×
فرهنگی
شناسه خبر : 263508
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1404/09/27 ساعت 09:11
وحدت را فراموش کن، نجات در گفت‌وگوست

نورنیوز در روز حدت حوزه و دانشگاه از یک بازاندیشی ضروری گزارش می‌دهد

وحدت را فراموش کن، نجات در گفت‌وگوست

در مناسبات حوزه و دانشگاه، مفهوم «گفت‌وگو» جایگزینی معقول‌تر و واقع‌بینانه‌تر از «وحدت» به نظر می‌رسد. گفت‌وگو، برخلاف وحدت، مستلزم ادغام یا همسان‌سازی نیست؛ بلکه بر پذیرش طرف مقابل به‌عنوان «دیگریِ معتبر و برابر» استوار است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: ایده «وحدت حوزه و دانشگاه» یکی از دیرپاترین و پربسامدترین مفاهیم در تاریخ گفتمان فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ مفهومی که از سال‌های نخست انقلاب به‌عنوان پاسخی به گسست تاریخی میان سنت علوم حوزوی و دانش مدرن طرح شد و در مقاطع مختلف، با تأکیدات سیاسی، فرهنگی و نهادی همراه بود. این ایده بر این پیش‌فرض استوار بود که شکاف میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، نه صرفاً یک تفاوت روشی، بلکه نشانه‌ای از نوعی دوگانگی خطرناک در نظام دانایی کشور است که باید ترمیم شود. به بیان دیگر، تصور بر این بود که این دو نهاد تعلیمی کشور، نه دو روایت متفاوت از علم، بلکه دو قطب متضاد و خنثی‌کننده‌اند که مدام یکدیگر را به طور خودآگاه و ناخودآگاه تهدید می‌کنند. از همین رو، وحدت به‌عنوان یک هدف کلان، هم در سطح شعار و هم در سطح سیاست‌گذاری، به یکی از دال‌های مرکزی نظام فرهنگی بدل شد. در این سیاست فرهنگی، راهکار منحصر به فرد، ایجاد وحدت میان آنهاست نه چیز دیگر.

یک آرمان و چهاردهه تلاش ناکام

با این حال، گذشت بیش از چهار دهه نشان می‌دهد که این پروژه، دست‌کم در معنای عملی و معرفتی خود، به توفیق چشمگیری نرسیده و وحدتی که مدنظر طرفداران این ایده بوده محقق نشده است. نه حوزه با دانشگاه وحدت یافته و نه دانشگاه توانسته با منطق دانایی و سازمانی حوزه متحد شود. بلکه در بسیاری موارد، تلاش برای تحقق «وحدت» به تولید نهادهای حد واسطی انجامیده که نه از عمق سنت حوزوی برخوردارند و نه از استانداردهای دانشگاهی. این تجربه تاریخی ما را ناگزیر می‌کند که به‌جای تکرار یک آرمان ناکام، درباره مفروضات نظری آن بازاندیشی کنیم.

نقطه عزیمت این بازاندیشی، پذیرش این واقعیت است که حوزه و دانشگاه، دو نهاد هم‌سنخ و هم‌جنس نیستند که بتوان آن‌ها را با سیاست‌های دستوری یا مهندسی فرهنگی به وحدت رساند. این دو، نماینده دو نظام‌واره متمایز دانایی‌اند؛ هر یک با تاریخ، زبان، روش، غایت و نظام اعتباردهی خاص خود. حوزه علمیه بر سنتی متن‌محور، تفسیری و هنجاری استوار است که در آن، برقراری نسبت با میراث، اجتهاد و تداوم تاریخی نقش محوری دارد. در مقابل، دانشگاه مدرن بر منطق مسئله‌محوری، روش تجربی، رویکردی انتقادی و مرجعیت‌گریز، داوری همتایان و تولید دانش انباشتی بنا شده است. این تفاوت‌ها نه امری عرضی، بلکه بخشی از هویت معرفتی این دو نهاد است.

اصرار بر «وحدت» در چنین زمینه‌ای، ناخواسته به نوعی تقلیل‌گرایی می‌انجامد؛ یا حوزه را به دانشگاهی ناقص فرو می‌کاهد، یا دانشگاه را به نهادی ایدئولوژیک با پوشش علمی بدل می‌کند. در هر دو صورت، نتیجه نه هم‌افزایی معرفتی، بلکه تضعیف استقلال علمی است. از همین‌رو، شاید مسئله اصلی نه تحقق وحدت، بلکه بازتعریف نسبت میان این دو نهاد باشد؛ نسبتی که بر پایه تفاوت، نه انکار آن، شکل بگیرد.

گفت‌وگو بهتر از وحدت

در این چارچوب، مفهوم «گفت‌وگو» جایگزینی معقول‌تر و واقع‌بینانه‌تر از «وحدت» به نظر می‌رسد. گفت‌وگو، برخلاف وحدت، مستلزم ادغام، وحدت یا همسان‌سازی نیست؛ بلکه بر پذیرش دیگری به‌عنوان «دیگریِ معتبر» استوار است. گفت‌وگوی حقیقی تنها زمانی ممکن می‌شود که هر یک از طرفین، دیگری را نه رقیب، نه ابزار و نه شاگرد، بلکه شریک در فهم مسائل پیچیده جامعه بداند.

اما گفت‌وگو نیز بدون پیش‌شرط ممکن نیست. مهم‌ترین شرط آن، به‌رسمیت‌شناختن متقابل و هم‌سطح دیدن دو نهاد به لحاظ ارزشی است. تا زمانی که یکی از این دو، خود را حامل «حقیقت اصیل‌تر» یا «علم واقعی‌تر» بداند، هرگونه تعامل به گفتاری از بالا به پایین فروکاسته می‌شود. این مسئله به‌ویژه در فضای سیاست‌گذاری فرهنگی ایران اهمیت دارد؛ جایی که گاه یکی از دو نهاد، از موضع قدرت نمادین یا سیاسی با دیگری سخن می‌گوید، نه از موضع گفت‌وگو.

شرط دوم، تفکیک میان گفت‌وگوی معرفتی و مداخله نهادی است. تجربه نشان داده است که تحمیل ساختارهای مشترک، برنامه‌های درسی واحد یا عناوین ترکیبی، الزاماً به تعامل فکری منجر نمی‌شود. آنچه می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگوی واقعی باشد، تعریف مسائل مشترک اجتماعی است؛ مسائلی که نه صرفاً فقهی‌اند و نه صرفاً تجربی، بلکه نیازمند تلفیق نگاه‌های اخلاقی، فلسفی، اجتماعی و علمی‌اند. در چنین میدانی، حوزه می‌تواند افق‌های هنجاری و معنایی را بگشاید و دانشگاه ابزارهای تحلیلی و تجربی را فراهم کند.

با این توصیف، این پیشنهاد می‌تواند قابل بررسی باشد که به جای تمرکز بر وحدت دو نهادی که اساسا وحدت‌ناپذیرند، در فکر ایجاد سازوکارهایی برای تقویت گفت‌وگو و داد و دهش میان آنها باشیم. شاید اکنون به حکم تجربه آموخته باشیم که آرمان «وحدت»، همه جا و از جمله در اینجا، آرمانی دوردست و چه بسا دست نیافتنی باشد. به این اعتبار سزاوارتر این است که به رویکردهای آزموده‌شده تر و عملی‌تر مثل گفت و گو و مفاهمه اکتفا شود.

 شاید زمان آن رسیده باشد که از تکرار مناسکی مفهوم وحدت عبور کنیم و به عقلانیت نهادی گفت‌وگو تن دهیم. گفت‌وگو به‌معنای پذیرش تکثر درون نظام دانایی است؛ تکثری که اگر مدیریت و نهادینه شود، نه تهدید، بلکه فرصت خواهد بود. تجربه تاریخی جوامع مختلف نشان می‌دهد که پیشرفت علمی و فرهنگی، نه از دل یک‌دست‌سازی، بلکه از دل تنش خلاق میان سنت‌ها و پارادایم‌های متفاوت زاده می‌شود. حوزه و دانشگاه در ایران نیز، اگر قرار است نقشی مؤثر در حل مسائل پیچیده جامعه ایفا کنند، بیش از هر چیز به یادگیری شنیدن از یکدیگر نیاز دارند، نه ذوب شدن در یکدیگر.

 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |جمعه 28 آذر
شکایت پرسپولیس از سکوهای ورزشگاه تبریز بعد از حذف در جام حذفی
برنامه مسابقات ورزشی امروز 28 آذر 1404+ جدول پخش
وضعیت آب و هوا امروز جمعه 28 آذر + وضعیت استان ها
چاقی کودکان؛ خطری که در کمین نسل آینده ایرانیان است
کشفی باورنکردنی درباره بیماری‌های خودایمنی
جارد ایزاکمن کیست و چرا رئیس ناسا شد؟
نوراینفو | نکات کلیدی برای بهبود مدیریت مالی
هوش مصنوعی جدید گوگل، بهتر از ChatGPT
ویتامین‌های مهمی که هنگام بارداری مانع پوسیدگی دندان‌های کودکان می‌شود
قرارداد اسرائیل و آلمان برای سیستم دفاعی «آرو 3»
تیم ملی فوتبال مراکش قهرمان جام کشورهای عربی شد
توقف پروازها در بندرعباس به دلیل طوفان شدید
واکنش ایران به اشغالگری اسرائیل در سوریه
تحلیل دقیق الجزیره از جنگ 12 روزه
سازمان ملل : اسرائیل از نقض حاکمیت سوریه خودداری کند
سخنگوی داعش خراسان بازداشت شد+ جزئیات دستگیری
هشدار درباره افزایش مصرف گاز با برودت هوا
تلاش سران اروپا برای توافق بر سر بلوکه کردن دارایی‌های روسیه
ترخیص 4 میلیون تن نهاده دامی/ شرایط برای استمرار تولید فراهم است
هفته نوزدهم لیگ برتر فوتسال؛ گیتی‌پسند صدرنشینی را حفظ کرد
کری‌خوانی اسکوچیچ برای پرسپولیس؛ خدا پاسخ شادی‌های تحریک‌آمیزتان را داد
اشغال سوریه توسط اسرائیل صدای فرانسه و انگلیس را در آورد
هشدار احتمال وقوع طوفان و سیلاب در بوشهر
نورنما | گرفتار شدن گوسفندها زیر برف
واکنش دیوان کیفری بین‌المللی به تحریم آمریکا علیه دو قاضی
سقوط هواپیما در ایالت کارولینای شمالی آمریکا
پزشکیان: آن‌چه را که می‌نویسیم، عمل می‌کنیم
24 کشته و زخمی در واژگونی مرگبار اتوبوس در محور اصفهان–نطنز + شناسایی هویت 9 جان‌باخته
میامی؛ میزبان مرحله دوم مذاکرات آتش‌بس غزه
نورنما | دلی به وسعت دریا،زیر باران رحمت الهی!
یورش شهرک نشینان به مسجدالاقصی
فعال شدن دو سامانه به اندازه 6 برابر همه باران کشور
اخطار قرمز هواپیمایی / آماده‌باش فرودگاه‌ها با تشدید بارش‌ها
حریق واحد مسکونی در عظیمیه دو مصدوم بر جای گذاشت
تحریم دو قاضی دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل صدور حکم علیه اسرائیل
شارژ اعتبار مرحله دوم طرح یسنا ویژه شب یلدا
کره شمالی تلاش‌های ژاپن برای بازنگری اصول غیرهسته‌ای خود را محکوم کرد
تجمع 20 هزار نیروهای مورد حمایت عربستان در مرز یمن
تحریم های جدید آمریکا علیه کشتی‌ها و شرکت‌های مرتبط با ایران
فعالیت «سامانه موشکی اورشنیک» روسیه در بلاروس آغاز شد
تقویت همکاری بین عمان و هند با امضای پیمان شراکت اقتصادی جامع
معاون وزیر بهداشت: داروی آنفلوانزا بیش از میزان نیاز در کشور موجود است
تراکتور 1 (8) - پرسپولیس 1 (7) | صعود تراکتور در ماراتن پنالتی‌ها + فیلم خلاصه بازی
خبر معاون وزیر نفت از بازطراحی ساختار شرکت ملی پالایش و پخش
سردار رادان: دشمن در پی ایجاد اغتشاش از طریق فضای مجازی در کشور است
واکنش ایران به دلسوزی مزدورانه واشنگتن برای ایرانیان
مصر از طرح ترامپ برای برقراری صلح در سودان حمایت کرد
وزیر کار: قزوین پدر تجارت ایران است
باکو صادرات سوخت را به ارمنستان کلید زد
X
آگهی تبلیغاتی