شناسه خبر : 30111
تاریخ انتشار : 1398/01/28 12:33
اقتصاد ایران به جراحی زیبایی نیاز ندارد

یک اقتصاددان در گفت و گو با نور نیوز اعلام کرد:

اقتصاد ایران به جراحی زیبایی نیاز ندارد


نورنیوز: اقتصاد ما امروز درگیر چالش‌های بزرگی است. نرخ رشد اقتصادی کشور برای بار سوم در تاریخ 40 ساله بعد از انقلاب منفی شده است و روند منفی شدن‌اش هم ادامه دار به نظر می‌رسد. تورم دوباره به مدار 30 درصدی بازگشته و تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب شده است.


در این میان، چند ماه پیش عبدالناصر همتی رییس تازه نفس بانک مرکزی کشور، در گفت و گویی اعلام کرد که قرار است 4 صفر از پول ملی حذف شود و واکنش های اقتصاددان های بزرگ را برانگیخت. تقریبا همه با انجام این کار مخالف بودند و هر کدام استدلال های خود را ارائه می دادند. تصمیم رها شده ای که به نظر می رسد دوباره به جریان افتاده است. درباره این موضوع با هادی حق شناس، اقتصاددان و معاون امور دریایی سازمان بنادر کشور گفت و گو کردیم. او به نور نیوز می گوید: انگار که یک مریض سرطانی بدحال داشته باشیم و بخواهیم بینی اش را جراحی زیبایی کنیم. حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط کنونی، همین حکم را دارد.


 او توضیح می دهد:  پیش از تحلیل کردن این تصمیم باید اول از خود بپرسیم اساسا پول یعنی چه؟ در اقتصاد برای پول وظایفی تعریف می‌کنند. مثلا پول ابزار مبادله است . راه سنجش ارزش است و یا ابزار ذخیره ارزش است.


 امروز ریال ایران همه این وظایف را به درستی انجام می‌دهد. اینکه ارزش پول ملی کشور پایین آمده یا تورم بالا رفته ربطی به تعداد صفرهای واحد پول ما ندارد. تنها کشورهایی سراغ حذف صفر از پول ملی خود می روند که مانند آلمان بعد از جنگ یا زیمباوه مردم برای خرید و فروش نان وروغن و گوشت و ... یا جا به جایی پول نیاز به تانکر و گونی و ... داشته باشند.  آیا ما در ایران مشکل حمل پول داریم؟ همه می دانیم! خیر!


حق شناس اضافه می کند، متاسفانه مشکل امروز مسئولین ما این است که وظایف مهمتر خود را فراموش کرده اند و تمایل دارند ذهن ها را به سمت اصلاحات ظاهری هدایت کنند نه اینکه برای اصلاحات ساختاری اقدامی کنند.



کلید واژگان
تومانحذف صفرحق شناس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی