×
اجتماعی
شناسه خبر : 275837
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1404/11/28 ساعت 04:02
رابطه مستقیم پریشانی روانی نوجوانان با الگوی غذایی آنان

رابطه مستقیم پریشانی روانی نوجوانان با الگوی غذایی آنان

اگر نوجوان شما مدام بی‌حوصله، زودرنج یا بی‌انگیزه است، شاید قبل از مراجعه به پزشک، باید سری به یخچال خانه بزنید. یک مطالعه جدید از دانشگاه سوانسی ولز نشان می‌دهد الگوی غذایی ناسالم، ارتباطی مستقیم با پریشانی روانی نوجوانان دارد.

نورنیوز- گروه اجتماعی: وبگاه سای‌تِک‌دِیلی در گزارشی آورده است: بر اساس این پژوهش، مکمل‌هایی مانند ویتامین دی به‌تنهایی نمی‌توانند این مشکل را حل کنند. محتویات بشقاب غذای فرزندتان (شامل میوه، سبزی، غلات کامل و پروتئین سالم) می‌تواند روحیه‌اش را تغییر دهد.

افسردگی یک اختلال روانی شایع و پیچیده است که با احساس غمگینی مداوم، کاهش علاقه به فعالیت‌های روزمره و مجموعه‌ای از علائم شناختی و جسمی همراه است. این اختلال با تغییراتی در عملکرد مغز از جمله نبود تعادل در پیام‌رسان‌های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین و همچنین اختلال در مسیرهای پاسخ به استرس مرتبط است.

تغذیه بهتر، حال‌ روحی بهتر

در این پژوهش که در مجله نوتری‌یِنتس/ Nutrients منتشر شده، ۱۹ مطالعه مختلف در زمینه ارتباط تغذیه و سلامت روان نوجوانان بررسی شد. نتیجه واضح بود: الگوی غذایی سالم، با کاهش چشمگیر علائم افسردگی همراه است، درحالی که رژیم‌های غذایی کم‌کیفیت، پریشانی روانی بیشتری به همراه دارند.

مکمل‌ها؛ تأثیرات متناقض و غیرقطعی

پژوهشگران ۶ مطالعه مداخله‌ای (که در آن‌ها افراد به گروه‌های مختلف تقسیم شدند) و ۱۳ مطالعه مشاهده‌ای (که وضعیت افراد را در طول زمان دنبال کردند) را نیز ارزیابی کردند. نتایج برای مکمل‌هایی مانند ویتامین دی (D) متناقض بود. برخی شواهد از تأثیر مثبت آن‌ها حکایت دارد، اما این یافته‌ها هنوز برای نتیجه‌گیری قطعی کافی نیستند. در مقابل، کیفیت کلی رژیم غذایی، ارتباطی قوی و مطمئن با سلامت روان نشان داد.

نوجوانی؛ پنجره‌ای طلایی برای پیشگیری

دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین مراحل رشد مغز و شکل‌گیری شخصیت است. به گفته پژوهشگران، این دوره به دلیل تغییرات عمیق زیستی و روانی، فرصتی بی‌نظیر برای پیشگیری از مشکلات روانی و مداخله زودهنگام محسوب می‌شود. رژیم غذایی به‌عنوان یک عامل تغییرپذیر و در دسترس، می‌تواند نقشی کلیدی در این زمینه ایفا کند.

یافته‌ها برای همه نوجوانان

بسیاری از مطالعات قبلی فقط روی نوجوانانی انجام شده بود که مشکل تمرکز داشتند، اما این پژوهش شامل طیف وسیعی از نوجوانان عادی نیز می‌شد. هدف این بود که نتایج به‌دست‌آمده، برای سیاست‌گذاری عمومی و نظام سلامت، کاربردی و مفید باشد.

شکاف‌های پژوهشی؛ اضطراب و پرخاشگری در حاشیه

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد بیشتر تحقیقات قبلی، فقط روی افسردگی متمرکز بوده‌اند و به پیامدهای مهم دیگری مانند اضطراب، استرس، پرخاشگری و عزت نفس، کمتر توجه شده است و نیاز به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه‌ها وجود دارد.

پژوهشگران برای پُرکردن این خلأها، یک نقشه راه دقیق ارائه کرده‌اند که شامل اولویت‌های پژوهشی، روش‌های استاندارد مطالعه و استفاده از شاخص‌های زیستی قابل اندازه‌گیری است.

پیام نهایی برای والدین

پروفسور هیلی یانگ (Hayley Young) از دانشگاه سوانسی نتیجه می‌گیرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد برای بهبود سلامت روان نوجوانان، به جای تمرکز بر مکمل‌های منفرد، باید بهبود کیفیت کلی رژیم غذایی را در اولویت قرار داد.

متخصصان توصیه می‌کنند: به جای خرید مکمل‌های مختلف برای فرزند نوجوان خود، بهتر است روی یک رژیم غذایی متنوع و سالم شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های مفید تمرکز کنید؛ تأثیر این کار بر روحیه و سلامت روان نوجوانان بسیار بیشتر و قطعی‌تر است.


ایرنا
نظرات

آخرین اخبار
حفظ زیرساخت‌های اقیانوسی با چسب!
برچسب‌های پایشگر و نیاز بیماران مبتلا به پارکینسون
شناسایی نقطه جوش مولکول‌ها با هوش مصنوعی
کشف 181 قبضه سلاح غیرمجاز در خوزستان
آدان به استقلال برمی‌گردد؟
خروج ناگهانی سخنگوی ترامپ از کاخ سفید
هواپیمای سلطنتی امارات برای دومین روز به تهران آمد
واکنش اسپانیا به ادعای حاکمیتی مراکش
رئیس‌جمهورلهستان ادعای جنجالی درباره دریای بالتیک را رد کرد
نماینده کنگره خطاب به ترامپ: آمریکا را ضعیف و منزوی کردی
ترافیک نیمه‌سنگین در جاده چالوس؛ محدودیت تردد اعلام شد
آلودگی نفتی به 32 هزار مترمربع از سواحل قشم و هنگام رسید
قیمت جدید بنزین اعلام شد؛ عرضه بنزین 87 هزار و 200 تومانی از بامداد پنجشنبه
تنگه هرمز همچنان بسته است
حدود 5 میلیون زائر در روزهای اخیر به مشهد مشرف شده‌اند
العلیمی: دیگر هیچ اقدام حوثی‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند
حماس: با گسترده‌ترین ائتلاف ملی وارد انتخابات می‌شویم
سازمان ملل: تنها یک راه برای بازگشت ثبات به خاورمیانه وجود دارد
هشدار النجبا درباره طرح «انحصار سلاح» در عراق
نرخ باسوادی در ایران به 95.3 درصد رسید
بانوی اصفهانی حج عمره‌اش را به ساخت 168 کلاس درس بخشید
علت مرگ ماهیان بند الماس اردبیل اعلام شد
شب شهادت امام رضا(ع)؛ حرم رضوی غرق اشک و ماتم
هرمزگان، سرآمد مدیریت بحران در کشور
نورویدئو | وقتی گلوله ها خاموش شدند، اقتصاد هدف بعدی شد
شکستگی خط انتقال آب بجنورد مهار شد؛ آب پایدار ماند
مسکو: اوکراین تمایلی به پذیرش اتباع مجرم خود در روسیه ندارد
پیام تبریک سرلشکر صفوی به فرمانده جدید سپاه
وزیر دفاع پاکستان خواستار تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران شد
آغاز کاهش حضور نظامی ناتو در کوزوو
برنامه قطعی برق فارس فردا پنجشنبه 22 مرداد+ لینک
برنامه قطعی برق کرمانشاه فردا پنجشنبه 22 مرداد ماه اعلام شد+ جدول
واکنش دردناک مسی به درگذشت پدرش؛ «نمی‌دانم بدون تو چگونه ادامه دهم»
تهران در سوگ امام رضا(ع)؛ حرکت دسته‌های عزاداری به سمت بیت رهبر شهید
فشار تازه اروپا به ایران با اهرم حقوق بشر
صالحی: جنگ پایان راه نیست؛ مسیر «فتح اکبر» ادامه دارد
مخابره پیام «اس.او.اس» لینکن به آمریکایی‌ها!
پایان رزمایش مشترک ناوهای چین و اندونزی
توجه ویژه «رهبر شهید» به قرآن؛ روایتی از نزدیکان بیت
چرا مسابقات شطرنج کشور در خرم‌آباد لغو شد؟
جزئیات تشییع ایرج خواجه‌امیری اعلام شد
روسیه 2 شناور مرتبط با ارتش اوکراین را در اودسا هدف گرفت
جریمه سنگین برای حمل سوخت مازاد در دوغارون
آخرین وضعیت «چنگیز وثوقی» بازیگر پیشکسوت سینما
مزایده آمریکایی برای شرکت‌های نفت و گاز در خلیج مکزیک
جدول قطعی برق چهارمحال و بختیاری فردا پنجشنبه 22 مرداد به تفکیک شهرستان ها اعلام شد
زمانبندی قطعی برق کرمان پنجشنبه 22 مرداد اعلام شد+ لینک
چرایی سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ترکیه
آخرین قیمت مرغ امروز 21 مرداد/ مرغ کامل کیلویی چند؟+ جدول
هشدار انصارالله به عربستان؛ یمن در اوج آمادگی نظامی است