شناسه خبر : 97010
تاریخ انتشار : 1401/02/28 11:30
راز صادرات 25 میلیارد دلاری خودروسازی ترکیه

حسین جعفری

راز صادرات 25 میلیارد دلاری خودروسازی ترکیه

در همسایگی ایران، کشور ترکیه با استفاده از همین صنعت خودروسازی توانسته نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی خود ایفا کند، به‌صورتی‌که پیشرفت صنعت خودروسازی در این کشور به یکی از خبرهای ثابت مطبوعات تبدیل شده است.

سایر رسانه‌ها: صنعت خودروسازی در ایران را می‌توان دومین صنعت مهم پس از نفت دانست اما به‌طور کلی تنها نکته مثبت این صنعت در کشورمان را می‌توان پدیده اشتغالزایی دانست که نتیجه مفید و گسترده‌ای برای کشور نداشته است. در همسایگی ایران، کشور ترکیه با استفاده از همین صنعت خودروسازی توانسته نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی خود ایفا کند، به‌صورتی‌که پیشرفت صنعت خودروسازی در این کشور به یکی از خبرهای ثابت مطبوعات تبدیل شده است. خودروسازی ترکیه به‌گونه‌ای است که علاوه‌بر اینکه در رشد اقتصادی، اشتغالزایی و استفاده تامین خودروهای به‌روز برای شهروندان این کشور تاثیر داشته باعث کاهش مرگ‌ومیر در این کشور به دلیل استفاده از خودروهای ایمن نیز شده است. کشور ترکیه در سال 2021 میلادی توانسته است مبلغی حدود 25 میلیارد دلار صادرات به کشور‌های مختلف داشته باشد که این مبلغ باعث شده درآمد خودروسازان ترکیه‌ای حدود 4.5 برابر درآمد‌های نفتی ایران طی سال 1399 باشد. پیشرفت کشور ترکیه در سال‌های اخیر تنها منوط به افزایش صادرات صنعت خودروسازی نبوده و در سال 2020 میلادی اولین خودروی ملی این کشور با نام TOGG درنتیجه همکاری پنج خودرو‌سازی داخلی ترکیه ایجاد و روانه بازار شد. از آنجا که عمر صنعت خودرو‌سازی در هردو کشور تقریبا مشابه هم و حتی می‌توان قدمت خودروسازی را در ایران طولانی‌تر در نظر گرفت، اصلی‌ترین سوالی که درمورد جایگاه صنعت خودرو‌سازی دو کشور در سطح جهان می‌توان مطرح کرد این است که کشور ترکیه چه مسیری در این راه پیموده که امروزه به‌عنوان یک بازیگر مهم در صنعت خودروسازی جهان شناخته می‌شود. مطالعه سیاست‌های ترکیه حاکی از رویکرد مونتاژمحور این کشور در تولید خودرو با حضور شرکت‌های خودروسازی مطرح در این کشور همراه با پرورش نیروهای متخصص و انتقال فناوری روز دنیا به داخل ترکیه است که درنهایت باعث شده این کشور در صنعت خودروسازی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

صادرات خودرویی 25 میلیارد دلاری
صنعت خودرو‌سازی ترکیه در سال 2021 میلادی در هشت بخش فعال بوده که بیشترین فعالیت این کشور در بخش قطعه‌سازی متمرکز شده است، به نحوی که به تنهایی بخش قطعه‌سازی کشور ترکیه توانسته است در سال 2021 میلادی حدود 9 میلیارد و 369 میلیون دلار صادرات به کشور‌های دیگر داشته باشد که نسبت به سال 2020 با رشد 21 درصدی همراه بوده است. در بخش خودروهای سواری نیز که در سال 2021 میلادی بیشترین صادرات خودرویی کشور ترکیه از این ناحیه بود حدود 9 میلیارد و 475 میلیون دلار صادرات به ثبت رسیده است که نسبت به سال گذشته با کاهش نیم‌درصدی مواجه بوده است. به صورت کلی صنعت خودرو‌سازی کشور ترکیه در سال 2021 میلادی توانسته است مبلغی حدود 25 میلیارد دلار صادرات به کشور‌های دیگر داشته باشد که نسبت به سال 2020 میلادی رشدی 12 درصدی را ایجاد کرده است. در ارتباط با طرف‌های تجاری ترکیه در صنعت خودرو‌سازی عمدتا کشور‌های سطح اول جهان و اروپایی مشتریان صنعت خودرو‌سازی ترکیه بوده‌اند. ترکیه طی 20 سال گذشته با انجام تغییرات ساختاری بسیار جدی در صنعت خودروسازی زمینه یک ساختار صنعتی برای صادرات به بازارهای پیشرفته را فراهم کرده است. صنعت خودروسازی ترکیه که بیش از نیمی از تولیدات خود را صادر می‌کند، از نظر فروش خودرو نیز از جایگاه مهمی در اروپا برخوردار است و براساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی ترکیه، خودروسازان این کشور در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، منطقه خودمختار و آزاد، خودرو صادر کرده‌اند. در سال 2021 میلادی، کشور آلمان با ثبت سه‌میلیارد و 469 میلیون دلار واردات خودرویی از ترکیه بزرگ‌ترین مشتری این کشور در صنعت خودرو‌سازی بوده است و در رتبه‌های بعدی کشور‌هایی نظیر فرانسه با سه‌میلیارد و 175 میلیون دلار، انگلستان با دو میلیارد و 895 میلیون دلار، ایتالیا با دو میلیارد و 234 میلیون دلار، اسپانیا با یک میلیارد و 508 میلیون دلار، اسلوونی با یک میلیارد و 148 میلیون دلار، بلژیک با یک میلیارد و 53 میلیون دلار و آمریکا با یک میلیارد و 44 میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این بین کشور ایران نیز در رتبه 40 واردات خودرویی از کشور ترکیه در سال 2021 میلادی قرار گرفته است، به نحوی که در آن سال بیش از 64 میلیون دلار واردات خودرویی از کشور ترکیه انجام داده که حاکی از رشد بیش از 70 درصدی نسبت به سال 2020 است.

حضور شرکت‌های فعال خودروسازی بین‌المللی
نخستین اقدامات کشور ترکیه برای سروسامان دادن به صنعت خودرو‌سازی خود به اوایل قرن 21 و سال 2000 میلادی بر‌می‌گردد که دولت ترکیه در این سال مقدمات حضور سرمایه‌گذاران را در این کشور فراهم کرد. شرکت‌های فعال در زنجیره خودروسازی بین‌المللی نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک ترکیه، پذیرای فرصتی شدند که دولت این کشور برای حضور آنها فراهم کرده بود. درنتیجه حضور شرکت‌های فعال خودروسازی بین‌المللی در صنعت خودرو‌سازی ترکیه، صادرات 25 میلیارد دلاری این کشور در صنعت خودروسازی است. در حال حاضر و بنا بر شواهد موجود، خودرو‌سازی بزرگ فیات سالانه 450 هزار دستگاه از محصولات خود را در خاک ترکیه تولید می‌کند و همچنین ترکیه میزبان تنها مرکز تحقیقاتی شرکت خودرو‌سازی فیات در خارج از خاک ترکیه است. شرکت خودرو‌سازی مرسدس‌بنز نیز با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی در کشور ترکیه توانسته است ترکیه را به مهم‌ترین پایگاه صادراتی خود تبدیل کند و در حدود 6 هزار نفر در خطوط مونتاژ این برند آلمانی مشغول کار شوند. حضور کشور آلمان در صنعت خودرو‌سازی ترکیه تنها منوط به شرکت خودروسازی مرسدس بنز نمی‌شود و شرکت مان آلمان بزرگ‌ترین واحد اتوبوس‌سازی خود در خارج از آلمان را در ترکیه بنا نهاده و سالانه دوهزار دستگاه اتوبوس تولید می‌کند. بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کره‌ای یعنی هیوندایی نیز برای صادرات محصولاتش به اروپا، کارخانه خود را در ترکیه بنا کرده است. این کارخانه توانایی تولید ۲۴۵ هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. شرکت‌های خودرو‌سازی خوشنام ژاپنی نظیر تویوتا و هوندا نیز با سرمایه‌گذاری‌های خود در کشور ترکیه توانسته‌اند سالانه به ترتیب 280 و 50 هزار دستگاه در خاک ترکیه تولید کنند و درنهایت شرکت خودرو‌سازی فورد به‌عنوان تنها برند آمریکایی، کارخانه‌ای در ترکیه دارد. خطوط تولید این برند در ترکیه سالانه می‌تواند ۴۱۵ هزار دستگاه تولید کند. این خودروساز آمریکایی بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی را در خاک این کشور به نام خود ثبت کرده است. حضور موفق چنین شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی در ترکیه نه‌تنها موجب رشد و ترقی این صنعت در ترکیه شده است بلکه موجب افزایش توانایی‌هایی این کشور در صادرات خودرو در این کشور شده است، به نحوی که درحال حاضر از هر 100 خودروی تولیدی این کشور 83 دستگاه آن به سایر نقاط جهان صادر می‌شود.

راهبرد موازی مونتاژ در ترکیه
راهبرد کشورهای دنیا در صنعت خودروسازی معمولا شامل دو رویکرد است که هریک الزامات و تبعات خود را دارد؛ رویکرد مونتاژمحور که سرمایه‌گذاری افزون‌تر کمپانی‌های پیشرو، تولید مدل‌های پیشرفته‌تر، واردات بیشتر زیرسیستم‌ها و صادرات افزون‌تر خودروهای آماده، اشتغالزایی کمتر و توجه ناچیز به قطعه‌سازی و صنایع خرد در پیش گرفته می‌شود و رویکرد تولیدمحور که دقیقا فاکتورهایی مقابل رویکرد قبلی را در پی دارد. ترکیه یکی از کشورهایی است که رویکرد مونتاژمحور را در صنعت خودروی خود در پیش گرفته است. این کشور به دلیل اتخاذ سیاست حمایت از مونتاژ و نیز داشتن موقعیت ژئواستراتژیک و قرار گرفتن در مرز آسیا و اروپا باعث جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی صنعت خودرو شده است. سایت‌های مونتاژ بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروساز بین‌المللی در این کشور تاسیس شده است. شاید بتوان گفت برای اینکه کشوری بخواهد به خودروسازی مطرح تبدیل شود ابتدا باید مونتاژ خودروهای مختلف و روز دنیا را فرا گیرد و پس از آن به سمت طراحی و ساخت خودروی داخل برود، بنابراین می‌توان این مورد را یکی از فرمول‌های پیشرفت ترکیه در صنعت خودروسازی دانست. ترکیه تمرکز خود را روی مونتاژ‌ محصولات مطرح خودروسازان جهانی گذاشت و به جای اینکه به طراحی و تولید محصولات پیچیده بپردازد، نیروی کار خود را در اختیار خودروسازان مطرح قرار دارد و آموزش‌های لازم را به آنان داد همچنین درکنار تمرکز روی مونتاژ‌ خودرو، به قطعه‌سازی نیز توجه ویژه‌ای شد. هدف کشور ترکیه درکنار خودروسازی تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سازان دنیا بود که تا حدودی توانستند به این هدف دستیابی پیدا کنند. بنابراین ترکیه مسیر حمایتگری از محصولات داخلی را در پیش نگرفت بلکه با مونتاژ خودروها از برندهای مشهور، اقتصاد خود را رونق بخشید. تصمیم ترکیه مبنی‌بر تبدیل شدن به یکی از کشورهای مونتاژ‌کننده خودرو باعث سرمایه‌گذاری برند‌های مختلف در این کشور شد و اشتغالزایی در کشور صورت گرفت، همچنین صادرات خودرو به وفور توسط ترکیه انجام درحال انجام است.

از پرورش نیروی متخصص تا واردات تکنولوژی
کشور ترکیه برای اینکه بتواند در آینده به خودروسازی بزرگ‌تر از حال حاضر تبدیل شود و توانایی تولید خودروهای داخلی پیشرفته داشته باشد، نیاز به نیروهای متخصص دارد. با توجه به اینکه امروزه اکثر قطعات خودرو به‌صورت الکترونیکی وظایف خود را انجام می‌دهند، آموزش نیروهای مهندسی به‌خصوص در بخش الکترونیک یکی از چالش‌های مهم کشور ترکیه است. بنا بر شواهد موجود، کشور ترکیه توانسته است در سایه حضور شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی در این کشور بیش از 93 هزار مهندس مرتبط به خودروسازی و قطعات خودرو تربیت کند و جدای از همه فوایدی که حضور خودروسازان مختلف در کشور ترکیه داشته‌اند، این کشور توانسته است از طریق پرورش نیروهای متخصص، فناوری روز دنیا در صنعت خودروسازی را توسط شرکت‌های مطرح خودروسازی به نیروی کار کشور ترکیه منتقل کند و درنتیجه چنین موضوعی می‌توان شاهد شکوفایی هرچه بیشتر صنعت خودرو‌سازی ترکیه باشیم. همچنین بنا بر گفته کارشناسان، امروزه مونتاژ خودرو دیگر به معنای تنها سرهم کردن قطعات خودرو نیست بلکه مونتاژ خودرو دانش‌های مختلفی را در زمینه ساخت خودرو به همراه دارد و می‌تواند برای آینده صنعت خودروسازی یک کشور مفید باشد و به افزایش دانش در این بخش کمک کند. بنابراین ترکیه درحال حاضر پس از آنکه پایه‌های صنعت خودروسازی خود را محکم کرده است به سمت ساخت پلتفرم ملی رفته است و در حال آماده‌سازی زمینه‌ها برای تولید محصول ملی و جدید خود است. با وجود این در کنار ساخت خودروی ملی همچنان به صادرات خودرو به صورت گسترده ادامه می‌دهد؛ چراکه علاوه‌بر اشتغالزایی، درآمد ارزی نیز خواهد داشت.






 


روزنامه فرهیختگان
نظرات

حسن جودکی سرپرست مجموعه تئاتر شهر شد

سوریه به کجا می رود؟

بورس 58 هزار واحد صعود کرد

گزاره‌های اشتباه

صدور سند برای قلعه بمپور سیستان و بلوچستان

شکست اتحاد شوم آمریکا و اسرائیل در سوریه قطعی است

پنج تفاوت طالبان و تحریرالشام/ در برابر جولانی چه باید کرد؟

بازتاب مصاحبه «دریابان شمخانی» با «نورنیوز» در مطبوعات امروز

دمای منفی 14 درجه در مشهد

شاسی بلند «ری‌را» به بازار آمد

فاش شدن راز یک جنایت خونین در اندیمشک

سارقان چوپان بلوچی را به رگبار بستند

حجم معاملات ارز تجاری اعلام شد

پادکست | حفظ سلامت ریه ها در روزهای خاکستری

پایان خونین اختلاف شخصی

آغاز حراج سکه‌های 1403 از دوشنبه

غافلگیری مصری‌ها از مخالفت محمود عباس با کمیته اداره نوار غزه

راه‌اندازی خط دریایی مسافری اروندکنار-کویت

ادامه حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه و کرانه باختری/عربستان کشتار در النصیرات را محکوم کرد

برادر خالد مشعل از زندان امریکا آزاد شد

اسامی داوران 3 بازی پایانی لیگ برتر

کاپ جهانی؛ گروه‌بندی واترپلوی ایران تغییر کرد

رسانه عبری خبر داد؛ پیشرفت مستمر در مذاکرات تبادل اسرا جریان دارد

از غزه تا دمشق؛ استانداردهای دوگانه حقوق بشر غربی

قاچاق سوخت آنلاین شد

همتی: قیمت‌گذاری دستوری فسادزا است

رکورد تولد فرزند دومی‌ها در کشور

تفحص از نحوه اجرای قانون نهضت ملی مسکن در مجلس کلید خورد

پنج فیلم برگزیده تماشاگران سینما حقیقت

اجرای زنده کنسرت «از وین تا تهران» در خانه هنرمندان ایران

نورنما | هنرنمایی با لودر +فیلم

بازدید رئیس مجلس از پشت صحنه سریال‌های سلمان فارسی و موسی کلیم الله

فهرست جدید شهدای ترور در همایش ایران قربانی تروریسم رونمایی می‌شود

وزیر دفاع:به پویش کاهش دو درجه‌ای دما بپیوندید

عارف : مقام معظم رهبری تکلیف کرده ‌اند 100 مدیر توانا تربیت کنیم

بازدید سرزده رئیس‌جمهور از سازمان برنامه و بودجه

آغاز پیک دوم آنفلوآنزا از دی‌ماه/ این افراد حتما واکسن بزنند

انتشار جدول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان+ عکس

فرشید اسماعیلی محروم شد

آلودگی و سرما؛ تهران همچنان آلوده است/ مدارس این شهرها تعطیل شد

مزایای رفاهی از مالیات معاف شد

اسلامی: تا امروز مانعی برای نظارت آژانس ایجاد نکرده و نمی‌کنیم

واکنش معاونت امور هنری به انتشار یک خبر پرحاشیه در فضای مجازی

96 درصد کودکان غزه در آستانه مرگ

چرا خاموشی‌ها برگشت؟

چشم طمع اسرائیل به جنوب سوریه و هراس مرزنشینان

همسویی آشکار کاخ سفید با رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه

مکانیسم ماشه؛ نعل وارونه به رنگ تروئیکای اروپایی

افشاگری هیئت تحریرالشام از براندازی بشار اسد/جولان داعش واعدام 100 نفر/آغاز بازداشت علویها

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های شنبه 24 آذر

منطق بی‌منطقی!

در غیاب مردم سوریه

ایران و آینده سوریه، دو تجربه ارتباطی- یک تغییر سیاسی

فرصتی که از دست رفت

روزهای سرد و سخت چراغی خاموش کنیم!

چه خبر از بازار مسکن؟/ خانه‌های قدیمی در بورس خرید

حذف ارز نیمایی چه تاثیری روی معیشت مردم دارد؟/ آیا باز تورم در راه است؟

هشدار؛ مراقب کلاهبرداری‌ به اسم سود سهام عدالت باشید

آغاز ثبت‌نام کنکور 1404 از فردا

نحوه برخورد با نانوایان متخلف

سوریه در آزمون سخت گذار

شباب الاهلی با پاس گل و پنالتی آزمون قهرمان شد

زلزله 4.5 ریشتری در زیراب مازندران

تکذیب کشف چاقو در ورودی حرم مطهر رضوی

بنزین گران نمی شود/ضروردت واردات خودرو

عکس های منتخب جهان،13 دسامبر 2024

احتمال ریزش سنگ از کوه در جاده‌های هراز و چالوس

آغاز خدمات سفارت آذربایجان در ایران از 25 آذر

هشدار حشد شعبی درباره توطئه‌ علیه استان الانبار

پادکست | نعل وارونه به رنگ تروئیکای اروپایی

هشدار درباره فیشینگ با ترفند سود سهام عدالت

بازگشت خاموشی به پایتخت؛ برنامه‌ محدودیت‌ برقی را از سامانه برق من ببینید

اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص شکل‌گیری بازار یکپارچه ارز

اتحادیه اروپا خواستار توقف غنی سازی اورانیوم توسط ایران شد

توصیه پزشکیان به مدیریت هوشمندانه تولید و مصرف انرژی

خروجی‌در بسیاری از رشته‌ها بیش از نیاز داخلی است

فرانسوا بایرو، نخست وزیر جدید فرانسه شد

جریان پرواز گوی آتشین در آسمان چه بود؟

عملیات مشترک ارتش یمن و مقاومت عراق علیه اهدافی در جنوب فلسطین اشغالی

آجیل و میوه شب یلدا چند؟

پسر 14 ساله در رودخانه تجن غرق شد

اعلام نتایج قرعه‌کشی جام‌جهانی 2026

مرغ و گوشت ارزان شد

راز 2 ساله قتل پیرمرد فاش شد

ورود مجلس به اجرای قانون هوای پاک

ریاکاری غرب؛ اشک تمساح برای یمن در سایه جنایت و کشتار درغزه

فرانسوا بایرو نخست‌وزیر جدید فرانسه شد

نورنما | صید ماهی 1.5 متری در کارون +فیلم

سرنگونی 3 پهپاد رژیم صهیونیستی توسط حماس

سازمان گزارشگران بدون مرز: 54 خبرنگار در سال 2024 کشته شدند

حمله روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین در پاسخ به حمله به یک فرودگاه

والیبالیست‌های نوجوان ایران مقابل هند مغلوب شدند

آزادی برادر خالد مشعل از زندان آمریکا بعد از 20 سال

چرا سکه گران شد؟

مهاجرانی: مردم در پویش «دو درجه کمتر» شرکت کنند

نور ویدئو | مکانیسم ماشه؛ نعل وارونه به رنگ تروئیکای اروپایی +فیلم

تمدید فرصت دریافت سود سهام عدالت برای جاماندگان

آیت‌الله خاتمی: جامع‌ترین تحلیل درباره سوریه را رهبر معظم انقلاب اعلام کردند

تظاهرات خانواده‌های اسرای اسرائیلی علیه رژیم صهونیستی

«تام و جری»با داستانی تازه بازمی‌گردند

X
آگهی تبلیغاتی