شناسه خبر : 34901
تاریخ انتشار : 1398/09/02 12:08
فرصت ایتالیا برای بازگشت/ آیا بازی رم در زمین ترامپ ادامه خواهد یافت؟

نورنیوز بررسی کرد؛

فرصت ایتالیا برای بازگشت/ آیا بازی رم در زمین ترامپ ادامه خواهد یافت؟

مطابق کنوانسیون بین المللی 1944 شیکاگو، قطع پروازهای روزانه یک شرکت هواپیمایی به دیگر کشورها، باید مستند به یک «جرم اثبات شده» یا «تخطی از قوانین بین المللی» یا «ایجاد مزاحمت برای کشور میزبان» باشد، در حالی که هیچ یک از این موارد در خصوص شرکت هواپیمایی ماهان صادق نیست.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: ایتالیا مانند برخی دیگر از کشورهای اروپایی، نسبت به یکجانبه گرایی دولت آمریکا در نظام بین الملل به شدت ناراضی است، به ویژه اینکه؛ مداخله «دونالد ترامپ» در امور داخلی سایر کشورها به حدی رسیده است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «استیون منوشن» وزیر خزانه داری ایالات متحده صراحتا دیگر کشورها را در خصوص پیروی از تحریمهای یکجانبه، غیرمنطقی و غیرقانونی خود علیه دیگر اعضاء جامعه بین المللی تهدید می کنند.
اعلام خبر موافقت اولیه ایتالیا با تحریم شرکت هواپیمایی ماهان، آن هم متعاقب سفر ماه گذشته مایک پمپئو به رم، در حالی است که مقامات ایتالیایی نسبت به قوانین بین المللی (خصوصا در زمینه حمل و نقل هوایی) کاملا آگاه هستند.
مطابق کنوانسیون بین المللی 1944 شیکاگو، قطع پروازهای روزانه یک شرکت هواپیمایی به دیگر کشورها، باید مستند به یک «جرم اثبات شده» یا «تخطی از قوانین بین المللی» یا «ایجاد مزاحمت برای کشور میزبان» باشد و این در حالی است که هیچ یک از این موارد در خصوص شرکت هواپیمایی ماهان صادق نیست.
سوال اصلی اما اینجاست که چرا در چنین شرایطی برخی دولتهای اروپایی ضمن اذعان نسبت به تحریمهای غیرقانونی آمریکا، در رویکردی منفعلانه با این تحریمها همراهی می کنند؟!
واقعیت امر این است که انتقاد کشورهای اروپایی مانند ایتالیا از یکجانبه گرایی ایالات متحده در نظام بین الملل و رویکرد تهدید آمیز این کشور در قبال همراهی کشورها با تحریمهای ضد ایرانی واشنگتن، کافی نیست و کشورهایی مانند ایتالیا، ضمن مخالفت با این نوع تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی، باید در این مسیر هزینه های لازم را پرداخت کنند.
اقداماتی مانند همراهی ایتالیا با تحریم غیرقانونی شرکت هواپیمایی ماهان، به طور طبیعی منجر به کاهش وزن و اعتبار بین المللی رم در جهان خواهد شد.
بدون شک نسبت به بقای ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده تضمینی وجود ندارد، در این صورت، ایتالیا تا سالیان دراز باید هزینه همراهی خود با تحریمهای ضد ایرانی آمریکا خصوصا در قبال لغو پروازهای هواپیمایی ماهان و ایجاد دردسر برای هزاران مسافر ایرانی در این کشور را پرداخت کند.
این موضوع نه تنها جایگاه ایتالیا به عنوان یکی از بازیگران سنتی اروپا در جهان را خدشه دار می سازد، که به مانعی در عادی سازی روابط تجاری و اعتباری ایران و ایتالیا در آینده تبدیل خواهد شد.
بر این اساس و با توجه به اینکه قرار است تحریم شرکت هواپیمایی ماهان از سوی ایتالیا، در ماه آینده (تحت فشارهای آمریکا) اجرایی شود، هم اکنون بهترین فرصت برای بازگشت رم از این تصمیم پرهزینه مهیاست.
بدون شک اقدام ایتالیا در بازگشت از این تصمیم غیرعقلانی، اعتبار و استقلال این کشور در تصمیم گیری های بین المللی را به اثبات خواهد رساند و اجازه نخواهد داد به حیثیت ایتالیا خدشه ای وارد شود.
بر این اساس؛ بهتر است دولت ایتالیا در اتخاذ این تصمیم، به جای منافع ایالات متحده و دولت متزلزل ترامپ، منافع خود و شهروندان ایرانی را به عنوان یک شریک مهم تجاری و اقتصادی مدنظر قرار دهد.



نورنیوز
کلید واژگان
آمریکاتحریمرم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی