×
سیاسی
شناسه خبر : 258105
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1404/08/29 ساعت 11:13
مذاکره یا قطعنامه؟

عبدالرضا فرجی‌راد:

مذاکره یا قطعنامه؟

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درنشست شورای حکام تاکید کردکه برای بازگشت به روند بازرسی‌های کامل در تأسیسات هسته‌ای ایران، به‌ویژه آنهایی که در جریان حملات اخیر آسیب دیده‌اند،نیازمندتعامل بیشتر با تهران هستیم. او همچنین خواستاردسترسی فوری به موجودی اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص‌های مختلف شده و این موضوع را نیازمند رسیدگی فوری دانسته است.

نورنیوز- گروه سیاسی: در این میان نه تنها آژانس بلکه اروپا، آمریکا و حتی برخی کشورهای عربی نیز خواستار شفاف‌سازی وضعیت هستند. آنها اطلاعات دقیقی از میزان خسارت‌ها یا سرنوشت ذخایر اورانیوم ایران ندارند و همین خلأ اطلاعاتی باعث شده، فشارها بر آژانس بیشتر شود تا از تهران بخواهد، دسترسی‌های لازم را فراهم کند. کارشناسان آژانس در وهله نخست می‌خواهند بدانند که میزان خسارت وارده بر سایت‌ها چقدر بوده و در وهله دوم مطمئن شوند که حدود ۴۰۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در همان سایت‌ها باقی مانده یا به مکان دیگری منتقل شده است. در داخل ایران نیز دیدگاه‌ها متفاوت است. برخی معتقدند، ایران باید اجازه بازرسی بدهد تا از فشارهای بیشتر جلوگیری شود، در حالی که گروهی دیگر بر این باورند که چنین اجازه‌ای تنها به زیان ایران خواهد بود. با این حال تجربه نشان داده که ایران در این زمینه انعطاف به خرج خواهد داد اما تلاش می‌کند این اقدام را به یک ابزار چانه‌زنی سیاسی تبدیل کند. تهران می‌خواهد از طریق مذاکره و بده‌بستان دیپلماتیک، امتیازاتی در حوزه غنی‌سازی یا رفع بخشی از تحریم‌ها کسب کند. ایران به‌خوبی می‌داند که اروپا در حملات اخیر سکوت کرده و آژانس نیز برخلاف مقررات ان‌پی‌تی اقدام به محکومیت نکرده است. بنابراین حاضر نیست بدون دریافت امتیاز، خیال طرف‌های مقابل را آسوده کند. حتی این احتمال وجود دارد که اگر کارشناسان آژانس از سایت‌های آسیب‌دیده، بازدید کنند و خسارت‌ها را کمتر از حد انتظار بیابند، برخی کشورها دوباره به فکر حملات تازه بیفتند. از این منظر، امتناع ایران از دادن دسترسی فوری بیش از آنکه یک اقدام فنی باشد، بخشی از دیپلماسی امتیازگیری است. یکی از نگرانی‌های اصلی، احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام است. هرچند در شرایط فعلی احتمال آن کم ارزیابی می‌شود اما این سایه همچنان بر سر پرونده ایران وجود دارد. شاید در نشست‌های بعدی اگر توافقی حاصل نشود، این گزینه جدی‌تر مطرح شود. حتی در صورت صدور قطعنامه، بعید است در این مرحله به شورای امنیت ارجاع داده شود اما تهدید آن همچنان باقی است و می‌تواند، فضای مذاکرات را تحت تأثیر قرار دهد. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در بیانیه‌های اخیر خود نشان داده‌اند که راهی جز فشار سیاسی نمی‌بینند. با این حال ایران بارها هشدار داده که این فشارها، نتیجه‌ای نخواهد داشت. اگر بدبینانه‌ترین سناریو را در نظر بگیریم و قطعنامه‌ای علیه ایران صادر و به شورای امنیت ارجاع داده شود، ماجرا با مکانیسم اسنپ‌بک متفاوت خواهد بود. در چنین شرایطی احتمال وتوی چین و روسیه وجود دارد. بنابراین غربی‌ها می‌دانند که مسیر فشار حقوقی چندان هموار نیست و همین امر باعث شده بیشتر بر فشار سیاسی و رسانه‌ای تکیه کنند. با وجود همه این فشارها، نشانه‌هایی از تمایل به مذاکره دیده می‌شود. حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره گفت‌وگوی احتمالی میان محمدبن سلمان ولیعهد عربستان و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده است. ترامپ نیز با ادعاهای خاص خود می‌گوید، ایرانی‌ها در حال مذاکره هستند. هرچند این ادعاها اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد اما نشان می‌دهد که تحرکاتی هرچند محدود در جریان است. پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر در نقطه‌ای حساس قرار گرفته است. از یک سو آژانس و قدرت‌های جهانی خواستار شفافیت بیشتر هستند و از سوی دیگر ایران تلاش می‌کند از این وضعیت به‌عنوان ابزار دیپلماسی استفاده کند. سایه قطعنامه شورای حکام همچنان وجود دارد اما احتمال ارجاع آن به شورای امنیت در شرایط فعلی کم است. در نهایت به نظر می‌رسد، مسیر آینده بیش از آنکه به فشارهای سیاسی وابسته باشد به میزان تحرکات واقعی در عرصه مذاکره و بده‌بستان دیپلماتیک گره خورده است.


سازندگی
نظرات

آخرین اخبار
رئیس جمهور وارد اسلام‌آباد شد/دیدار پزشکیان با رئیس‌جمهور پاکستان
شفاف‌سازی درباره عوارض تنگه هرمز
«هالند مصر» رسماً بارسایی شد
احتمال بازداشت نتانیاهو در پی توافق ایران و آمریکا
بانک مرکزی: اختلال خدمات بانکی تا پایان امشب به‌طور کامل برطرف می‌شود
نسخه خطی نادر «لهوف» رونمایی شد
پایان ماجرای جنجالی دختر گمشده نسیم‌شهر
آغاز دور پنجم مذاکرات لبنان و اسرائیل در واشنگتن
نوراینفو |در انتظار تحقق شروط تفاهم نامه اسلام آباد
استعفای سرمربی صنعت نفت آبادان پذیرفته شد
جاده چالوس دوطرفه شد
نوراینفو | هنگام خرید ملک مستاجردار این نکات را فراموش نکنید
حملات اسرائیل به لبنان مصداق جنایت جنگی است
وزیر خارجه لبنان: مذاکره تنها راه برقراری ثبات در کشور است
پوتین: غرب برای جنگ با روسیه آماده می‌شود
تعطیلی مراکز معاینه فنی خودرو شهر تهران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی
بلومبرگ: اسرائیل بدترین بازار جهان شد؛ بازارها از چه چیزی نگرانند؟
رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان: از نبویان رسما شکایتی وصول نشده است
تصمیم جدید درباره عبور و مرور کشتی ها از تنگه هرمز
وقوع انفجار در سلیمانیه عراق
ادعای جدید ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران
کدام فرودگاه‌ها 12 تا 18 تیرماه موقتا تعطیل است؟
خبر خوش قوه قضاییه برای دانش‌آموختگان حقوق
سفارت دانمارک فعالیتش را در تهران از سرگرفت
فیفا سوت بازی ایران را به داور فینال جام جهانی 2022 سپرد
تماس هولناک، ترفند جدید کلاهبرداران برای اخاذی از خانواده‌ها
نورنما | حملات اسرائیل، شهر ساحلی باستانی صور لبنان را به لرزه درآورد
قیمت نقره امروز سه شنبه 2 تیر 1405 +جدول
ریزش بی سابقه بورس آمریکا
قیمت سکه پارسیان امروز سه شنبه 2 تیر 1405 +جدول
بازگشایی تدریجی فضای هوایی کشور آغاز شد
اعتراض رسمی گل‌گهر به برگزاری تورنمنت تعیین سهمیه آسیایی
زلاتان: مسی از پله و مارادونا هم بزرگ‌تر است
نماینده وزارت بهداشت برای مراسم تشییع رهبر شهید تعیین شد
نبض جام | ویژه برنامه روزانه نورنیوز برای جام جهانی 2026 / قسمت پانزدهم
عضو تیم مذاکره‌کننده ایران: انحصار خرید کالای آمریکایی در تفاهم‌نامه وجود ندارد
عارف: اطلاع‌رسانی مراسم وداع و تدفین رهبر شهید فقط از ستاد انجام می‌شود
خرس قهوه‌ای در باغ‌شادی خاتم دیده شد
«بامداد خمار» بازگشت + زمان انتشار
نقد وزارت صمت به ایران‌خودرو در پی افزایش قیمت بیش از حد
چه محصولاتی از ممنوعیت صادرات معاف شدند؟
پرسپولیس در آستانه توافق نهایی با دراگان اسکوچیچ
فیش حقوقی خرداد بازنشستگان تأمین اجتماعی منتشر شد
روایت خلبان جنگنده ساقط‌شده آمریکایی از قدرت پهپادی ایران
وزیر ارتباطات: قبوض تلفن فعلاً قطع نمی‌شود
شرط تل‌آویو برای خروج از لبنان: حزب‌الله باید ازبین برود
برای سوخت‌گیری پول نقد همراه داشته باشید
تشکیل کمیته مشترک ایران و عمان برای گفت‌گو درباره تنگه هرمز+ بیانیه مشترک
مسابقات رالی قهرمانی جهان به آمریکا بازمی‌گردد
نقض آتش بس؛ اشغالگران صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کردند