شناسه خبر : 74868
تاریخ انتشار : 1400/05/30 16:05
بزرگترین اشتباه ما اعتماد به آمریکا بود / آمریکا صلاحیت ندارد از حقوق بشر صحبت کند

خبرنگار افغان در نامه‌ای به پولیتیکو:

بزرگترین اشتباه ما اعتماد به آمریکا بود / آمریکا صلاحیت ندارد از حقوق بشر صحبت کند

یکی از خبرنگاران طرفدار حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان که از خروج آن‌ها و عدم مقابله با طالبان شوکه شده بود در نامه ای به پولیتیکو نوشته است: ما هرگز تصور نمی کردیم که این اتفاق می افتد. نمی توانیم باور کنیم که ایالات متحده به ما اینگونه خیانت کند. من زندگی خود را وقف ارزش های [آمریکایی] کرده بودم و توقع نداشتم چنین خیانتی را تجربه کنم.

نورنیوز-گروه بین‌الملل: روز یکشنبه ، در حالی که طالبان با سرعت خیره کننده ای به پایتخت کابل حرکت می‌کرد ، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان کشور را ترک کرد .

تقریباً 20 سال پس از حمله ایالات متحده به افغانستان بعد از 11سپتامبر ، وزارت خارجه ایالات متحده اسناد طبقه بندی شده را می سوزاند و آمریکا در تلاش برای تخلیه کارکنان سفارت است.

در همین روزهای سخت یک روزنامه نگار افغان که قبل تر از این با رسانه های آمریکایی همکاری می‌کرده و در این روزها برای حفظ امنیت خود به صورت مخفیانه در کابل زندگی میکند ، شهری را توصیف کرده که در آن شهروندان ترسیده اند و از آینده نامعلوم شوکه شده اند. او معنقد است تصمیم دولت بایدن برای خروج از افغانستان به شدت ناامیدکننده بوده است.

این خبرنگار در یادداشت خود آورده: ترس و وحشت زیادی در شهر وجود دارد. منع رفت و آمد است ، خیابان‌های کابل در حال حاضر خالی است.

خیلی از روزنامه نگاران با من تماس می گیرند. من از جان آنها می ترسم. این بدترین شب زندگی برای من و هزاران نفر دیگردر افغانستان است.

این اقدام آمریکایی‌ها خلاف انتظار همه ما بود. ما فکر می کردیم آمریکایی ها ما را رها نمی‌کنند ، ولی به نظر می رسد در حال حاضر این کار را کرده اند.

ما هرگز تصور نمی کردیم که این اتفاق می افتد. نمی توانیم باور کنیم که ایالات متحده به ما اینگونه خیانت کند. من زندگی خود را وقف ارزش های [آمریکایی] کرده بودم و توقع نداشتم چنین خیانتی را تجربه کنم.

آمریکایی ها وعده های زیادی داده بودند ، صحبتهای زیادی در مورد ارزشها ، پیشرفت، حقوق زنان ، آزادی و  دموکراسی به ما داده بودند اما امروز برای ما تو خالی بودن همه آن وعده ها مشخص شد.

من اگر می دانستم که این تعهد موقتی است ، جان خودم  را به خطر نمی انداختم و برای ارزش‌های آمریکایی فعالیت نمی‌کردم. من می توانستم کابل را ترک کنم یا بمانم و اصلاً کاری به سیاست نداشته باشم و برای آزادی مطبوعات در افغانستان تلاش نکنم.

اما الان در حالی  با شما صحبت می کنم که در کابل مخفیانه زندگی میکنم . این اولین باری است که در زندگی ام چنین چیزی را تجربه می کنم.

مردم افغانستان از خروج آمریکا شوکه شده اند. آنها هرگز تصور نمی کردند آمریکایی‌ها این کار را انجام دهند. آمریکا با این کاری که انجام داد دیگر صلاحیت اخلاقی لازم را ندارد تا به لشکرکشی های خود در آینده ادامه دهد و بگوید: "ما به حقوق بشر اعتقاد داریم. ما برای حقوق بشر و دموکراسی می جنگیم. "

کاری ندارم که الان در آمریکا دولت در اختیار ترامپ است یا بایدن. من تا قبل از این به آمریکا اعتقاد داشتم اما الان می‌فهمم که این اعتماد کردن، یک اشتباه بزرگ بود.

هنگامی که آمریکا برای اولین بار به افغانستان حمله کرد،امید زیادی وجود داشت.

من می خواهم قانونگذاران آمریکایی بدانند این غیرمسئولانه ترین اقدامی بود که انجام گرفته است...من سرنوشت خود را به خداوند متعال واگذار کرده ام. چون دیگر نمی توانم به کسی اعتماد کنم.

 


اخبار مرتبط










نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی