×
فرهنگی
شناسه خبر : 75021
تاریخ انتشار : یکشنبه 1400/06/07 ساعت 12:59
تصویری متفاوت و خواندنی از «مرحوم علامه محمدرضا حکیمی»

تصویری متفاوت و خواندنی از «مرحوم علامه محمدرضا حکیمی»

یکی از مشهورترین اشتباهات در مورد شخصیت علامه محمدرضا حکیمی، حصر او و آرایش در «مکتب تفکیک» است. این نوشتار در پی تفکیک و گسست علامه حکیمی، از اندیشه تفکیک و پیوست او به فریادهای دیگرش، همچون خروش عدالت و نهیب‌هایش برای محرومان و مستضعفان است.

نورنیوز-گروه فرهنگی: یکم. از مهم‌ترین درس‌ها در سیره آموزشی – پرورشی علامه حکیمی ، توأم بودن دوران آموزش او، با چاشنی چشیدن طعم محرومیت خودخواسته است.

او بسان برخی نبود که طعم اجباری فقر را در دوران کودکی بخاطر شرایط خانوادگی تحمل کند؛ بلکه با وجود تمکن خوب مالی خانوادگی، دوران درسی خود را در میان “فقری خودخواسته” و “محرومیتی اختیاری” گذراند و از این جهت در میان اندیشوران حوزه و دانشگاه بی‌نظیر است.

آن اندیشور عدالت خواه در مورد آن دوران چنین می‌نویسد: «سابق بر این، در میان طلاب چنین رسم بود تا اشعار اَلفیه ابن مالک را از بَر می‌کردند تا در ادبیات عرب متبحر شوند، … به یاددارم در همان ایّام، گاه الفیه را بر می‌داشتم و برای حفظ آن به زاغه‌ها و [بیغوله‌ها] می‌رفتم تا ضمن انجام تکالیف درسی، از حال و وضع محرومان نیز مطلع باشم». قاعده آن است که با اَلفیه واشعار آن، به محافل ادبی رفت و طبیعی است آنکه الفیه را در میان محرومان می‌آموزد، بعدها زیر خروارهای قیل و قال‌های فقه، اصول و فلسفه خفه نمی‌شود و فریاد محرومیت و عدالت را در این مباحث انتزاعی فراموش نمی‌کند. کسی که با مانیفست مارکس و بینوایان هوگو به زاغه‌ها برود، چندان هنری نکرده است، آنکه طلبه‌ای – بویژه پیش از انقلاب ودر حجره دربسته- با الفیه به معادن وزاغه ها و بامحرومان همنشین بشود، خلاف عادت عمل کرده است و حکیمی چنین کرد تا چنان بنگارد و چنین و چنان بخواهد.

دوم: خیلی پیشتر از نگارش”طبقات اعلام الشیعه” آقابزرگ تهرانی، عالمان خود را در یکی از طبقات علمی ذیل جای می‌دادند؛ «طبقات المفسرین»، «طبقات المحدثین» و «طبقات الفقها». در این راستا، اگر کسی با سیره علمی و سبک نوشتار علامه حکیمی مأنوس باشد متوجه می‌شود که جنس طبقه حکیمی از طبقه‌ای متفاوت از طبقات پیش گفته است. مهم‌ترین آرمان حکیمی «عدالت اقتصادی» بود. بارها تأکید می‌کرد که چکیده دین در «توحید وعدالت» نهفته شده است. حتی حکیمی، طاغوت سیاسی را سیئه‌ای از سیئات طاغوت اقتصادی می‌دانست. او عدل را فصل مُقوّم «جامعه قرآنی» می‌دانست و بدون لکنت زبان جامعه بدون عدالت را «جامعه قارونی» خطاب می‌کرد. بنابراین تعابیری همانند نظام عامل بالعدل و جامعه قائم بالقسط ما را بر آن می‌دارد تا او را از سنخ «طبقات القوّامین» بخوانیم و او را عامل آیه شریفه «قوامین للّه شهدا بالقسط» بدانیم.

سوم: حکیمی نه در شمار «حوزویان روشنفکر» بود و نه در زمره «روشنفکران دینی». او بسان سنتی‌ها، قائل به اصاله الروحانیه نبود و از طرفی نیز اصل را بر مخالفت با روحانیت نگذاشته بود. حکیمی، روشنفکرستیز هم نبود واصل را بر دین نشناسی و دین ستیزی طبقه روشنفکران نمی‌گذاشت.

خصوصیت انحصاری او در نوسان وتلاطم میان این دو صنف بود و در مقایسه با آنان متفاوت اندیش بود. او حقیقتاً، اصالتی حوزوی داشت که همزمان در محافل روشنفکران نیز بسان خورشید می‌درخشید. او رهنورد میان مسجد ومیخانه بود و در خط سوم میان آن دو در تردد بود و منرلتی بین منزلتین را گزیده و اسلام او، در خط مرزی فیمابین بود.

چهارم: مفصل‌ترین و مهمترین میراث او کتاب سترگ « الحیاه » بود که مجموعه‌ای ازمعارف اهل بیت (علیهم السلام) است.

وی به اهل بیت (علیهم السلام) به دید «آقازاده‌های نورانی» نمی‌نگریست و روایات آنها را مُشتی احکام، مسائل اخلاقی و اوامر ارشادی نمی‌دانست، بلکه آنان را آموزگاران عقیده وعمل می‌دانست و روایاتشان را منبع علم ومعرفت می‌خواند که باید از آنها «فقه اعتقادات» استخراج کرد؛ بسان آنچه که در فقه عملی انجام شده است.

پنجم. آنچه در نکات فوق بیان شد، رشحه‌ای از کتاب «راه خورشیدی»؛ اندیشه‌نامه و راه‌نامه استاد محمدرضاحکیمی، نوشته استاد فرهیخته محمداسفندیاری، طبع تیرماه ۱۴۰۰ از منشورات انتشارات نگاه معاصر تهران است.

مخاطبان با مطالعه این اثر، ضمن آشنایی با سیره وسلوک مرحوم علامه محمد رضا حکیمی (رحمه الله علیه) با قلمی متفاوت وسبکی کم نظیر از سرگذشت نامه نویسی آشنا می‌شوند که در میان بیوگرافی نگاری‌های وطنی، یک استثناست.

او در دیباچه این نوشتار در بدایه شرح حال استاد حکیمی می‌نویسد: «شناخت کسی که مانند همه نیست؛ دشوار است. کسی که وجود مکرر دیگران نیست ونه به گذشتگان می‌ماند و نه به همروزگاران. هم دیریاب است وهم نابختیار. زیرا با قالب‌ها وکلیشه وپیمانه های معهود نمی‌توان او را شناساند وضرابخانه فرهنگ وادب برای او واژه‌ای نزده است. او «حاضر غائب» است. او با اینکه همواره از قیام وعدالت دم می‌زد، درصدر مجالس دیده نمی‌شود. حکیمی در جامعه حاضر است و از رسانه‌ها غایب است. او در دیده برخی به معمایی تبدیل شده است که خلقی را بر می‌انگیزد و آب در خوابگاه خفتگان می‌ریزد وخود تماشا را، گوشه می‌گیرد.»

شوربختانه از ساعت 22:00 شامگاه سی ویک مرداد 1400 او دیگر در میان محرومان، عدالت خواهان، روشنفکران، نواندیشان، روحانیان وعلاقمندان و… نیست.

از شمار دو چشم یک تن کم، وز شمار خرد هزاران بیش…

روحش شاد وراهش پر رهرو.

* سیدعلی بطحائی (طلبه حوزه علمیه، دانش آموخته دکتری مذاهب کلامی، مدرس دانشگاه ادیان ومذاهب وجامعه المصطفی العالمیه)

 


اخبار مرتبط
نظامی گنجوی؛ در جست‌وجوی ناکجاآباد صلح و عدالت انسانی
سه‌شنبه 1400/06/23 ساعت 11:15
نظامی گنجوی؛ در جست‌وجوی ناکجاآباد صلح و عدالت انسانی
عبدالحسین زرین کوب معتقد است: سیمای نظامی در سال‌های عمر، سیمای متفکری آرمان‌گراست؛ پیر گنجه، تا پایان عمر رویای روزی را می‌دید که در آن تفاهم انسانی و نکوفطرتی آدمی می‌بایست غلبه یابد و فتنه‌انگیزی و ناآرامی ناشی از کژخویی ماجراجویان پایان یابد.
درباره استاد فقید علامه محمدرضا حکیمی
دوشنبه 1400/06/01 ساعت 11:20
درباره استاد فقید علامه محمدرضا حکیمی
‌در سال 88 وقتی که خواستند از علامه حکیمی در مراسمی تقدیر کنند پیغام داد که به مراسم نخواهد آمد و تا زمانی که فقر و بی عدالتی در جامعه هست این مراسم ها را بیهوده می داند.
شست‌وشوی مغزی جامعه، از حربه‌های کارآمد امویان
جمعه 1400/05/29 ساعت 09:43
اسفندیاری دلایل جنگ امویان با سیدالشهدا (ع) را برشمرد
شست‌وشوی مغزی جامعه، از حربه‌های کارآمد امویان
سه توجیه؛ عدم اطاعت سیدالشهدا (ع) از حاکم، خروج ایشان از اجتماع مسلمین و بیعت نکردن با حاکم و یا خلیفه مسلمین، دلایلی بود که امویان با استناد به آنها کمر به قتال و کشتن حسین بن علی (ع) بستند.
رابطه دوسویه اشتغال غیررسمی و فقر در ایران
سه‌شنبه 1400/05/26 ساعت 11:09
رابطه دوسویه اشتغال غیررسمی و فقر در ایران
در ایران از مجموع 8/23 میلیون نفر افراد شاغل کل کشور 60 درصد آنان در مشاغل غیررسمی فعال بوده و حتی سهم اشتغال غیررسمی در بسیاری از استان ­های فقیر کشور بیش از 70 درصد است.
امام حسین خطاب به نخبگان جامعه: چرا از اعتبارتان در راه مردم  استفاده نمی‌کنید؟
دوشنبه 1400/05/25 ساعت 12:19
شرح و تحلیل خطبه امام حسین(ع) در منا
امام حسین خطاب به نخبگان جامعه: چرا از اعتبارتان در راه مردم استفاده نمی‌کنید؟
خطبه حضرت با «یا ایها الناس» آغاز شد و مخاطب بخش‌های قبل عموم مردم بودند اما مخاطب این فراز تغییر پیدا می‌کند و همان کسانی‌که در فرازهای قبل درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌شد، در این فراز مستقیماً مخاطب حضرت قرار می‌گیرند.
سروش محلاتی: طمع و ترس دو عامل سکوت علما در برابر حکومت یزید و تنها گذاشتن امام حسین(ع)
پنج‌شنبه 1400/05/21 ساعت 20:40
سروش محلاتی: طمع و ترس دو عامل سکوت علما در برابر حکومت یزید و تنها گذاشتن امام حسین(ع)
روش حفظ و صیانت کتاب الهی در میان مردم چیست؟ خدا شیوه و روش حفظ را در آن میثاق قرار داده است:«فَلَاتَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ» در بیان حقیقت این کتاب، ترس و وحشتی از غیرخدا نداشته باشند. این یک تعهد است که بدون لکنت، منطق دین ارائه شود.
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
پیش‌بینی آلودگی پایتخت تا اواسط هفته / تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی امروز بعدازظهر
هشدار در سمنان ؛ 8 بیمار به دلیل آنفلوآنزا و کووید در ICU بستری شدند!
حوادث رانندگی در پایتخت؛ چهار کشته در هفت روز گذشته
درخواست‌های مهم ابوترابی از رئیس‌جمهور درباره آلودگی هوا و خودروسازان
جزییات جدید اجرای مرحله پنجم طرح کالابرگ الکترونیکی اعلام شد/زمان و دهک های مشمول
توسعه ناوگان حمل‌ونقل تهران؛ نیاز به 10 هزار اتوبوس برای کاهش آلودگی
عراقچی: در جنگ 12 روزه نیروهای مسلح ما از حق دفاع مشروع خود استفاده کردند
هیئت ایرانی در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2026 شرکت نخواهد کرد +فیلم
حذف «اخراج موقت» دانش آموز و افزایش اختیارات مدرسه
پوتین هفته آینده به هند می‌رود
ارتش لبنان ادعای صهیونیست‌ها علیه حزب‌الله را رد کرد
پزشکیان: از حمایت رهبری انقلاب سپاسگزارم/مسیر پیشرفت را با همراهی مردم دنبال می‌کنیم
بیانیه چین درباره آزمایش تسلیحات هسته‌ای
مقامات کُرد عراق از آمریکا درخواست دریافت سامانه پدافند هوایی کردند
امضای یادداشت تفاهم میان ایران و مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ
ترامپ: مهاجرت از کشورهای جهان سوم متوقف می شود
هشدار روزنامه الریاض نسبت به استراتژی خصمانه تل‌آویو در لبنان
69 کشته و 59 مفقود در حادثه سیلاب‌ سوماترای اندونزی
زاخارووا: هدف اتحادیه اروپا ایجاد اختلال در رویکردهای سیاسی و دیپلماتیک نوظهور است
طلای جهانی در مسیر ثبت افزایش هفتگی سه درصدی؛ خوش‌بینی به کاهش نرخ بهره
گروه مرگ ایران در جام جهانی 2026 تغییر کرد + چهار حریف تازه برای ایران
تحویل پیام‌های وزیر خارجه ایران به وزیران خارجه نیجر و مالی
رفیع‌زاده: هیچ نیروی دو شغله‌ای در دولت وجود ندارد
معماری قدرت آمریکا؛ بازخوانی نقشه کمک‌ها
بزرگترین دعوای فوتبال؛ 17 اخراجی در یک بازی + فیلم
مدارس کدام استان شنبه و یکشنبه غیر حضوری می‌شود؟
شمس آذر_ پرسپولیس ؛ اوسمار به دنبال پیروزی پیش از دربی
درگیری مرگبار در روستای ارومیه؛ 3 نفر کشته شدند
وقوع زمین لرزه 3.8 ریشتری در پل سفید+ جزئیات
رئیس جمهور پیشین پرو به یازده سال زندان محکوم شد
منصوریان از هدایت تیم ملی ووشو بانوان کناره‌گیری کرد
محور چالوس امروز یکطرفه می‌شود / محدودیت‌های ترافیکی شمال کشور
سیل و رانش زمین در سریلانکا جان 40 نفر را گرفت
آخرین وضعیت اجرای برنامه شیر مدارس در سایه افزیش قیمت لبنیات
دیپلمات روس: ناتو و اروپا برای جنگ بزرگ با روسیه آماده‌اند
تهران آلوده‌ترین شهر جهان؛ نمی‌توانیم نفس بکشیم
وفاداری به هنر ملی، درخشش در هنر جهانی
آمریکا آماده حمله زمینی به ونزوئلا
ایران جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد
سه زلزله پیاپی در بهاباد یزد
آمریکا گرین‌کارت مهاجران 19 کشور را بازبینی می‌‌کند + اسامی کشورها
هشدار صریح رهبر علویان سوریه به دولت موقت
شمار قربانیان آتش‌سوزی هنگ کنگ به 94 نفر رسید
مرگ" سارا بکستروم" یکی از زخمی های حادثه تیراندازی در کاخ سفید
درخشش سینمای ایران در مسکو؛ جایزه ویژه اوراسیا به مجید مجیدی رسید
برنامه مسابقات ورزشی امروز 7 آذر 1404+ جدول پخش
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |جمعه 7 آذر
وضعیت آب و هوا امروز جمعه7 آذر + وضعیت استان ها
نقش هورمون‌ها در شدت آنفولانزا؛ استروژن سپر دفاعی زنان در برابر سرماخوردگی
هشدار روان‌پزشکان؛ چت‌بات‌ها جای درمانگران واقعی را نمی‌گیرند
X
آگهی تبلیغاتی