نورنیوز- گروه اقتصادی: بازار خودرو در کنار ارز، بورس و مسکن از بازارهای جذاب سرمایهگذاری در ایران محسوب میشود و در صورت رکود بازارها قیمت خودرو نیز روند کاهشی به خود میگیرد. معمولا بازار خودرو با توجه به حساسیتی که نسبت به اخبار مختلف دارد، آمادگی لازم برای مقاومت در برابر بالا رفتن قیمتها را ندارد لذا در شرایط بحرانی موجود، پیشبینی قیمت خودرو بر اساس فاکتورها و پارامترهای مشخص کار سادهای نیست در حال حاضر بازار خودروی کشور با حداقل یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تقاضای بالقوه علاوه بر نیاز مشخص سال ۹۹ مواجه است، در حالی که طی دوسال گذشته بهدلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا، افزایش قیمت به سطحی رسید که اغلب فراتر از توان خرید بوده است.
بنابراین گروهی از مشتریان سالهای قبل همچنان متقاضی خودرو باقی خواهند ماند و این امر مجددا باعث تشدید بیتعادلی عرضه و تقاضای خودرو در بازار و احتمالا افزایش قیمت آن خواهد شد. اکنون با وجود تحریمهای خارجی و مشکلات مالی شرکتهای خودروسازکه ناشی از بدهیهای معوق به قطعهسازان و شبکه بانکی کشور و نیز تقاضای بیش از توان تولید این شرکتها است، سال ۹۹ میتواند سالی بحرانیتر از ۹۸ برای بازار خودروی ایران باشد برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند با توجه به شیوع ویروس کرونا، قیمت خودرو با کاهش روبرو شده، و این وضعیت کاهنده تا خرداد ماه ادامه خواهد داشت، اما با فرا رسیدن فصل گرما و تابستان و شروع شدن مسافرتهای مردم می توان انتظار داشت که شرایط جدیدی شکل بگیرد. موضوع قابل توجه در این خصوص این است که نه در زمان افزایش قیمت خودرو، و نه در شرایط کنونی که نرخها تا حدودی نزولی شده، قیمتها منطقی نبوده و خودرو نباید با چنین ارقامی معامله شود.
کارشناسان معتقدند تا زمانی که قیمت خودرو بر اساس میزان تورم سالانه متعادل نشود و فاصله موجود میان قیمت کارخانه و بازار حفظ شود ،خودرو همچنان به عنوان کالایی برای سوداگری و نه کالایی مصرفی باقی خواهد ماند و مصرف کنندگان واقعی نمی توانتد خودروی مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب خریداری کنند. به طور کلی،شرایط موجود ضمن آن که خودرو را از دسترس مصرف کننده واقعی دور می کند و بازار دلالان و واسطه ها را همچنان داغ نگه میدارد شرکتهای خودروساز را نیز با تداوم زیان انباشته ضعیف تر و ناتوان تر می کند
نورنیوز