شناسه خبر : 49109
تاریخ انتشار : 1399/02/15 17:11
توقع نگاه حرفه‌ای از ایران اینترنشنال اشتباه است

توقع نگاه حرفه‌ای از ایران اینترنشنال اشتباه است

شبکه‌هایی مانند ایران اینترنشنال سرمایه‌گذار مشخص دارند و هدف آنان اجرای سیاست دیکته‌شده کشور سرمایه‌گذار یا مجموعه سرمایه‌گذاران است در نتیجه خیلی نمی‌توانید توقع داشته باشید که وارد فضای حرفه‌ای خبرنگاری شوند و کارکرد حرفه‌ای داشته باشند.

نورنیوز ـ گروه جامعه: یکی از مهمترین رسالت‌های رسانه علاوه بر ارائه اخبار دقیق و درست و خالص به مخاطب، پایبندی و ملحوظ نظر داشتن اخلاق است؛ اخلاق رسانه یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر برای رسانه‌هایی است که ادعای حرفه‌ای بودن دارند.

حفظ امنیت، نظم عمومی، سلامت و آرامش روانی جامعه و پرهیز از ترویج شایعات و خبرهای غیرموثق مصادیقی از اخلاق رسانه‌ای هستند. موضوعی که به نظر می‌رسد شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران و به ویژه شبکه‌ای چون ایران اینترنشنال کوچکترین اهمیتی برای آن قائل نیستند. در حقیقت شبکه‌هایی چون شبکۀ مذکور اگرچه هدف و کار خود را برای مردم عنوان می‌کنند اما نگاهی به خبرها  وتحلیل‌های آنان که تلاش‌هایی مستمر برای تزریق اضطراب در جامعه و ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم است گویاتر از آنچه بیان می‌کنند، پرده از نیت هایشان برمی‌دارد.

علیرضا عبدالهی نژاد استاد روزنامه نگاری و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد اضطراب اجتماعی از جانب شبکه‌هایی چون ایران اینترنشنال با اخلاق رسانه‌ای مطابقت دارد، بیان کرد: در پاسخ به این سوال ابتدا باید یک سوال دیگر را مطرح ساخت و آن این است که «علت فعالیت آنان از یک‌سو و رشد و اقبال مخاطبان به شبکه‌های برون‌مرزی از سوی دیگر چه چیزی است؟». پاسخ به این سوال می‌تواند یک بحث پیشین و به‌عنوان مقدمه‌ای برای پاسخ به سوال شما باشد.

وی ادامه داد: در فضای نبود رسانه‌های مرجع تصویری در کشور و انحصارگرایی خاصی که به‌ویژه در حوزۀ تصویر و در ساحت رسانۀ اصلی یعنی صداوسیما داریم؛ چرا که در این فضا که در آن اصول حرفه‌ای رعایت نمی‌شود، کار رسانه جریان اصلی با توجه به نوع وابستگی و نوع مالکیت و مدیریت افراد و دست‌اندرکارانی که در کار تولید و انتشار محتوا هستند و کسانی که دروازه‌بانی خبر می‌کنند، تعیین می‌شود. بر این اساس مخاطبان ما دچار نوعی از عدم اعتماد نسبت به آن چیزی می‌شوند که در ساحت رسانه‌های رسمی با تأکید بر تلویزیون می‌گذرد.

این استاد روزنامه‌نگاری تصریح کرد: آنچه در درجه اول مهم است، درک اهمیت یک بازاندیشی و ریل‌گذاری مجدد و به‌نوعی سیاست‌گذاری رسانه‌ای در فضای جدید لیست مخاطبان است. در فضای جدید ارتباطی، یک اتفاق عمده افتاده و آن این است که مخاطب امروز، یک مخاطب صرف نیست و وارد ساحتی شده است که به آن مخاطب کاربر یا مخاطبان کاربران می‌گویند.

وی افزود: در چنین فضایی مخاطب رسانه را مبتنی بر نیازها، علائق، سلایق، باورها و منظومه فکری و نگاه سیاسی خاص خودش انتخاب می‌کند. وقتی یک محتوای محدود، کاملاً بسته‌بندی‌شده و یک‌سویه که در راستای نیاز مخاطب نباشد ارائه می‌شود، اینجا مسئله شکل می‌گیرد. از طرف دیگر نیاز خبری و نیاز اطلاع‌رسانی مخاطب تعطیل‌بردار و توقف‌پذیر نیست؛ بنابراین مخاطب به دنبال زمینه‌ها و عرصه‌های جدید برای پاسخ به این نیاز است. اینجاست که آن فلسفه وجودی اقبال مخاطبان ایرانی و توجه و تمایل آن‌ها به این حوزه رسانه‌ای جدید در عرصه بین‌المللی به وجود می‌آید.

عبداللهی‌نژاد تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از این شبکه‌های فارسی‌زبان صرفاً سوژه‌هایی را موردتوجه قرار می‌دهند که بیشتر هیجانی است و می‌تواند باعث ایجاد هیجان کاذب در مخاطب شود.

وی ادامه داد: در روزنامه‌نگاری اصلی داریم به اسم اصل حدوث و وقوعِ یک رویداد و اینجا جایی است که اخبار کذب یا fake news از اخبار واقعی real news تمیز داده می‌شوند. یک رویداد حتماً باید در محیط خارج از انتزاع ذهن ایجاد شده باشد و به وقوع پیوسته باشد تا ما بتوانیم آن رویداد را به‌عنوان یک حقیقت در نظر بگیریم. با توجه به این موضوع و آنچه پیش‌تر بیان شد، بسیاری اوقات در این شبکه‌های فارسی‌زبان به سوژه‌هایی پرداخته می‌شود که نیاز به بلدیت، مرجعیت و اصالتی ندارند ولی با توجه به تب‌وتاب جامعه و کاهش سطح اعتماد عمومی مردم به رسانه‌های جریان اصلی در داخل، این سوژه‌ها دیده می‌شوند و به خورد مخاطب داده می‌شوند.

این استادیار دانشگاه یادآور شد: گاهی اوقات لازم نیست یک موضوع جعلی را منتشر کنند یا دروغ بگویند بلکه صرفاً یک جنبه بسیار کوچک از واقعیت را به نام اصل واقعیت به خورد مخاطب می‌دهند و این مسئله خیلی از سوی مخاطبان قابل‌تشخیص نیست.

وی بیان کرد: معمولاً در شرایط خاص بحرانی (مثلاً تحلیل بحران کرونا، حوادث آبان ماه، سقوط هواپیما و ...) این رسانه‌ها از کارکرد حرفه‌ای خود به کارکرد هیجانی تغییر جهت داده و سعی می‌کنند در آن مقطع خاص که تعادل جامعه به‌هم‌ریخته و ساحت سیاست پاسخ قابل‌توجهی ندارد، با تلفیق و ترکیب مطالب جعلی و دروغین تأثیرگذاری خودشان را داشته باشند.

عبداللهی‌نژاد در تاکید بر نارسائی‌های داخلی در پوشش اخبار که گاهی مخاطب را به سوی رسانه خارجی سوق می‌دهد، به عدم تکثر آراء به عنوان عاملی مهم اشاره کرد و گفت: به‌هرحال بسیاری از رسانه‌هایی که در داخل کشور ما فعالیت می‌کنند، افکار عمومی را نمایندگی نمی‌کنند. وقتی این رسانه‌ها را از منظر وابستگی و مالکیت بررسی کنید، می‌بینید که این رسانه‌ها یا دولتی (در معنای عام دولت و نه حکومت) هستند یا شبه‌دولتی؛ و رسانۀ مستقل مربوط به جامعه مدنی یا خارج از نهاد قدرت (که تمام عرصه سیاست و اقتصاد دست آن است) کمتر داریم. درنتیجه عموماً این رسانه‌ها نمی‌توانند افکارهای و دیدگاه‌های متفاوتی که در جامعه وجود دارد را نمایندگی کنند.

وی افزود: ما شاید تنها کشوری در دنیا هستیم که ازلحاظ تعداد و عِده و عُده آژانس‌های خبری در دنیا بی‌نظیر هستیم (که البته غلط هم هست) و بیش از یک‌صد صرفا خبرگزاری داریم که در بهترین حالت فقط سه یا چهار تا از آنان را می‌توان با تعریفی که مرجع است خبرگزاری و آژانس خبری نامید و باقی در حد سایت و پورتال هستند.

این استاد روزنامه‌نگاری در ادامه بیان کرد: برایان مک نیر نویسنده و پژوهشگر حوزه ارتباطات سیاسی در کتاب مقدمه‌ای بر ارتباطات سیاسی، بحثی را به‌صورت دقیق مطرح می‌سازد و آن این است که شان نزول پیام‌های سیاسی، مخاطبان هستند و هدف از بناکرد ارتباطات سیاسی تأثیر بر مخاطب است؛ یعنی تمامی این سبک‌ها، الگوها و تاکتیک‌های نوع پوشش از رویداد که همه رسانه‌های به‌طور عام و این رسانه‌های موردنظر به‌صورت خاص ایجاد می‌کنند، تأثیر بر مخاطب است.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز حد پایینی از اعتماد عمومی را داریم و مخاطب ایرانی که از بخش عمده‌ای از رسانه‌های درون کشور قطع امید کرده‌اند یا اعتماد کمی به آن دارند، هدف رسانه‌های فارسی‌زبان هستند. در چنین فضایی که سرمایه اجتماعی تنزل یافته و دچار فروپاشی شده و گروه‌های مرجع دیگر نمی‌توانند نقش خودشان را ایفا کنند، این رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان با پرداختن به اخبار هیجانی سعی می‌کنند به‌نوعی میزان توجه مخاطب را بالا ببرند.

عبداللهی‌نژاد افزود: نکته دیگر که رسانه‌های بین‌المللی با آن مواجه‌اند و در خوانش پیام‌های رسانه‌ای باید بدان توجه کنیم این است که چون این شبکه‌ها ارتباط مستقیمی با فضای رسانه‌های حرفه‌ای یا فضای رسانه‌های ژورنالیستی حرفه‌ای ندارند و روزنامه‌نگار مقیم یا غیرمقیم در ایران ندارند، عموماً یک منبع دست‌دوم محسوب می‌شوند و با استفاده از منابع رسانه‌ای در داخل یا خارج از ایران اخبار را پوشش می‌دهند. بر این اساس وقتی‌که وارد فضای فراتر از خبر می‌شوند و می‌خواهند تحلیل کنند، عموماً از کارشناسانی استفاده می‌کنند که فارغ از دیدگاه‌های خاصشان، چون اطلاع دقیقی از محیط ایران ندارند  و در میدان کنش و عمل نیستند، دچار اشتباه می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که گاهی افراد با عینیت بتوانند اخبار دروغ (fake news) را ببینند.

وی ادامه داد: شبکه‌هایی مانند ایران اینترنشنال سرمایه‌گذار مشخص دارند که این سرمایه‌گذاران با یک هدف سیاسی خاص به دنبال ایجاد این شبکه‌ها هستند. بحثی که در دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای داریم این است که کارکرد رسانه‌ها در عرصه بین‌المللی (فارغ از نوع کشور و نوع نظام سیاسی آن‌ها) عموماً منطبق است بر اصول سیاست خارجی آنان. از این منظر رسانه‌ها ابزار رسمی دیپلماسی و دیپلماتیک می‌شوند تا بتوانند آن سیاست‌ها را دنبال کنند. وقتی از این منظر به رسانه نگاه کنیم، این رسانه قرار است که آن سیاستی که کشور سرمایه‌گذار یا مجموعه سرمایه‌گذارانش دیکته می‌کنند را دنبال کند. در نتیجه دیگر نمی‌توان توقع داشت که وارد فضای حرفه‌ای خبرنگاری شوند و کارکرد حرفه‌ای خودشان را داشته باشند. شبکه‌ای که به‌هرحال سرمایه‌گذار اصلی آن در کشور عربستان نشسته، اعمال کننده یا اجراکننده سیاست‌های کلان آن کشور و آن سرمایه‌گذاران کلان در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی است.

عبداللهی‌نژاد در انتها و در توضیح شیوه‌هایی که این شبکه‌ها از آن برای باورپذیری خبر بر مخاطب بهره می‌گیرند، خاطرنشان کرد: حتماً باید با تحقیق و با پژوهش بگوییم که رسانه‌ای حرفه‌ای است یا نه و صرف مشاهده چند برنامه نمی‌توانیم خطای خبری را اندازه‌گیری کنیم اما به‌صورت شهودی و حسی می‌شود این‌ها را در برهه‌های مختلف درآورد.

وی افزود: چند سال پیش در مورد بی‌بی‌سی تحقیق کرده بودم و بر اساس تحقیقی که انجام‌شده و (سایر مقالاتم که در آن‌ها به این موضوع اشاره کرده‌ام) عموماً رسانه‌های امروز از یک تاکتیک و یک شگرد یکسان برای باورپذیری مخاطب پیروی نمی‌کنند و الگوهای فرایند تأثیرگذاری پیام، بسیار پیچیده شده است. بسته محتوایی پیام در سنین مختلف، طبقات اجتماعی و اقتصادی مختلف و با توجه به نوع جنسیت کاملاً متفاوت شده‌اند اما آن چیزی که در ظاهر می‌توانیم ببینیم این است که بخش عمده‌ای از این رسانه‌ها با استفاده از چند آیتم تلاش می‌کنند تا باورپذیری پیام را بالا ببرند:

ارجاع به نخبگان و کارشناسان؛ یعنی آنچه را می‌خواهند بیان کنند را با یک به نظر کارشناسان یا کارشناس ما یا استاد دانشگاه فلان و ... نقل می‌کنند. ارجاع به نخبگان یا خبرگان یک تاکتیک در پروپگاندا و تبلیغات روانی است.

استفاده از جذابیت‌های بصری؛ یعنی استفاده از یک مجری شیک، خوش‌قیافه و خوش‌لباس و جذابیت‌های رنگ‌ها و نوع چیدمان و دکوراسیون و صحنه‌آرایی.

نکته دیگر که در مورد رسانه‌های بین‌المللی خیلی خوب رعایت می‌شود (به فارسی‌زبان‌ها کاری ندارم) تفکیک میان ژانرها و قالب‌های مختلف ارائه مطالب است. برخلاف ما که در خبر، تحلیل می‌گوییم و زمانی که می‌خواهیم تحلیل کنیم، خبر می‌خوانیم (یعنی تفکیکی قائل نیستیم) آن‌ها مرز میان این ژانرها را رعایت می‌کنند؛ یعنی اول خبر (خبر گزارشی از یک رویداد عینی یا واقعی است که دارای یک یا چند ارزش خبری است) گفته می‌شود، بعد کامنتی که خبرنگار شناخته شده می‌گذارد، عنوان می‌شود و سپس تحلیلی که بر آن نوشته‌اند را می‌خوانند. این تفکیک میان ژانرها می‌تواند القاکننده نگاه حرفه‌ای رسانه باشد و اقبال مخاطب را برانگیزد.

 

 


ایرنا
نظرات

وزارت دفاع روسیه: حمله اوکراین به پایگاه نظامی تاگانروگ را تلافی می‌کنیم

تولید نفت ایران 37 هزار بشکه افزایش یافت

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

جاده چالوس از عصر جمعه به سمت تهران یکطرفه می‌شود

آتش‌سوزی در کالیفرنیای آمریکا هزاران نفر را وادار به ترک خانه‌هایشان کرد

پنتاگون ادعای حضور کشتی ایرانی در سواحل آمریکا را رد کرد

آلودگی هوای تهران از شنبه کاهش می‌یابد

رویترز: ترامپ در حال بررسی انتصاب گرنل به عنوان نماینده ویژه در امور ایران است

اعطای زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند در ایران

پادکست | رمزگشایی از شتاب اسرائیل برای نابودی ارتش سوریه

مسکو: حفاظت از تأسیسات روسی در سوریه، اولویت اصلی ماست

ترافیک نیمه سنگین در محورهای هراز و فیروزکوه

مسمومیت 9 نفر در تهران بر اثر خوردن آش‌کشک

ایران: رفتارهای رژیم اسرائیل نشان‌دهنده بی‌توجهی به قطعنامه‌های بین‌المللی است

عراقچی: همکاری فوری کشورهای منطقه برای مقابله با تجاوزات رژیم اسرائیل ضرورت دارد

مصرف گاز و برق در وضعیت اضطراری

افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال آینده

مجلس مجوز پرداخت حقوق و مطالبات بازنشستگان فرهنگی را صادر کرد

نورنما | ابری که در اندونزی به زمین افتاد مردم را غافلگیر کرد +فیلم

تصویربرداری «رویای نیمه شب» به پایان رسید

توافق جدید ایران و آژانس: گام‌های تازه در مسیر همکاری‌های هسته‌ای

چرایی و چگونگی سقوط بشار اسد

حقوق سربازان در سال 1404 مشخص شد

ریشه‌های سقوط سریع نظام سیاسی سوریه و چشم انداز آینده در کلام رهبری

قالیباف: بانک‌ها به تعهدات خود در پرداخت وام عمل نمی‌کنند

قاتل پسر نوجوان 12 ساله دستگیر شد

اکبری: ادعای سرقت از سفارت بی‌اساس است، هیچ مالی در آنجا نبود

زمان و شرایط ثبت‌نام در کنکور 1404 اعلام شد

هوای پایتخت پنج درجه سردتر می‎شود

فیفا عربستان را به عنوان میزبان جام‌جهانی 2034 معرفی کرد

فرانسه خواستار عقب‌نشینی رژیم اسرائیل از جولان شد

شاخص آلودگی در پایتخت سر به فلک کشید/ تهران آلوده‌ترین شهر جهان

کام‌بک تماشایی پرسپولیس/ سرخ‌پوشان در یک قدمی صدر قرار گرفتند +فیلم

برگزار محاکمه نتانیاهو در زیرزمین برای دومین روز متوالی

نگرانی گروسی درباره مواد هسته‌ای در سوریه پس از سقوط دولت اسد

رژیم صهیونیستی باید تجاوزات خود به فلسطین، لبنان و سوریه را متوقف کند

ترامپ خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد

تصویب تأثیر معدل در کنکور از سال 1406: تغییرات جدید در نظام آموزشی

آملی لاریجانی: FATF باید به مجمع بیاید و مورد بررسی قرار گیرد

تهدید ایران با مکانیسم ماشه ثمری جز ایجاد تنش های جدید نخواهد داشت

نورنما | ویدیو های تبلیغاتی پر هزینه رو با این روش ها خیلی ارزون میسازن +فیلم

توافق جمعی بر سر نابودی سوریه/ «پروژه انگلیس و ترکیه» برای سرنگونی اسد/حمله ترکیه به سوریه

معاون رئیس‌جمهور: بخشی از بنزین مصرفی با استانداردها همخوانی ندارد

دوحه، میزبان دهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و قطر

«هان کانگ» جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد

ارسال پیامک به 400 هزار مالک به‌منظور تعیین تکلیف واحدهای مسکونی

وزیر مهاجرین طالبان ترور شد

ترامپ: سوریه باید از خودش مراقبت کند

ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر ملوان

اسلامی: در استان‌های ساحلی راکتورهای اتمی می‌سازیم

شعله مقاومت در سوریه خاموش شدنی نیست

کشف یک شمشیر خمیده کمیاب در دانمارک

دستگیری زن و مرد قاتل پس از سه سال

پلنگ مرد زنجانی را درید

تکذیب سرقت دارایی‌ در سفارت ایران در دمشق

101 سال حبس برای اعضای شبکه پولشویی 73 هزار میلیاردی

سومین ‌عضو شورای شهر خرم‌آباد دستگیر شد

گفت و گوی صریح دریابان شمخانی با دانشجویان (قسمت پایانی) +فیلم

نتانیاهو با درگیر شدن در سوریه، اشتباه بزرگی مرتکب شد

قیمت امروز سکه و ارز

بورس باز هم رکورد شکست

گزارش تصویری| دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

کارت سوخت حذف می شود/ واریز سهمیه به کارت بانکی + فیلم

پادکست | 9 ماده غذایی برای نفس کشیدن

ترامپ، بایدن را به اختلاس متهم کرد

پزشکیان: تعلیم و تربیت نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی دارد

قضایای سوریه محصول اتاق فرمان مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی

رمزگشایی از شتاب رژیم اسراییل برای نابودی ارتش سوریه

گفت و گوی صریح دریابان شمخانی با دانشجویان (قسمت دوم) +فیلم

خودکشی نافرجام وزیر دفاع سابق کره ‌جنوبی

تصمیم‌گیری درباره پخش زنده فرمایشات رهبری با دفتر معظم له است

تغییر زمان بازی استقلال - گل‌کهر

جزئیات و حواشی اولین جلسه محاکمه نتانیاهو

دعوت از 17کشتی‌گیر به اردوی تیم ملی

علت سقوط اسد غرور وی از پیروزی بر مسلحین بود

تاریخ جام‌های جهانی بانوان مشخص شد

ترافیک جاده های شمالی سنگین است

واژگونی مرگبار مینی بوس و اتوبوس/ 6 تن کشته و 35 تن زخمی شد

بخشنامه لغو قراردادهای کار معین اصلاح می‌شود

تعرفه واردات خودرو 60 درصد شد

قاتل نوجوان 12 ساله دستگیر شد

شکسته شدن رکورد 5 ساله مخاطبان روزانه سینما

گفت و گوی صریح دریابان شمخانی با دانشجویان (قسمت اول) +فیلم

آغاز تک نرخی کردن ارز با راه اندازی بازار ارز تجاری

حمله راکتی از داخل غزه به اراضی اشغالی

«مقدم زاده» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس شد

ضرورت هوشیاری در مقابل تهدیدات رقبا و دشمنان منطقه

رژیم صهیونیستی کدام مواضع حساس سوریه را درهم کوبید؟

رژیم صهیونیستی می‌خواهد سوریه را به سرزمینی سوخته تبدیل کند

پارس خودرو هم گران کرد+ لیست قیمت جدید

«سالیوان» در راستای ایجاد آتش بس در غزه به خاورمیانه سفر می‌کند

سیب ایرانی به ریاض رسید

امکان پرداخت عوارض آزادراه‌ها از حساب بانکی اشخاص

هواپیمای سبک سیمرغ رونمایی شد

مشکلات تولید کنندگان پوشاک/ همکاری ایران و روسیه در حوزه پوشاک

پارامترهای جدید ایران در معادله‌ نظم نوین غرب آسیا

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه 21 آذر 1403

فروپاشی سوریه از نظرگاه جنگ شناختی

سیاست ایران در سوریه؛ عقلانیت بدون انقضا

آمریکا یک شرکت چینی و کارمند آن را به ادعای هک گسترده تحریم کرد

X
آگهی تبلیغاتی