شناسه خبر : 76180
تاریخ انتشار : 1400/07/26 11:35
برق دزدی و مجازات‌های قانونی آن

نورنیوز بررسی کرد؛

برق دزدی و مجازات‌های قانونی آن

استفاده غیر مجاز از برقی که انشعاب آن متعلق به مصرف کننده نیست و هزینه آن را فرد دیگری می‌دهد دزدی تلقی می‌شود و مجازات مخصوص به خود را دارد.

نورنیوز ـ گروه جامعه: دزدی در اشکال مختلف آن از جمله جرائمی است که جوامع با آن مواجه بوده  و قانون‌گذار به تناسب نوع و میزان آن و با هدف مقابله با این پدیده ناپسند، قوانین مختلفی را برای مجازات سارقین تنظیم کرده است.

گاهی اوقات دزدی اشکال دیگری به غیر از سرقت وسیله یا مال اشخاص است.

استفاده غیر مجاز از برقی که انشعاب آن متعلق به مصرف کننده نیست و هزینه آن را فرد دیگری می‌دهد نیز دزدی تلقی می‌شود و مجازات مخصوص به خود را دارد.

در ماده ۶۶۰ قانون مجازات بیان شده هر کس بدون پرداخت حق انشعاب و اخذ انشعاب برق، مبادرت به استفاده غیر مجاز از آن کند، علاوه بر جبران خسارت وارده به جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم خواهد شد و اگر مرتکب این جرم از ماموران شرکت‌های مذکور باشد به حداکثر مجازات محکوم می‌شود.

در ماده ۶۶۰ همچنین تصریح شده دزدی فقط مختص به دزدی از برق یا سرقت از برق نیست بلکه شامل سرقت از آب و فاضلاب، گاز و تلفن نیز هست.

فرد شاکی می‌تواند از شخصی که بدون اجازه او از انشعاب و کنتور برق و سایر موارد استفاده غیر مجاز کرده، با ارائه شکواییه سرقت برق و... در مراجع قضایی شکایت خود را مطرح کند تا دادگاه به موضوع رسیدگی کرده و حکم مقتضی را صادر کند.


اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی