شناسه خبر : 76183
تاریخ انتشار : 1400/07/26 12:35
کاهش 30 درصدی تولید خودرو دوگانه‌ سوز

کاهش 30 درصدی تولید خودرو دوگانه‌ سوز

بر اساس گزارشات تولید خودروی گازسوز داخلی بیش از 30 درصد کاهش یافته است.

نورنیوز-گروه اقتصاد: آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور افت کرده و به زیر هشت هزار دستگاه رسیده است. طبق این آمار، طی نیمه نخست امسال تنها هفت هزار و 429 دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 32 درصدی را نشان می‌دهد.

روند نزولی تولید دوگانه‌سوزها در حالی است که در میانه‌های دهه 80 و با الزام وزارت صنعت، سهم غالب تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور، مدل‌های دوگانه‌سوز بودند. در آن مقطع، دولت به دو دلیل تصمیم گرفت اولویت تولید را به خودروهای دوگانه‌سوز اختصاص دهد. نخست اینکه بنزین سهمیه‌بندی شده بود و با توجه به پایین‌تر بودن قیمت گاز، دولت می‌خواست از این مسیر نگرانی شهروندان بابت هزینه سوخت خودروهای‌شان را کاهش دهد. دلیل دوم نیز به ذخایر گازی عظیم کشور مربوط می‌شد. ایران از سال‌ها پیش به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گاز جهان شناخته می‌شود و از همین‌رو دولت با تکیه بر این جایگاه می‌خواست گاز را به سوخت غالب در خودروها تبدیل کند تا از بار مصرف بنزین (که به واردات نیاز داشت) بکاهد.

با کاهش تقاضا برای دوگانه‌سوزها و البته تغییر سیاست‌های وزارت صنعت، خودروهای موردنظر کم‌کم به حاشیه رانده شدند و بنزینی‌ها دوباره رو آمدند. حالا نیز طبق آخرین آمار، دوگانه‌سوزها تیراژی بسیار ضعیف دارند و سهم آنها از کل محصولات سواری صنعت خودروی کشور طی نیمه نخست امسال، حتی به دو درصد هم نمی‌رسد.


اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی