×
اقتصادی
شناسه خبر : 257898
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/08/28 ساعت 09:46
درخواست قطعه‌سازان از دولت برای بالابردن کیفیت سوخت

درخواست قطعه‌سازان از دولت برای بالابردن کیفیت سوخت

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با تاکید بر اینکه بخش مهمی از خرابی‌های موتور و قطعات خودرو ناشی از سوخت بی‌کیفیت است، از دولت خواست همزمان با مطالبه ارتقای استاندارد قطعات به یورو5، کیفیت سوخت را نیز به همین سطح برسانند. بسیاری از هزینه‌هایی که به مالکان خودرو تحمیل می‌شود، ریشه در سوخت غیراستاندارد دارد نه ضعف قطعات.

نورنیوز-گروه اقتصادی:در پی اخطار مسعود پزشکیان به خودروسازان درباره لزوم اصلاح مصرف سوخت موتور خودروها، رئیس‌جمهور در شبکه اجتماعی ایکس بر موضع دولت تأکید کرد.

پزشکیان در صفحه شخصی اش نوشت: «در جلسه هیئت دولت به خودروسازان اخطار دادم: اگر در یک بازه زمانی معقول موتور خودروها اصلاح نشود و مصرف سوخت به سطح قابل‌قبول نرسد، مجبور خواهیم بود در سیاست تخصیص ارز و صدور مجوز تولید بازنگری کنیم. در صورت نیاز، فناوری روز دنیا را خریداری کنید؛ دولت از این مسیر حمایت خواهد کرد.»

در همین زمینه سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: درخواست ما از ریاست جمهوری این است در حالی که به قطعه‌سازان و خودروسازان فشار وارد می‌شود تا کیفیت قطعات خود را در سایه قیمت‌گذاری دستوری افزایش دهند، تدابیر و دستوراتی را ابلاغ کنند که هم زمان با جهت کیفیت قطعات به یورو۵، کیفیت سوخت نیز به یورو۵ ارتقا پیدا کند؛ چراکه متاسفانه امروز بخش مهمی از آسیب‌های فنی که به موتور ماشین‌ها و قطعات خودروها وارد می‌شود به علت پایین بودن کیفیت سوخت است که باعث معیوب شدن خودروها شده و هزینه بالایی را برای مالکان خودروها ایجاد کرده است و متاسفانه این تصور اشتباه ایجاد شده که بسیاری از مشکلات ایجاد شده در خودروها به علت مشکلات کیفیت قطعات است، اما مشکلاتی که برای بخش زیادی از قطعات ایجاد می‌شود به علت پایین بودن کیفیت سوخت است.

فرهاد بهنیا گفت: بنابراین ما از ریاست جمهوری درخواست داریم که با ابلاغ سیاست‌های جدید به وزارت نفت و همچنین پالایشگاه‌ها، بهبود کیفیت سوخت تولیدی در کشور را به عنوان یک مطالبه، پیگیری کنند.

همچنین چندی پیش، سیدمحمد اتابک - وزیر صنعت، معدن و تجارت - طی رایزنی‌هایی با محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی، به توافقاتی رسیدند که بر اساس آن مقرر شده تا ۴۰ همت وام به دو خودروساز بزرگ پرداخت شود اما مشروط به آنکه این تسهیلات برای پرداخت مطالبات قطعه سازان از دو خودروساز بزرگ هزینه شود و همچنین، از این پس اولویت تامین ارز برای خودروهایی باشد، که عمق ساخت داخل بالاتری دارند.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو کشور در تشریح آخرین وضعیت از پرداخت یا عدم پرداخت این تسهیلات برای کاهش بخشی از مطالبات قطعه سازان از دو خودروساز بزرگ گفت: مطرح شدن موضوع پرداخت ۴۰ همت تسهیلات به ایران خودرو و سایپا، مربوط به روزهای اخیر نیست و از ماه‌ها قبل در حال پیگری است و رایزنی‌های زیادی صورت گرفته تا بانک مرکزی و شبکه بانکی، به این دو شرکت ۴۰ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کنند تا آنها بتوانند بخشی از بدهی خود به قطعه سازان و زنجیره تولید را پرداخت کنند.

وی افزود: اما متاسفانه تا امروز هنوز هیچ اعتباری برای دو خودروساز در نظر گرفته نشده و حتی بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات مشخص نیستند و به عبارتی می‌توان گفت که هنوز حتی مرحله نخست فرایند اجرایی آن آغاز نشده است.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو تصریح کرد: دو خودروساز بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که بیش از ۵۰ درصد از آن بدهی به قطعه‌سازان و زنجیره تولید است و متاسفانه مطالبات سررسید گذشته آن از ۴۰ همت به بیش از ۶۰ همت رسیده و روز به روز به این مطالبات سررسید گذشته اضافه می‌شود و تداوم این بدهی‌ها باعث می‌شود که بحران نقدینگی برای قطعه سازان شدت پیدا کند و به علت عدم بازگشت نقدینگی، با چالش واقعی در تولید روبرو شوند که ادامه وضعیت فوق در کاهش تولید قطعه‌سازان باعث شده که تامین قطعات به خودروسازان با چالش روبرو شود و متاسفانه این بحران، روز به روز در حال تشدید است.

بهنیا ادامه داد: قطعه سازان برای اینکه بتوانند به تولید خود ادامه دهند، باید مطالبات آنها پرداخت شود و با تداوم وضعیت قیمت گذاری دستوری، خودروسازان روزبه‌روز با زیان انباشتته بیشتری روبرو می‌شوند و همین موضوع باعث شده تا نتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و مشکل قیمت‌گذاری دستوری دامن قطعه سازان را نیز گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تمام این موارد در حالی است که قیمت تمامی مواد اولیه و نهاده‌های تولید در این صنعت برای قطعه‌سازان به نرخ‌های جهانی و بورس‌های بین‌المللی عرضه می‌شود و تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود، باید بهای نرخ‌های بین‌المللی را پرداخت کنند، اما در نهایت قیمت تمام شده خودرو با نرخ دستوری است که سایه خود را بر صنعت خودرو انداخته و روز به روز خودروسازان و متعاقب آن زنجیره تولید و و قطعه سازان با بحران نقدینگی روبرو شده‌اند.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو در پایان با اشاره به منتقل شدن ارز مربوط به صنعت و زنجیره تولید خودرو به تالار دوم مرکز مبادله و پیامدهای تغییر نرخ آن از زنجیره تولید تا مصرف کننده نهایی گفت: به احتمال زیاد بسیاری از این اقدام باعث می‌شود تا سرعت تامین ارز مورد نیاز برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی تسهیل شود، اما از آنجایی که نرخ آن از کانال ۷۰ هزار تومان به کانال ۹۰ هزار تومان منتقل می‌شود، هزینه تامین مواد اولیه و قطعات نیز به همین مقدار اضافه خواهد شد و بدون شک بر قیمت‌های نهایی محصول اثر می‌گذارد، که مردم و مصرف کنندگان را به علت افزایش قیمت و گران شدن قیمت خودرو و قطعات با مشکل روبرو خواهد کرد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نبیه بری خواستار نشست فوری شورای امنیت درباره لبنان شد
تونل نیایش و تونل امیرکبیر امشب مسدود است
اصلاح نظام اداری کشور در دستور کار
کاهش سطح آب خزر تهدیدی برای اقتصاد و امنیت اجتماعی مردم منطقه
خیانت به محیط زیست با ژست حمایت از حیوانات
سبزپوشی بورس با معاملات کم‌عمق / 62 درصد از نمادهای بازار سهام مثبت شدند
سهم 48 درصدی موتورسوران در تصادفات منجر به فوت پایتخت
تلاش زلنسکی برای رهایی از رسوایی فساد در بخش انرژی اوکراین
واکنش گروسی به قطعنامه ضدایرانی/آژانس اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران را به کسی نمی دهد
ابتکار کانادا برای به رسمیت شناختن فلسطین
مسمومیت دانش‌آموزان بابل بر اثر انتشار گاز مونوکسید کربن
هشدار گزارشگر سازمان ملل درباره ادامه تجارت تسلیحاتی اروپا با اسرائیل
قیمت سکه و طلا امروز 28 آبان 1404 +جدول قیمتها
آغاز واریز حقوق آبان؛ پرداخت مستمری 5 میلیون بازنشسته کلید خورد
روسیه: اروپا یکی از عوامل اصلی فساد در اوکراین است
ورزشگاه انقلاب کرج گزینه جدید میزبان بازی استقلال - پادیاب در جام حذفی
حبیبی صاحب نشان برنز پرتاب کلاب شد
ضعف تیم ملی فوتبال: فنی، مدیریتی یا روانی؟
قیمت دلار و سایر ارزها امروزچهارشنبه28 آبان 1404
گروسی: بازرسان آژانس به ایران بازگشتند اما تعامل بیشتری لازم است
وزیر کشور:همسایه محوری و منطقه محوری سیاست قطعی ایران است
هشدار آلودگی هوا برای 7 کلانشهر؛ هوا ناسالم تا سه‌شنبه
آغاز نشست شورای حکام آژانس/ از حذف دستورکار برجامی تا اصرار غرب بر رویکردهای تقابلی
قطعه 90 بهشت زهرا مختص افراد خاص نیست
فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی آذر 1404
زلزله در فوتبال ترکیه؛ بازداشت 17 داور و رئیس باشگاه
رئیس‌جمهور قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور را ابلاغ کرد
بازار سرویس‌های مکان‌محور در مسیر رشد 4 برابری
باشگاه پرسپولیس: اوسمار هنوز لیست نداده است
ایران نفتکش «تالارا» را رفع توقیف کرد
شوتی‌ها، ترانزیت مرگبار اتباع خارجی در جاده‌ها !
پیش بینی سخت‌ترین و آسان‌ترین گروه برای ایران در جام جهانی
نورنما | ماده‌ای بین جامد و مایع
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «همسفر آتش و برف»
آیا زمین در حال کج شدن است؟
گزارش مناظره دانشگاه آکسفورد: خطر منطقه‌ای؟!
بازار بزرگ تهران؛ محل نمایش کالا است نه انبار مواد اشتعال‌زا
عوامل اصلی افزایش قیمت طلا چیست؟
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران ( 130) « تربت حیدریه»
قطعنامه 2803 و جهت‌گیری‌های تازه در خاورمیانه
ترامپ: پروانه پخش شبکه «ای‌بی‌سی» لغو شود
استراتژی رشد پایدار برای اقتصاد ایران
سکته مغزی دومین عامل مرگ‌ و میر در جهان
مراقب کلاهبرداری‌های سایبری باشید
پارادوکس مذاکره و دیپلماسی اجبار
کارزار برای ایجاد واگن‌های ویژه بانوان در متروی فرانسه
پیکرهای پاک 300 شهید گمنام تشییع می‌شوند
رضایت و گذشت خانواده مقتول در عجب‌شیر
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز چهارشنبه 28 آبان 1404
شایعه انتقال پیام ایران به آمریکا توسط ولیعهد سعودى کذب است
X
آگهی تبلیغاتی