×
اجتماعی
شناسه خبر : 276909
تاریخ انتشار : یکشنبه 1404/12/03 ساعت 06:00
ماده غذایی ارزشمندی که سطح کلسترول را کاهش می دهد

ماده غذایی ارزشمندی که سطح کلسترول را کاهش می دهد

یک مطالعه تازه نشان داده است مصرف جو دوسر حتی در بازه‌ زمانی کوتاه، اثر چشمگیری بر کاهش سطح کلسترول دارد.

نورنیوز- گروه اجتماعی: متخصصان سلامت در دانشگاه «بن» آلمان در یک کارآزمایی بالینی بررسی کردند که اگر بزرگسالان به مدت دو روز، رژیمی کم‌کالری و تقریبا مبتنی بر بلغور جو دوسر داشته باشند، چه تغییری در شاخص‌های سوخت‌وساز آنها رخ می‌دهد.

تمامی شرکت‌کنندگان در این مطالعه به سندرم متابولیک مبتلا بودند؛ وضعیتی که با افزایش خطر دیابت همراه است و شامل ترکیبی از اضافه‌وزن، فشار خون بالا، قند خون بالا یا چربی خون بالا می‌شود.

در این بررسی ۳۲ شرکت‌کننده، روزانه سه وعده بلغور جو دوسر را که پیش‌تر در آب پخته شده بود مصرف کردند، یعنی در مجموع ۳۰۰ گرم در روز. آنها تنها مجاز بودند میوه یا سبزیجات به وعده‌هایشان اضافه کنند و به این ترتیب حدودا نیمی از میزان کالری دریافتی روزانه‌شان کاهش یافت. گروه کنترل هم رژیم کم‌کالری داشت اما جو دوسر مصرف نمی‌کرد. هرچند هر دو گروه بهبودهایی داشتند اما سطح کلسترول در گروه مصرف‌کننده جو دوسر «به‌طور معناداری» کاهش یافت. شش هفته بعد هم این اثر همچنان پایدار ماند.

«ماری‌ـ‌کریستین سیمون»، استاد موسسه علوم تغذیه و غذا در دانشگاه بن و نویسنده اصلی مقاله اعلام کرد سطح ال‌دی‌ال یا همان «کلسترول بد» در گروه مصرف‌کننده بلغور جو دوسر حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

او گفت این کاهش قابل‌توجه است، هرچند به اندازه تاثیر داروهای مدرن نیست. شرکت‌کنندگان همچنین به‌طور میانگین دو کیلوگرم وزن کم کردند و فشار خون آنها اندکی کاهش یافت.

متخصصان دریافتند این رژیم غذایی با تاثیر بر میکروارگانیسم‌های روده موجب این واکنش مثبت شده است. نتایج این مطالعه در مجله «ارتباطات طبیعت» منتشر شده است.

سیمون افزود رژیم کوتاه‌مدت مبتنی بر جو دوسر که به‌طور منظم تکرار شود می‌تواند روشی تحمل‌پذیر برای حفظ کلسترول در محدوده طبیعی و پیشگیری از دیابت باشد. او تاکید کرد که در گام بعدی باید بررسی شود آیا تکرار این رژیم هر شش هفته یک‌بار می‌تواند اثر پیشگیرانه دائمی داشته باشد یا خیر.

«رابین دی‌سیچو»، متخصص تغذیه که در این مطالعه مشارکت نداشت، گفت این یافته‌ها منطقی به نظر می‌رسد زیرا جو دوسر از پیش به‌عنوان ماده‌ای شناخته شده که سطح ال‌دی‌ال را کاهش می‌دهد.

به گفته او، جو دوسر حاوی فیبر پری‌بیوتیک است که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. این باکتری‌ها هنگام تخمیر فیبر، ترکیباتی تولید می‌کنند که به سلامت گوارش کمک می‌کنند و می‌توانند تولید کلسترول بد را کاهش دهند. او افزود: هرچه باکتری‌های مفید بیشتری در روده داشته باشید، احتمال مهار تولید ال‌دی‌ال بیشتر خواهد بود.

جو دوسر همچنین غله‌ای کامل است که به‌طور طبیعی چربی اشباع کمی دارد، سرشار از فیبر و دارای پروتئین گیاهی است، ویژگی‌هایی که آن را به گزینه‌ای مناسب برای سلامت قلب تبدیل می‌کند. با این حال، دی‌سیچو هشدار می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت باید در مصرف جو دوسر احتیاط کنند.

او گفت: با اینکه جو دوسر کلسترول را کاهش می‌دهد اما غذایی نسبتا پرکربوهیدرات است. او توصیه کرد افرادی که باید مراقب قند خون خود باشند به‌ویژه مبتلایان به دیابت، غذاهایی با نشاسته کمتر و پروتئین و فیبر بیشتر مصرف کنند و کربوهیدرات مورد نیازشان را بیشتر از سبزیجات و مغزها تامین کنند.

متخصصان تایید می‌کنند مصرف جو دوسر اغلب با کاهش کلسترول همراه است و بیشترین تاثیر در افرادی دیده می‌شود که سطح کلسترول بالاتری دارند.

آنها گفتند خطر قابل‌توجهی گزارش نشده اما افرادی که پیش‌تر فیبر کمی مصرف می‌کرده‌اند ممکن است با افزایش ناگهانی مصرف جو دوسر دچار دل‌پیچه یا سوءهاضمه شوند. همچنین کسانی که رژیم بدون گلوتن دارند باید مطمئن شوند جو دوسری که مصرف می‌کنند دارای گواهی «بدون گلوتن» است. بلغور جو دوسر معمولا با آب یا شیر و همراه با شکر و میوه مصرف می‌شود که می‌تواند آن را به وعده‌ای با شاخص گلیسمی بالا تبدیل کند.

می‌توانید هرچقدر مایل‌ هستید جو دوسر بخورید اما بهتر است بلغور یا پرک آن را استفاده کنید، برای شیرین کردنش از میوه یا شیرین‌کننده‌های کم‌گلیسمی بهره ببرید و برای متعادل کردن کربوهیدرات، منبعی پروتئینی به آن بیفزایید. به‌ گفته او، افزودن دانه چیا یا کتان، مخلوط کردن پودر پروتئین یا ماست یونانی گزینه‌های مناسبی‌ هستند.


ایسنا
نظرات

آخرین اخبار
چالش جدید انویدیا برای اوپن‌ای‌آی با عرضه مدل عظیم متن‌باز
هشدار درباره نقص‌های مادرزادی قلب کودکان
حفظ زیرساخت‌های اقیانوسی با چسب!
برچسب‌های پایشگر و نیاز بیماران مبتلا به پارکینسون
شناسایی نقطه جوش مولکول‌ها با هوش مصنوعی
کشف 181 قبضه سلاح غیرمجاز در خوزستان
آدان به استقلال برمی‌گردد؟
خروج ناگهانی سخنگوی ترامپ از کاخ سفید
هواپیمای سلطنتی امارات برای دومین روز به تهران آمد
واکنش اسپانیا به ادعای حاکمیتی مراکش
رئیس‌جمهورلهستان ادعای جنجالی درباره دریای بالتیک را رد کرد
نماینده کنگره خطاب به ترامپ: آمریکا را ضعیف و منزوی کردی
ترافیک نیمه‌سنگین در جاده چالوس؛ محدودیت تردد اعلام شد
آلودگی نفتی به 32 هزار مترمربع از سواحل قشم و هنگام رسید
قیمت جدید بنزین اعلام شد؛ عرضه بنزین 87 هزار و 200 تومانی از بامداد پنجشنبه
تنگه هرمز همچنان بسته است
حدود 5 میلیون زائر در روزهای اخیر به مشهد مشرف شده‌اند
العلیمی: دیگر هیچ اقدام حوثی‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند
حماس: با گسترده‌ترین ائتلاف ملی وارد انتخابات می‌شویم
سازمان ملل: تنها یک راه برای بازگشت ثبات به خاورمیانه وجود دارد
هشدار النجبا درباره طرح «انحصار سلاح» در عراق
نرخ باسوادی در ایران به 95.3 درصد رسید
بانوی اصفهانی حج عمره‌اش را به ساخت 168 کلاس درس بخشید
علت مرگ ماهیان بند الماس اردبیل اعلام شد
شب شهادت امام رضا(ع)؛ حرم رضوی غرق اشک و ماتم
هرمزگان، سرآمد مدیریت بحران در کشور
نورویدئو | وقتی گلوله ها خاموش شدند، اقتصاد هدف بعدی شد
شکستگی خط انتقال آب بجنورد مهار شد؛ آب پایدار ماند
مسکو: اوکراین تمایلی به پذیرش اتباع مجرم خود در روسیه ندارد
پیام تبریک سرلشکر صفوی به فرمانده جدید سپاه
وزیر دفاع پاکستان خواستار تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران شد
آغاز کاهش حضور نظامی ناتو در کوزوو
برنامه قطعی برق فارس فردا پنجشنبه 22 مرداد+ لینک
برنامه قطعی برق کرمانشاه فردا پنجشنبه 22 مرداد ماه اعلام شد+ جدول
واکنش دردناک مسی به درگذشت پدرش؛ «نمی‌دانم بدون تو چگونه ادامه دهم»
تهران در سوگ امام رضا(ع)؛ حرکت دسته‌های عزاداری به سمت بیت رهبر شهید
فشار تازه اروپا به ایران با اهرم حقوق بشر
صالحی: جنگ پایان راه نیست؛ مسیر «فتح اکبر» ادامه دارد
مخابره پیام «اس.او.اس» لینکن به آمریکایی‌ها!
پایان رزمایش مشترک ناوهای چین و اندونزی
توجه ویژه «رهبر شهید» به قرآن؛ روایتی از نزدیکان بیت
چرا مسابقات شطرنج کشور در خرم‌آباد لغو شد؟
جزئیات تشییع ایرج خواجه‌امیری اعلام شد
روسیه 2 شناور مرتبط با ارتش اوکراین را در اودسا هدف گرفت
جریمه سنگین برای حمل سوخت مازاد در دوغارون
آخرین وضعیت «چنگیز وثوقی» بازیگر پیشکسوت سینما
مزایده آمریکایی برای شرکت‌های نفت و گاز در خلیج مکزیک
جدول قطعی برق چهارمحال و بختیاری فردا پنجشنبه 22 مرداد به تفکیک شهرستان ها اعلام شد
زمانبندی قطعی برق کرمان پنجشنبه 22 مرداد اعلام شد+ لینک
چرایی سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ترکیه