نورنیوز ـ گروه فرهنگ: دومین نمایشگاه مجازی کتاب روز یکشنبه دهم بهمن ماه به اتمام رسید و بر خلاف نخستین تجربه خود در سال گذشته که به دلیل عدم وجود زیرساختهای لازم و نبود تجربه کافی موفق نبود، توانست تجربه موفقی را رقم بزند.
بهبود عملکرد پلتفرم نمایشگاه، سرعت در پاسخگویی، روان شدن ثبت سفارشها، رایگان شدن هزینه ارسال و تبلیغات نسبتا مناسب در رسانهها همه از جمله عواملی بودند که در این اتفاق خوب سهم داشتند.
سوال اما اینجاست که آیا فقط باید در شرایط بحران از ظرفیت نمایشگاه مجازی استفاده شود یا با برگشتن وضع به حالت عادی هم میتوان زمینه تداوم این رویداد مجازی را فراهم کرد و در کنار نمایشگاه حضوری، از ظرفیتهای بستر آنلاین در جهت رشد فرهنگ کتابخوانی بهره برد؟
رقم فروش دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از مرز ۷۴ میلیارد تومان عبور کرد و با توجه به فروش ۶۴ میلیارد تومانی سال گذشته رکورد فروش شکسته شد.
همچنین در این نمایشگاه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب به ارزش بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال از سوی مردم خریداری شده و با پایان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۲۰۰ هزار سفارش ثبت شده است.
با وجود گران شدن کتاب و کاغذ، آمارهای موجود نشان از علاقه مردم به خرید کتاب و صرف هزینه در این زمینه دارد و بیانگر آن است که آنچه بیشتر برای مخاطب کتابخوان اهمیت دارد، نه مجازی و حضوری بودن نمایشگاه که راحتی دسترسی به کتاب است.
از کاهش حجم ترافیک شهری و عواقب بعدی آن تا در دسترس قرار گرفتن همه کتابها برای همه مردم کشور حتی در نقاط دور افتاده و برگشتن هزینه رفت و آمد به جیب مخاطب و کاهش هزینههای برگزاری تنها بخش کوچکی از مواردی است که مزایای نمایشگاه مجازی را مشخص میکند.
دومین نمایشگاه مجازی کتاب، تجربه نسبتا موفقی بود که نشان داد میتوان یک رویداد فرهنگی ملی را با تجربیات قبلی و برطرف کردن نواقص و کاستیها از چالش به فرصت تبدیل کرد و با برنامهریزیهای حساب شده و دقیق سال به سال آن را گسترش و بهینهتر کرد.
نورنیوز