×
اجتماعی
شناسه خبر : 314098
تاریخ انتشار : جمعه 1405/02/11 ساعت 06:34
این غذاها خطر سرطان روده را کاهش می‌دهند

این غذاها خطر سرطان روده را کاهش می‌دهند

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از فیبر، غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و ماهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد؛ در مقابل مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده و گوشت‌های فرآوری‌شده این خطر را افزایش می‌دهد.

نورنیوز-گروه اجتماعی: سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ و راست‌روده یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در جهان به شمار می‌رود، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که تغییرات در سبک زندگی و به‌ویژه رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به این بیماری داشته باشد.

مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند اثر محافظتی قابل توجهی در برابر سرطان روده داشته باشد. فیبر با کاهش التهاب در دستگاه گوارش و تقویت باکتری‌های مفید روده به بهبود فرآیند هضم کمک می‌کند و احتمال ایجاد آسیب‌هایی که ممکن است به پولیپ و در نهایت سرطان منجر شوند را کاهش می‌دهد.

یکی از منابع مهم فیبر، غلات کامل هستند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه دست‌کم ۹۰ گرم غلات کامل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را حدود ۱۲ تا ۱۷ درصد کاهش دهد. از جمله این مواد غذایی می‌توان به جو دوسر، نان و پاستای تهیه‌شده از گندم کامل، برنج قهوه‌ای، کینوا، جو، بلغور و ذرت اشاره کرد. همچنین حبوباتی مانند لوبیا و عدس و نیز مغزها و دانه‌ها از دیگر منابع غنی فیبر محسوب می‌شوند.

میوه‌ها و سبزیجات نیز به دلیل داشتن فیبر، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در کاهش خطر سرطان دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها با جلوگیری از آسیب سلولی و کاهش التهاب، به حفظ سلامت روده کمک می‌کنند. سبزیجات برگ سبز، بروکلی، انواع کلم، پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی و انواع توت‌ها از جمله مواد غذایی توصیه‌شده در این زمینه هستند.

افزون بر این، مصرف محصولات لبنی حاوی کلسیم مانند شیر کم‌چرب، ماست ساده و پنیر کم‌چرب نیز می‌تواند در کاهش خطر سرطان کولورکتال مؤثر باشد. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که مصرف لبنیات بیشتری دارند، حدود ۸ تا ۱۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار می‌گیرند. همچنین لبنیات غنی‌شده با ویتامین D ممکن است با تقویت سیستم ایمنی و همکاری با کلسیم به محافظت از روده کمک کنند.

مصرف ماهی نیز در کاهش خطر این سرطان مؤثر دانسته شده است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از رژیم غذایی «پسکاترین» پیروی می‌کنند — یعنی رژیمی که شامل ماهی، غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و لبنیات است — تا ۳۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال قرار دارند.

در مقابل، کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش خطر این بیماری مصرف برخی مواد غذایی محدود شود. غذاهای فوق‌فرآوری‌شده، گوشت‌های فرآوری‌شده، تنقلات بسته‌بندی‌شده، نوشابه‌ها، الکل و غلات صبحانه شیرین از جمله موادی هستند که می‌توانند التهاب روده را افزایش داده و خطر سرطان را بالا ببرند.

علاوه بر رژیم غذایی، عوامل دیگری نیز در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده مؤثر هستند. ترک سیگار، حفظ وزن سالم، انجام فعالیت بدنی منظم و انجام غربالگری از سن ۴۵ سالگی از جمله توصیه‌های مهم متخصصان برای پیشگیری یا تشخیص زودهنگام این بیماری محسوب می‌شود.


نظرات

آخرین اخبار
کشف عجیب تاریخی؛ باستان‌شناسان به ردپای یک جامعه مادرتبار رسیدند
دانشمندان هندی پلاستیک را به گرافن ارزشمند تبدیل کردند
وزیرخارجه لبنان: ما نمی پذیریم ایران به جای ما مذاکره کند!
تیراندازی در کارولینای جنوبی / زخمی شدن چندین نفر در مرکز خرید هیوود
انتقاد وزیر ارشاد از مواضع تفرقه‌افکنانه
ارتش اسرائیلی آماده توقف تجاوزات زمینی در لبنان شد
تحرکات تازه واشنگتن در یمن؛ نیروهای آمریکایی وارد حضرموت شدند
نیروگاه برق دیمونا در فلسطین اشغالی طعمه حریق شد
حمله سایبری محدود به چهار بانک؛ عدم افشای اطلاعات مشتریان+بیانیه
بقایی: دشمن با حمله به ایران سرافکنده شد
نخست‌وزیر بریتانیا از توافق احتمالی ایران و آمریکا استقبال کرد
کانادا و ایرلند: آتش‌بس لبنان باید بخشی از توافق احتمالی ایران و آمریکا باشد
پایان محاصره دریایی ایران با بازگشایی تنگه هرمز
غریب‌آبادی: ایران پیروز نبرد یک‌ساله با متجاوزان است
حمله پهپادی حزب الله به مرکز فرماندهی ارتش اسرائیل
تاریخ‌سازی یوکی ایشیکاوا / سامورایی‌ها در صدر امتیازآوران جهان
گام جدید در شفافیت اقتصادی؛ سامانه «صورا» آغاز به کار کرد
معادل جدید کلمه «هدفون» تصویب شد
احتمال تغییر در برنامه امتحانات نهایی
عکس های منتخب ایران، شنبه 23 خرداد 1405
تصادف زنجیره‌ای در اشرفی اصفهانی تهران چند مصدوم داشت
جدال تاریخی ایران و نیوزیلند برای نخستین‌بار در جام جهانی
ضربه امنیتی به داعش در الانبار؛ حامی مالی داعش دستگیر شد
ادعای ترامپ: فردا با ایران توافق می‌کنیم / تنگه هرمز باز می‌شود
ابرنفتکش از محاصره آمریکا گذشت
اورژانس ایران در لیست 10 کشور برتر جهان
آزادراه شهید شوشتری در تهران پس از 18 سال افتتاح شد
نجات نوزاد یک‌ماهه در زاهدان با راهنمایی تلفنی اورژانس 115
تبانی در کاخ سفید؟ / هدیه ویژه وزارت دادگستری به شرکت‌های ترامپ
بحران انرژی در سایه جنگ منطقه‌ای؛ کشاورزان آمریکا زیر فشار اقتصادی
عملیات گسترده الحشد الشعبی برای تعقیب هسته‌های داعش
نظامیان مست آمریکایی در چنگ پلیس ژاپن/ اوکیناوا علیه واشینگتن برخاست
امتحانات نهایی 1405 چگونه برگزار می‌شود؟
اسلام‌آباد؛ میزبان مراسم امضای توافق ایران و آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس
نقض آتش بس در لبنان ادامه دارد
توقیف تاکسی سمند با 21 میلیون تومان خلافی در خراسان شمالی
بقائی: برنامه‌ای برای سفر به ژنو یا جایی دیگر ظرف یکی دو روز آینده نداریم
ورزشگاه آزادی مسقف خواهد شد
«من زنده‌ام»؛ روایت مردی که از دل آوار برخاست و تا آخرین نفس برای ایران ماند+ عکس و فیلم
پرواز ناتمام در شرق هند؛ 5 پرسنل نظامی در سقوط هواپیما جان باختند
ترامپ پیام «شریف» درباره نزدیک بودن توافق با ایران را بازنشر کرد
طباطبایی: کسی فریب وحدت‌شکنان را نمی‌خورد
پزشکیان:دولت در سخت‌ترین شرایط لحظه‌ای از پیگیری مشکلات مردم غفلت نکرد
سرلشکر عبداللهی: شهید شادمانی نماد ابتکار و اقتدار در مسئولیت‌های نظامی بود
«دیار مادری» در راه شبکه یک/ بازگشت زیبا بروفه پس از غیبتی طولانی
نهایی شدن اجرای مرحله سوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/پرداخت بدهی از سوی دولت
شکاف 45 درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد
وزیر کشور: اقتدار و اتحاد ملی بال‌های پرواز جامعه به سمت ثبات است
خبر خوش برای فرزندان شهدا و جانبازان؛ جزئیات آزمون استخدامی جدید و جذب 12 هزار نفری
رئیس‌جمهور روسیه از پیشروی نظامی در دونباس خبر داد