×
سیاسی
شناسه خبر : 76113
تاریخ انتشار :

جوابیه دیجی‌کالا به گزارش «مدعی‌العموم مانع تضییع حقوق مشتریان دیجی‌کالا شود»

در تاریخ 17 شهریورماه «نورنیوز» در گزارشی به موضوع تضییع حقوق مشتریان در فرآیند کاری شرکت «دیجی‌کالا» پرداخت و در آن ضمن بر شمردن مواردی از این دست، از نهادهای تقنینی و نظارتی خواست تا ضمن تدوین قوانین لازم و نظارت‌های موثر در جهت حفظ حقوق شهروندان بکوشند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: در پی انتشار این گزارش، روابط عمومی «دیجی‌کالا» جوابیه‌ای برای «نورنیوز» ارسال کرده که به شرح زیر است:    

در تاریخ 17 شهریور 1400 رسانه نور‌نیوز در وب‌سایت خود مطلبی را با عنوان «مدعی‌العموم مانع تضییع حقوق مشتریان دیجی‌کالا شود» منتشر کرد.

در ابتدا لازم می‌دانیم تأکید کنیم که مطلب منتشر شده بدون توجه به مفهوم مارکت‌پلیس و زیرساخت‌های تجارت الکترونیک و به صورت یک‌جانبه به موضوعاتی از جمله غیررقابتی بودن کالا، محتوای غیرقابل اعتماد، زمان‌بندی نامناسب تحویل و تضییع حقوق مشتریان در دیجی‌کالا پرداخته است.

با احترام به رسانه نورنیوز، بسیاری از موضوعاتی که در این گزارش به آن اشاره شده به ویژه مواردی که در ادامه ذکر می‌شود با واقعیت منطبق نیست. در نتیجه بنا بر وظیفه برای حصول فهم مشترک نسبت به وضعیت کنونی با استناد به داده‌ها توضیحاتی را به مخاطبان عزیز نورنیوز و دیجی‌کالا ارائه می‌دهیم.

دیجی‌کالا از سال 1395 با تغییر مدل کسب‌وکار خود از خرده‌فروشی به مارکت‌پلیس (بازارگاه) امکان حضور صدها هزار فروشنده، صنعتگر و تولیدکننده را فراهم کرد که اکنون تعداد آنها به بیش از 160 هزار فروشنده می‌رسد. فعالیت این تعداد از فروشندگان در پلتفرمی با بیش از 30 میلیون بازدیدکننده یکتای ماهانه به معنی ایجاد یک فضای رقابتی به نفع کاربران است.

این رقابت بستری را فراهم کرده که کاربران بتوانند به طیف وسیعی از محصولات با خدمات پس از فروش و قیمت‌های رقابتی دسترسی داشته باشند و سبد خرید خود را با سهولت بیشتر و با دست بازتری تکمیل کنند. واقعیت این است که «غیر رقابتی بودن کالا» که در بخشی از گزارش نورنیوز به آن اشاره شده با رسالت مارکت‌پلیس در ایجاد بازار رقابت کامل، در تضاد است.

در جای دیگری از گزارش منتشر شده از سوی رسانه نورنیوز به محتوای غیرقابل اعتماد در دیجی‌کالا اشاره شده است. این گزاره نیز با واقعیت تطابق ندارد. دیجی‌کالا داشتن خریدی آگاهانه و کسب تجربه‌ای خوشایند از خرید را از حقوق مشتریان می‌داند و برای تحقق آن اقدامات متعددی را انجام می‌دهد.

قابلیت ثبت دیدگاه و نیز فراهم شدن امکان پرسش و پاسخ میان کاربران و فروشندگان، مصداق واقعی خرید و فروش مردم‌سالارانه‌ در دیجی‌کالا است و مشارکت بالای کاربران در نقد و بررسی کالاها نشان‌دهنده جایگاه قابل اعتماد دیجی‌کالا در میان خریداران است. تاکنون بیش از 20 میلیون نظر مثبت و منفی از کاربران در دیجی‌کالا منتشر شده و روزانه 40 هزار نظر جدید نیز ثبت می‌شود که تنها شش درصد آنها رد می‌شود.

مشخصات فنی و توضیحات کالاها از دیگر بخش‌هایی است که کاربران با مراجعه به آنها می‌توانند خرید آگاهانه‌تری داشته باشند. واحد محتوای دیجی‌کالا با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات به فروشندگان کمک می‌کند تا محتوای باکیفیتی را تولید کنند. تا پایان سال 99 بیش از 4 هزار فروشنده از میان صد‌ها هزار فروشنده از این خدمات بهره‌مند شده‌اند. آکادمی فروشندگان دیجی‌کالا نیز با ارائه آموزش‌های مستمر تلاش می‌کند به فروشندگان برای تولید محتوای قابل اعتماد کمک کند.

در بخش دیگری از این گزارش به ساز و کار انتشار نظرات و حذف نقدها یا نظرات منفی در دیجی‌کالا اشاره شده است. لازم است بار دیگر تأکید کنیم که بررسی نظرات کاربران دیجی‌کالا بر اساس مثبت یا منفی بودن دیدگاه انجام نمی‌شود بلکه به فراخور مفید و سازنده بودن دیدگاه برای کمک به تجربه بهتر خرید کاربران دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اصلاح فرایندهای بررسی نظرات توسط هوش مصنوعی و کارشناسان با هدف بهبود کمی و کیفی تایید و رد نظرات، اقدامی‌ست که بر اساس پیشرفت‌های حاصل در زمینه یادگیری ماشین همواره رو به بهبود است.

تحویل به ‌موقع سفارش یکی دیگر از شاخص‌های مهم رضایت‌مندی مشتریان است. دیجی‌کالا این شاخص را با ابزارهای موقعیت‌یابی ماموران ارسال سفارش‌ها اندازه‌گیری می‌کند. گاهی اوقات عواملی مانند اختلال در فرآیند تأمین و ارسال کالاها از جانب فروشندگان و یا اختلال در فعالیت شرکت پست (برای سفارش‌هایی که به این روش ارسال می‌شوند) موجب می‌شود کالا دیرتر از زمان مشخص شده به دست مشتریان برسد.

در سال ۹۹ بیش از ۹۵ درصد سفارش‌ها به موقع و در بازه انتخابی به مشتریان تحویل داده شده‌اند. دیجی‌کالا خود را نسبت به دیرکرد تحویل کالا متعهد و دلجویی از کاربرانی که متحمل خسارت شده‌اند را وظیفه خود می‌داند.

دیجی‌کالا به طور متوسط روزانه 600 هزار سفارش را پردازش کرده و به دست مشتریان می‌رساند که اگر تنها یک درصد آنها با نارضایتی مشتری همراه باشد به معنی رسیدگی و تلاش برای جلب رضایت شش هزار مشتری در روز است که از طریق پشتیبانی پیگیری می‌شود.

پاسخ‌گویی به مشتریان توسط دیجی‌کالا تنها توسط مرکز تماس مشتریان انجام نمی‌شود و این برند خود را موظف می‌داند به مخاطبان خود در همه رسانه‌ها پاسخگو باشد. مرکز تماس مشتریان دیجی‌کالا در سال 99 روزانه به بیش از 22 هزار تماس تلفنی پاسخ داده است و این علاوه بر ارتباطاتی است که از طریق ایمیل و تیکت، چت آنلاین و پاسخگویی خودکار انجام می‌شود.

با وجود راه‌های رسمی پیگیری شکایت مشتریان، دیجی‌کالا به شکایت‌های مشتریان ناراضی در شبکه‌های اجتماعی نیز رسیدگی می‌کند. به گواه آمار، دیجی‌کالا پاسخگوترین برند ایرانی در شبکه‌های اجتماعی است.

دیجی‌کالا ایجاد بستری که در آن همه مردم در سراسر ایران بتوانند به بازاری با تنوع کالایی، قیمت و شرایط یکسان دسترسی داشته باشند را نیز بخشی از حقوق کاربران می‌داند. در کنار ایجاد دسترسی یکسان برای همه مردم، کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک نیز در شرایط یکسان می‌توانند محصولات خود را فراتر از بازارهای محلی به سراسر ایران عرضه کنند که این چیزی جز تحقق عملی عدالت اجتماعی در کشور نیست.

دیجی‌کالا به صورت روزانه در تعامل با نهادهای نظارتی از جمله پلیس فتا، سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و به مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی آنها پاسخ می‌دهد.

علاوه بر دستگاه‌های مسئول، کاربران نیز از راه‌های متعدد می‌توانند بر پلتفرم‌های آنلاین نظارت داشته باشند و این علاوه بر نظارتی است که پلتفرم بر  فروشندگان و ارائه‌دهندگان کالا و خدمات دارد. کاربران در دیجی‌کالا با استفاده از ابزارهای نظارتی که در اختیار آنها قرار داده شده می‌توانند به دیجی‌کالا در ارائه قیمت مناسب، شناسایی کالاهای غیراصل، عدم انطباق کالا با مشخصات، عملکرد متخلفانه یک فروشنده و... کمک کنند.

توسعه زیرساخت‌های تجارت الکترونیک راه حل بسیاری از مشکلات کشور به‌ویژه در توسعه بهره‌وری و نظام خلق ارزش در بخش تولید است. در این شرایط اقتصادی و در سالی که با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است از رسانه‌ها و نهادهای نظارتی، قانون‌گذاری و اجرایی کشور انتظار می‌رود در جهت حمایت از کسب‌وکارهای فعال در این حوزه قدم بردارند.

در پایان از تمامی مسئولان، اهالی رسانه و کارشناسان دعوت می‌کنیم با حضور در مرکز پردازش سفارش‌های دانش ضمن آشنایی با کسب‌وکار دیجی‌کالا ما را در بهبود ارائه خدمات به مردم یاری رسانند. چرا که دیجی‌کالا معتقد است تنها از طریق شنیدن نقدها و نظرات، تعهد به پاسخگویی و اصلاح مداوم در مسیر رشد و اعتمادآفرینی قرار خواهد گرفت.

 


اخبار مرتبط
مراجع قضایی مکلف به اطلاع رسانی و ابلاغ ممنوعیت خروج افراد از کشور شدند
چهارشنبه 1400/08/05 ساعت 18:28
مراجع قضایی مکلف به اطلاع رسانی و ابلاغ ممنوعیت خروج افراد از کشور شدند
معاون اول قوه قضاییه در بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور با استناد به مقررات قانونی خطاب به این مراجع تاکید کرد که دستورات و قرار‌های ممنوعیت خروج از کشور را متناسب با جرم و ادله اتهام صادر و ضمن اطلاع و ابلاغ به افراد از طریق سامانه ثنا و سایر طرق مقتضی، فورا و به صورت برخط به دادستانی کل کشور اعلام کنند.
ویدئو: چرا کسب‌وکارهای نوظهور در ایران به حقوق جامعه بی‌توجهند؟
سه‌شنبه 1400/07/27 ساعت 17:00
ویدئو: چرا کسب‌وکارهای نوظهور در ایران به حقوق جامعه بی‌توجهند؟
استارتاپ‌ها به عنوان یکی از جنبه‌های نوظهور فناوری دیجیتال، در ایران با سرعتی چشم‌گیر و البته نامتوازن توسعه پیدا کردند.
آنچه باید از قانون بدانیم
شنبه 1400/07/24 ساعت 18:44
اینفوگرافی؛
آنچه باید از قانون بدانیم
شروط درست بودن یک قرارداد
کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: رئیس انقلابی انتخاب کنید
شنبه 1400/07/24 ساعت 13:34
کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: رئیس انقلابی انتخاب کنید
جمعی از کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نامه‌ای سرگشاده خواستار معرفی گزینه‌ای جوان و خوشنام به عنوان ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات شدند.
چرا کسب‌وکارهای نوظهور در ایران به حقوق جامعه بی‌توجهند؟!
شنبه 1400/07/24 ساعت 11:17
نورنیوز بررسی کرد؛
چرا کسب‌وکارهای نوظهور در ایران به حقوق جامعه بی‌توجهند؟!
کسب‌وکارهای اینترنتی به عنوان یک پدیده وارداتی جایگاه خود را در ساخت اجتماعی و اقتصادی کشور تثبیت کرده ولی شتاب توسعه آنها بسیار بیشتر از سرعت معقولی بوده که برای نهادینه شدن فرهنگ استفاده از خدمات آنان مورد نیاز است و همچنان نیز ادامه دارد.
ضرورت توجه بیشتر به حقوق اجتماعی نابینایان
چهارشنبه 1400/07/21 ساعت 13:36
نورنیوز بررسی کرد؛
ضرورت توجه بیشتر به حقوق اجتماعی نابینایان
اشتغال کامل نابینایان و کم بینایان و مناسب سازی شهری، حمل و نقل عمومی رایگان و اشتغال از اصلی‌ترین خواسته‌های یک فرد نابینا برای حضور در جامعه و خروج از انزواست.
آیا نصب تابلوی «پارک = پنچری» جرم است؟
سه‌شنبه 1400/07/20 ساعت 10:50
نورنیوز بررسی می کند؛
آیا نصب تابلوی «پارک = پنچری» جرم است؟
طبق قانون، افراد در خارج از حدود ملکی خود اختیاراتی ندارند و از این رو نصب تابلو پارک ممنوع و پارک مساوی است با پنچری به غیر از روی درب پارکینگ، جرم است و قانون برای آن مجازات حبس در نظر گرفته است.
اینفوگرافی: مجازات فحاشی چیست؟
دوشنبه 1400/07/19 ساعت 14:41
اینفوگرافی: مجازات فحاشی چیست؟
مجازات فحاشی مطابق قانون چیست؟
مدعی‌العموم مانع تضییع حقوق مشتریان دیجی‌کالا شود
چهارشنبه 1400/07/14 ساعت 11:31
نورنیوز بررسی کرد؛
مدعی‌العموم مانع تضییع حقوق مشتریان دیجی‌کالا شود
بسیاری از بلاگرها و ارزیابان حوزه فروش آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) معتقدند دست‌کم به سه دلیل نباید از دیجی‌کالا خرید کرد: «غیر رقابتی بودن کالا»، «زمان‌بندی نامناسب برای تحویل کالا» و «محتوای غیرقابل ‌اعتماد».
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
زمان و مکان مسابقه سوپرجام 1403 مشخص شد
همدلی مردم انگلیس با فلسطینیان افزایش یافت
اعدام 2 عضو گروه منافقین در تهران +تصاویر
روبیو: ترامپ پلیس جهان است!
احتمال ادامه تعطیلی چهارشنبه‌ها تا پایان تابستان
تجربه تعامل ایران و تروئیکای اروپا در پرونده هسته‌ای
استفاده از موبایل برای نمایندگان در صحن مجلس ممنوع شد
مسئله آب در ایران و گسست قدرت
مجلس با دوفوریت لایحه مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی موافقت کرد
ماکرون: فلسطین باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد!
موج محکومیت علمای اهل سنت در پی حادثه تروریستی دیروز زاهدان
پایان بازی دوستانه منچستریونایتد 2 - وستهم 1 + خلاصه بازی
ایران‌نما | معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرهای ایران(58) «برزُک»
روایت پزشکیان از حمله اسرائیل به شورای عالی امنیت ملی +فیلم
ولایتی: دشمنان با طرح دالان زنگه‌زور در پی تهدید تمامیت ارضی هستند
اینترنت و تماس ارزان اربعینی فقط با ثبت‌نام در سماح!
نوراینفو | سالروز عملیات افتخارآفرین مرصاد
پرداخت مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی از فردا آغاز می‌شود +جدول زمان واریز برای دهک‌ها
وزیر علوم: مدت دوره‌ی کارشناسی سه ساله می‌شود
رئیس مجلس: تروریسم در زاهدان انتقام دشمن از مقاومت مردم ایران بود
وضعیت آب و هوا امروز یکشنبه 5 مرداد 1404+ وضعیت استان‌ها
کسب 3 طلا و یک نقره توسط تیم ایران در المپیاد جهانی زیست‌شناسی
انتقاد درویش از زنوزی؛ اگر حق با شماست، چرا دنبال مصالحه‌اید؟
سرژ اوریه در آستانه پیوستن به پرسپولیس+ عکس
تکذیب شایعات پرآبی سدهای تهران:/وضعیت منابع آبی بحرانی است
رژیم صهیونیستی تهدید کرد؛ کشتی «حنظله» را توقیف می کنیم
کریستیانو رونالدو همچنان در رتبه اول پردرآمدترین فوتبالیست‌ های جهان
احداث سازه مجاور برج آزادی بدون تایید میراث فرهنگی!
تخت‌روانچی: غنی‌سازی باید جزء جدایی‌ناپذیر هر توافقی باشد/مذاکره باید برد-برد باشد
ورود 117 کامیون کمک بشردوستانه به نوار غزه
سردار ابن‌رضا جانشین وزیر دفاع شد
نورنما | کودکان چه نقشی در جنگ دارند؟
یک کفش کتانی، راز سرقت میلیاردی در تهران را فاش کرد
اربعین زنان؛ کنشگری خیر دینی زنان ایرانی عراقی در آیین پیاده‌روی اربعین
امیدی تازه در درمان تومورهای مقاوم
دستور وزیر کشور برای پیگیری حادثه زاهدان/عارف و اژه‌ای پیام دادند، مولوی عبدالحمید بیانیه
عکس های منتخب ایران، شنبه 4 مرداد 1404
چرخش خطرناک قدرت؛ از دوحزبی‌گری تا فاشیسم
دوربین‌ شهروندان راست می‌گوید یا آمار و تحلیل دولت؟
زلزله 4.7 ریشتری در عسلویه/ تاسیسات نفت و گاز آسیبی ندیدند
قدرت‌نمایی هواوی با رونمایی از سیستم پیشرفته‌تر از انویدیا
چگونه با پویش «کلیک امن» پلیس فتا گرفتار کلاهبرداران اینترنتی نشویم؟
جزئیات زمانبندی جدید دانشگاه آزاد برای جاماندگان امتحانات نیمسال دوم
مسیر اربعین برای مشمولان فاقد معافیت در اربعین 1404 بسته است!
ماکرون در مورد ایران با سران آلمان و انگلیس رایزنی کرد
600 جایگاه CNG در جنگ 12 روزه گاز رایگان عرضه کردند
نصب سیستم اعلان عمومی آژیر هشدار در تهران آغاز شد
«ابرقویی‌نژاد» به پرسپولیس پیوست
ایرانخودرو نصف مشتریانش را از دست داد!
توضیحات سخنگوی سپاه درباره نقش شهدای اقتدار در توسعه قدرت‌ دفاعی ایران
X
آگهی تبلیغاتی