×
فرهنگی
شناسه خبر : 265558
تاریخ انتشار : یکشنبه 1404/10/07 ساعت 10:35
در سوگ بهرام

سهند ایرانمهر:

در سوگ بهرام

درگذشت بهرام بیضایی، آن‌هم در روز تولدش، فقط پایان زندگی یک فرد نیست؛ اتفاقی معنادار است که گویی پایان یک دوره فکری در فرهنگ ما را یادآوری می‌کند.گویی حلقه‌ای از یک سنت فکری در فرهنگ ایران، بسته شد. سنتی که در آن هنر شیوه‌ای برای اندیشیدن بود؛ و سینما و تئاتر فقط صحنه نمایش نبود که میدان داوری تاریخ بود.

نورنیوز- گروه فرهنگی: بیضایی را غالباً «کارگردان» می‌نامند، اما این نام‌گذاری، اگرچه درست، به‌شدت نارساست. از نظر من، او پیش و بیش از آنکه کارگردان باشد، ادیب بود؛ و پیش از آن، جامعه‌شناسی تاریخ‌خوان که به سازوکار قدرت، خشونت، حذف و روایت حساس بود. سینما و تئاتر برای او رسانه بودند، نه هویت. هویت او اما در نسبتش با زبان و تاریخ شکل می‌گرفت. شاخصه اصلی آثار بیضایی نه تکنیک سینمایی است و نه صرف رجوع به اسطوره؛ بلکه نحوه صورت‌بندی معنا از طریق زبان است. دیالوگ‌های او بیش از آنکه حامل اطلاعات باشند، حامل تاریخ‌اند. واژه‌های گزیده او تصادفی نبودند و جایی از ادبیات که نقطه کانونی توجه او‌ بود، پیش از او چنین رصد نشده بود، این همان‌جاست که تفاوت «دانستن ادبیات» با «ادیب بودن» آشکار می‌شود. بیضایی ادبیات را نمی‌شناخت؛ در آن سکونت داشت. نثر او نثری سخت‌جان است. نه لغزنده است، نه رها، نه سهل‌الوصول و نه متظاهرانه. جمله‌ها وزن دارند، مکث دارند، ایستادگی دارند. این استحکام زبانی، نتیجه ذوق شاعرانه صرف نیست؛ محصول انضباط فکری است. بیضایی به کلمه اعتماد نمی‌کرد مگر آنکه آزموده شده باشد. به همین دلیل زبان در آثارش نه ابزار تزئین، که میدان کشمکش معناست. از این منظر، او بیش از آنکه فیلم بسازد، متن تولید می‌کرد؛ متنی که مستق از تصویر، قابلیت خوانده‌شدن دارد. ذهن را تکان می‌دهد و خودش تصویر است. این خصیصه در تاریخ سینمای ایران نادر است. بسیاری تصویر می‌سازند و بعد به‌دنبال معنا می‌گردند؛ بیضایی معنا را می‌ساخت و تصویر را در خدمت آن می‌گرفت. به همین دلیل است که آثارش کهنه نمی‌شوند؛ زیرا به زمانه‌ای خاص پاسخ نمی‌دهند، بلکه به مسئله‌ای تکرارشونده در تاریخ ایران نظیر مسئله روایت، قدرت و حقیقت می‌پردازند. نگاه او به تاریخ، نگاه ستایش‌گرانه یا نوستالژیک نبود. تاریخ در جهان بیضایی میدان افتخار نیست میدان اتهام است. او تاریخ را می‌کاود تا نشان دهد چگونه قربانیان خاموش می‌شوند و چگونه روایت رسمی جای حقیقت را می‌گیرد. در «مرگ یزدگرد»، در «چریکه تارا»، و حتی سایه‌بازی «جانا و بلادور»، تاریخ نه پشت سر ما، که در کنج فراموش شده درون ما به عنوان یک ایرانی است. همین نگاه است که او را به جامعه‌شناسی تاریخ نزدیک می‌کند، بی‌آنکه به زبان آکادمیک پناه ببرد. بیضایی نظریه نمی‌نوشت، ام با صحنه و دیالوگ نظریه می‌ساخت. بیضایی متواضعانه می‌گذاشت تا مدعیان خوانش غلط خود را از تاریخ و ادبیات بخوانند آنگاه در زمانش به دقت نشان می‌داد که از فردوسی تا زن و از قدرت تا ادبیات چگونه به نام نظریه به مسلخ ایدئولوژی و خوانشی وارونه رفتند. اندوهِ فقدان بیضایی، از دست‌دادن یک فیلمساز نیست؛ از دست‌دادن الگویی از اندیشیدن سخت‌گیرانه در فرهنگ ایرانی است. الگویی که زبان را جدی می‌گرفت، تاریخ را ساده نمی‌کرد و مخاطب را تحقیر نمی‌نمود و از همه مهم‌تر در این راه نه وقعی به قدرت می‌گذاشت و نه مجیز مردم را می‌گفت او‌ به جوهره هرچیز کار داشت نه مزاج و مذاق زمانه و خلق آن. او از ما تماشاگر نمی‌خواست؛ شریک فکری می‌خواست و شاید به همین دلیل است که با رفتن او، حس می‌کنیم چیزی بیش از یک فرد از دست رفته است. آنچه رفت بیضایی نبود، امکان پیوند میان ادبیات، تاریخ و هنر با سلیقه و آرایه بی‌نظیر بیضایی بود، پیوندی که او یکی از آخرین حاملان جدی آن بود.


کانال سهند ایرانمهر
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
گرفتاری 14 نفر در کوهستان‌های برفی سردشت
عرضه مرغ منجمد با قیمت تنظیم بازاری 125 هزار تومان در تهران
دیدار عراقچی با رئیس و اعضای بنیاد ملی نخبگان
کاهش قیمت برنج با ورود هندی و پاکستانی به بازار
قیمت رسمی بلیت بازی‌های ایران در جام جهانی 2026 اعلام شد+ از 140 تا 500 دلار
حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ در ایران
3 کشته و مجروح در واژگونی خودرو پژو پارس
یارانه مستقیم به مردم جایگزین ارز ترجیحی
مدارس ارومیه و اشنویه یکشنبه غیرحضوری هستند
تصویب شرایط جدید اثبات عسر و حرج زوجه برای ثبت دادخواست طلاق
5 میلیون درخواست خرید بلیت جام جهانی 2026 در یک روز
پانسمان‌های نوین سوختگی تحت پوشش بیمه قرار گرفت
پیش بینی وضعیت آب و هوا خراسان رضوی فردا دوشنبه 8 دی 1404
زنده گیری پلنگ 6 ساله شهمیرزاد
در سوگ بهرام
گفتگوی وزرای خارجه ایران و قطر درباره فلسطین، لبنان و یمن
ایران رکورددار فرسایش خاک
قالیباف: کلیات بودجه 1405 در 9 دی بررسی می‌شود
دیوار امنیت با آجرهای هوشمند
اظهارات عجیب ترامپ درباره ادامه انتشار اسناد پرونده اپستین
پیش بینی وضعیت آب و هوا اردبیل فردا دوشنبه 8 دی 1404
فتنه جدید؟/ درباره هشدار امام جمعه مشهد در سالگرد اعتراضات 96
اولین حراج زمستانه شمش طلادر مرکز مبادله ارز برگزار شد
ترافیک سنگین در برخی محورهای کشور
پزشکیان: کسری بودجه و بی‌نظمی بانکی عامل اصلی تورم است
راز رفیق‌کشی فاش شد؛ متهم جسد دوستش را تکه‌تکه کرد
نرخ رشد مسکن منفی 12.9 درصد شد
پیش بینی وضعیت آب و هوا آذربایجان غربی فردا دوشنبه 8 دی 1404
لاوروف: ایران در مواجهه با تحریکات خویشتن‌داری حداکثری نشان می‌دهد
جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان 1405 اعلام شد + درصد افزایش
ناکارآمدی استراتژی جنگ بیانیه‌ها
خانه سینما درگذشت بهرام بیضایی را تسلیت گفت
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز یکشنبه 7 دی 1404+ جدول
بازی جوجه!
جزئیات واریز مرحله اول سود سهام عدالت 1403 همزمان با عید مبعث
نشست‌های فوری اتحادیه عرب و شورای امنیت درباره اقدام خطرناک اسرائیل
مداردیپلماسی | وقتی غرب زبان مذاکره را فراموش می‌کند
رژیم صهیونیستی جنگی هدفمند علیه کودکان به راه انداخت
واکنش تند ایران و کشورهای اسلامی به شناسایی «سومالی‌لند» توسط اسرائیل
بارش‌های شدید در 7 استان
رئیس جمهور به مجلس رفت
برنامه مسابقات ورزشی امروز 7 دی 1404+ جدول پخش
وضعیت آب و هوا امروز یکشنبه 7 دی 1404+ وضعیت استانها
هوش انسان از دیدگاه چت جی پی تی
یک گام عجیب در پزشکی؛ گوش به پا پیوند زده شد
رابطه چاقی و شتاب پیشرفت آلزایمر
گام بلند پزشکی؛ کشف نشانه‌های پنهان بیماری در خون
اروپا نقشه جهانی سفر را تغییر داد
تشخیص زودهنگام بیماری‌ها با فناوری نانو و هوش مصنوعی
دانشمندان در تلاش برای آموزش ربات‌ها جهت خواندن ذهن
X
آگهی تبلیغاتی