×
فرهنگی
شناسه خبر : 212647
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/11/25 ساعت 08:55

نورنیوز، چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را ارزیابی می‌کند؛

جشنواره را زیبا صدا کن

جشنواره فیلم فجر امسال، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، هرچند با افتتاحیه‌ای حاشیه‌ساز شروع شد و با اختتامیه‌ای جنجالی به آخر رسید اما در مجموع و در یک تحلیل نهایی، در ردیف ادواری از این رویداد هنری می‌نشیند که نقاط روشن و امیدبخش آن بیش از ابعاد منفی و ملال‌انگیز است. این داوری، برحسب تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت، ترکیب هیأت‌های انتخاب و داوری، بازخورد مردمی، و ارزیابی کلی منتقدان است. به خلاف، تحلیل برخی از منتقدان که نتایج داوری فیلم‌ها را نشانه‌ی ناکامی یا شکست جشنواره به شمار می‌آورند باید گفت که برترین رویداد سینمایی ایران، امسال ویژگی‌هایی داشت که به اعتبار آنها می توان مزایایش را بر مضارّش برتر دانست.

ظهور استعدادهای جدید در سینمای ایران و ساخت برخی از درخشان‌ترین آثار این دوره توسط طیف نوپای مشهور به نسل فیلم اولی، چیزی است که پویایی سینمای ایران را حتی در شرایط سخت و تنگنا گواهی می‌دهد. احیای سینمای اجتماعی و حرکت به سمت ساخت فیلم‌های روایت‌گر چالش‌های زندگی جمعی، نزدیک‌شدن به قواعد باورپذیر در ژانر پرتره، فاصله‌گرفتن از کلیشه‌های رایج و شابلون‌های ثابت روایت در فیلم‌های دفاع مقدس، ارتقای چشمگیر سطح بازیگری هنرمندان، تقویت جنبه‌های فنی و تکنولوژیک ‌فیلم‌ها، عرض اندام موفق سینمای مستقل در برابر سینمای گلخانه‌ای ، مداخله‌ی حداقلی وزارت فرهنگ و مدیران آن در فرایند برگزاری و داوری‌ها، بخشی از ویژگی‌های قابل اعتنای این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.  

اگر دست مدیران سیاست‌گذار جشنواره باز بود و می‌توانستند آثارخوش‌ساخت و خوش‌استقبالی مثل «پیرپسر» و «قاتل و وحشی» را نه در بخش‌های حاشیه‌ای بلکه در بخش رقابتی بگنجانند قطعا شاهد جشنواره‌ای در تراز دوره‌های درخشان پیشین می‌بودیم. با اینهمه در همین مقدار هم کمتر کسی از کارشناسان و منتقدان بود که به خود جشنواره ایراد آشکاری وارد کند. چیزی که بعضا محل نقد واقع شد عمدتا نتیجه‌ی برخی داوری‌ها بود که به نظر می‌رسد روالی تقریبا همیشگی است. شاید کمتر رقابتی از این جنس را بتوان یافت که مشمول نگاه‌های انتقادی نسبت به داوری‌ها نباشد. ناگفته پیداست که معنای این سخن، جانبداری از نوع داوری هیأت داوران این دوره، یا ناموجه‌دانستن ارزیابی‌های منتقدان نیست. نکته آنجاست که با تمام اوصاف، اولا ترکیب هیأت داوران این دوره، شائبه‌ها درباب مداخله‌ها و تأثیرگذاری‌های فرامتنی را به حداقل می‌رساند؛ و ثانیا میزان غرابت برخی نتایج تا آن حد نیست که مخاطب گمان ببرد که با جشنواره‌ای مخدوش یا جهت‌دار یا سیاست‌زده مواجه بوده است.

چیزی که در جمع‌بندی کیفیت این دوره از جشنواره فیلم فجر (هم در برگزاری و هم در داوری‌ها) می‌توان گفت، مجموعا یک ارزیابی مثبت اما جنجالی و سئوال‌برانگیز است. تردیدها و پرسش‌هایی که خصوصا از سوی برخی فعالان سلیم سینمایی در نقد جشنواره وارد شد قطعا باید از سوی بانیان و مسئولان مستقیم این رویداد بزرگ هنری پاسخ داده شود. اکنون که پرونده جشنواره بسته شده و سیمرغ‌ها، آشیانه‌ی خود را درست یا غلط پیدا کرده‌اند نوبت دبیر جشنواره و اعضای هیأت داوران، و نیز مسئولان ارشد سازمان سینمایی است که شفاف و صادقانه به رفع ابهامات و شبهات بپردازند و در مواجهه‌ای رودررو و مستقیم، نقدهای منتقدان صادق و کارشناس را بشنوند و پاسخ گویند. این پاسخگویی، هم باید ناظر بر نتیجه داوری‌ها باشد و هم ناظر بر سرنوشت آثاری که از چرخه رقابت بیرون نهاده شدند اما وجدان سینمایی کشور، آنها را فیلم‌هایی درخشان و اصیل ارزیابی کرد.

جشنواره فیلم فجر، هرچند خالی از مناقشات و تلاطم‌ها نبود اما مزیتش در آن بود که این مناقشات، نه میان مدیران و هنرمندان، بلکه میان منتقدان و هنرمندان، یا بین خود هنرمندان بود. این واقعیت شوق‌انگیز به خودی خود حکایت از آن دارد که زمین بازی در اختیار صاحبخانه است و کسی از جانب ساختار حاکمیتی، تصرفی در این زمین نداشته است. به این اعتبار از جشنواره‌ای که توانسته سیاست و نهاد بوروکراسی فرهنگی را بیرون مرزهای خود نگاه دارد و حتی برای یک سخنرانی کوتاه هم به آنها وقت ندهد، باید استقبال کرد. درست است که بگومگوهای هنرمندان و منتقدان یا مناقشات درونی خود هنرمندان هم مهم و البته دل‌آزار است اما هرچه هست ماهیتی درون صنفی دارد و قابل تحمل است. از این جهت جشنواره چهل و سوم با همه‌ی فراز و فرودها و نقص و قوت‌هایش، مدلی مقدماتی از مدیریت جشنواره به دست اهالی سینما بود.

ویترین سینمای ایران، شک نیست که بارها بزرگ‌تر از هر جشنواره‌ای است. هیچ رویداد هنری را نمی‌توان سراغ گرفت که تمام بضاعت و بنیه‌ی هنر هفتم ایران را در خود منعکس کند. سینما فربه‌تر از جشنواره است. با اینهمه به نظر می‌رسد جشنواره‌ی امسال در مقام برگزاری، نشانه‌های روشنی از وفاق به عنوان رویکرد اصلی دولت چهاردهم را داشت. به خلاف برخی ادوار و برخی مدیران و سیاستگذاران جشنواره که هنرمندان را با ریل‌گذاری‌های آشکار و پنهان، به مسیرهای دلخواه خود هدایت می‌کردند، جشنواره امسال و مدیران و سیاستگذارانش، کوشید پرده‌ی نقره‌ای را به صحنه‌ای برای یک رقابت جمعی و همگانی تبدیل کند و خود به عنوان یک خادم بی‌منت، برای شکوه کلی این ضیافت سالانه‌ی سینمایی تلاش کند. وفاق در سینما با چنین رفتاری معنا می‌شود.  


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
منچسترسیتی با گل‌های فراوان ولورهمپتون را در هم کوبید
از سرگیری پروازهای «قطر ایرویز» به ایران پس از دو ماه وقفه
افشای گاف امنیتی؛ اسناد مذاکرات ترامپ با پوتین در هتل جاماند!
«شال سیاه» به اسکار نزدیک‌تر شد
حمایت تلویحی ترامپ از تجزیه خاک اوکراین
آغاز کوچ اجباری در غزه؛ ارتش اسرائیل دستور تخلیه شهر را صادر کرد
سه فوتبالیست ایرانی در فهرست بهترین‌های آسیا/نام چه کسانی در این لیست قرار دارد؟
چین راهی فینال بسکتبال کاپ آسیا شد/ تلاش شاگردان مانولوپولوس برای مقام سومی
وقوع انفجار شدید در مرکز دمشق
قیمت بنزین سوپر وارداتی از مرز 50 هزار تومان عبور می‌کند؟
زلنسکی با واگذاری دونباس به روسیه مخالفت کرد
قطع سهمیه آرد 138 نانوایی در تهران؛ رئیس اتحادیه برکنار شد
تضمین حضور معلم در تمام کلاس‌ها؛ هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود
تصمیم‌های نسنجیده ترامپ و ریسک پیامدهای آن
آمریکا صدور ویزای سفر برای ساکنان غزه را تعلیق کرد
مقام صهیونیستی: به ازای هر کشته اسرائیلی در 7 اکتبر باید 50 فلسطینی کشته شود!
یارانه مردادماه به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های یک تا 3 واریز شد
تاس: همکاری اقتصادی با روسیه به سود آمریکاست
تهدید تعرفه 50 درصدی آمریکا بر 70 درصد کالاهای صادراتی هند
حماس: حمایت آمریکا از نتانیاهو، راه را برای ادامه جنایات اشغالگران هموار کرد
نشست پوتین ـ ترامپ در آلاسکا از نگاه تحلیلگر روسی
شگفتی باستان‌شناسان؛ مقبره یک شوالیه زیر بستنی‌فروشی کشف شد
تعلیق افزایش قیمت بلیت کنسرت؛ انتظار برای ابلاغ نرخ‌های جدید
ابراز رضایت پوتین از سفر به آلاسکا
تاکید مصر، آلمان و فرانسه بر حل‌ مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران
کارنامه ملاک انتخاب رشته کنکور 1404 چه زمانی منتشر می شود؟
هشدار دوباره ستاد کل نیروهای مسلح به دشمنان
پوتین در ازای کنترل دونتسک، پیشروی در اوکراین را متوقف می‌کند
روزهای گرم تهران در آخرین روزهای مرداد ادامه دارد
نامه تمجیدآمیز رئیس‌جمهور روسیه به رهبر کره شمالی
عارف: امنیت اجتماعی و اقتصادی دو مسیر اصلی سازمان تأمین اجتماعی است
عراقچی: پیوند دوستی ایران و ارمنستان ریشه‌دار و پایدار است
زلنسکی: صلحی می‌خواهیم که پایدار باشد
کاهش 16 درصدی جانباختگان در طرح ترافیکی اربعین 1404
باکیچ بالاخره پرسپولیسی شد
وزارت اطلاعات پایگاه یکپارچه شناسایی اتباع خارجی ایجاد می‌کند
سنگ‌اندازی‌های بدون استدلال در مسیر عادی‌سازی پرونده ایران در FATF
امکان شرکت در امتحانات پیام‌نور بدون محدودیت جغرافیایی فراهم شد
واکنش رهبران اروپایی به ملاقات ترامپ و پوتین در الاسکا
اضافه شدن 250 مگاوات ظرفیت جدید به شبکه برق کشور
بررسی تحولات غزه و پرونده هسته‌ای ایران در مکالمه وزرای خارجه مصر و آلمان
بازگشایی جاده چالوس بصورت دو طرفه
وضعیت بحرانی سوء تغذیه در غزه؛ 40 هزار کودک در معرض خطر جدی هستند
موفقیت تیم ملی المپیاد علوم زمین ایران با کسب 4 نشان برنز در چین
نتایج نهایی انتخاب رشته متقاضیان دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اعلام می شود
پزشکیان: دولت همه توان خود را برای توقف سوزاندن گازهای مشعل به کار گرفته است
پیکر استاد فرشچیان روز دوشنبه به اصفهان منتقل می شود +اعلام جزئیات مراسم
اخبار مرتبط قیمت طلا و سکه امروز شنبه 25 مرداد 1404 +جدول
آغاز لیگ برتر با کسر امتیاز سه تیم و محرومیت بازیکنان کلیدی
محمد حسین طاهری آکردی سرپرست جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور شد
X
آگهی تبلیغاتی