×
اجتماعی
شناسه خبر : 322477
تاریخ انتشار : دوشنبه 1405/03/18 ساعت 07:00
آیا ویتامین D می‌تواند از بیماری‌های مزمن پیشگیری کند؟

آیا ویتامین D می‌تواند از بیماری‌های مزمن پیشگیری کند؟

آخرین مطالعات علمی در حال بررسی تأثیر مصرف مکمل‌های ویتامین D بر پیشگیری از بیماری‌های مزمن و حفظ سلامت بلندمدت هستند.

نورنیوز-گروه اجتماعی: ویتامین D که به عنوان ویتامین آفتاب نیز شناخته می‌شود، اغلب به عنوان یک درمان برای همه دردها تبلیغ می‌شود، اما آیا تبلیغات آن با شواهد مطابقت دارد؟

تحقیقات گذشته نشان داده است که ویتامین D که در واقع یک هورمون یا پیش هورمون است، می‌تواند از چندین طریق برای سلامتی مفید باشد، که مهمترین آنها سلامت استخوان و دندان، سیستم ایمنی و سلامت قلب و عروق است.

با این حال، دوزهای بسیار بالای ویتامین D نیز با خطرات سلامتی مانند حالت تهوع، استفراغ و ضعف مرتبط بوده‌اند، که اهمیت مراجعه به پزشک قبل از مصرف چنین مکمل‌هایی را برجسته می‌کند.

سه مورد از جدیدترین تحقیقات انجام شده در مورد فواید ویتامین D و یافته‌های کلیدی آنها در ادامه ارائه می شود.

آیا ویتامین D می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند؟

این مطالعه نشان داد که چگونه مکمل‌های ویتامین D می‌توانند بسته به ژنتیک فرد، بر پیامدهای سلامتی تأثیر بگذارند.

محققان دریافتند که مکمل ویتامین D با دوز بالا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را برای برخی افراد کاهش می‌دهد، اما برای برخی دیگر تأثیر قابل توجهی ندارد.

به ویژه، افرادی که دارای انواع AC یا CC ژن گیرنده ویتامین D هستند، هنگام مصرف ۴۰۰۰ واحد بین‌المللی در روز، ۱۹ درصد کاهش در خطر ابتلا به پیش دیابت و تبدیل شدن به دیابت نوع ۲ داشتند.

با این حال، محققان و متخصصان پزشکی، خطرات مصرف بیش از حد ویتامین D را برجسته کردند، در حالی که تأکید کردند که این یافته‌ها باید در آزمایش‌های بزرگتر تکرار شوند.

دیابت همچنین یک بیماری پیچیده است که در آن تغذیه، ژنتیک، ورزش، وزن، خواب و عوامل بسیاری در ایجاد و پیشرفت آن نقش دارند، بنابراین یک مکمل به تنهایی احتمالاً در پیشگیری از آن نقش کمی دارد.

آیا ویتامین D می‌تواند به محافظت در برابر آلزایمر کمک کند؟

این مطالعه نشان داد که سطح بالاتر ویتامین D با سطح پایین‌تر پروتئین تاو، یک نشانگر زیستی کلیدی برای بیماری آلزایمر، سال‌ها بعد مرتبط است.

محققان دانشگاه گالوی دریافتند افرادی که در اوایل میانسالی سطح ویتامین D بالاتری داشتند، به طور متوسط ۱۶ سال بعد در اسکن‌های مغزی که انجام شد، سطح پروتئین تاو پایین‌تری داشتند.

با این حال، آنها چنین ارتباطی بین بتا آمیلوئید، یکی دیگر از نشانگرهای زیستی اصلی آلزایمر، و سطح ویتامین D در خون پیدا نکردند.

آیا ویتامین D می‌تواند به درمان IBD کمک کند؟

این مطالعه نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D ممکن است با کمک به تنظیم مجدد سیستم ایمنی روده، برای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) مفید باشند.

محققان ۴۸ بزرگسال مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، که هر دو تحت عنوان IBD قرار می‌گیرند، را به مدت ۱۲ هفته تحت نظر گرفتند و دریافتند که ویتامین D به کاهش التهاب روده کمک می‌کند و در عین حال پاسخ ایمنی متعادل‌تری را ایجاد می‌کند.

ویتامین D سطح آنتی‌بادی‌های IgA را افزایش و سطح IgG را کاهش می‌دهد، که به بدن کمک می‌کند باکتری‌های خوب روده را تشخیص دهد و همزمان از حملات غیرضروری آن جلوگیری کند، همانطور که در یک سیستم ایمنی بیش فعال اتفاق می‌افتد.


نظرات

آخرین اخبار
قیمت دینار عراق امروز 19 مرداد 1405؛ بالاترین و پایین‌ترین نرخ اعلام شد
دبیر کل جنبش نجبا: نفت عراق باید از قیمومیت آمریکا آزاد شود
آخرین قیمت خودروهای ایران خودرو امروز 19 مرداد 1405؛ فاصله قیمت بازار و کارخانه
تأکیدعارف بر تدوین سیاست‌های دفاعی-امنیتی هوشمندانه
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز 19 مرداد 1405+ جدول قیمت ها
قیمت طلای جهانی امروز دوشنبه 19 مرداد 1405 / چرا اونس جهانی عقب نشست؟
برنامه مسابقات ورزشی امروز 19 مرداد 1405+ جدول پخش
وضعیت آب و هوا امروز دوشنبه 19 مرداد 1405 + وضعیت استانها
چاپ سه‌بعدی هوشمند بدون قطعات الکترونیکی
تسریع کشف مواد جدید با شبیه‌سازی‌های اتمی
بهترین رژیم غذایی برای هوای گرم
راهکاری ساده برای به تأخیر انداختن پیری مغز
هشدار درباره خطر فراگیری پوکی استخوان
چرا مغز کودکان اوتیستیک چهره‌ها را متفاوت می‌بیند؟
گسترش سیطره فضایی هوش مصنوعی
حمایت 32 میلیون دلاری از ربات درمانگر سکته مغزی
قالیباف انتصاب محسن رضایی به دبیری شورای عالی امنیت ملی را تبریک گفت
پزشکیان: بنزین را نمی‌توان با دستور ناگهانی تغییر داد
جی‌پی‌مورگان: طلا تا پایان 2026 به 5 هزار دلار می‌رسد
پیام تسلیت پزشکیان به سیدحسن خمینی
پیام تسلیت عارف به سیدحسن خمینی
پاسخ پاکستان به طالبان درباره قاچاق سلاح به افغانستان
ملادینوف: عقب‌نشینی اسرائیل از غزه مشروط به خلع سلاح است
وزارت بهداشت لبنان: 4335 نفر در حملات اسرائیل شهید شدند
اعتراض سندرز به پرداخت میلیاردها دلار کمک آمریکا به اسرائیل
ادعای جدید ترامپ درباره مذاکره با ایران؛ عراقچی تکذیب کرد
حادثه امنیتی در نزدیکی باشگاه گلف «ترامپ»
دستور تعطیلی ساحل توسکا پس از مرگ 6 جوان در رامسر
هرکس به رئیس‌جمهوری توهین کند، اهداف صهیونیست‌ها را دنبال می‌کند
برزخ ونس؛ نه پیروزی در کار است و نه دستیابی به نتیجه در مذاکرات
واکنش حزب‌الله به نقشه جدید اسرائیل درباره جنوب لبنان
رونمایی از سردیس استاد محمود فرشچیان در سعدآباد
نورنما | ارادت شادمهر عقیلی به حضرت زهرا (س) با اجرای قطعه یاس کبود بعد از 27 سال
چراغ سبز بارسلونا برای انتقال آراخو به لیورپول
محور ساسانی کرمانشاه؛ مسیر تازه رونق گردشگری
آغاز سنددار شدن 423 هزار هکتار زمین کشاورزی
انتصاب دکتر ذوالقدر به عنوان مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب
انتصاب محسن رضایی به‌عنوان نماینده رهبر انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی
دو و نیم در خیال، ‌یک و نیم در واقعیت
مکتب فرشچیان؛ میراث ماندگار نگارگری ایران
طرح جدید تایوان برای مهار حمله احتمالی چین
حمایت سناتور مورفی از یک توافق بد با ایران قوی‌تر
حزب‌الله: اسرائیل جنگل‌های جنوب لبنان را به آتش کشید
المخا زیر آتش؛ سومین حمله موشکی یمن در یک روز
زمان احتمالی واریز معوقات بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد
اروپا در برابر جنگ پهپادی روسیه آماده نیست
تمهیدات ویژه برای کنکور 1405/ هشدار درباره پیامک جعلی
شناسایی بیش از 300 ورودی پساب و فاضلاب به رودخانه‌های خوزستان
متهم پرونده 840 میلیاردی مسکن ملی به دام افتاد
پاپ لئو بار دیگر خواستار پایان جنگ اوکراین شد