شناسه خبر : 73542
تاریخ انتشار : 1400/04/20 14:08
آیا «پارک مساوی است با پنچری» مبنای قانونی دارد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

آیا «پارک مساوی است با پنچری» مبنای قانونی دارد؟

برخی افراد در برخوردهای روزانه با دیگران از عبارت‌های تهدیدآمیز که نتیجه آن وارد کردن ضرر مالی یا جسمی و جانی به دیگران است استفاده می کنند، بدون آنکه از تبعات قانونی این اقدام خود اطلاع داشته باشند.

نورنیوز ـ گروه جامعه: با افزایش وسایل نقلیه شخصی در سطح شهرها به ویژه کلان‌شهرها، جای پارک خودرو تبدیل به محلی برای نزاع میان شهروندان شده است.
برخی از شهروندان برای ممانعت از پارک وسائل نقلیه مقابل پارکینگ، تابلوهایی با مضمون پارک مساوی است با پنچری را نصب کرده و در صورت مشاهده هرگونه رفتار متعارض با تابلوی نصب شده، برای جلوگیری از تکرار آن به وسیله مورد نظر خسارت وارد می‌کنند.

مطابق با ماده 699 قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی، دیگری را به هر شکل، تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و... نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم‌ خواهد شد.

تهدید در معنای لغوی به معنی ترساندن و هشدار و به لحاظ حقوقی به معنای وادار نمودن فردی به ارتکاب جرم یا گرفتن مال و یا ترساندن شخص از آسیب جانی، مالی، حیثیتی و… است. بنابراین از دیدگاه حقوقی، تهدید باید در مورد موضوعی معین باشد.

در این میان، واقعی و یا غیر واقعی بودن تهدید، تاثیری در عمل مجرمانه ندارد. به عبارت دیگر، موثر بودن تهدید بسیار مهم است. یعنی باید در فرد تهدید شونده ترس از ایجاد ضرر را بوجود آورد. مثلا اگر فرد معلول نخاعی شخصی سالم را تهدید به ضرب و جرح نماید، تهدید او بلاوجه است.

شرایط و ویژگی‌های فرد تهدید کننده و تهدید شونده از قبیل سن، جنسیت، موقعیت و مقام، قدرت جسمانی و… در تحقق جرم تهدید و میزان مجازات موثر است.

با استناد به این ماده برخی گفته‌اند اگر فردی که راه رفت و آمد او مسدود شده، تهدید به پنچر کردن خودروی فردی دیگر و مواردی از این قبیل نماید می‌تواند مصداقی از جرم تهدید تلقی شود. توجه به این نکته ضروری است که برای تحقق جرم تهدید باید طرف مقابل مشخص باشد و تهدید نسبت به عموم مردم یا افراد ناشناس مشمول این ماده نبوده و جرم نیست. 

بر این اساس نصب تابلوی «پارک مساوی با پنجری» شامل عنوان مجرمانه تهدید نمی‌شود، اما اگر شخص به خودروی پارک شده آسیبی وارد کند، صاحب‌خانه‌ای که وسیله نقلیه در مقابل درب آن پارک شده باید خسارت وارده را بپردازد. 

البته در صورت تکرار پارک مزاحم، صاحب‌خانه می‌تواند دعوای مزاحمت مطرح کند اما کسی حق ندارد خودسرانه نسبت به اعمال قانون اقدام کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی