×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار : یکشنبه 1403/11/14 ساعت 20:08
«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
لغو 1100 پرواز فقط در یک روز در آمریکا
بازداشت عضو شورای شهر دورود
القسام جسد افسر اسرائیلی را به صلیب سرخ تحویل داد
قوه قضاییه: اظهارات رسایی صحت ندارد
نخست وزیر مجارستان: پیروزی اوکراین فقط با «معجزه» ممکن است
تاکید وزیران خارجه مصر و قطر بر تثبیت آتش‌بس در غزه
پزشکیان: دستگاه‌های دولتی از ناقضان اصول قانون اساسی هستند
غیرحضوری شدن فعالیت ببیشتر مدارس خوزستان تا پایان آبان + جزییات
صرفه‌جویی در شمال تهران؛ 67 روز بیشتر آب برای پایتخت
جایگاه و نقش گروه زر در امنیت غذایی ایران
مالک رستوران اسپانیایی، مشتریان صهیونیست خود را خارج کرد + فیلم
ترامپ: دموکرات‌ها «مثل سگ» پا پس کشیدند
پایان فرار برادران قاتل؛ اعتراف به قتل سه مرد در زاهدان
اعلام آمادگی لاوروف برای دیدار با وزیر خارجه آمریکا
جزئیات پرونده قتل مبینا زارع در غرب تهران ؛ قاتل از کشور گریخت
دستگیری عوامل کشتار غیرمجاز الاغ
رئیس ستاد ازدواج دانشگاهیان منصوب شد
رئیس‌جمهور سه‌شنبه به مجلس می‌رود
زلزله‌ای حدود 7 ریشتری شمال شرق ژاپن را لرزاند
عارف: تأمین مسکن، اولویت اصلی دولت است
مهریه بدون سقف و بدون زندان
پرونده ثبت‌نام آزمون دکتری 1405 با 171 هزار داوطلب بسته شد
اژه‌ای: از متهمان امنیتی جنگ 12 روزه نیز می‌توان گذشت
موفقیت برندهای ایرانی در بازار چین
قیمت دلار و سایرارزها امروز یکشنبه 18 آبان 1404
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 18 آبان 1404 + جدول
پاسخ رسمی مرغداران به شایعه مصرف مواد مخدر در مرغ‌ها
از غزه تا قاب سینما؛ آغاز شمارش معکوس نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت
آلمانی‌ها در مخالفت با صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی خود را زنجیر کردند
گذشت از قصاص یک ساعت قبل از اجرای حکم
اعتراض تند شورایی‌ها به غیبت زاکانی در صحن شورا
توانمندی موشکی کشور چند سال جلو افتاده است
اختلال اینترنت ایران مربوط به سرویس کلادفلر است
انتقاد فرانسه از استقرار نیروهای آمریکایی در کارائیب
سقوط عجیب بورس تهران با خروج نقدینگی
نتانیاهو به زوال عقل پیشرفته مبتلا است
نقشه تازه قدرت در نظم نوین معدنی
حمل بار غیرایمن و جابه‌جایی مسافر با خودرو شخصی ممنوع شد
پرداخت بیعانه نقطه آغاز اغلب کلاهبرداری‌های اینترنتی است
پایان رسمی صدرنشینی ایران در رنکینگ جهانی والیبال نشسته
قاضی پرونده اعدام صدام از سوءقصد جان سالم به در برد
قیمت خودرو داخلی و مونتاژی امروز 18 آبان 1404
هشت کشور آماده بازداشت نتانیاهو به اتهام جنایت جنگی در غزه
یک شهید در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
اراک میزبان دربی پایتخت شد
چرا کالای ایرانی در بازار عراق 17 درصد گران‌تر تمام می شود؟
راز قتل مادر زن با اعتراف داماد فاش شد
پرواز تمام هواپیماهای «MD-11» در آمریکا ممنوع شد
هیچ کس حق لغو کنسرت‌ها را به‌خاطر سلیقه شخصی ندارد
اخراج کارمندان با 3 فرزند یا مادران باردار ممنوع شد
X
آگهی تبلیغاتی