شناسه خبر : 30319
تاریخ انتشار : 1398/02/04 10:57
تحریم ایران یا بازار نفت؟ / جهان تشنه نفت ایران

نورنیوز گزارش می‌دهد؛

تحریم ایران یا بازار نفت؟ / جهان تشنه نفت ایران


نورنیوز \" data-error-text=\"نورنیوز\" data-type=\"spell\" data-error-id=\"742496fbba174496b49307cc1828b167\">نورنیوز: «عدم تمدید معافیت‌های مشتریان نفتی ایران»؛ دستوری که توسط ترامپ صادر شد تا ادعاهای خود مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران را به جهان اثبات کند. چند روز پیش از این نیز آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد تا جنگ اقتصاد و روانی خود علیه ملت، دولت و نظام ایران را تشدید کند تا به ظن خود ایران را تسلیم کند.


اظهار نظر توئیتری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم دلالت بر همین جنگ روانی دارد. وی بعد از تصمیم عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران گفت: «حال باید عزم‌مان برا ی تهران آشکار شده باشد».


بولتون در\" data-error-text=\"بولتون\" data-type=\"spell\" data-error-id=\"5e226a4ba7ea488ca238ee55c449cebd\">بولتون در واکنش به اقدام دونالد ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های مشتریان نفتی ایران مدعی شد: «نظام ایران باید متوجه شود که می‌بایست رفتارش را تغییر دهد یا اینکه باید هزینه رفتارهای بی ثبات کننده اش که تنها به مردم ایران آسیب وارد می‌کند را بپردازد.»


اما واقعیت این است که تحریم نفتی کشورمان، بیش از این که ایران را متضرر کند، بازار نفت را با چالش جدی مواجه می‌کند. بر اساس آنچه که ایالات متحده آمریکا مدعی شده است، عربستان و امارات تولید نفت ایران را در بازارهای جهانی جبران خواهند کرد. سوال این است که آیا سعودی‌ها و اماراتی‌ها می‌توانند وعده خود را عملیاتی کنند؟ و آیا تمدید نکردن معافیت‌های خرید نفت چه تأثیری بر ایران و بازار جهانی نفت دارد؟


برای پاسخ به سوال جایگزینی عربستان و امارات و سایر کشورها با ایران، باید گفت سعودی‌ها برای افزایش تولید نفت خود به میزان حتی یک میلیون بشکه دچار یک مشکل اساسی هستند؛ نخست اینکه در ماه‌های گرم سال مصرف نفت در عربستان به دلیل افزایش استفاده از دستگاه‌های خنک کننده، صعودی است و مصرف نفت بین ??? تا ??? هزار بشکه افزایش می‌یابد. این بدان معناست که اگر به آخرین رقم رسمی تولید ریاض (?.?? میلیون بشکه - در ماه مارس ???? میلادی) ??? هزار بشکه دیگر افزوده شود تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد.


بازارهای جهانی تشنه نفت ایران


به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر بازار جهانی نفت با کمبود عرضه مواجه نیست و آنچه در بازار عرضه می‌شود غالباً نفت خام سبک و فوق سبک است، در حالی که بازار جهانی فازغ از این عرضه، به طیف گسترده ای از نفت خام نیاز دارد.


در همین زمینه فریدون برکشلی رئیس دفتر مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه ترامپ هشت کشور را از تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران تا اول ماه می ???? میلادی (اردیبهشت ماه سال ??) معاف کرده بود، گفت: در مورد ادامه این معافیت‌ها و تمدید تمام یا بخشی از آنها گمانه زنی‌هایی در جریان بود و اکنون ترامپ تصمیم به قطع معافیت‌ها گرفته است.


وی ادامه داد: البته طبق مقررات بین‌المللی و بر اساس اصول روابط دو جانبه، آمریکا مجاز به چنین اقدامی نیست، اما از آنجا که اکثر کشورها با آمریکا روابط اقتصادی و بازرگانی دارند، نمی‌خواهند آمریکا را به نفع ایران از خود ناراضی کنند و هزینه بالایی متقبل شوند. بنابراین کشورها تصمیم آمریکا را خواهند پذیرفت. به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران لازم است راهکارهای صادرات نفت دوران تحریم‌های گذشته را احیا کند.


رئیس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: در واقع معافیت‌ها یک سیاست بودند و تحریم یک استراتژی. این خط مشی حوزه عمل آمریکا را تقویت کرد و فرصت داد تا بازار را مورد آزمایش قرار دهد. در هر صورت از نظر تکنیکی، بازار به نفت ایران نیازمند است و آن را به دست خواهد آورد.



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی