×
اجتماعی
شناسه خبر : 331602
تاریخ انتشار : یکشنبه 1405/04/28 ساعت 02:28
نوشیدنی‌های شیرین از کودکی خطر فشارخون را بالا می‌برند

نوشیدنی‌های شیرین از کودکی خطر فشارخون را بالا می‌برند

مطالعه‌ای 25 ساله نشان داد مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش دهد، در حالی که میوه کامل اثر محافظتی دارد.

نورنیوز-گروه اجتماعی: فشارخون بالا معمولاً علائم واضحی ندارد، اما با گذشت زمان به رگ‌های خونی آسیب می‌زند و فشار بیشتری بر قلب وارد می‌کند و یکی از عوامل اصلی خطر برای سکته قلبی و مغزی محسوب می‌شود. سن، سابقه خانوادگی، جنسیت و نژاد از عواملی هستند که تغییرپذیر نیستند، اما رژیم غذایی، سیگار و فعالیت بدنی از جمله عواملی هستند که می‌توانند در طول زندگی بر فشارخون تأثیر بگذارند.

اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که انتخاب نوشیدنی در دوران کودکی، می‌تواند تأثیری ماندگار بر سلامت قلب در بزرگسالی داشته باشد.

نوشیدنی‌های شیرین؛ بزرگ‌ترین تهدید

پژوهشگران داده‌های شرکت‌کنندگان در یک مطالعه آمریکایی را که از دوران جوانی تا بزرگسالی به مدت ۲۵ سال پیگیری شده بودند، تحلیل کردند. شرکت‌کنندگان هر ۱ تا ۴ سال، پرسش‌نامه‌هایی درباره رژیم غذایی، فعالیت بدنی، استعمال دخانیات و سایر عادات خود تکمیل می‌کردند و میزان مصرف نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی، چای، نوشیدنی‌های ورزشی، آبمیوه طبیعی، میوه کامل و سایر مواد غذایی را گزارش می‌دادند.

نتایج نشان داد افرادی که روزانه حداقل دو وعده نوشیدنی شیرین مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از سه وعده در هفته مصرف داشتند، با ۵۲ درصد خطر بالاتر ابتلا به فشارخون بالا روبه‌رو بودند. هر وعده روزانه نوشابه با ۲۳ درصد افزایش خطر و هر وعده روزانه نوشیدنی‌های ورزشی با ۳۶ درصد افزایش خطر همراه بود.

این یافته درباره نوشیدنی‌های ورزشی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا این محصولات اغلب به‌عنوان نوشیدنی‌های سالم و مفید برای ورزشکاران تبلیغ می‌شوند. برای افرادی که فعالیت بدنی طولانی و شدید دارند، این نوشیدنی‌ها ممکن است کاربرد خاصی داشته باشند، اما برای آب‌رسانی روزانه، تنها منبع دیگری از قند افزوده محسوب می‌شوند.

آبمیوه هم بی‌خطر نیست

مصرف مکرر آبمیوه نیز با افزایش خطر فشارخون همراه بود. افرادی که روزانه حداقل یک و نیم وعده آبمیوه مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده در هفته مصرف داشتند، با ۳۵ درصد خطر بالاتر ابتلا به فشارخون روبه‌رو بودند. هر وعده روزانه آب پرتقال با ۲۰ درصد افزایش خطر همراه بود، در حالی که آب سیب و سایر آبمیوه‌ها ارتباط خاصی نشان ندادند.

پژوهشگران هشدار دادند که ممکن است برخی نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده با طعم پرتقال، به‌اشتباه به‌عنوان آب پرتقال گزارش شده باشند که این موضوع می‌تواند در نتیجه تأثیرگذار باشد.

میوه کامل؛ محافظی طبیعی

الگوی مصرف میوه کامل کاملاً متفاوت بود. برخلاف آبمیوه، میوه کامل دارای فیبر است و نیاز به جویدن دارد که مصرف آن را کندتر می‌کند و معمولاً حس سیری بیشتری ایجاد می‌نماید. در میوه کامل، قند درون بافت سالم میوه محبوس شده است و برخلاف آبمیوه، به‌سرعت و به‌صورت مایع وارد جریان خون نمی‌شود.

تحلیل‌های آماری نشان داد که جایگزین‌کردن یک وعده روزانه نوشیدنی شیرین با میوه کامل، با ۲۲ درصد کاهش خطر فشارخون همراه است. جایگزینی آبمیوه با میوه کامل نیز با ۱۹ درصد کاهش خطر مرتبط بود. همچنین جایگزینی نوشیدنی شیرین با شیر یا آب، با کاهش تا ۱۳ درصدی خطر همراه بود.

منبع قند مهم‌تر از خود قند است

این یافته‌ها این دیدگاه را به چالش می‌کشد که همه مواد غذایی حاوی قند میوه (فروکتوز) به صورت یکسان بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارند. دکتر وسانتی مالک (Vasanti Malik)، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه تورنتو، توضیح داد: مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی که اغلب به‌عنوان محصولاتی نسبتاً سالم بازاریابی می‌شوند، باید محدود شود. مصرف آبمیوه ممکن است در مقادیر کم بی‌خطر باشد، اما در مقادیر بالا مضر است. این آبمیوه‌ها باید صد درصد طبیعی باشند و حتی در آن صورت، فقط به‌صورت متعادل مصرف شوند. میوه کامل باید بر نوشیدنی‌های شیرین ترجیح داده شود.

دکتر آمیت کرا (Amit Khera)، از مرکز پزشکی جنوب‌غربی دانشگاه تگزاس نیز گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که آنچه برای سلامت قلب مهم است، صرفاً میزان قند میوه نیست، بلکه نوع ماده غذایی که قند در آن قرار دارد، تعیین‌کننده است. نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه خطرناک‌اند، اما میوه کامل چنین خطری ندارد. برخی تصور می‌کنند که قند میوه در هر شکلی برای قلب مضر است و از طرف دیگر، آبمیوه را یک نوشیدنی کاملاً سالم می‌دانند. اما این مطالعه نشان می‌دهد که هر دو باور نادرست است؛ آنچه اهمیت دارد، شکل مصرف قند میوه است.

چه مقدار آبمیوه مجاز است؟

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند مصرف آبمیوه را به حداکثر یک لیوان (۲۴۰ میلی‌لیتر) در روز محدود کنید. حتی آبمیوه‌های صد درصد طبیعی نیز در مقادیر بالا می‌توانند مضر باشند، زیرا فیبر میوه در آن‌ها وجود ندارد و قند به‌سرعت جذب می‌شود.

پیام عملی برای خانواده‌ها

این مطالعه نشان می‌دهد که عادت‌های غذایی در دوران کودکی می‌تواند پیامدهای سلامتی ماندگاری داشته باشد. فشارخون بالا نیز در سنین پایین‌تر در حال ظهور است و میزان آن در جوانان، کودکان و نوجوانان در حال افزایش است که اهمیت تشخیص و پیشگیری زودهنگام را برجسته می‌کند. به گفته پژوهشگران، جایگزینی نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های صنعتی با میوه کامل، آب یا شیر، می‌تواند گامی ساده اما مؤثر در کاهش خطر فشارخون بالا در طول زندگی باشد.


نظرات

آخرین اخبار
رمان «زیبا صدایم کن» در چین و ژاپن منتشر می‌شود
چین اهرم اقتصادی را علیه ژاپن کشید؛ تنگستن در مرکز جنگ زنجیره تأمین
گام عملی دولت برای ساماندهی نیروهای شرکتی
فرقانی: روزنامه‌نگاری با بحران اشتغال و بی‌اعتمادی روبه‌روست
قیمت دلار امروز دوشنبه 19 مرداد 1405 / دلار عقب نشست
آخرین جزییات از تغییر مزایای کارگران از شهریورماه
بیستمین دوره آزمون زبان انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی آغاز می‌شود
صدور کیفرخواست 6 کارمند گرمساری در پرونده اختلاس میلیاردی و رشوه
بشکه نفت امروز با 84 دلار رکورد زد
سینمای ایران در مسیر عدالت فرهنگی؛ صدور 180 پروانه فیلمسازی
23 بازیکن در لیست تیم فوتبال جوانان برای نبرد آسیایی
افشای یک رابطه پنهانی، پایان خونین داشت؛ مادر، قربانی نقشه 500 میلیونی شد
گنجینه اسلحه در خانه عتیقه فروش به دست پلیس افتاد
101 مدیر مدرسه به‌خاطر دریافت پول، پرونده‌دار شدند
جراحی ستون فقرات مادر باردار با سلامت کامل مادر و جنین به سرانجام رسید
رضایی در شعام؛ یک جابه‌جایی یا آغاز یک بازآرایی راهبردی؟
پزشکیان امسال به نیویورک می رود؟
20 هزار قربانی در یک سال؛ زنگ خطر تصادفات جاده‌ای
خورشیدگرفتگی کامل پس از 2 سال؛ زمان دقیق خورشیدگرفتگی اعلام شد
نگرانی از افزایش اقتدارگرایی ترامپ در ایالات متحده
پیام تبریک فرمانده کل ارتش به دکتر محسن رضایی
تبریک فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا به محسن رضایی
شناسایی عامل 306 مورد کلاهبرداری از درون زندان
پیش‌بینی بازار مسکن؛ افزایش اسمی قیمت‌ها در کنار رکود تورمی
انجام عملیات انهدام مهمات باقی‌مانده از تجاوزات دشمن در شهرستان پاکدشت
گسترش زیرساخت‌های ورزشی در مدارس
پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه 19 مرداد 1405؛ در سایه افت دلار
تظاهرات یونانی‌ها علیه همکاری با رژیم صهیونیستی
آخرین وضعیت سلامت چنگیز وثوقی
توافق مکه؛ پایان دوران اتکای انحصاری کشورهای خلیج فارس به آمریکا؟
فریب ادعای جلوگیری از فریز شدن کیف پول را نخورید؛ ترفند جدید کلاهبرداران رمزارز
خودآموزی جنایت از شبکه‌های اجتماعی
جزییات افزایش اعتبار کالابرگ بزودی اعلام می‌شود+ فیلم
هدف قرار دادن نیروهای حشد الشعبی به منزله حمله به عراق است
نوراینفو | 13 عادت ساده که کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد
فاجعه زیست‌محیطی در جنوب لبنان؛ جنبش امل خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی شد
تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه؛ جزئیات حمله به قنیطره
قیمت گوشت قرمز امروز 19 مرداد 1405+جدول قیمت ها
تاکتیک «بی‌بی» برای انحراف افکار عمومی صهیونیست‌ها
پیام تبریک علی‌اکبر ولایتی به محسن رضایی؛ نگاه راهبردی پشتوانه صیانت از منافع ملی
تبریک سرپرست وزارت دفاع به محسن رضایی به مناسبت انتصاب جدید
انفجارهای کنترل‌شده در خارج از محدوده شهری دزفول
مرگ تلخ پاکبان مهابادی بر اثر رانندگی دختر 11 ساله
سه سال حبس برای حفار غیرمجاز در محوطه ثبت ملی دامغان
تغییرات جدید در کاخ سفید: وکیل ترامپ مشاور ارشد شد
هزار و چهارصد و چهار
فرودگاه‌های آسیب‌دیده دوباره به پرواز برگشتند
اطلاعات رایگان واشنگتن به کی‌یف برای حمله به عمق خاک روسیه
هیروشیما، سلاح هسته‌ای و روابط بین‌المللی
توافق مکه یعنی چه؟