×
فرهنگی
شناسه خبر : 54462
تاریخ انتشار : دوشنبه 1399/07/14 ساعت 15:17

نورنیوز بررسی کرد؛

جایگاه ویژه معلمان در روزهای کرونایی

مشکلات معلمان برای تدریس مجازی و آنلاین در مناطق محروم و روستایی به مراتب بیشتر است، چون بسیاری از دانش آموزان دسترسی به تلفن همراه هوشمند ندارند و معلم مجبور است از روش‌های دیگر تدریس استفاده کند.

نورنیوز ـ گروه جامعه: شیوع گسترده کرونا، گرچه مدارس اغلب استان‌های کشور را به صورت نیمه تعطیل درآورده اما تدریس و آموزش به صورت مجازی، همچنان دنبال می‌شود.

استفاده از فضای مجازی توسط معلمان برای تدریس در حالی صورت می‌گیرد که تا پیش از این معلمان نه تنها آموزشی در این زمینه ندیده بودند بلکه دید مناسبی هم نسبت به استفاده از فضای مجازی برای آموزش در مدارس کشور وجود نداشت و اینترنت فقط یک راه ارتباطی بین والدین و کادر آموزشی برای پیگیری تکالیف دانش آموازن بود.

با تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا در کشور اما، معلمان باید از این فضا برای تدریس به دانش آموزان استفاده می‌کردند و همین موضوع مشکلات بسیاری را برای آنها به همراه داشت.

بر اساس بخشنامه اسفند سال گذشته وزارت آموزش و پرورش، معلمان باید از طریق فضای مجازی، آموزش را پیگیری می‌کردند در شرایطی که هیچ امکاناتی از جمله گوشی، اینترنت و ابزار اولیه تدریس برای ضبط فیلم‌های آموزشی در اختیار آنها قرار نگرفته بود.

فارغ از نبود امکانات لازم، در روزهای ابتدایی، حتی شیوه تدریس و چگونگی فعالیت معلمان از سوی وزارت آموزش و پرورش هم مشخص نشد و تمام مسئولیت و فشار کار به کادر آموزشی مدارس محول شد.

آموزگاران و معلمان علاوه بر این مشکلات با مسائلی از جمله سرعت پایین نت، نبود یک اپلیکیشن مناسب برای تدریس و... روبرو هستند که موجب شده زمان بیشتری را در مقایسه با روزهای عادی برای تدریس صرف کنند و به گفته برخی از آنها حجم کارشان نسبت به آموزش حضوری و در کلاس درس بیشتر شده است.

با آغاز سال تحصیلی جدید هم شرایط معلمان تغییر چندانی نکرد و باز هم مسئولیت اصلی و بار آموزش همچنان بر دوش آنها سنگینی می‌کند. با وجود اینکه دو کانال تلویزیونی هم اقدام به تدریس دروس پایه‌های مختلف دبستان و دبیرستان می‌کنند اما کلاس‌های آنلاین و تدریس در فضای مجازی همچنان برقرار است و در این میان عدم دسترسی دانش آموزان به فضای مجازی و عدم آموزش لازم به آنها برای فعالیت در چنین فضایی، تدریس و آموزش را سخت‌تر کرده است.

مشکلات معلمان برای تدریس مجازی و آنلاین در مناطق محروم و روستایی به مراتب بیشتر است، چون بسیاری از دانش آموزان دسترسی به تلفن همراه هوشمند ندارند و معلم مجبور است از روش‌های دیگر تدریس استفاده کند.

شاید داستان معلم روستای «برج جایزان» از توابع شهرستان امیدیه در استان خوزستان را شنیده‌اید که روزانه 50 کیلومتر با هزینه شخصی تا این روستا می‌رود و بسته‌های آموزشی که خودش تهیه کرده به دانش آموزانش می‌رساند، چون اغلب خانواده‌های روستا از داشتن گوشی هوشمند محروم هستند.

اما این تمام ماجرا نیست و علاوه بر معلمانی که در مناطق محروم و روستایی تدریس می‌کنند آموزگاران دوره ابتدایی هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند چون جذب دانش آموزان در سنین پایین در فضای مجازی نیاز به خلاقیت بالایی دارد و همین موضوع نیاز به استفاده از رنگ و لعاب و بهره‌گیری از عکس و تصویر را بالا می‌برد که متاسفانه معلمان دوره ابتدایی در این زمینه آموزش لازم ندیده‌اند.

البته کار برای معلمان هنرستانی که بیشتر با دروس مهارتی و کارگاهی دست و پنجه نرم می کنند هم مشکل است. در واقع برگزاری کلاس آنلاین برای معلمان این رشته‌ها و آموزش کارگاهی و سپس اطمینان از یادگیری دانش آموزان، یکی از معضلاتی است که معلمان این رشته‌ها با آن مواجه هستند.

ناگفته نماند که بحث تدریس و آموزش مجازی و چالش‌های آن به خوبی نشان داد که حضور معلم در کلاس درس چقدر مهم و ضروری است و والدینی که این روزها در خانه با فرزندانشان برای یادگیری سر و کله می‌زنند به خوبی جایگاه معلمان و نقش پر رنگ آنها در آموزش را درک می‌کنند. 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
حماس: آماده پذیرش آتش‌بس دائمی هستیم
اروپا به اوکراین دروغ می‌گوید، هیچ نیرویی برای نجات نمی‌آید
بررسی سه فوریتی طرح خروج از NPT در مجلس تکذیب شد
بازیکنان تیم ملی والیبال جوانان از سربازی معاف شدند
نخست‌وزیر ژاپن استعفا می دهد
قیمت خودرو امروز یکشنبه 16 شهریورماه 1404 + جدول
نشست مجمع عمومی سازمان ملل از نیویورک به ژنو منتقل شد
ناوگان جهانی مقاومت
اروپا باید برای موفقیت دیپلماسی زمان و فضای لازم را ایجاد کند
عراقچی: اقدامات یکجانبه و قلدرمآبانه آمریکا محکوم است
خونریزی در سویداء سوریه ادامه دارد/شمار قربانیان به 2 هزار نفر رسید
فینال تاشکند ؛ آزمون بزرگ قلعه نویی
جنگندۀ آذربایجان در دست اوکراین؛ باکو به جبهه ضدروسی ورود کرده است؟
زمان واریز اعتبار «کالابرگ» به حساب دهک‌های4 تا 7 اعلام شد
اسرائیل به دنبال راه اندازی سازمان جدیدی برای جنگ رسانه‌ای جهانی
جزییات جدید از دستگیری راننده 206 چالوس+فیلم
توافق با ایران؟ دورنما تیره و تار است
خروج رسمی ماشاریپوف از فهرست استقلال
سرمایه‌داری ملی و بابک زنجانی
علت اختلال اینترنت در آسیا و اروپا چیست؟
تداوم نقض آتش بس؛ حملات توپخانه‌ای عربستان علیه غیرنظامیان یمن
دهک‌بندی اشتباه وزارت کار؛ کارگران قربانی تراکنش‌های کارفرمایان
انفجار گاز در سرآسیاب ملارد 14 مصدوم داشت
آهنگ دوستی دو ملت ایران و ارمنستان در تخت جمشید طنین انداز شد
واریز بیش از 744 میلیارد تومان سود به حساب یک میلیون و 294 هزار سهام‌دار
خواهران منصوریان و دریایی طلایی شدند
تغییرات ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در دفترچه کنکور 1404 منتشر شد+ جزئیات
شکست تحریم‌های آمریکایی
مداردیپلماسی | شانگهای نماد دیپلماسی متوازن ایران در دوران پساجنگ
رسانه عبری خبر داد؛ امارات تهدید به خروج از توافقنامه ابراهیم کرد
برگزاری دادگاه 4 متهم شبکه جاسوسی موساد و منافقین در کرج
قالیباف: شیوه فعلی اجرای کالابرگ کارایی خود را از دست داده است
دیپلماسی به شرط حفظ حق حاکمیت ملی
رزمایش بریکس؛ مهندسی قدرت و صلح دریایی
آب و هوای امروز یکشنبه 16 شهریور +هواشناسی استان‌ها
آژانس فضایی ناسا تصویری از غروب ساردینیا را به مناسبت ماه‌گرفتگی پیش رو منتشر کرد
سفیر برزیل در روسیه: اقدامات نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی ونزوئلا غیرقابل توجیه است
جزییات کشف مجموعه‌ای ارزشمند از اشیای تاریخی در «کمرزرین» اصفهان
وزیر کشور: امروز راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم
بدرقه ملی پوشان کشتی به مسابقات زاگرب
هشدارمقام حزب‌الله نسبت به سونامی انسانی در لبنان
رفیع‌زاده: سامانه های سازمانی باید به پایگاههای اطلاعاتی متصل شود
اسلواکی نیروی نظامی به اوکراین اعزام نمی کند
دور سوم مذاکرات فنی ایران و آژانس در وین برگزار شد
عکس های منتخب ایران ؛ شنبه 16 شهریور 1404
ریزش پل در کربلا/تعداد مصدومان
برگزیدگان هشتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز معرفی شدند
شهربانو منصوریان برای ششمین‌بار قهرمان جهان شد
زمان پرداخت سود سهام عدالت اعلام شد+فیلم
نورنما | لحظه تشکیل یک جزیره در میان آب‌های بی‌انتهای اقیانوس
X
آگهی تبلیغاتی