به گزارش نور نیوز، 24خرداد سال 95 بود که موسسه اعتباری کوثر سهام سه شرکت «سرمایهگذاری توسعه انرژی هور، فنپردازان بهمن و سرمایهگذاری اندیشه فردا» را که درمجموع مالک 62.2 درصد سهام گروه بهمن هستند به مزایده گذاشت.
بررسیها نشان میدهد کروز ازجمله شرکتهای مشتاق خرید این سهام بود، اما هیاتمدیره موسسه اعتباری کوثر بههیچوجه قصد فروش این سهام شرکتهای مذکور را به شرکت کروز نداشتند تا اینکه کروزیها کنسرسیومی به رهبری شرکت ویسمنموتور را مامور خرید این سهام کردند.
شرکت ویسمنموتور نیز بهوسیله شرکت سرمایهگذاری تدبیر سرمایه آراد اقدام به خرید سهام در بورس میکند که با نگاهی به روزنامه رسمی میتوان بهوضوح حضور مستقیم تمامی اعضای هیاتمدیره این دو شرکت در ترکیب هیاتمدیره شرکت صنایع تولیدی کروز (سهامی خاص) را دید.
همچنین گزارش تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازی که در تاریخ ?? تیر ?? قرائت شد، بیان میدارد: «شرکت صنایع تولیدی کروز با نقض ردیف 6 از بند «ط» ماده 45 و مواد 46 و 47 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و مصوبه شصتوسومین جلسه شورای رقابت از طریق شرکتهای تدبیر سرمایه آراد و سپهر ایرانیان کیش در مجموع مالک 26.92 درصد سهام شرکت ایرانخودرو است و یک عضو در هیاتمدیره شرکت است.» اما چرا کروز بهدنبال خرید خودروسازان است؟ بررسیها نشان میدهد کروز با داشتن 26.92 درصد از سهام ایرانخودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا، برای خرید دو شرکت حق تقدم داشته و با توجه به ارتباطات گستردهای که هم با صنایع و سرمایهداران دارد، احتمالا بهدنبال مالکیت کل صنعت خودروسازی است.
کروز برای رسیدن به این هدف بزرگ، باید زمینه خرید همزمان ایرانخودرو و سایپا را فراهم کند.
برای تحقق این اقدام، اولین مورد راه یافتن کروز به هیاتمدیره شرکت سایپاست. در این زمینه اگر بلوک ?? درصدی سهام دولت به کروز واگذار شود، با توجه به سهامداری دو تا سه درصدی شرکا و رفقای کروز (شرکتهای کیامهستان و همگامپویا)، کروز به یکی از بازیگران اصلی سایپا تبدیل خواهد شد.
در این شرایط حتی اگر کروز بلوک سهام?? درصدی ایرانخودرو را از دولت خریداری نکند، بازهم توان دارد ایده خود را برای ادغام دو شرکت با هم پیش ببرد. بهنظر میرسد کروز تا اینجای کار نقش خود را با زیرکی بازی کرده است، چراکه بهیکباره دولتیها هم خواستار ادغام دو خودروساز شدهاند. در این زمینه رضا ویسه، مشاور معاون اول رئیسجمهور اخیرا گفته است: «توسعه پلتفرم داخلی، عمق ساخت داخل و صادرات در گرو تولید با تیراژ بالاست و این تنها در گرو ادغام دو خودروساز بزرگ کشور (ایرانخودرو و سایپا) صورت میگیرد.»
بر این اساس در یک جمعبندی میتوان گفت کروز مهرههای شطرنج خود را طوری پیش میبرد که درنهایت با مدل گفتهشده، سهام ایرانخودرو و سایپا را به دست آورد. این مورد زمانی قابل باورتر میشود که کروز در موارد مختلف به بهانه تحریم، خط تولید خودروسازان را متوقف کرده تا با زیان و ضرر بیشتر درنهایت یک خودروسازی زیانده را با قیمت ناچیز بخرد، همان اتفاقی که در سال 90 نیز باعث شد کروز بخشی از سهام ایرانخودرو را بخرد و حالا شاید با اتفاقات پیشآمده که منجر به زیان انباشته 20 هزار میلیارد تومانی در دو خودروساز شده، بازهم صفحه شطرنج قطعهسازان آماده «ماتکردن» دو خودروساز دولتی باشد.
اسناد و مدارک بیشتر گزارش نزد روزنامه «فرهیختگان» موجود است که به مقامات قضایی تقدیم خواهد شد.
فرهیختگان