×
اقتصادی
شناسه خبر : 75770
تاریخ انتشار :

خودروهای پرنده از رویا تا واقعیت!

تحلیلگران معتقدند خودروهای پرنده از چند سال دیگر به‌صورت تجاری و همگانی در دسترس خواهند بود. با این حال اما به سیاق هر پدیده تازه و نوظهوری، پرواز و سفر با خودروهای پرنده هم نیازمند وضع قوانین و مقررات خاص خودش است و این موضوع به دغدغه مهمی برای دولت‌ها، قانون‌گذاران و البته شرکت‌های فعال در این عرصه تبدیل شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: تحلیلگران معتقدند خودروهای پرنده از چند سال دیگر به‌صورت تجاری و همگانی در دسترس خواهند بود. با این حال اما به سیاق هر پدیده تازه و نوظهوری، پرواز و سفر با خودروهای پرنده هم نیازمند وضع قوانین و مقررات خاص خودش است و این موضوع به دغدغه مهمی برای دولت‌ها، قانون‌گذاران و البته شرکت‌های فعال در این عرصه تبدیل شده است.

دغدغه وضع قوانین جدید

سفرهای هوایی به‌خاطر راحتی و صرفه‌جویی در زمان معمولا اقبال خوبی در میان مردم دارند و به ‌همین خاطر انتظار می‌رود ورود خودروهای پرنده به‌ناوگان حمل‌ونقل هوایی تحولی تاثیرگذار و چشمگیر باشد. همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، احتمالا بعضی‌ها توانایی خرید خودروهای پرنده شخصی خودشان را خواهند داشت، اما اغلب افراد می‌توانند به‌صورت عمومی از آنها استفاده کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالا اغلب افراد در جاده‌ها از خودروهای الکتریکی یا خودروهای خودران استفاده خواهند کرد. «هاگ مارتین» مدیرعامل شرکت LacunaTechnologies است که استارت‌آپی فعال در زمینه ارائه نرم‌افزارهای متن‌باز برای صنعت حمل‌ونقل به‌حساب می‌آید و به‌مدیران شهری برای سیاستگذاری‌های حوزه حمل‌ونقل کمک می‌کند.

 او معتقد است که تفاوت مهمی بین امکان پرواز خودروها و میزان امنیت و قابل اطمینان بودن آنها برای پرواز در آسمان، وجود دارد. به‌عقیده او همین موضوع باعث شده است که مدیریت شکل جدید ترافیک هوایی، محل بحث تازه مدیران شهری بشود. مارتین می‌گوید: «فکر می‌کنم خودروهای پرنده تا سال ۲۰۲۴ به ‌استفاده عمومی خواهند رسید و در آن زمان طراحی اپلیکیشنی که امکان مدیریت جابه‌جایی مسافران و حمل بارها را داشته باشد، کار بزرگ و موثری خواهد بود.»

با این اوصاف است که در این سال‌ها بعضی شرکت‌های خودروسازی مانند فیات‌کرایسلر (FiatChrysler) و شرکت چینی اکسپنگ (Xpeng)، مشغول توسعه خودروهای پرنده خودشان هستند. ممکن است بعضی امکان خرید یکی از این خودروهای پرنده را داشته باشند، اما قطعا قیمت آنها بالاتر از خودروهای الکتریکی و خودران خواهد بود و از آنجایی‌که خودروهای غیرپرنده امنیت بیشتری داشته و امکان جابه‌جایی مسافران بیشتری را دارند، محبوبیت بیشتری نسبت به‌خودروهای پرنده خواهند داشت.

به‌گفته هاگ مارتین، مدیران شهری این روزها نگران مدیریت ترافیک هوایی با حضور خودروهای پرنده در آینده هستند. به ‌این ترتیب انتظار می‌رود قوانین این حوزه شامل مواردی مانند مکان بلندشدن و نشستن خودروهای پرنده، مسیر پروازی، زمان پرواز و میزان فاصله‌ای که در حین پرواز باید از یکدیگر داشته باشند، بشوند. او می‌گوید: «بررسی و تایید نهایی این قوانین احتمالا زمان زیادی می‌برد. در ایالات‌متحده آمریکا دو نهاد اداره هوانوردی فدرال و ناسا مشغول کار و تعامل با شرکت‌های سازنده پهپاد و تاکسی‌های هوایی هستند تا به ‌ارزیابی بهتر و درست‌تری از میزان ترافیک هوایی در آینده برسند. با این اوصاف چندان بعید به ‌نظر نمی‌رسد که در سال‌های آینده به‌جای داشتن یک فرودگاه در هر شهر بزرگ، هزاران فرودگاه در اطراف شهرها ساخته شوند.»

  بازار بزرگ و پرطرفدار چین

ظاهرا ورود خودروهای پرنده به‌آسمان تا سه سال آینده، پیش‌بینی نسبتا قطعی است؛ چون یک شرکت دیگر هم این موضوع را تایید کرده. استارت‌آپ XpengHeitech که زیرمجموعه شرکت خودروسازی چینی اکسپنگ است و در زمینه تولید خودروهای پرنده فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که خودروهای پرنده ساخت این شرکت در سال 2024 در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت. این استارت‌آپ که در سال 2013 تاسیس شد، در حال‌حاضر 400 نفر کارمند دارد و قرار است این تعداد به‌زودی به ‌۷۰۰نفر برسد. «ژائو دلی» بنیانگذار این استارت‌آپ اعلام کرده است که خودروی پرنده ساخت این شرکت امکان راندن در جاده را هم دارد. به‌گفته او، این خودروی الکتریکی پرنده تنها با یک‌بار شارژ کامل، می‌تواند بیش از ۶۰۰ کیلومتر در جاده براند. اما هنوز درباره میزان مسافت پروازی این خودرو در هر بار شارژ اطلاعاتی منتشر نشده است. خبرها حاکی از آن است که خودروسازهای دیگر چینی مانند Geely’s Terrafugia هم به‌فکر ساخت خودروهای پرنده افتاده‌اند.

این شرکت در حال ساخت کارخانه‌ای در حومه شهر ووهان برای راه‌اندازی خط تولید خودروهای پرنده خودش است. این در حالی است که شرکت فولکس‌واگن ای‌جی هم مشغول بررسی پتانسیل بازار چین برای تاسیس کارخانه ساخت خودروهای پرنده در این کشور است. همین موضوع قانونگذاران چینی را به ‌فکر ‌انداخته است که تا به‌شکلی جدی وضع مقررات برای پرواز با خودروهای پرنده را در دستور کار قرار بدهند.

شرکت خودروسازی چینی اکسپنگ که خودش را رقیب شرکت تسلا می‌داند، تصمیم دارد سهم بزرگی از حمل‌ونقل هوایی در آینده را به ‌خودش اختصاص بدهد. با این اوصاف است که «هی شیائوپنگ» مدیرعامل این شرکت اعلام کرده که شرکتش در حال ایجاد یک تیم تحقیق و توسعه صد نفره برای خودروهای پرنده است تا بتواند نیاز بازارهای آینده، پتانسیل این خودروها برای حمل بار و جابه‌جایی مسافران و امکان‌سنجی میزان درآمدزایی این صنعت را به‌خوبی بررسی کند. به‌گفته شیائوپنگ، شرکت اکسپنگ با ورود به‌عرصه خودروهای پرنده و صنعت روباتیک، هدف‌های بلندمدتی را در نظر گرفته است تا در آینده‌ای نه‌چندان دور بتواند در جمع بزرگ‌ترین خودروسازان جهان قرار بگیرد.

این شرکت که هشت سال برای طراحی و ساخت نمونه اولیه خودروی پرنده خودش زمان صرف کرده، قرار است اولین محصولش را در سال 2024 روانه بازار کند. مدل X 2 دومین نمونه خودروی پرنده این شرکت با امکان جابه‌جایی مسافران است که در ‌ماه جولای گذشته رونمایی شد. این شرکت به‌دنبال ساخت خودروی پرنده‌ای است که امکان بلند شدن و نشستن به‌صورت عمودی را داشته و بتواند در ارتفاع پایین و متوسط هم پرواز کند. با این همه اکسپنگ هم مانند دیگر شرکت‌های خودروساز تحت‌تاثیر بحران جهانی کمبود تراشه قرار گرفته است. این شرکت در حال‌حاضر سه خودروی الکتریکی را روانه بازار کرده و تصمیم دارد میزان فروش سالانه خودش را به 300 هزار یا 500 هزار خودرو برساند. اما در سال‌جاری میلادی به‌خاطر کمبود تراشه مورد‌نیاز، تحویل خودروهای این شرکت به ‌مشتریانش از‌ ماه جولای به‌آگوست موکول شد. این شرکت به‌خاطر تولید و عرضه خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت شهرت دارد و انتظار می‌رود همین استراتژی را در بازار خودروهای پرنده هم دنبال کند.

  خودروهای آینده

مدیرعامل اکسپنگ پیش‌بینی کرده است که تمام شرکت‌های خودروسازی در آینده بتوانند وارد صنعت روباتیک بشوند. او معتقد است از آنجایی که بین 10 تا 30 سال آینده، روبات‌ها به‌عنوان یک ابزار حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرند، شرکت‌های خودروسازی به‌ناچار باید وارد این صنعت بشوند. شاید به ‌همین دلیل هم هست که شرکت تسلا در روباتیک سرمایه‌‌گذاری کرده و در ‌ماه میلادی گذشته یک روبات انسان‌نما به‌نام تسلا بات را ساخته است.

با این همه اما همچنان بازار خودروهای پرنده، جذابیت و مقبولیت بیشتری دارد و به ‌واقعیت نزدیک‌تر است، به‌همین خاطر است که نظر شرکت‌های بزرگی مانند هیوندای و جنرال‌موتورز را هم جلب کرده است.

این شرکت‌ها حالا به ‌دنبال طراحی و تولید انبوه خودروهای پرنده هستند تا به‌عنوان تاکسی وارد ناوگان حمل‌ونقل هوایی شوند. این دو شرکت انتظار دارند که اولین تاکسی‌های هوایی آنها تا سال 2025 در آسمان به‌پرواز دربیایند. علاوه بر هیوندای و جنرال‌موتورز، شرکت‌های ویرجین آتلانتیک، تویوتا، دایملر و Geely’s Terrafugia هم به‌دنبال حضور در بازار تاکسی‌های هوایی هستند.

با این حال یکی از مدیران ارشد شرکت جنرال‌موتورز پیش‌بینی کرده است که خدمات تاکسی هوایی تا سال 2030 می‌تواند بر موانع قانونی و فنی غلبه کرده و به‌صورت رسمی و تجاری مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

با این همه رویای پرواز با خودروی پرنده هر روز بیشتر به ‌واقعیت نزدیک می‌شود؛ تا جایی‌که شرکت Archer که در زمینه طراحی و توسعه سیستم‌های پرواز و نشستن عمودی هواپیماها فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که قرار است تا سال 2024 خودروهای پرنده بر فراز شهر لس‌آنجلس به‌پرواز دربیایند. این شرکت تاکید کرده است که تست‌ها و آزمایش‌های اولیه در حال انجام هستند.

 

دنیای اقتصاد


اخبار مرتبط
اینفوگرافی: خودپرداز کدام بانک‌ها بیشتر وقت مشتری را می‌گیرند؟
چهارشنبه 1400/07/21 ساعت 13:07
اینفوگرافی: خودپرداز کدام بانک‌ها بیشتر وقت مشتری را می‌گیرند؟
کدام بانک‌ها برای دادن پول نقد از طریق خودپرداز بیشتر وقت مشتری را می‌گیرند؟
انتقال مالکیت در معاملات با سندعادی  چگونه است؟
دوشنبه 1400/07/12 ساعت 11:42
نورنیوز بررسی کرد؛
انتقال مالکیت در معاملات با سندعادی چگونه است؟
از نظر حقوقی انتقال مالکیت تنها با سند رسمی صورت می‌گیرد و به همین دلیل مراجع اداری و قضایی فقط صاحب سند رسمی را به عنوان مالک به رسمیت می‌شناسند.
زیان 210 میلیارد دلاری صنعت خودروسازی جهان
یکشنبه 1400/07/04 ساعت 10:51
زیان 210 میلیارد دلاری صنعت خودروسازی جهان
شرکت مشاوره الکسی پارتنرز پیش‌بینی می‌کند کمبود ریز تراشه‌ها 7.7 میلیون خودرو از تولید دنیا در 2021 کم کند و 210 میلیارد دلار به درآمد صنعت خودروسازی جهان آسیب برساند.
هشت اقدام مهم بانک مرکزی برای قطع شریان مالی قمار و شرط‌بندی سایبری
شنبه 1400/07/03 ساعت 10:50
معاون بانک مرکزی تبیین کرد؛
هشت اقدام مهم بانک مرکزی برای قطع شریان مالی قمار و شرط‌بندی سایبری
بررسی مدل فرایندی قمار و شرط‌بندی سایبری نشان می‌دهد برای مقابله با آن در شش حوزه «انتظامی و امنیتی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «فناوری ارتباطات و اطلاعات»، «اقتصادی»، «حقوقی و قضایی» و نهایتاً «خدمات بانکی و پرداخت» باید به هماهنگی لازم و دقیق بین دستگاه‌ها و نهادهای مسئول با هر یک از این حوزه‌ها رسید.
آیا شکایت سهامداران حقیقی از خودروسازان فرجامی خواهد داشت؟
پنج‌شنبه 1400/07/01 ساعت 19:36
آیا شکایت سهامداران حقیقی از خودروسازان فرجامی خواهد داشت؟
افزایش قیمت محصولات خودرو سازان داخلی ضمن فشار بر مصرف‌کنندگان و کم شدن سهم اقشار کم درآمد از بازار خودرو نتوانسته از زیان‌ده شدن سهام این شرکت‌ها جلوگیری کند و بخش زیادی از سهام‌داران و فعالان بازار سرمایه رانیز متضرر کرده است.
انتشار اندروید 12 تا سه هفته آینده
دوشنبه 1400/06/22 ساعت 12:21
انتشار اندروید 12 تا سه هفته آینده
آماده شدن اندروید 12 نسبت به نسخه های قبلی طولانی تر شده اما به نظر می رسد انتظار برای آن به زودی به پایان می رسد.
آیا زندگی بدون "هوش مصنوعی" امکان پذیر است؟
سه‌شنبه 1400/06/16 ساعت 10:38
آیا زندگی بدون "هوش مصنوعی" امکان پذیر است؟
تاریخچه توسعه هوش مصنوعی پر از فراز و نشیب بوده است و در برهه‌هایی از زمان‌ علاقه و بودجه اختصاص داده شده به آن کاهش یافته است. بدون پافشاری دانشمندان اولیه، هوش مصنوعی هیچ‌گاه در وضعیت کنونی قرار نمی‌گرفت و بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما نمی‌شد.
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نتانیاهو به پناهگاه رفت
تعطیلی یک هفته‌ای مسابقات فوتبال تهران
صدای مهیب انفجار در نزدیکی ستاد کل نیروهای مسلح در خیابان معلم تهران
تماس تلفنی ترامپ و نتانیاهو
آسمان کشور تا ساعت 14 روز شنبه بسته است
عراقچی: دعوت به خویشتن‌داری را نمی‌پذیریم
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران آغاز شد
فرار خبرنگار و فیلمبردار فاکس نیوز حین پخش زنده
خلبان یکی از دو جنگنده رژیم صهیونیستی که ساقط شد زن بود
بیانیه سپاه پاسداران در پی انجام عملیات وعده صادق 3
گزارش تصویری | حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی
آغاز دور جدید عملیات «وعده صادق 3»؛ ایران قلب سرزمین‌های اشغالی را موشک‌ باران کرد+ تصاویر
ارتش: 8 جنگنده رژیم صهیونیستی و چندین پهپاد متجاوز سرنگون شدند
ضربه مستقیم یا نمایندگی تجاوز؟
سایت هسته‌ای «یو سی اف» مورد حمله قرار گرفت
امیر سرلشکر حاتمی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران شد
راهنمای بقا در شرایط جنگی در پنج قدم
مهدی کروبی تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران را محکوم کرد
ره‌گیری موفق پرتابه‌ها در آسمان تهران
شلیک به فرمول موازنه
ساقط شدن پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در آسمان قم
پیام تلویزیونی رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران منتشر شد
فعال‌شدن پدافند هوایی در مرکز تهران+ فیلم
محدوده ستارخان همین الان+فیلم
واکنش اعضای تیم ملی فوتبال به وحشی‌گری رژیم صهیونیستی
اطلاعیه وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
حمله رژیم صهیونیستی به محدوده سایت فردو +فیلم
شهادت دریابان شمخانی تکذیب شد
حملات جدید رژیم صهیونیستی به مناطقی در حوالی چیتگر +فیلم
فعال شدن پدافند پارچین در شرق تهران +فیلم
دقایقی قبل؛ انفجار و مشاهده دود در منطقه گرمدره +فیلم
به درخواست ایران امشب شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود
سرلشکر پاکپور: به‌زودی درهای جهنم به روی رژیم کودک‌کش گشوده می‌شود
راه‌آهن: هیچ اختلالی در حرکت قطارها نداریم
فراجا هشدار داد: از جابجایی موشک‌ها فیلم نگیرید
عراقچی: ایران از اروپا انتظار دارد صهیونیست‌ها را محکوم کنند
واکنش محسن چاوشی به حمله دیشب رژیم صهیونیستی: لگد کردی، لگد می‌شی ...
آیت‌الله جوادی آملی: سنگ را از همان‌جا که آمده، برگردانید
دادستانی کل هشدار داد: انتشار محتوای مخل امنیت روانی جامعه جرم است
ایران هیچ حمله پهپادی انجام نداده است
فرماندهان شهید ایران را بیشتر بشناسید
پاسخ سنگین ایران در راه است؛ شهادت تنی چند از فرماندهان سپاه+فیل
درخواست مردم همدان از نیروهای مسلح
در شرایط جنگی حواسمان به علائم هشدار دهنده روان کودکان باشد
بمباران سنگین اطراف تبریز توسط رژیم صهیونیستی +فیلم
ویتکاف خواهان دیدار با عراقچی شد؛ ایران نپذیرفت!
توقف واریز و برداشت در پلتفرم‌های طلا با دستور بانک مرکزی
مجمع روحانیون مبارز: ذات رژیم صهیونیستی دشمن صلح است
پزشکیان: پاسخ ما دشمن را پشیمان می‌کند
آمار غیررسمی شهدا و زخمی شدگان در حملات دیشب اسرائیل به ایران
X
آگهی تبلیغاتی