به گزارش نورنیوز، یکی از اتفاقات بسیار تلخ در صنعت خودروسازی ایران، ایجاد انحصار در تامین قطعه است.
طبق گزارش تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد صنایع خودروسازی کشور که 29 تیرماه سال 94 در مجلس قرائت و در رسانهها منتشر شد، شرکتهای «کروز، عظام و صنایع سندان ایرانیان» تامینکننده بیش از 30 درصد قطعات و سیستمهای خودروهای پرتیراژ خودروسازان ایرانی بودهاند که در 2300 قطعه بهصورت تکمنبع تامین این قطعات فعالیت میکنند.
در گزارش تحقیق و تفحص مجلس آمده است: «با استناد به گزارش نماینده سازمان بازرسی کل کشور مستقر در شرکت ساپکو و براساس گزارشهای دریافتی از شرکت ایرانخودرو، عدم تامین قطعات توسط «شرکت کروز» از تاریخ 1392.1.17 تا 1392.8.19 منجر به 26 روز توقف خط و کاهش تولید به میزان 18 هزار و 985 دستگاه شده است.»
همچنین در گزارش تحقیق و تفحص آمده است: «تامین قطعات از تولیدکنندگان انحصاری باعث شده درصورت وجود نقیصه در قطعه به جهت جلوگیری از توقف خط تولید بهرغم بروز مشکلات کیفی، شرکت مجبور به استفاده از اینگونه قطعات در تکمیل محصولات شده و نهایتا تعداد زیادی از مشتریان در شبکه خدمات پس از فروش در صف تعویض این قطعه معیوب قرار گیرند که بعضا برخی از این قطعات در دوره گارانتی هم تامین میشود.
همچنین عدم مدیریت صحیح در زنجیره تامین موجب شده است تامین از طریق شبکههای شرکتی تودرتو و پیچیده که بهنحو ماهرانهای بههم تنیده شدهاند، افزایش شدید قیمت قطعات را بههمراه داشته باشد و بهطور طبیعی قیمت تمامشده محصولات تولیدی شرکت را بهصورت فزاینده افزایش دهد.»
گزارش مذکور درنهایت بیان میکند: «با بررسی روند عملکرد صنعت خودروسازی کشور در زمینه تامین قطعات مورد نیاز مشاهده میشود انگیزه تولید قطعات در داخل کشور بهشدت کاهش یافته و گرایش به واردات قطعات بیکیفیت از خارج از کشور توسط «قطعهسازنماها» و «واردات قطعات بیکیفیت چینی با برچسب ایرانی» افزایش داشته و صنعت خودروسازی را بیش از پیش به خارج از کشور وابسته کرده است.»
ایجاد انحصار در تولید و تامین قطعه زمانی قابل باورتر میشود که در تاریخ 25 فروردین سال 96 دقیقا زمانی که انبار دستهسیم شرکت کروز بر اثر آتشسوزی دچار خسارت شد، به جهت تکسورس (تکمنبع) بودن تامین قطعه، خط تولید پراید در سایپای کاشان کاملا متوقف شد.
همچنین در حالی که کروزیها ایجاد انحصار و جذب قطعهسازان خرد توسط این شرکت را همواره شایعه دشمنان و رقبای این شرکت ذکر میکردند، اما 11 خرداد سال جاری حمید کشاورز، مالک کروز طی مصاحبهای با یکی از خبرگزاریهای داخلی گفت: «در حال حاضر شرکت کروز تامین صددرصدی برخی قطعات خودرو را انجام میدهد و جور بقیه شرکتها را نیز میکشد!»
اسناد و مدارک بیشتر گزارش نزد روزنامه «فرهیختگان» موجود است که به مقامات قضایی تقدیم خواهد شد.
فرهیختگان