نور نیوز ـ گروه جامعه: در شرایط عادی، مدارس در حدود ۱۵ روز از هر سال تحصیلی به مناسبت عید نوروز تعطیل هستند که این مقدار به علاوه تعطیلات رسمی مناسبتی در طول سال به ۳۰ روز می رسد، لیکن تعطیلی های اجباری به علت بارش های بی سابقه، آلودگی هوا و سایر موضوعات در خانه ماندن دانش آموزان برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را به صورت غیرمعمول افزایش داد.
با این وجود غافلگیری های این سال تحصیلی در اینجا به پایان نرسید و شیوع ویروس کرونا در ایران باعث شد مدارس تا پایان سال تحصیلی تعطیل اعلام شوند.
با شروع تعطیلات کرونایی، آموزش و پرورش کشور تصمیم گرفت روند آموزش را از طریق تلویزیون ادامه دهد.این مدل از آموزش بدلیل بازده تجربه شده در ایام دفاع مقدس نتوانست موجب شکل گیری اطمینان در خانواده ها شود و همچنان نگرانیها از بازدهی اموزشی اندک این روش باقی ماند.علاوه بر این موضوع عدم وجود تمرین کافی و درست و فقدان نظارت مناسب در زمان یادگیری بر روی فرزندان از جمله انتقادات دیگری است که نسبت به این روش آموزشی مطرح شده است .
بدلیل اجتناب ناپذیر بودن بهره گیری از روشهای غیرحضوری برای آموزش دانش آموزان در شرایط موجود به صورت طبیعی نظارت و کنترل بر دانش آموزان عمدتا توسط والدین آنها انجام میشود. از این رو سطح سواد والدین میتواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت یادگیری آنها داشته باشد.علاوه بر موارد ذکر شده با خارج شدن حضور مستقیم معلمان از چرخه آموزش، چالشهای آموزش دانش آموزان در خانواده های کم سواد می تواند بحران موجود در فرآیند آموزش را تقویت کند.
بسیاری از مدارس غیر دولتی، از ابتدای شکل گیری شرایط جدید، آموزش مجازی را با استفاده از سامانه های اختصاصی و عمومی آغاز کرده اند. در این مدارس روند آموزش و رسیدگی به تکالیف با انحراف ناچیزی مانند روال سابق از طریق فضای مجازی ادامه دارد. اقدامات جاری از سوی مدارس غیر دولتی تنها می تواند به بخش کوچکی از نیاز خیل عظیم دانش آموزان کشور پاسخ دهدو نبود امکانات مشابه برای دانش آموزان مدارس دولتی به صورت قهری موجب لطمه دیدن اصل "عدالت آموزشی" خواهد شد.
هرچند شرایط موجود به صورت غیرمترقبه به سیستم آموزشی کشور تحمیل شده لیکن وزارت آموزش و پروش باید با بسیج مجموعه امکانات بویژه استفاده موثر از ظرفیتهای مردمی و خیرین شرایط مشابهی برای مدارس دولتی نیزایجاد کند.
اخیرا آموزش و پرورش از راه اندازی شبکه مجازی آموزش برای دانش آموزان ابتدایی خبر داده است. این سامانه که شاد( شبکه آموزشی دانش آموزی) نام دارد به گفته مدیران آموزش کشور قرار است به یک پلتفرم اختصاصی برای تعامل و ارتباط دانش آموزان و معلمان تبدیل شود.
این سامانه که بستری برای آموزش مجازی به حساب می آید ، برای تشکیل کلاس ها در زمانی که امکان تشکیل کلاس حضوری نیست و بررسی حضور و غیاب استفاده میشود. هرچند در حال حاضر خانواده ها از ضعف های این سیستم گله مند هستند، اما متخصصان معتقدند علت آن تازه بودن این مدل آموزشی در کشور است و جای نگرانی نیست.
با وجود مفید بودن شروع این مدل از آموزش به گفته وزیر آموزش و پرورش بر اساس برآوردها ( که البته به نظر می رسد بسیار خوشبینانه است) تنها ۷۰ درصد دانش آموزان به اینترنت ، تلفن همراه ، تبلت و یا هر وسیله ارتباطی قابل استفاده دسترسی دارند و ۳۰ درصد مناطق آموزشی و مدارس دسترسی ارتباطی برای برقراری آموزشهای مجازی را ندارند و این مساله ممکن است به ترک تحصیل برخی دانش آموزان منجر شود.
بطور کلی نظام آموزشی برای اجرای کامل و مفید آموزش مجازی با چالش های متعددی از جمله فقدان زیر ساخت های لازم، سرعت محدود اینترنت، عدم امکان تامین تجهیزات مورد نیاز آموزش مجازی مثل رایانه یا لب تاب از سوی سرپرستان خانوار بخصوص خانواده ای عائله مندی که دارای سه یا چهار فرزند دانش آموز هستند، کم سوادی برخی خانواده ها به ویژه در مناطق محروم که عدم پشتیبانی و نظارت بر کار فرزندانشان را در پی داشته، روبرو است.
روندی که متاسفانه تبعیض آموزشی موجود را تشدید و زیان اقشار آسیب پذیر و محروم را مضاعف کرده است.
با توجه به روشن نبودن چشم انداز عادی شدن شرایط مربوط به شیوع بیماری کرونا، لازم است دست اندرکاران حوزه آموزش کشور برای تداوم اجرای این رویکرد جدید آموزشی با جامع نگری، برای تمهید مقدمات کار، هرچه سریعتر اقدام کرده و شرایط متعادلی را برای مجموعه دانش آموزان کشور فراهم کنند .
اهمیت خاص حوزه آموزش و پروش با توجه به چالش های مورد اشاره ایجاب می کند؛ مسئولان این بخش هرچه سریعتر برای رفع کاستی ها و مشکلات چاره اندیشی کرده دانش آموزان و خانواده های آنان را از نگرانی و اضطراب خارج سازند.
نورنیوز