شناسه خبر : 40135
تاریخ انتشار : 1398/10/25 18:00
چرایی بازداشت سفیر انگلیس در تهران از زاویه‌ای دیگر

نورنیوز از منظر حقوقی بررسی کرد؛

چرایی بازداشت سفیر انگلیس در تهران از زاویه‌ای دیگر

هرگاه مأمور سیاسى به اقداماتى مبادرت ورزد که امنیت داخلى دولت میزبان (پذیرنده) را به مخاطره اندازد یا در توطئه علیه آن شرکت نماید، حق بازداشت و مراقبت و نگهبانى از او تا خروج از کشور وجود دارد.

 نورنیوز ـ گروه سیاسی: مصونیت دیپلماتیک، پیشینه‏اى دیرینه در تاریخ روابط دولتها و ملتها با یکدیگر دارد. از اصولی که ملل متمدن در طول تاریخ همواره آن را به دیده احترام و قداست رعایت نموده‏اند، اصل مصونیت فرستادگان است. «گروسیوس» پدر حقوق بین الملل نوین در این باره مى‏گوید: «دو اصل ثابت، همواره در قانون ملتها وجود داشته که به سفیران تعلق دارد، نخست آنکه استقبال از سفیران لازم است و دیگر، باید از هر گونه تعرض سوء نسبت به آنان بر حذر بود.

مصونیت فرستادگان را اولین قاعده حقوق بین الملل دانسته‏اند.از قرن شانزدهم، مصونیت کیفرى فرستاده و از قرن هفدهم با استقرار سفارتخانه ها در اروپا مصونیت اماکن مأموریت به عنوان یک قاعده حقوق بین الملل نوین به رسمیت شناخته شد. اما در مفهوم حقوقی، مصونیت بطور کلی بدین معناست که دارنده آن، از تعقیب قانون و مأموران دولت، در امان است و به بیان دیگر قانون و مجریان آن نمى‏توانند شخص دارنده آن را تعقیب کنند. و مقصود از مزایا آن است که امتیازاتی به کسى داده شود که سایر مردم، حق استفاده از آن را ندارند.

ــ منابع اصلی حقوق دیپلماتیک

1 ـ کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک (1961)

2- کنوانسـیون وین راجع به نمایـندگى دولتها در روابطشان با سازمانهای بین‌المللی جهانی (1975) در دیباچه کنوانسیون 1961 آمده است: «منظور از مصونیتها و مزایاى مذکور منتفع ساختن افراد نیست؛ بلکه مراد، حسن اجراى وظایف مأموریتهاى دیپلماتیک به عنوان نمایندگان دولتها مى‏باشد...»

در دیباچه کنوانسیونهاى 1969 و 1975 نیز همین مضمون، آمده است. دیوان بین‏المللى دادگسترى در قضیه کارکنان دیپلماتیک و کنسولى ایالات متحده در تهران نیز بر این نکته تأکید ورزیده و مى‏گوید:«مصونیت دیپلماتها ناشى از ویژگى نمایندگى و وظیفه دیپلماتیک آنان است. بنابراین اعطاى مصونیت به نمایندگان دول به هدف تأمین اطمینان آنان در اجراى وظایف است و هدف، منتفع ساختن شخص آنان نیست. مصونیت به اعتبار مقام فرستنده براى آنان در نظر گرفته مى‏شود.

پاسداشت چنین امتیازى نشان از شخصیت و کرامت فرستنده داشته و هر گونه سوء استفاده از آن نیز لطمه به اعتبار مقامى است که او را به مأموریت برون‏مرزى فرستاده است. بى تردید رعایت و انجام تعهدات پیش‏بینى شده توسط دولتهاى میزبان و فرستنده، آنها را در وصول به اهداف و مقاصد مشترک در روابط دو جانبه و نیل به همکاریهاى مشترک و فعال در زمینه دیپلماسى چند جانبه مساعدت خواهد نمود. نمایندگان دولت فرستنده در صورتى که دولت پذیرنده به تعهدات خود عمل نماید، خواهند توانست به طور مستقل و مطمئن به انجام وظایف بپردازند.

در نقطه مقابل، رعایت قوانین و مقررات دولت پذیرنده و عدم مداخله در امور داخلى از سوى اعضاى نمایندگى در روابط دو جانبه از تیرگى و بحران روابط جلوگیرى خواهد کرد و در دیپلماسى چند جانبه فعالیتهاى آنان را با محدودیتها و تضییقات دولت میزبان مواجه نخواهد ساخت. اقتضائات ماموران دیپلماتیک: در میان رفتارهاى نمایندگان در کشور میزبان، دو اصل بیش از همه مورد توجه قرار گرفته و در کلیه اسناد حقوق دیپلماتیک تکرار شده‏اند که عبارت‏اند از:

اصل عدم مداخله و اصل احترام به قوانین و مقررات دولت میزبان. الف - اصل عدم مداخله: عدم مداخله در امور داخلى یک دولت، از اصول مسلم حقوق بین‏الملل و انعکاسى از اصل حاکمیت و برابرى دولتهاست. هیچ دولتى بدون آنکه خود بخواهد، مداخله در امور داخلى خود را اجازه نمى‏دهد.

نویسندگان حقوق بین‏الملل به تفصیل در مورد اصل عدم مداخله، قلم فرسایى کرده‏اند ولى به عدم مداخله نمایندگان دول که یکى از مصادیق اصل است به ندرت پرداخته‏اند. جانبدارى از احزاب و گروه‏هاى سیاسى،نشر و توزیع مطبوعات مخالف، اتخاذ موضع در انتخابات، مشارکت در گردهماییها، انتقاد از سیاست داخلى و خارجى دولت میزبان و هر گونه اقدامى که نادیده گرفتن اصل حاکمیت تلقى گردد، از جمله موارد مداخله به حساب مى‏آید. اصل عدم مداخله نمایندگان دولتها، یک رویه عرفى و مقبول است. ولى از آنجا که امور داخلى کشورها تأثیر مهم و روزافزونى بر سیاست خارجى دارد، در موارد بى شمارى این اصل با نیرنگ نادیده گرفته مى‏شود، کمکهاى مالى یا اقتصادى، یکى از انواع آن نیرنگهاست. دیپلماتهاى کشورهاى غربى و اروپایى با برانگیختن بى‏نظمى‏هاى داخلى، کمک به دسته‏هاى سیاسى خرابکار، انتشار تبلیغات پنهانى، آموزش نیروهاى امنیتى و گاه شکنجه‏گران براى سرکوب شهروندان ناراضى، سابقه چشمگیرى در مداخله در امور داخلى دیگر کشورها دارند.

مداخله 25 ساله امریکا در امور داخلى ایران، نمونه بارز نادیده گرفتن اصل عدم مداخله نمایندگان دولتها در امور داخلى کشورهاست. در قضیه سفارتخانه امریکا در تهران و شکایت دولت امریکا به دیوان، وزارت خارجه وقت ایران طى یادداشتى به دیوان از جمله اظهار داشت: در رسیدگى به این قضیه مداخله 25 ساله دولت امریکا در ایران را نیز باید مدنظر قرار داد. موضوع دیگر در ارتباط با عدم مداخله ،مرز بین مداخله و جاسوسى است. این موضوع چنان پیچیده است که دیوان بین‏المللى‏دادگسترى در رأى 1980 خود در قضیه سفارتخانه ایالات متحده در تهران تشخیص بین جاسوسى و مداخله در امور داخلى را در عمل مشکل دانسته است.

رعایت مصالح و امنیت دولت پذیرنده و حفظ نظام حقوقى آن یک اصل خدشه‏ناپذیر و مقدم بر اصل مصونیت نمایندگان دول است. مطابق رویه قضایى کانادا؛ «هرگاه رفتار دیپلماتها، وضعیت امنیتى دولت پذیرنده را به مخاطره افکند، مصونیت آنان در برابر مصلحت اهم ساقط خواهد شد»اصل حاکمیت، محورى‏ترین اصل از حقوق اساسى دولتهاست و چنانچه دولتى با اعطاى مصونیتها محدودیتهایى را بر حاکمیت خود مى‏پذیرد، عدم تعارض با عناصر اساسى حاکمیت را نیز رعایت خواهد نمود. ب - اصل احترام به قوانین و مقررات دولت پذیرنده: دیپلماتها به هدف نمایندگى از کشور متبوع خود و حفظ منافع این کشور و اتباع آن و نیز براى بسط روابط دوستانه و توسعه روابط فرهنگى، علمى و اقتصادى بین دو کشور فرستنده و پذیرنده، به آنجا اعزام مى‏شوند.

(ماده 3 کنوانسیون 1961) آنان متعهد به رعایت قوانین و مقررات دولت پذیرنده‏اند.(ماده 41 همان کنوانسیون). احترام به قوانین و مقررات دولت پذیرنده، لازمه منطقى اعطاى مصونیتهاست و در سایه آن، امنیت و مصالح دولت پذیرنده تأمین مى‏گردد. مصادیق احترام به قوانین و مقررات، متعدد و غیر قابل احصاست. ولى مهم‏ترین آنها عبارت‏اند از: احترام به مقررات بهداشت عمومى، دریافت پروانه رانندگى و رعایت مقررات مربوط به آن، عدم استفاده از اماکن مأموریت به نحوى که مغایر با وظایف باشد، احترام به مقررات مربوط به استفاده از مؤسسات عمومى و وسایل ارتباطى، عدم فعالیتهاى تجارى و حرفه‏اى و غیره.

بى‏اعتنایى به مقررات دولت پذیرنده در پناه مصونیت، روشن‏ترین تعریف سوء استفاده از مصونیت است. مصونیت نمایندگان دول در واقع اعطاى اطمینان به آنان است، تا بدون مانع به انجام وظایف خود بپردازند. نیک روشن است که سوء استفاده از مصونیتها نه تنها در تعارض آشکار با اهداف دیپلماتیک قرار مى‏گیرد، بلکه بسا برهم زدن نظم داخلى و بین‏المللى را نیز به همراه داشته باشد. از نخستین پى‏آمدهاى منفى چنین رفتارهایى محدود نمودن مصونیتهاى مقرر خواهد بود. هم اکنون این بحث در سطح بین‏المللى و با سابقه بیشتر در داخل کشورها مطرح است که چرا برخى افراد در سطح بین المللى و داخلى در برابر جرایم ارتکابى، مسؤول شناخته نمى‏شوند؟ آیا این با حقوق بشر جهانى در تعارض نیست؟برخى نیز این وضعیت و سؤال را با بیانى انتقادآمیز مطرح نموده و مى‏گویند: مصونیت دیپلماتیک، خیلى چیزها را تحت پوشش قرار مى‏دهد، اما نه عدم پرداخت 400 هزار دلار اجاره بهاى منزلى که هیئت نمایندگى زئیر در محله گران‏قیمت نیویورک اجاره کند و تحت پوشش دیپلماتیک از پرداخت آن سرباز زند.

دادگاه، موجر را محق مى‏داند؛ ولى به دلیل مصونیت اماکن مأموریت، هر گونه اقدام اجرایى را غیر ممکن مى‏داند. هیأت نمایندگى مزبور نیز نه اجاره‏بها مى‏پردازد و نه محل مورد اجاره را تخلیه مى‏نماید. چه کسى مسئول جبران خسارتهاى وارده به موجر است؟ آیا آنگونه که حقوق بین‏الملل از مصونیت دیپلماتیک حمایت مى‏کند، دولتها نیز همانگونه از شهروندان خود حمایت مى‏کنند؟

ــ انواع تخلفات دیپلماتیک به اختصار :

1- سوء استفاده از اماکن مأموریت: اماکن مأموریت؛ یعنى ابنیه یا قسمتهایى از ابنیه و زمین متصل به آن که براى انجام امور مأموریت از سوى یک دولت و نیز به عنوان محل اقامت رئیس مأموریت، مورد استفاده قرار مى‏گیرد. این اماکن چه در مالکیت مأموریت باشد یا در اجاره، تفاوتى در وضعیت حقوقى آن نخواهد داشت.

مصونیت اماکن مأموریت، در کلیه کنوانسیونهاى حقوق دیپلماتیک به نحو یکسان آمده است و بالاتر آن که برابر ماده 23 کنوانسیون 1975، دولت میزبان موظف است، چنانچه اماکن مأموریت، مورد حمله قرار گیرد مرتکبین را تعقیب و مجازات نماید. این بحث که آیا مصونیت اماکن مأموریت مطلق است یا مقید؛ محل اختلاف نظر شدید دولتهاى شرکت کننده در کنفرانس وین 1961 بود. کنفرانس نیز در نهایت به نتیجه نرسید و فقط به ذکر دو اصل پیش‏گفته یعنى «احترام به قوانین دولت پذیرنده» و «عدم مداخله در امور داخلى» و نیز توصیه به «عدم استفاده از اماکن مأموریت به نحو مغایر با وظایف مأموریت» بسنده کرد.

اختلاف نظر از این جا ناشى مى‏شد که دولتها تضمینات مناسبى را در صورت سوء استفاده از مصونیت اماکن مأموریت طلب مى‏کردند. دلیل عمده قائلین به مصونیت مطلق اماکن مأموریت، آن بود که پذیرش هر گونه استثنا بر مصونیت اماکن، زمینه سوء استفاده دولت پذیرنده را فراهم خواهد کرد. در مقابل، قائلین به تقیید مى‏گفتند: با توجه به آنکه اماکن مأموریت نباید به گونه‏اى مورد استفاده قرار گیرد که مغایر با وظایف باشد، بنابراین چنانچه توطئه‏اى علیه امنیت دولت پذیرنده توسط اماکن مأموریت صورت گیرد، این دولت حق اتخاذ اقدامات لازم را باید داشته باشد.

از نظر منطقى نیز مى‏توان گفت: تعهد دولت پذیرنده به مصونیت اماکن، با تعهد متقابل مسؤولان اماکن مأموریت به رعایت مصالح دولت پذیرنده همراه است و هرگونه کوتاهى از سوى نمایندگى، در نقطه مقابل، نقض تعهد دولت پذیرنده را در پى خواهد داشت و ناعادلانه است اگر مصونیت اماکن مأموریت بتواند تا آنجا پیش رود که امنیت ملى کشور پذیرنده و میزبان را تهدید کند. موارد متعددى وجود دارد که مصونیت اماکن نادیده گرفته شده است و هیچ معیارى نمى‏توان براى این تعرضات پیدا کرد، مگر آنکه دولت میزبان به ملاحظه امنیت ملى خود دست به این اقدام زده است.

بنابراین مصونیت اماکن، به معنى نقض و نادیده گرفتن قوانین دولت میزبان نیست و چنانچه اِعمال در اماکن مأموریت تهدید کننده بوده و به نحو مغایر با وظایف، مورد استفاده قرار گیرد، با وجود اطمینان (نه مجرد شبهه) به رفتار تهدیدکننده از سوى اماکن مأموریت، مصونیت آن قابل نقض است.این اطمینان باید به گونه‏اى باشد که دولت فرستنده نتواند علیه آن استدلال کند. در عمل، دولتها همواره مصونیت اماکن را رعایت مى‏کنند و خویشتندارى نشان مى‏دهند. هیچ دولتى حاضر نیست روابط عادى خود را با دولت دیگر تیره نماید، مگر مصلحت مهم‏ترى در بین باشد. مصونیت اماکن به این منظور تأمین مى‏گردد که مأموریت به وظایف خود به نحو آزاد و مستقل اقدام نماید؛ ولى استفاده از آنها به نحوى که مغایر با وظایف باشد، نقض غرض بوده و سوء استفاده از مصونیت تلقى مى‏گردد.

اقدامات فراوانى ممکن است از سوى اماکن مأموریت صورت گیرد که فعالیتهاى جاسوسى، مهم‏ترین آن است. در باره مأموران دیپلماتیک شوروى سابق تا آنجا مبالغه کردند که 70 در صد مأموران این کشور را جاسوس دانستند. وزیر خارجه اتریش در سال 1970 اعلام کرد: وین بزرگ‏ترین پایتخت دنیا از نظر تعداد جاسوسان است. وى اضافه کرد: پنجاه هزار نفر گزارشگر مخفى که نیمى از آن به غرب و نیمى دیگر به شرق تعلق دارند، در این شهر زندگى مى‏کنند.این افراد، در پوشش دیپلماتیک، تحت عناوینى مانند وابسته، منشى، و مشاور، در اماکن مأموریت مشغول به کار مى‏شوند. یکى از بارزترین نمونه‏هاى سوء استفاده از اماکن مأموریت و در مقابل نادیده گرفتن مصونیت آن، قضیه تصرف سفارتخانه ایالات متحده امریکا در تهران بود.

براساس رأى صادره (1980) از دیوان در این قضیه، دولت ایران تعهدات خود را در مقابل امریکا، که از بندهاى 1 و2 و 3 ماده 22 کنوانسیون 1961 (مصونیت اماکن) ناشى مى‏شود، نقض کرده است. دولت ایران نیز در جوابیه‏اى به دیوان، موضوع مداخله 25 ساله و مستمر آمریکا را مطرح مى‏نماید. اما دیوان این استدلال را نمى‏پذیرد و معتقد است: تصمیم مقامهاى ایران مبنى بر ادامه اشغال ساختمان سفارت توسط مبارزان و ادامه بازداشت اعضاى سفارت، نقض صریح و مکرر موازین کنوانسیونهاى وین است، و اگر دولت ایران معتقد است مداخله صورت گرفته است، مى‏توانست از طریق ضمانتهاى خاص حقوق دیپلماتیک، از قبیل اخراج، اعلام عنصر نامطلوب (ماده 9 کنوانسیون 1961) و یا قطع روابط دیپلماتیک، اقدام نماید.

ولى چه مرجعى از ایران در برابر مداخله امریکا در امور داخلى این کشور حمایت مى‏کند و یا چه ارتباطى بین آموزش و تأسیس ساواک و وظایف دیپلماتیک وجود دارد مشخص نیست! بعضى از نویسندگان معتقدند: حادثه گروگانگیرى در تهران برخى از مسائل نهفته و دوگانگى معیارهاى حقوق بین‏الملل را برملا کرده است. حقوق بین‏الملل براى آنکه به منزله یک ابزار فعال در کاهش بحران بین‏المللى و اجتناب از درگیریها عمل نماید، لازم است به همان اندازه که از دولت فرستنده حمایت به عمل مى‏آورد، از دولت پذیرنده نیز در برابر آنچه که موجب خلل در امنیت و آسایش کشور و موجب به بازى گرفتن حقوق اساسى و سیاسى آن مى‏گردد، حمایت نماید.

این نویسنده در ادامه مى‏گوید: رسیدن به عدالت از طریق دیوان بین‏المللى دادگسترى، و جلب اعتماد و اطمینان ملل مستضعف که بسیارى از قواعد حقوق بین‏الملل را جز ابزارى در دست ابرقدرتها براى ذبح آرزوهایشان نمى‏بینند، تلاش مذبوحانه‏اى بیش نخواهد بود. در چنین شرایطى نتیجه آن است که جمهورى اسلامى ایران محکوم است و درست هم هست؛ زیرا قواعد صریح حقوق بین‏الملل را نقض کرده است و ایالات متحده بر حق است و این هم نادرست است؛ زیرا در کتب حقوق بین‏الملل آنچه را که بتوان مطابق آن به صراحت امریکا را محکوم کرد، وجود ندارد. برخى از حقوقدانان بین‏الملل بر این باورند که ایران در قضیه سفارتخانه امریکا در تهران، به طور کافى و متناسب جلب نظر عمومى نکرده است.

اسناد منتشر شده سفارتخانه آمریکا در تهران، به خوبى گویاى آن است که چگونه تحت پوشش مصونیتهاى دیپلماتیک، این مکان به مرکز اطلاعات و جاسوسى تبدیل شده و اعضاى آن نیز در اعمال تروریستى و آموزش ساواک و شکنجه‏گران نقش داشته‏اند. نمونه‏هاى دیگرى نیز از سوء استفاده مصونیت اماکن وجود دارد. از جمله: ـ برخى‏کشورها از طریق مأموریتهاى خود با کمکهاى مالى و نظامى (تهیه اسلحه) بطور مستقیم یا به نحو مشارکت در اعمال تروریستى دخالت دارند. نمونه معروف آن کشف اسلحه در سفارت عراق و محل اقامت وابسته نظامى این کشور در پاکستان است، که در اختیار مخالفین دولت پاکستان قرار مى‏گرفت.

پلیس پاکستان، شبانه (11 فوریه 1973) به محل اقامت وابسته مزبور حمله کرد و 30 عدد مسلسل به دست آورد. پس از این واقعه، وى را به عنوان «عنصر نامطلوب» از کشور اخراج مى‏کنند. همدستى دو دیپلمات روسى در ربودن یک هواپیماى لبنانى و درگیرى با مأموران امنیتى این کشور در فرودگاه بیروت و مجروح شدن آنان و سپس انتقال به بیمارستان و از بیمارستان به سفارت و انتقال سریع با یک هواپیما به روسیه به دلیل برخوردارى از مصونیت، از دیگر نمونه‏هاى سوء استفاده از مصونیت دیپلماتیک است. تیراندازى از داخل سفارت لیبى در لندن به سوى یک زن پلیس در سال 1984 که منجر به کشته شدن پلیس شد، نمونه دیگر سوء استفاده از اماکن است. این واقعه سه نوع سوء استفاده را با خود همراه دارد: سوء استفاده از اماکن مأموریت، سوء استفاده ازکیسه دیپلماتیک، سوء استفاده از وضعیت دیپلماتیک (که بر اساس کنوانسیون 1961 وین در هر سه وضعیت مصونیت مطلق وجود دارد).

تیراندازى از درون سفارت با اسلحه صورت گرفت و این سلاح نیز از طریق کیسه دیپلماتیک و بدون بازرسى وارد انگلستان گردید. وضعیت دیپلماتیک نیز در این بین نقش مهمى ایفا کرد و مجرم با استفاده از وضعیت دیپلماتیک از کشور خارج شد 2- سوء استفاده از مصونیت شخصى: از نقطه نظر تاریخى، مصونیت شخصى را نخستین قاعده حقوق بین‏الملل دانسته‏اند. هر چند تعریف مورد اتفاق در مورد مصونیت شخصى وجود ندارد، امّا نتایج این مصونیت یعنى عدم توقیف و بازداشت و ممانعت از هرگونه اقدام علیه مأمور سیاسى، مورد اتفاق است.

از طرفى دیوان بین‏المللى دادگسترى، در قضیه کارکنان دیپلماتیک و کنسولى ایالات متحده در تهران مى‏گوید: مصونیت اعضاى مأموریت و کارکنان آن بدین معنى نخواهد بود که راه ارتکاب جرم یا تعدى براى مأمور سیاسى باز باشد و توقیف او براى جلوگیرى از ارتکاب جرم در مدت کوتاه ممکن نباشد. در رویه قضایى ایالات متحده امریکا و کانادا چنانچه دیپلماتها مرتکب اعمالى گردند که وضعیت امنیتى دولت میزبان را به مخاطره اندازد، مصونیت آنان به ملاحظه مصلحت اهم ساقط خواهد شد. وزارت خارجه امریکا نیز اعلام مى‏کند: این نکته در مورد مصونیت شخصى باید تفهیم شود که دولت میزبان از حق خود در حمایت از امنیت و رفاه ملت خود نخواهد گذشت و پلیس به میزان لازم براى جلوگیرى از جرم، مداخله خواهد کرد.

هدف از اعطاى مصونیت، منفعت شخصى افراد نبوده، بلکه به منظور تسهیل در انجام وظایف برقرار مى‏گردد. بنابراین چنانچه نمایندگان دول، قوانین دولت میزبان را که مکلف به رعایت آن هستند، مراعات ننمایند در آنصورت دولت پذیرنده حق دارد از امنیت خود دفاع نماید و هر گونه تعرض علیه مأمور خاطى، نتیجه منطقى رفتار خود او خواهد بود. موضوع در جرم مشهود، آسان‏تراست و چنانچه مأمور سیاسى در حال ارتکاب جرم باشد، طبیعى است که حق و وظیفه پلیس دولت میزبان است که از ارتکاب آن جلوگیرى نماید و نمى‏تواند دست‏ بسته، نظاره گر باشد.

هرگاه مأمور سیاسى به اقداماتى مبادرت ورزد که امنیت داخلى دولت میزبان (پذیرنده) را به مخاطره اندازد یا در توطئه علیه آن شرکت نماید، حق بازداشت و مراقبت و نگهبانى از او تا خروج از کشور وجود دارد. ( بنابراین در موارد امنیتى و جرم مشهود، مصونیت شخصى وجود ندارد و توقیف یا بازداشت به انتظار احضار و فراخوانى نماینده خاطى از سوى دولت فرستنده در یک مدت معقول و یا انصراف از مصونیت وى جایز است. ــ موضوع دستگیری سفیر بریتانیا حسب اعلام مقامات امنیتی ایران سفیر بریتانیا در عصر گاه روز 21 دی ماه 98 با حضور در تجمّعات مقابل دانشگاه امیرکبیر مشغول فیلمبرداری و تشویق تظاهرکنندگان بوده است. برای بررسی ابعاد قانونی این موضوع ابتدا باید ذکر کرد که : بر اساس تبصره ۲ ماده شش قانون احزاب در ایران "برگزاری راهپیمایی ها با اطلاع وزارت کشور بدون حمل سلاح در صورتی که به تشخیص کمیسیون ماده ۱۰ مخل به مبانی اسلام نباشد‌ و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارک های عمومی با کسب مجوز از وزارت کشور آزاد است.

"لذا توئیت سفیر انگلستان که بیان کرده صرفا در یک تجمع برای احترام به قربانیان حادثه سقوط هواپیما شرکت نموده است وجهی ندارد چرا که تجمع فوق فاقد مجوز بوده و این موضوع نیز چیزی نیست که از دید شخص سفیر پنهان بوده باشد. سفیر بریتانیا میداند که حسب ماده چهل و یکم معاهده 1961 وین در مورد حقوق دیپلماتیک کلیه اشخاصی که از مزایا و مصونیت ها بهره‌مند میباشند بدون آنکه به مزایا و مصونیت های آنان لطمه‌ای وارد آید مکلفند قوانین ‌و مقررات کشور پذیرنده را محترم شمرده و از مداخله در امور داخلی آن کشور خودداری نمایند.

با این حال مسئولان ایرانی با پایبندی کامل به مقررات و تعهدات بین المللی بلافاصله پس از احراز هویت سفیر او را آزاد کرده اند. در واقع عدم اطلاع او به مقامات و حضور پنهانی بین تظاهرکنندگان بوده است که باعث شده بود تا او در وهله ی اول دستگیر شود که هیچ گونه مسئولیتی را برای مقامات ایرانی به همراه نخواهد داشت. برخورد حداکثری ایران میتوانست ادامه بازداشت او تا زمان صدور دستور اخراج او به عنوان عنصر نامطلوب حسب مقررات بین المللی ادامه پیدا کند اما با رواداری مسئولان بلافاصله به آزادی او منجر شد و حال مسئول انگلیسی است که باید برای نقض صریح تکالیف قانونی خود به ایران جوابگو باشد.


نورنیوز
نظرات

پزشکیان: برای تهیه نقشه راه مناطق آزاد و بنادر کشور باید از مشاوران مجرب استفاده کنیم

رانندگان اتوبوس‌های شهری حق دریافت کرایه نقدی از مسافران را ندارند

راز قتل مدیرعامل یک شرکت در میدان فلسطین آشکار شد

الجزایر سفیر فرانسه را احضار کرد

تنگنای شدید معارضان مسلح سوری و حامی منطقه‌ای آنها

گفت‌وگوی ترامپ و نتانیاهو درباره سوریه، غزه و ایران

تلاش رژیم اسرائیل برای لغو حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت

نان آغشته به خون

آینده سوریه و جبهه مقاومت

مردی تلویزیون شهری را سرقت کرد

مقتول قبل از مرگ نشانی قاتلانش را به پلیس داد

برپایی نمایشگاه «یلدای تهران» مدر باغ موزه قصر

انتشار آلبومی به یاد ابتهاج فقید

مدارس و ادارات کدام شهرها دوشنبه تعطیل است؟/ احتمال تعطیلی تهران

شورای عالی مسکن برای رفع موانع تولید تشکیل شود

نوبخت: چرا اولویت مهار تورم از دستور کار دولت خارج شده است

پیوستن نمایندگان به پویش کاهش دو درجه‌‌ای دما/مردم دولت را یاری کنند

دیدار رئیس دیوان عالی سلطنت عمان و رئیس مجلس

تکذیب رای‌گیری درباره فیلترینگ

یارانه امشب واریز می‌شود

سکه 54 میلیون تومان/دلار 75 هزار و 300

حراج شمش طلا به تعویق افتاد

مصرف گاز بخش خانگی از 600 میلیون مترمکعب عبور کرد

چرا بورس همچنان می‌تازد؟

پیش فروش بلیت‌ قطارهای مسافری دی ماه از فردا

غریب‌آبادی: صدور حکم اعدام علیه نتانیاهو غیرممکن نیست

نورنما | خبرنگار NBC به بخشهای مختلف امارت بشار ، سر زد +فیلم

پادکست | چالش ها و راهکار های حمایت از بخش خصوصی در اقتصاد ایران

اسد از حمایت ترکیه از شورشیان سوری خبر داشت؟

خطای نابهنگام مرندی

خیانت سیستماتیک در حق حزب‌اللهی‌ها

اوج قدرت سیاستمداران/مدافعان سرسخت دیروز اسد و «انقلابیون دوآتشه» امروز

تهران- باکو در مسیر آشتی

دلایل شکست اسد چه بود؟

آیا قانون «حجاب» تعلیق شده است؟

مدار دیپلماسی | تروریسم، سوریه و ایران؛ روایت رهبر انقلاب از آینده جبهه مقاومت +فیلم

سردترین مراکز استان ها در شب گذشته؟/ رکورد سرما در تهران

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های یکشنبه 25 آذر

هوای تهران پاک شد

تغییر زمان بازی تراکتور و ملوان

ایرانی‌ها هر روز چاقتر می‌شوند

نجات معجزه‌آسای یک زن زیر چرخ‌های خودرو+ فیلم

حذف ارز نیمایی چه تاثیری روی قدرت خرید مردم دارد؟/ آیا قیمت کالاها افزایش می‌یابد؟

نورنما | ویدیویی از شدت برف در آمریکا +فیلم

945 نفر به تب دنگی مبتلا شدند

پشت پرده روابط معارضان مسلح سوری با تل‌آویو/ترکیه به دنبال حذف گروه‌های پ.ک.ک و ی.پ.گ

سران چه کشورهایی در مراسم تحلیف ترامپ شرکت می‌کنند؟

قبل از رفتن به‌ فرودگاه پروازهای خود را چک کنید

حمله سایبری به بانک های رژیم صهیونیستی

وزیر دفاع سابق برزیل بازداشت شد

نقض مکرر آتش‌بس توسط رژیم صهیونیستی؛ 225 تجاوز به لبنان ثبت شد

کشته شدن اسرای اسرائیلی توسط رژیم صهیونیستی

عکس های منتخب ایران، شنبه 24 آذر 1403

نشست مشترک وزرای خارجه عربی و غربی در اردن؛ تأکید بر همکاری برای صلح پایدار در سوریه

جزئیات تعطیلی ناشی از آلودگی هوا و سرما در استان‌های مختلف برای روز یکشنبه 25 آذر +فیلم

ام‌البنین ایران به پسران شهیدش پیوست

گزارش سالانه وزارت امورخارجه در خصوص نقض حقوق بشر در آمریکا و انگلیس

«مهدی کرمی» طلسم دسته 109 کیلوگرم را شکست

جاده هراز و چالوس از دوشنبه مسدود می‌شود

نورنما | سالروز وفات حضرت ام البنین (س) ، روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد +فیلم

شیخ‌ نعیم قاسم: صهیونیست‌ها در شکستن کانون مقاومت ناکام ماندند.

حامیان فلسطین باز‌هم به خیابان‌های لندن آمدند

سازمان زمان پیش‌ثبت‌نام حج تمتع 1404 را اعلام کرد

پادکست | ریشه های سقوط نظام سوریه و آینده مقاومت در منطقه

سرویس اطلاعاتی روسیه: درباره سوریه با سیا تماسی نداشتیم

کدام وزرا به «پویش دو درجه کمتر» پیوستند؟

محدودیتی برای درج نرخ در سامانه نیما وجود ندارد

الجولانی: نمی‌خواهیم با اسرائیل درگیر شویم

نویسندگان برتر در جشنواره کتاب سال حوزه تجلیل می‌شوند

حراج هشتاد و ششم با فروش 7 هزار و 464 قطعه سکه انجام شد

سازمان لیگ با کاهش قیمت بلیت دیدارهای خانگی تراکتور مخالفت کرد

نشست تبیین گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا و انگلیس برگزار شد

آغاز به کار سفارت ترکیه در سوریه پس از 12 سال +فیلم

ابراهیم حاتمی‌کیا با «موسی کلیم‌الله(ع)» به جشنواره فجر باز می‌گردد

فرستاده سازمان ملل: از فروپاشی نهادهای حیاتی سوریه جلوگیری شود

ماکرون: اعزام نیروهای حافظ صلح به اوکراین لازم است

عوامل قتل راننده تاکسی اینترنتی در قرچک دستگیر شدند

نورنما | مار غول پیکر در یکی از خیابان های بان دون راک/تایلند +فیلم

سخنگوی وزارت دفاع: توانایی ساخت هواپیمای مسافربری را داریم

«میخائیل کاولاشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان شد

ممنوعیت صادرات حبوبات لغو شد

رشد قیمت سکه و طلا در بازار

پوتین: آماده مقابله با دشمنان در تمام جبهه‌ها هستیم

دریافت 80 هزار ردیف استخدامی جدید

قبل از تحلیف ترامپ؛ فرصتی برای آتش‌بس در غزه

افشاگری هیئت تحریرالشام از براندازی بشار اسد/جولان داعش واعدام 100 نفر/آغاز بازداشت علویها

یک فوتبالیست رئیس‌جمهور جدید گرجستان شد

پزشکیان به مصر می‌رود

حسن جودکی سرپرست مجموعه تئاتر شهر شد

سوریه به کجا می رود؟

بورس 58 هزار واحد صعود کرد

گزاره‌های اشتباه

صدور سند برای قلعه بمپور سیستان و بلوچستان

شکست اتحاد شوم آمریکا و اسرائیل در سوریه قطعی است

پنج تفاوت طالبان و تحریرالشام/ در برابر جولانی چه باید کرد؟

بازتاب رسانه‌ای سخنان دریابان شمخانی در نشست دانشجویی نورنیوز

دمای منفی 14 درجه در مشهد

شاسی بلند «ری‌را» به بازار آمد

فاش شدن راز یک جنایت خونین در اندیمشک

سارقان چوپان بلوچی را به رگبار بستند

X
آگهی تبلیغاتی