نورنیوز-گروه سیاسی: بامداد هفتم تیرماه ۱۴۰۵، گزارشهای محلی در شهرستان سیریک، واقع در شرق استان هرمزگان، از شنیده شدن صدای چندین انفجار پیدرپی حکایت داشت. دقایقی پس از انتشار این اخبار، مشخص شد که محدوده روستای طاهرویی هدف قرار گرفته است. طبق گزارشهای اولیه و تایید مقامات، این انفجارها ناشی از اصابت پرتابههایی به دکلهای مخابراتی در این منطقه بود. در حالی که افکار عمومی در انتظار روشن شدن ابعاد این حادثه بودند، سازمان تروریستی سنتکام با انتشار بیانیهای، رسماً مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.
ایالات متحده در توجیه این تجاوز نظامی، مدعی شد که حملات انجام شده در خاک ایران پاسخی مستقیم به هدف قرار گرفتن یک نفتکش تجاری در روزهای اخیر بوده است. دونالد ترامپ، رئیس دولت آمریکا، با تایید این حملات، ادعا کرد که هواپیماهای ارتش ایالات متحده موفق شدهاند سایتهای ذخیرهسازی موشک، پهپادها و رادارهای ساحلی ایران را بمباران کنند. این اقدام که از سوی تهران به عنوان نقض آشکار تفاهمنامههای امنیتی تلقی شد، عملاً به معنای پایان دورهای از آرامش نسبی در خلیج فارس بود.
لفاظی تهدیدآمیز ترامپ پس از تایید تکرار نقض آتشبس با ایران
دونالد ترامپ شنبه شب به وقت محلی در شبکه اجتماعی تروث سوشال خود با تایید نقض آتش بس و تجاوز به ایران گفت:«هواگردهای ایالات متحده لحظاتی پیش انبارهای موشکی و پهپادی ایران و همچنین سایتهای راداری ساحلی را به دلیل نقض دوباره توافق آتشبس هدف قرار دادند!»
رئیس جمهوری آمریکا با تکرار لفاظی ها و زیاده خواهی های واشنگتن مدعی شد: «احتمال بسیاری وجود دارد که آنها هرگز درس نگیرند! ممکن است زمانی برسد که دیگر نتوانیم [با آنها] معقول باشیم و مجبور شویم کاری را که با موفقیت آغاز کردهایم بهصورت نظامی کامل کنیم. اگر چنین شود، جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت!»
پیش از این، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام شامگاه شنبه به وقت محلی گفت: نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (تاریخ ۲۷ ژوئن (6 تیرماه) ، به دستور فرمانده کل قوا (دونالد ترامپ)، حملات بیشتری را علیه چندین هدف در ایران انجام دادند.
سنتکام مدعی شد: پس از حملات دیروز ایالات متحده در پاسخ به حمله ایران به کشتی ام/وی اور لاولی، به ایران فرصتی داده شد تا به توافق آتشبس احترام بگذارد. اما اسزان با پرتاب یک پهپاد انتحاری در ساعت ۴:۳۰ بامداد امروز به وقت شرقی به نفتکش پانامایی «ام/تی کیکو» حاوی بیش از دو میلیون بشکه نفت خام در نزدیکی تنگه هرمز، این فرصت را رد کرد.
ارتش آمریکا مدعی شد: نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده امروز در پاسخ مستقیم به ادامه تجاوزات ایران به کشتیرانی تجاری صورت گرفته و جنگندههای آمریکایی زیرساختهای نظارت نظامی، سیستمهای ارتباطی، سایتهای پدافند هوایی، انبار پهپادها و قابلیتهای مینریزی ایران را هدف قرار دادهاند.
پاسخ قاطع: عملیات مشترک موشکی و پهپادی سپاه
واکنش جمهوری اسلامی ایران به این تجاوزات، سریع و غافلگیرکننده بود. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیهای رسمی اعلام کرد که نیروهای دریایی و هوافضای سپاه طی عملیاتی مشترک و دقیق در ساعت ۲ الی ۳ بامداد هفتم تیرماه، پاسخ سختی به این تعرضات دادهاند. در این عملیات، هشت زیرساخت مهم نظامی ارتش ایالات متحده، از جمله پایگاه هوایی «علیالسالم» در کویت و ناوگان پنجم دریایی در بندر سلمان بحرین، هدف حملات گسترده موشکهای بالستیک و پهپادهای تهاجمی قرار گرفتند.
این عملیات نه تنها پاسخی به حملات سیریک، بلکه واکنشی به نقض مکرر تفاهمنامههای امنیتی اعلام شد. در پی این حملات، گزارشهای میدانی از کویت و بحرین حاکی از به صدا درآمدن آژیرهای خطر و فعال شدن سامانههای پدافندی پاتریوت در این کشورها بود. در بحرین، صدای انفجارهای مهیبی در شهر عسکر در جنوب منامه شنیده شد و منابع غیررسمی از آسیب دیدن پایگاه هوایی شیخ عیسی خبر دادند. کویت نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد؛ ارتش کویت رسماً تایید کرد که پدافند هوایی این کشور در حال رهگیری و مقابله با موجهای متوالی حملات موشکی و پهپادی بوده است. این تبادل آتش گسترده، به وضوح نشاندهنده توانمندی ایران در هدف قرار دادن منافع آمریکا در عمق کشورهای حاشیه خلیج فارس بود.
سپاه پاسداران: با کشتیهای متخلف قویتر از گذشته برخورد خواهد شد
روابط عمومی سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای از پاسخ قاطع نیروهای دریایی و هوا فضای سپاه به تجاوزهای اخیر آمریکا خبر داد و تاکید کرد: منبعد با کشتی های متخلف قوی تر از گذشته برخورد خواهد شد و برخورد با تجاوز احتمالی دشمن به هر بهانه ای که باشد ولو مانند دیشب و امشب تجاوزها به اهداف کم اهمیت باشد، پاسخی خرد کننده خواهد داشت.
بیانیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله قاصم الجبارین
فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ
مردم عزیز و شرافتمند ایران اسلامی؛
فرزندان غیرتمند شما در نیروهای دریایی و هوا فضای سپاه طی عملیات مشترک موشکی و پهپادی در ساعت ۲ الی ۳ بامداد امروز یکشنبه هفتم تیر ماه، با پرتاب موشک های بالستیک و پهپاد به سوی هشت زیرساخت مهم ارتش کودککش آمریکا در پایگاه علی السالم کویت و ناوگان پنجم دریایی در بندر سلمان بحرین آنها را منهدم کردند و تجاوزهای اخیر آمریکا را با قاطعیت پاسخ دادند.
دشمن متجاوز که نقض عهد و پیمان شکنی در ذات او است، به بهانه مقابله نیروی دریایی سپاه با کشتی متخلف، اوایل بامداد امروز، به پنج پست ساحلی جمهوری اسلامی حمله کرده بود.
بر اساس تفاهم نامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی است و منبعد با کشتی های متخلف قوی تر از گذشته برخورد خواهد شد و برخورد با تجاوز احتمالی دشمن به هر بهانه ای که باشد ولو مانند دیشب و امشب تجاوزها به اهداف کم اهمیت باشد، پاسخی خرد کننده خواهد داشت.
دشمن بداند نقض آتش بس خلاف بند یکم تفاهم نامه اسلام آباد است و توقف کلی روندها را در پی خواهد داشت.
و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم