×
اجتماعی
شناسه خبر : 256483
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/08/21 ساعت 11:37
شهرِ بی‌مهار، جوانِ بی‌قرار، مرگِ بی‌صدا

نورنیوز بررسی می‌کند،

شهرِ بی‌مهار، جوانِ بی‌قرار، مرگِ بی‌صدا

گزارش جدید پلیس راهور تهران نشان می‌دهد جوانان 20 تا 30 ساله بیشترین قربانیان تصادفات مرگبار آبان بوده‌اند؛ سرعت، هیجان و بی‌توجهی به قانون، قاتلان پنهان این ماه.

نورنیوز-گروه اجتماعی: آبان امسال در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران، ماهی پرحادثه و تلخ بود؛ آماری که پلیس راهور منتشر کرده، چهره‌ای نگران‌کننده از بی‌احتیاطی و قانون‌گریزی در میان نسل جوان پایتخت را آشکار می‌کند. طبق این گزارش، افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله با سهم ۳۵ درصدی، بیشترین قربانیان تصادفات مرگبار شهری تهران در آبان بودند؛ گروهی که درگیر شور جوانی، هیجان لحظه‌ای و بی‌توجهی به هشدارهای جاده‌ای‌اند.
در میان وسایل نقلیه، خودروسواران با ۴۷ درصد و موتورسواران با ۲۶ درصد بیشترین تلفات را داشته‌اند. ۲۷ درصد دیگر نیز عابران پیاده هستند؛ کسانی که قربانی خطاهای رانندگان و ضعف زیرساخت‌های ایمنی می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد که خطر، نه‌تنها پشت فرمان، بلکه حتی در پیاده‌روها هم کمین کرده است.
اما نکته هشداردهنده دیگر در گزارش، محل وقوع ۷۹ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها است؛ جایی که سرعت بالا، بی‌احتیاطی و لایی‌کشی به‌سادگی جان انسان‌ها را می‌گیرد. بزرگراه‌هایی که باید نماد تسهیل حرکت باشند، در عمل به صحنه‌های تکرار مرگ بدل شده‌اند.
در توزیع سنی قربانیان، پس از گروه ۲۰ تا ۳۰ سال، افراد ۴۰ تا ۵۰ ساله با ۲۴ درصد و بالای ۵۰ سال با ۱۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این یعنی تقریباً نیمی از جان‌باختگان زیر ۴۰ سال هستند؛ نشانه‌ای از بحران فرهنگی و آموزشی در رانندگی شهری.
از نظر زمانی نیز، بیشترین تصادفات مرگبار بین ساعت ۱۴ تا ۲۲ رخ داده است؛ زمانی که حجم ترافیک، خستگی ذهنی رانندگان و شتاب در بازگشت به خانه، ترکیبی خطرناک می‌سازد. با این حال، ۲۴ درصد تصادفات بین ساعت ۲۲ تا ۶ صبح اتفاق افتاده؛ ساعاتی که سرعت زیاد، خواب‌آلودگی و مصرف مواد محرک و الکل نقش اصلی را دارند.
پلیس راهور در تحلیل خود تأکید دارد که عامل اصلی تصادفات، سرعت غیرمجاز و بی‌توجهی به احتیاط بوده است. این تخلفات اغلب از سوی رانندگان جوان صورت گرفته؛ کسانی که هنوز به درک عمیق خطر نرسیده‌اند و گمان می‌کنند مهارت شخصی می‌تواند جایگزین رعایت قانون شود.
علت تکرار چنین فجایعی را باید در چند سطح جست‌وجو کرد: نخست، فقدان آموزش مؤثر رانندگی و فرهنگ ترافیکی در مدارس و دانشگاه‌ها؛ دوم، نبود نظارت مؤثر و بازدارندگی در اجرای قوانین؛ و سوم، بی‌توجهی به وضعیت روحی و روانی رانندگان جوان. بسیاری از آنان در شرایط استرس، رقابت، یا هیجان‌های زودگذر به رانندگی پرخطر رو می‌آورند. با توجه به سهم بالای تصادفات در ساعات پایانی شب، پلیس پیشنهاد داده است که افزایش گشت‌های کنترل سرعت، محدودیت‌های هوشمند و برخورد با رفتارهای پرخطر در دستور کار قرار گیرد. اما فراتر از اقدامات پلیسی، باید به بازسازی فرهنگ احترام به جان دیگران در جاده‌ها اندیشید؛ فرهنگی که در ازدحام سرعت و بوق و سبقت، گم شده است.
تهران، این کلان‌شهر بی‌خواب، در آبان شاهد ده‌ها قربانی جوان بود؛ قربانیانی که می‌توانستند زنده بمانند اگر تنها چند ثانیه زودتر ترمز می‌زدند یا چند کیلومتر کندتر می‌راندند.
 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نامزد گرمی دهه هشتادی : نامزد شدنم کار خدا بود!
بیانیه باشگاه پرسپولیس برای اتحاد با استقلال و دوری از حاشیه
اختلاف در تل‌آویو بر سر بودجه اضافی برای مقابله با ایران
قیمت دلار و سایرارزها امروز چهارشنبه 21 آبان 1404
معاون رئیس‌جمهور: مشکل آب تهران جدی است؛ اصلاح الگوی کشت در اولویت دولت
برخورد سه تریلی‌ در بروجرد 2 کشته برجا گذاشت
تأمین مالی بدهی داروخانه‌ها با عرضه اوراق در بورس آغاز می‌شود
ابردزدی پایه علمی ندارد
سالانه 50 هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند
احتمال سه نرخی شدن بنزین / سهمیه‌های 60 و 100 لیتری تغییر نمی‌کنند
نمره دادن مجلس به وزارتخانه‌ها، تاثیر زیادی در اجرا و تحقق احکام برنامه دارد
تهدید وزیر دفاع پاکستان به حملات تلافی‌جویانه به افغانستان
قیمت خودرو امروز چهارشنبه 21 آبان 1404 + جدول قیمت
تیم والیبال بانوان ایران راهی دیدار رده‌بندی شد
ازدحام بیماران قلبی و تنفسی در بیمارستان‌های خوزستان
افشای جزئیات جدید ازبزرگترین تبانی فوتبال اروپا
مدیرعامل توانیر: به شرط تامین سوخت نیروگاه‌ها قطعی برق نخواهیم داشت
الجولانی: هیچ انسان بی‌گناهی را نکشته‌ام
رزمایش 2025 اسرائیل در کرانه باختری پایان یافت
خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری صدای مقامات صهیونیست را نیز درآورد
رئیس جمهور: هیچ نهادی برای ساخت آینده ایران مهمتر از مدرسه نیست
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران (125) « پارسیان»
شهرِ بی‌مهار، جوانِ بی‌قرار، مرگِ بی‌صدا
هشدار سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان: به پیامک‌های جعلی پاسخ ندهید
اصل، ‌منافع ملی ایران است؛ جنگ یا مذاکره فقط ابزارند
تراکتور برترین باشگاه ایرانی در رده‌بندی جهانی2025
وقتی هوش مصنوعی به کمک معلولان می‌آید
فرانسه اقدامات نظامی آمریکا را در کارائیب محکوم کرد
دیدار سفرای ایران، چین و روسیه با گروسی
عباس و مکرون درباره بحران اقتصادی فلسطین رایزنی کردند
راز خودکشی بازیگر زن معروف فاش شد
اختصاص 10 خط تلفن همراه تخصصی برای پاسخگویی شبانه‌روزی+جدول
چالش‌های دسترسی بیماران دیابتی به انسولین
درخواست 100 عضو دموکرات کنگره آمریکا برای محاکمه شهرک‌نشینان صهیونیست
20 سرباز ترکیه در سقوط هواپیما کشته شدند
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی: بازار حبوبات به ثبات رسید
اولیانوف: تهران، مسکو و پکن بازیگران اصلی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران هستند
ترافیک سنگین در محورهای کندوان و هراز
سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت
صراحت رئیس‌جمهوری در مقابل بحران پنهان‌کاری
بازگشت به جامعه؛ تاملی درباره تقدم توسعه اجتماعی
سنگ بزرگ!
حرف حساب رئیس‌جمهور و یک کتاب حرف دیگر
حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه و بیت لاهیا
ضرب‌وشتم کارشناسان اورژانس در قزوین؛ ضارب دستگیر شد
آخزین جزییات پرداخت «کالابرگ» /دهک های مشمول
پیام تسلیت سفارت ایران در پی سقوط هواپیمای نظامی وزارت دفاع ترکیه
توافق موقت برای خروج 200 نیروی حماس از تونل‌های رفح
مخالفت فرانسه با حضور 8 شرکت اسرائیلی در نمایشگاه امنیتی پاریس
واریز بیش از 83 هزار میلیارد ریال مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد
X
آگهی تبلیغاتی