×
فرهنگی
شناسه خبر : 211319
تاریخ انتشار : یکشنبه 1403/11/14 ساعت 20:08

نورنیوز آثار به نمایش درآمده در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند؛

«آبستن»؛ مرز واقعیت و کابوس

آبستن یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر است که با استفاده از تکنیک پلان-سکانس، داستانی پرتعلیق و نفس‌گیر را روایت می‌کند. این فیلم که در یک فضای بسته می‌گذرد، مخاطب را در مرز میان واقعیت و کابوس قرار می‌دهد و تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را رقم می‌زند. اما آیا این سبک خاص توانسته ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند؟

نورنیوز- گروه فرهنگی: آبستن، ساخته‌ی مصطفی و محمد تنابنده، تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران است که در محدوده‌ای تنگ و پرتنش، دست به آزمونی جسورانه می‌زند. روایت فیلم، سرنوشت چند شخصیت را به هم گره می‌زند که هر یک در تلاطم تصمیمی سرنوشت‌ساز گرفتار شده‌اند. مرز آستارا، کلبه‌ای متروک و شخصیت‌هایی که به دنبال راه گریزی از وضعیت خود هستند، همگی در خدمت فضایی پرتعلیق قرار می‌گیرند که لحظه‌به‌لحظه، مخاطب را درگیر اضطراب و بلاتکلیفی می‌کند. فرم روایی فیلم، مخاطب را به همراه شخصیت‌ها در این برزخ ذهنی نگه می‌دارد و او را وادار می‌کند تا در میان دیالوگ‌ها و سکوت‌های سنگین، نشانه‌های حقیقت را جستجو کند.

پلان-سکانس؛ جسارت یا خودتحمیلی؟

فیلمبرداری پلان-سکانس از همان ابتدا، امضای فرمی فیلم را مشخص می‌کند. این تکنیک، که پیش‌تر در آثاری مانند ماهی و گربه و قاعده تصادف اجرا شده بود، نه‌تنها در آبستن دستمایه‌ی تجربه‌ای سینمایی قرار گرفته، بلکه عنصری دراماتیک در روایت نیز محسوب می‌شود. پلان-سکانس این امکان را فراهم می‌کند که ریتم تعلیق بدون وقفه ادامه یابد، اما در عین حال، چالشی برای حفظ تنوع بصری و میزانسن نیز هست. تنابنده‌ها با طراحی حرکات دوربین و هدایت بازیگران، موفق شده‌اند انسجام این تکنیک را حفظ کنند، اما گاهی در لحظاتی، نبود برش‌های سینمایی باعث افت انرژی در برخی سکانس‌ها می‌شود. بااین‌حال، انتخاب این فرم جسورانه نشان از تمایل فیلمسازان به خروج از جریان سینمای متعارف دارد.

تعادل میان کنترل و رهایی

آبستن برای بازیگرانش یک آزمون واقعی است؛ چرا که پلان-سکانس، فضای تمرین‌شده‌ی تئاتر را در بطن سینما قرار می‌دهد. عباس غزالی، توماج دانش بهزادی و سوگل خلیق، همگی در خدمت فضاسازی اثر قرار گرفته‌اند و با کنترل بالا بر دیالوگ و حرکت، تنش را درونی کرده‌اند. غزالی، که همواره در نقش‌های پراضطراب خوش درخشیده، در اینجا نیز حضوری محکم دارد و استیصال درونی شخصیتش را بدون افراط و اغراق نمایش می‌دهد. دانش بهزادی نیز که بیشتر در نقش‌های مکمل دیده شده، فرصت عرض‌اندام بیشتری پیدا کرده و حضوری موثر و ملموس دارد. هماهنگی بین اجراها یکی از نقاط قوت فیلم است که به انسجام روایی اثر کمک کرده است.

محدودیت‌های فرمی و واکنش مخاطب

سوال اساسی اینجاست که آیا فرم انتخابی فیلم، با محتوای آن همخوانی دارد یا نه؟ پلان-سکانس به‌طور ذاتی، انتخابی است که بیننده را به درون موقعیت‌ها پرتاب می‌کند و او را از فاصله‌ی امن تماشاگرانه بیرون می‌کشد. اما در آبستن، گاهی این نزدیکی بیش از حد می‌شود و عدم امکان تنفس در میان نماها، می‌تواند برخی مخاطبان را از فیلم دور کند. با این حال، سینمادوستانی که به تجربه‌های متفاوت بصری علاقه دارند، از این فرم استقبال خواهند کرد، چرا که فیلم نه‌تنها در روایت، بلکه در ساختار نیز به دنبال شکستن قواعد آشنای سینمایی است.

عبور موفق از مرز تجربه؟

آبستن در نهایت، فیلمی است که به جسارت خود در اجرا متکی است. این اثر، شاید در لحظاتی از نظر ریتمی دچار نوسان شود، اما در کلیت خود، به‌عنوان یک تجربه‌ی تازه در سینمای ایران قابل‌توجه است. استفاده‌ی هوشمندانه از میزانسن، هدایت دقیق بازیگران و فرم بصری یکدست، آن را به یکی از آثار شاخص جشنواره چهل و سوم تبدیل می‌کند. در نهایت، آبستن بیش از آنکه یک فیلم داستان‌گو باشد، تجربه‌ای سینمایی است که مخاطب را به چالش می‌کشد و او را در مرز تصمیم‌هایش، معلق نگه می‌دارد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
مرد گمشده پس از 7 سال در پیاده روی اربعین پیدا شد
تظاهرات یک میلیون نفری شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو
ذخایر سوخت مایع نیروگاهی 60 درصد افزایش یافت
ولایتی: مردم ایران اجازه معامله بر سر امنیت ملی‌شان را نمی‌دهند
نورنما | انفجار در یکی از کارخانه‌های استیل آمریکا
اظهارات سرلشکر رحیم صفوی درباره احتمال وقوع جنگ جدید
مدیرعامل ایرانسل درباره افزایش 70 درصدی تعرفه اینترنت چه گفت؟
طرح اشغال کامل شهر غزه به تصویب رسید
سفارت آلمان در تهران موقتا تعطیل شد
انتظار 4 ساله برای دریافت خودروی کارخانه‌ای همچنان ادامه دارد
آتش‌سوزی گسترده در سوله هزارمتری آرد در شیراز
مکرون: فکر نمی کنم پوتین دنبال صلح باشد
انهدام گسترده پهپادهای اوکراینی بر فراز مناطق روسیه
شلیک موشک مقاومت فلسطین به قلب سرزمین‌های اشغالی
بحران آب در کشور باران‌های سیل‌آسا
تیم ملی بسکتبال ایران عنوان سوم کاپ آسیا را کسب کرد/ استرالیا قهرمان شد
آخرین جزییات از آتش‌سوزی مهیب جنوب تهران/ نمایی نزدیک از آتش‌سوزی انبار روغن موتور + فیلم
شلیک 70 موشک از یمن به اراضی اشغالی در 5 ماه
طرح توسعه شهرک سازی اسرائیل را تهدیدی برای موجودیت کشور فلسطین می‌دانیم
جوزف عون: طرح آمریکا با اصلاحات لبنان به سند ملی تبدیل شد
هوای تهران از سه‌شنبه گرم‌تر می‌شود؛ افزایش تابش اشعه فرابنفش در پایتخت
منچستر یونایتد با شکست لیگ جزیره را آغاز کرد
عکس های منتخب جهان، 17 آگوست 2025
نفتالی بنت: نتانیاهو در مقابله با حماس ناکام مانده است
رئیس‌جمهور از تلاش‌های برگزارکنندگان مراسم اربعین تقدیر کرد
انفجار تروریستی در قلب شهر حلب سوریه
قلعه‌نویی: لژیونرهای تیم در تورنمنت کافا حضور ندارند
برکناری سه مقام ارشد سعودی به دستور ملک سلمان
عارف: دولت چهاردهم به دنبال تمرکززدایی و انتقال اختیارات است
کیفیت هوا در تهران به وضعیت ناسالم درآمد
مدیر ChatGPT: کاربران باید همواره دقت پاسخ‌های هوش مصنوعی را تایید کنند
نخست‌وزیر یمن خواستار پایان یافتن بی‌تفاوتی کشورهای عربی شد
توقف ناامیدکننده چلسی در گام اول لیگ برتر
جولانی به تکفیری‌ها تابعیت سوری هدیه کرد
پوتین و ترامپ؛ بازی با روان در میدان سیاست
پزشکیان در اوراسیا؛ نقطه عطف دیپلماسی و همکاری ایران
نیویورک‌تایمز: نفوذ اطلاعاتی ایران در ساختار داخلی اسرائیل فاش شد
زنگ خطر در نظام سلامت؛ 80 درصد داروخانه‌ها در معرض ورشکستگی
روبیو هشدار داد: این جنگِ ما نیست؛ باید به‌دنبال آتش‌بس باشیم
سفر هماهنگ زلنسکی و رهبران اروپایی به آمریکا برای حمایت از اوکراین
بیانیه وزارت امور خارجه در مورد محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و کوچاندن اجباری ساکنان غزه
ایجاد «اتاق امن» در مدارس؛ گامی برای افزایش امنیت دانش‌آموزان
تهدید وزیر جنگ اسرائیل پس از حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی
ویتکاف: پوتین آماده پذیرش تضمین‌های امنیتی برای اوکراین است
فلج شدن زندگی شهرک‌نشینان صهیونیست در پی اعتصاب گسترده
آیین وداع با پیکر شهید اسماعیل پاشایی در بهارستان برگزار شد
متهم 27 هزار میلیاردی بازداشت و به کشور بازگردانده شد
کمبود 100 هزار پرستار در کشور؛ فرمول پرداخت اضافه‌کاری‌ها تغییر کرد؟
مرگ یک آتش نشان در آتش سوزی کنگان
هشدار اقتصاددانان برنده نوبل به نخست‌وزیر اسرائیل: اقتصاد اسرائیل در مرز نابودی
X
آگهی تبلیغاتی