×
فرهنگی
شناسه خبر : 49438
تاریخ انتشار : یکشنبه 1399/02/21 ساعت 14:40
دستورالعمل غذایی برای تقویت مغز

دستورالعمل غذایی برای تقویت مغز

احتمالا درباره مواد غذایی تقویت کننده مغز که می توانند خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش دهند، چیزهایی شنیده اید. و این درست است که بسیاری از مواد غذایی با کاهش خطر زوال شناختی پیوند خورده اند.

نورنیوزـ گروه جامعه: ماهی های چرب، شکلات تلخ، قهوه، بلوبری، و زردچوبه همگی از جمله مواد غذایی هستند که به حفظ سلامت مغز انسان با افزایش سن کمک می کنند.

اما جفت‌های غذایی بخشی است که اغلب در زمان صحبت درباره رژیم غذایی و زوال عقل نادیده گرفته می شود. چه غذاهایی را همراه هم مصرف می کنید؟ و آیا این تاثیری بر خطر زوال عقل دارد؟

میکروبیوم بدن انسان یک انبار غله نیست. تمام غذاهایی که مصرف می کنید برای ایجاد یک جامعه باکتریایی منحصر به فرد که بر خطر زوال عقل و همچنین خطر بسیاری از بیماری دیگر تاثیرگذار است با هم تعامل دارند. در نتیجه، این پرسش مطرح می شود که جفت های غذایی در مورد خطر زوال عقل اهمیت دارند؟

پژوهشی جدید نشان می دهد که احتمالا این چنین است...

مطالعه ای جدید که در نشریه آنلاین Neurology منتشر شد، نشان داده است که مصرف غذاهایی خاص همراه هم می تواند بر خطر زوال عقل تاثیرگذار باشد.

این مطالعه پنج ساله با حضور 209 شرکت کننده که به زوال عقل مبتلا بودند و 418 شرکت کننده که به این شرایط مبتلا نبودند، انجام شد. پژوهشگران از تمام شرکت کنندگان درخواست کردند تا در ابتدای مطالعه یک پرسشنامه غذایی را تکمیل کنند و پس از آن معاینات پزشکی را روی آنها انجام دادند.

زمانی که پژوهشگران پرسشنامه های غذایی را بررسی کردند، متوجه تفاوت بزرگی بین افراد مبتلا به زوال عقل و آنهایی که به این شرایط مبتلا نبودند، شدند.

میزان مصرف گوشت های فرآوری شده در افراد مبتلا به زوال عقل زیاد بود و آنها گوشت های فرآوری شده را همراه با غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی، الکل، کلوچه ها و کیک ها مصرف می کردند. به عنوان مثال، فرد مبتلا به زوال عقل احتمال بیشتری داشت تا سوسیس را همراه با سیب زمینی پخته یا سرخ شده مصرف کند، اما فردی که به این شرایط مبتلا نبود، احتمال بیشتری سوسیس را همراه با بروکلی مصرف کند.

یک تفاوت بزرگ دیگر بین رژیم های غذایی افراد مبتلا به زوال عقل و آنهایی که به این شرایط مبتلا نبودند، تنوع بود. افراد که به زوال عقل مبتلا نبودند یک رژیم غذایی با تنوع بسیار بیشتر را مصرف می کردند که شامل انواع مختلفی از غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غذاهای دریایی و گوشت ماکیان می شد.

این مطالعه نشان می دهد که باید در انتخاب جفت های غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید. اگر قصد دارید یک خوراکی ناسالم مانند سوسیس و کالباس را به میزان زیاد مصرف کنید، بهتر است آن را با همراه یک سالاد سالم و نه سیب زمینی سرخ شده مصرف کنید.

البته، بهترین گزینه پرهیز از غذاهای ناسالم مانند گوشت های فرآوری شده و غذاهای نشاسته ای تا حد امکان است. مصرف انواع مختلف مواد غذایی کامل و تازه را نیز باید در برنامه غذایی خود جای دهید. افزون بر این، مواد غذایی که ثابت شده است به تقویت مغز کمک می کنند را برای بهره‌مندی از فواید بیشتر مصرف کنید. از جمله منابع غذایی خوب در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بروکلی

- دانه های کدو تنبل

- شکلات تلخ

- مغزدانه ها

- زردچوبه

- چای سبز

- تخم مرغ

- پرتقال

- بلوبری

- قهوه

- ماهی های چرب


عصر ایران
نظرات

آخرین اخبار
قفل یمنی بر باب‌المندب؛ محاصره دریایی اسرائیل وارد فاز جدیدی شد
غافلگیری تهرانی‌ها با هوای خوب؛ پایتخت روی دورِ قابل قبول
اعلام شنیده شدن انفجارهای قوی در عربستان/منبع آگاه: کار ایران نبود
بدعت خطرناک در فوتبال؛ سیاسی‌سازی جام جهانی توسط کاخ سفید
پیش بینی قیمت دلار دوشنبه 18 خرداد 1405
قیمت طلای جهانی امروز دوشنبه 18 خرداد 1405
اتفاقی که واشنگتن را لرزاند؛ سفر مخفیانه یا اتحاد آشکار شی و کیم
حمله نتانیاهو به ایران، چالش بزرگ ترامپ
مدل‌ هاروارد در مذاکرات هسته‌ای
برنامه مسابقات ورزشی امروز 18 خرداد 1405+ زمان پخش
تنهایی ژئوپلیتیک سرنوشت یا انتخاب؟
تمرین ویژه بازیکنان فوتبال ایران برای سازگاری /برخورد صمیمانه مردم مکزیک با ملی پوشان
دورنمای آتش‌بس و جنگ 100 روزه
دوفوریتی | برای محیط زیست ایران امانت دار خوبی نبودیم
الجزیره: پاسخ سپاه به اسرائیل یک پیام نظامی هدفمند بود
گروه هکری حنظله اسرائیل را به حملات سایبری گسترده تهدید کرد
دگرگونی‌های شورای امنیت و روابط بین‌المللی
حمله جدید ایران علیه اراضی اشغالی؛ عملیات نصر علیه پایگاههای نوآتیم و تلنوف
حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهرهای ایران/حمله اسرائیل به ایران با هماهنگی آمریکا
وضعیت آب و هوا امروز دوشنبه 18 خرداد+ وضعیت استان ها
جلالی: الان زمان ایراد گرفتن از تیم ملی نیست
وضعیت ترافیک جاده‌های کشور؛ تردد روان در تمامی محورهای اصلی
ولایتی: توقف حماقت یا ورود به موازنه ضابطه‌مندشدن دو تنگه!
شلیک موشکی از یمن به سمت تل‌آویو+فیلم
آیا ویتامین D می‌تواند از بیماری‌های مزمن پیشگیری کند؟
شنیده شدن صدای انفجارها در بغداد و بیروت
پیروزی حزب پاشینیان در انتخابات پارلمانی ارمنستان
شنیده شدن صدای انفجار در مناطقی از عراق
برقراری آرامش در بیروت و ضاحیه
مقام وزارت خارجه ایران: پاسخ موشکی ایران واکنش دفاعی به نقض آتش‌بس بود
افزایش سطح هشدار در اراضی اشغالی از ترس حملات موشکی
پژوهش ایرانی با حمایت بنیاد علم ایران در مسیر درمان آلزایمر
نتانیاهو زیر تیغ انتقادات داخلی پس از حملات موشکی ایران
صداوسیما برای ملی‌بودن به جراحی نیاز دارد
اوپن‌ای‌آی از قابلیت جدید امنیتی چت‌جی‌پی‌تی رونمایی کرد
حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت/پاسخ حزب الله/تهدید به حمله مجدد به لبنان+ فیل
4 علامت اولیه سرطان روده بزرگ که نباید نادیده بگیرید
پشت‌پرده تماس ترامپ با نتانیاهو پس از حمله موشکی ایران
دستور امنیتی سفارت آمریکا در اسرائیل به کارکنان و خانواده‌ها
سه عامل اصلی سرفه‌های شایع از نگاه متخصصان + راه درمان
زلزله بزرگ در فیلیپین؛ جزئیات اولیه از زمین‌لرزه 8.2 ریشتری
واکنش اسرائیل به پاسخ موشکی ایران؛ محاصره غزه تشدید شد
واکنش حزب‌الله به حمله اسرائیل؛ مقاومت ادامه دارد
میکروربات‌های زیستی برای ترمیم آسیب‌های نخاعی ساخته شد
واکنش بازار انرژی به تحولات خاورمیانه؛ نفت صعودی شد
بازی دانمارک و اوکراین در پی حادثه ای تلخ نیمه‌تمام ماند
واکنش یمن به حمله ایران؛ دوران تجاوز اسرائیل رو به پایان است
ماجرای صدای انفجار در تبریز چه بود؟
هشدار محسن رضایی به اسرائیل پس از پاسخ موشکی ایران
اظهارات جنجالی ترامپ درباره نتانیاهو و توافق با ایران