه‌ای رودررو و مستقیم، نقدهای منتقدان صادق و کارشناس را بشنوند و پاسخ گویند. این پاسخگویی، هم باید ناظر بر نتیجه داوری‌ها باشد و هم ناظر بر سرنوشت آثاری که از چرخه رقابت بیرون نهاده شدند اما وجدان سینمایی کشور، آنها را فیلم‌هایی درخشان و اصیل ارزیابی کرد.

جشنواره فیلم فجر، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است. به این اعتبار از جشنواره‌ای که توانسته سیاست و نهاد بوروکراسی فرهنگی را بیرون مرزهای خود نگاه دارد و حتی برای یک سخنرانی کوتاه هم به آنها وقت ندهد، باید استقبال کرد. درست است که بگومگوهای هنرمندان و منتقدان یا مناقشات درونی خود هنرمندان هم مهم و البته دل‌آزار است اما هرچه هست ماهیتی درون صنفی دارد و قابل تحمل است. از این جهت جشنواره چهل و سوم با همه‌ی فراز و فرودها و نقص و قوت‌هایش، مدلی مقدماتی از مدیریت جشنواره به دست اهالی سینما بود.

ویترین سینمای ایران، شک نیست که بارها بزرگ‌تر از هر جشنواره‌ای است. هیچ رویداد هنری را نمی‌توان سراغ گرفت که تمام بضاعت و بنیه‌ی هنر هفتم ایران را در خود منعکس کند. سینما فربه‌تر از جشنواره است. با اینهمه به نظر می‌رسد جشنواره‌ی امسال در مقام برگزاری، نشانه‌های روشنی از وفاق به عنوان رویکرد اصلی دولت چهاردهم را داشت. به خلاف برخی ادوار و برخی مدیران و سیاستگذاران جشنواره که هنرمندان را با ریل‌گذاری‌های آشکار و پنهان، به مسیرهای دلخواه خود هدایت می‌کردند، جشنواره امسال و مدیران و سیاستگذارانش، کوشید پرده‌ی نقره‌ای را به صحنه‌ای برای یک رقابت جمعی و همگانی تبدیل کند و خود به عنوان یک خادم بی‌منت، برای شکوه کلی این ضیافت سالانه‌ی سینمایی تلاش کند. وفاق در سینما با چنین رفتاری معنا می‌شود.  


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تولید 7 هزار تن محصولات گلخانه‌ای؛ جهش کشاورزی نوین در ارومیه
ثبت رسمی سندرم استفراغ ناشی از ماری‌جوانا در فهرست بیماری‌ سازمان جهانی بهداشت
فرصت‌های فراموش‌شده حکمرانی آب؛ راه نجات کلان‌شهرها از بحران آب
حمله توپخانه‌ای ارتش اسرائیل به جنوب سوریه
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
جنایت جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
سنایی‌راد: دشمن در محاسبات خود نقش ویژه رهبری را در نظر نگرفته بود
انهدام باند قاچاق سوخت در شهرستان نور
پرسپولیس از استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرد
هشدار شدید روسیه درباره استقرار موشک‌های ژاپنی در نزدیکی تایوان
توافق تازه صنعت کشاورزی ایران و روسیه در مسکو
وزیر دفاع: تهدیدها را رصد می‌کنیم و آماده پاسخگویی هستیم +فیلم
مدارس کدام استان شنبه و یکشنبه غیر حضوری می‌شود؟
الجولانی: بحث نظام فدرالی در سوریه ناشی از جهل سیاسی باعث تضعیف وحدت ملی می‌شود
مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان سه قربانی را در تربت گرفت
شکست تیم ملی هندبال زنان ایران در گام نخست قهرمانی جهان
یونیفل: اسرائیل بیش از 10 هزار بار آتش‌بس لبنان را نقض کرده است
گسترش ویروس آنفولانزا با سرعت بالا
معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری: پزشکیان خود را نماینده همه ملت ایران می‌داند
زمین‌لرزه 3.7 ریشتری حوالی حسینیه خوزستان را لرزاند
لغو مجوز 6 شرکت بزرگ هواپیمایی توسط ونزوئلا
نورنما | نماد قدرت امپراطوری روم
پرونده معوقات سایپا همچنان باز است؛ موج نارضایتی مشتریان سایپا +فیلم
روس‌اتم در حال آماده‌سازی یادداشت تفاهم با ایران درباره نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک است
وزیر جنگ سابق اسرائیل: قانون معافیت سربازی، سیلی بر صورت نظامیان است
افشاگری اکسیوس درباره نشست محرمانه کاخ سفید؛ مذاکرات جدید صلح در اوکراین
سردار رادان: هدف دشمن در جنگ 12روزه ایجاد اغتشاش بود که به آن نرسید
محکومیت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری توسط 4 کشور اروپایی
گزارش تصویری| سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب خطاب به مردم ایران
دستور روبیو برای محدود کردن مهاجرت مسلمانان به آمریکا
‌رهبر معظم انقلاب: در جنگ 12 روزه برنامه‌ریزی 20 ساله دشمن شکست خورد
قائم‌پناه: قیمت بنزین ابتدا از خودروهای دولتی افزایش می‌یابد
الیاس حضرتی درگذشت ناصر مسعودی را تسلیت گفت
چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی در حال گسترش همکاری‌های راهبردی هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: 300 طرح فرهنگی نیمه تمام در کشور وجود دارد
درخشش ایرانی‌ها در جام فجر؛ قهرمانی دو وزنه‌بردار در روز نخست رقابت‌ها
تاکید ایران و ترکیه بر افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور همسایه
عراقچی:ما هیچ‌گاه صحنه دیپلماسی را خالی نکردیم ولی مذاکره قواعد خود را دارد
ابلاغ امیدنامه و اساسنامه فعالیت صندوق‌های ارزی در هفته آینده
گروسی نامزد دبیرکلی سازمان ملل شد
پیروزی قاطع ایران برابر عراق در آغاز انتخابی جام جهانی 2027
نورنما | 7 آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سالروز عملیات مروارید گرامی‌باد
معاون وزیر بهداشت: وضعیت آلودگی هوا دیگر نیاز به اندازه‌گیری و محاسبه ندارد
شمار شهدای جنگ علیه غزه به 69799 نفر رسید
جدیدترین جزئیات از تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید
لاریجانی: توسعه برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز خود را به صورت جدی ادامه خواهیم داد
ترکیه: پیش از بحث درباره اعزام نیرو، باید آتش‌بس بین روسیه و اوکراین برقرار شود
ناکامی تلخ ستارگان پاس ساری در رویارویی با خیبر خرم‌آباد در لیگ برتر کشتی
ایران از شرکت‌های روس برای مشارکت در هاب غذایی دعوت کرد
معاون رئیس‌جمهور: کنسرسیوم‌های تبلیغاتی گردشگری باید در سطح جهانی شکل بگیرد
X
آگهی تبلیغاتی