شناسه خبر : 33478
تاریخ انتشار : 1398/06/24 15:13
چگونه ایران تحریم سوئیفت را به فرصت شکست تحریم تبدیل می کند

نورنیوز بررسی می کند:

چگونه ایران تحریم سوئیفت را به فرصت شکست تحریم تبدیل می کند

راهکار ایجاد شبکه مبادلات بانکی جدید و مستقل از سوئیفت با مشارکت کشورهایی که از سوی امریکا تحریم شده اند به عنوان روشی موثر برای به حداقل رساندن اثرات تحریم سوئیفت بر اقتصاد ایران در آستانه اجرایی شدن است .

نور نیوز-گروه اقتصادی: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سایت رسمی وزارت خزانه داری آمریکا، در حال حاضر 25 کشور جهان که جمعیت آن ها بالغ بر یک و نیم میلیارد نفر می شود مورد تحریم این کشور هستند.


این در حالیست که اگر تعرفه های تنبیهی سنگینی که آمریکا بر برخی کالاها مانند فولاد نیز وضع کرده به عنوان یک حالت از تحریم به حساب بیاوریم کمیت و کیفیت این باشگاه به شدت افزایش می یابد چرا که چین نیز به این مجموعه افزوده می شود.


جمهوری اسلامی ایران یکی از اصلی ترین اهداف تحریمی امریکاست که تنوع و قدمت تحریمهای اعمال شده بر علیه بخشهای مختلف ان با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست.


دولت امریکا در چارچوب اعمال تحریمهای غیر قانونی علیه ایران و با هدف متوقف سازی مبادلات بانکی کشورمان،استفاده بانکهای ایران از شبکه بین المللی مبادلات بانکی(سوئیفت) را مشمول تحریم های غیر قانونی خود قرار داده است.


با توجه به نقش انحصاری سوئیفت در مبادلات بانکی، تبادلات ارزی میان بانکهای ایران و سایر بانکهای جهان بدلیل تحریم سوئیفت با اختلال مواجه شده و از این رو در چارچوب \"راهبرد مقاومت فعال\" استفاده از راهکارهای جایگزین در دستور کار نظام بانکی کشور قرار گرفته است.


با چنین رویکردی،طرح ایجاد شبکه مبادلات بانکی جدید و مستقل از سوئیفت با مشارکت کشورهایی که از سوی امریکا تحریم شده اند به عنوان یکی از اقدامات ضروری برای بی اثر کردن اهرم تحریم از سوی کشورمان به صورت جدی پیگیری و زمینه های داخلی ان فراهم شده است.


فدراسیون روسیه از جمله کشورهایی است که با تشخیص به موقع این ضرورت، اقدام به ایجاد شبکه مبادلات بانکی اختصاصی تحت عنوان \"میر\" نموده است.


با توجه به حجم قابل توجه اقتصاد روسیه و تنوع شرکای تجاری این کشور ایحاد این شبکه جدید که به سوییفت روسی معروف شده است می تواند شروعی بسیار تعیین کننده در به حاشیه بردن اثرات تحریم امریکا بر مبادلات بانکی کشورهای مستقل باشد.


بر این اساس قرار است نظام بانکی ایران نیز به شبکه پیام رسان مالی روسیه متصل شود و در اولین گام مبادلات بانکی مربوط به فعالیتهای تجاری فی مابین از طریق این شبکه انجام شود.


اتصال سامانه سپام (سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی ایران) به شبکه پیام رسان مالی روسیه که خبر ان روز گذشته از سوی یوری اوشاکوف دستیار ارشد رییس جمهور این کشور اعلام شد ،اقدامی بسیار مهم برای از بین بردن اثرات تحریم در مبادلات بین دو کشور و همکاریها بانکی مشترک به حساب می اید.


بنا به گفته اوشاکوف ایران و روسیه تدابیری را برای گسترش پرداخت های مالی به صورت مستقیم و استفاده از ارزهای مالی اتخاذ خواهند کرد که جایگزین سوئیفت و موجب از بین رفتن اثرات تحریم بر فعالیتهای اقتصادی فی مابین خواهد شد.


در صورت عملی شدن این رخداد که قدم های بزرگی در مسیر آن برداشته شده است ، عملا یکی از بزرگترین اهرم های تحریمی آمریکا خنثی شده و با جایگزینی سیستم مبادلات سوئیفت با \" میر\" روسی ، بار اصلی تحریم از دوش ایران برداشته میشود.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی