×
فرهنگی
شناسه خبر : 255077
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/08/14 ساعت 08:59
حذف پروانه ساخت؛ آزادی خلاق یا آغاز آشفتگی در سینما؟

نورنیوز از دیدگاه اصناف سینمایی ایران درباره یک درخواست صنفی گزارش می‌دهد

حذف پروانه ساخت؛ آزادی خلاق یا آغاز آشفتگی در سینما؟

حذف شورای پروانه ساخت را نه باید صرفاً اقدامی نمادین در دفاع از آزادی هنرمند دانست و نه تهدیدی برای نظم صنفی. این تغییر، اگر با طراحی نهادی دقیق و مشارکت همه اضلاع حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند آغازگر دوره‌ای تازه در سینمای ایران باشد. اما اگر این تحول بدون نقشه راه پیش رود، ممکن است نتیجه‌اش نه آزادی بیشتر که بی‌سامانی گسترده‌تر باشد.

نورنیوز- گروه فرهنگی: درخواست برخی از فعالان سینمایی ایران که چندی است مطرح شده و به سط رسانه‌ها رسیده می‌تواند هنر-صنعت سینما را در کشور ما در آستانه یکی از جدی‌ترین تحولات ساختاری خود قرار دهد: حذف شورای صدور مجوز یا پروانه ساخت از فرایند تولید فیلم. این درخواست که از سوی کانون کارگردانان سینمای ایران و دست‌کم ۱۷ صنف سینمایی دیگر مطرح شده و خانه سینما نیز بر آن مهر تأیید زده، حالا با واکنش محتاطانه شورای عالی تهیه‌کنندگان روبه‌رو شده است. در نگاه نخست، این طرح به‌منزله گامی برای بازگرداندن «اعتماد» به خلاقیت هنرمند و پایان دادن به «ممیزی پیش از تولید» تفسیر می‌شود، اما هم‌زمان نگرانی‌هایی را هم در میان فعالان تولید و سرمایه‌گذاران سینما برانگیخته است که به قول این افراد، اگر این گذار بدون طرح جایگزین دقیق انجام شود، می‌تواند به مشکلات حرفه‌ای در ساختار تولید منجر گردد.

دو نگرانی و دو دغدغه

کانون کارگردانان در بیانیه خود تأکید کرد که الزام به دریافت مجوز برای ساخت فیلم، نوعی بی‌اعتمادی ساختاری به خلاقیت هنرمند است. این شورا با اشاره به اینکه در هیچ حوزه هنری دیگری ـ نه در موسیقی، نه در تئاتر و نه در نقاشی ـ نظارت پیشینی وجود ندارد، حذف پروانه ساخت را گامی طبیعی برای اصلاح رابطه دولت و سینما دانسته است.در واقع، کارگردانان بر این باورند که «شورای پروانه ساخت» در طول دهه‌ها به ابزاری برای اعمال سلایق و نگاه‌های متغیر سیاسی تبدیل شده است؛ شورایی که بسته به ترکیب اعضایش، از دولتی به دولت دیگر، معیارهایش تغییر می‌کند. نتیجه این تغییرات، شکل‌گیری نوعی بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری فرهنگی بوده است.

از منظر بخشی از سینماگران، حذف پروانه ساخت به معنای بازگشت مسئولیت و اختیار به خود صنف‌هاست. آنها می‌گویند فیلمساز می‌تواند اثرش را با مسئولیت حرفه‌ای خود تولید کند و سپس در مرحله پروانه نمایش، اثر نهایی ارزیابی شود. این شیوه در بسیاری از کشورها، از فرانسه تا هند، رایج است و نظام نظارت را از کنترل پیشینی به ارزیابی پسینی تغییر می‌دهد.

اما در مقابل، شورای عالی تهیه‌کنندگان هشدار داده است که حذف پروانه ساخت بدون طرح جامع و هماهنگی نهادی می‌تواند بنیان سرمایه‌گذاری و نظام تولید سینما را دچار بی‌نظمی کند. این شورا تأکید دارد که رابطه تهیه‌کننده با نهادهای دولتی، بیمه، شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی نیازمند ضوابط روشن است؛ حذف یک‌باره این مجوز می‌تواند پروژه‌ها را از چارچوب‌های حقوقی خارج کند و حتی موجب سردرگمی در فرآیند صدور مجوزهای جانبی (از فیلم‌برداری در اماکن عمومی تا استفاده از منابع مالی رسمی) شود. به بیان دیگر، نگرانی اصلی تهیه‌کنندگان نه مخالفت با آزادی خلاقه، بلکه حفظ ساختار حقوقی و تضمین سرمایه در روند تولید است. آنها می‌گویند تجربه نشان داده تصمیم‌های هیجانی در سینما، اگر بدون پشتوانه کارشناسی و تفاهم صنفی اتخاذ شود، نه تنها اصلاح‌گر نیست بلکه ممکن است مسیر اصلاح را دشوارتر کند.

تضاد میان آرمان آزادی و الزام به نظم صنفی

در بطن این مناقشه، تضادی عمیق میان دو مفهوم نهفته است: «آزادی خلاق» و «نظم صنفی». کارگردانان بر استقلال اندیشه و رهایی از سانسور تأکید دارند؛ تهیه‌کنندگان بر ضرورت نظام‌مندی تولید و حفظ امنیت حرفه‌ای. هر دو دیدگاه، بخشی از واقعیت را بازتاب می‌دهند. حذف پروانه ساخت می‌تواند انرژی تازه‌ای به بدنه خلاق سینما تزریق کند، استعدادهای تازه را به میدان آورد و تولید آثار مستقل را تسهیل کند؛ اما در غیاب سازوکارهای نظارتی صنفی، ممکن است تولیدات غیرحرفه‌ای، فقدان استانداردهای ایمنی و حقوقی، و افزایش اختلافات مالی و حقوقی میان عوامل سینمایی رخ دهد.

واقعیت آن است که سینمای ایران به «بازتعریف نظام نظارت» نیاز دارد، نه به حذف یا حفظ صرف یک شورا. تشکیل یک کمیته مشترک، فراصنفی و کارشناسی میان خانه سینما، شورای عالی تهیه‌کنندگان، کانون کارگردانان و سازمان سینمایی می‌تواند مسیر اصلاح را از مناقشه به تعامل تغییر دهد. این کمیته باید وظیفه‌ای دوگانه داشته باشد:از یک‌سو، تدوین مدل تازه‌ای از اعتماد و نظارت صنفی که در آن، مسئولیت نظارت اولیه از دولت به صنف‌ها منتقل شود؛ از سوی دیگر، ایجاد ضمانت‌های اجرایی و حقوقی برای سرمایه‌گذاری امن و شفاف در تولید فیلم.

چنین کمیته‌ای می‌تواند با الگوگیری از تجربه کشورهای صاحب سینما، ساختاری طراحی کند که در آن، هر فیلم پیش از تولید فقط «ثبت صنفی» شود نه «تأیید محتوایی»، و دولت صرفاً ناظر بر فرآیندهای امنیتی، مالی و بیمه‌ای باقی بماند. در این میان، خانه سینما باید نقش رگولاتور صنفی را ایفا کند تا در کنار آزادی هنرمندان، از فروپاشی نظم تولید نیز جلوگیری شود.

در نهایت، حذف شورای پروانه ساخت را نه باید صرفاً اقدامی نمادین در دفاع از آزادی هنرمند دانست و نه تهدیدی برای نظم صنفی. این تغییر، اگر با طراحی نهادی دقیق و مشارکت همه اضلاع حرفه‌ای انجام شود، می‌تواند آغازگر دوره‌ای تازه در سینمای ایران باشد؛ دوره‌ای که در آن اعتماد جایگزین کنترل، و مسئولیت صنفی جایگزین مجوز دولتی می‌شود. اما اگر این تحول بدون نقشه راه و بدون تفاهم اجرایی پیش رود، همان‌گونه که تهیه‌کنندگان هشدار داده‌اند، ممکن است نتیجه‌اش نه آزادی بیشتر که بی‌سامانی گسترده‌تر باشد.

 

 

 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
استرس روزانه شما شبیه جنگیدن با شیر است!
نتانیاهو در حال بررسی برکناری یسرائیل کاتس از وزارت جنگ
جزئیات دیدار شهباز شریف با علی لاریجانی / تأکید بر همکاری‌های دوجانبه
سرنوشت جنگل‌های هیرکانی در دست باران / آتش‌ فرو می‌نشیند؟
پیام تسلیت الحوثی به شیخ نعیم قاسم / لزوم همبستگی در برابر اسرائیل
شناسایی مظنونان جدید سرقت از لوور
واکنش تند مسکو علیه ماکرون درباره دارایی‌های روسیه
زلنسکی برای توافق صلح به دیدار ترامپ می‌رود
سازمان ملل: 127 غیرنظامی از زمان آتش‌بس در لبنان کشته شده‌اند
بیانیه سرایا القدس درباره شهادت دو رزمنده جهاد اسلامی
150 پروژه در اولویت وزارت اقتصاد / آغاز طرح «اقتصاد برای همه»
پیشرفت‌های جدید در مذاکرات صلح روسیه به روایت کاخ سفید
موزه های تهران هم تعطیل شدند
سپاهان به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد+ فیلم گلها
نورنما | بزرگ‌ترین مجسمه مذهبی جهان در برزیل
حضور دوباره رونالدو در جام جهانی
کدام استان‌ها چهارشنبه تعطیل شدند
مقاومت یک جسد اسرائیلی دیگر را تحویل می‌دهد
یمن رسماً اعلام کرد: در کنار حزب‌الله هستیم
اعلام سیدبندی جام جهانی 2026 + تاریخ قرعه کشی
اوکراین با طرح صلح پیشنهادی آمریکا موافقت کرد
اعلام زمان و جزئیات ثبت‌نام حج عمره رجب و شعبان
مهاجرانی: نرخ بنزین بدون اطلاع قبلی به مردم تغییر نخواهد کرد
رئیس جمهور: بدون ثبت اموال، خدمات دولتی قابل دریافت نیست
نخست‌وزیر لبنان: کشور ما در وضعیت جنگ فرسایشی قرار دارد
انفجار در دادگاه ترکیه
تهران 3 درجه سردتر می‌شود / تداوم آلودگی هوا
اردن: اسرائیل بیش از 500 بار آتش‌بس را در غزه نقض کرده است
توافق نهایی بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی با آتیه سازان حافظ+اعلام جزییات بزودی
سهمیه بنزین خودروهای وارداتی و صفر تولید داخل حذف می‌شود+توضیحات وزیر نفت
جزئیات پرتاب ماهواره‌های سنجشی ایران / 3 ماهواره در یک روز
درخواست سوئد برای موشک‌هایی با برد هدف‌گیری خاک روسیه
موج اعتراض علویان به کشتارها و بازداشت های فرقه ای در سوریه
شرایط فروش وانت نیسان ارتقاء یافته اعلام شد+جدول فروش
اوکراین با مفاد توافق صلح موافقت کرده/زلنسکی برای مذاکره به آمریکا می رود
نظامی‌گری ژاپن و بازی دوگانه آمریکا
رئیس مجلس پاکستان: روابط دوجانبه با ایران به مرحله‌ای مهم رسیده است
سخنگوی فدراسیون فوتبال: بی‌اخلاقی کنند، نمی‌رویم
کدام سینماگران ایرانی داور جشنواره جهانی فجر شدند؟
دیدار و گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با همتای هلندی
نورنما | هفته مقدس بسیج گرامی‌باد
چشم‌انداز اقتصاد اسرائیل پس از دو سال جنگ
هوای ناسالم و وظایف نظام حکمرانی در کیفیت زندگی
آلمان ادعا کرد: روسیه احتمالا تا سال 2029 به ناتو حمله کند
اعلام جرم دادستانی تهران علیه یک نماینده سابق مجلس
انهدام شبکه بزرگ قاچاق سوخت با همکاری پلیس و دستگاه قضایی
«وحید عابدینی» استاد ایرانی دانشگاه اوکلاهاما آزاد شد
نرخ سوم بنزین 5 هزار تومان شد
پرواز جنگنده‌های ژاپن در پاسخ به تهدید هوایی ناشناس
قیمت طلا و سکه سه شنبه 4 آذر ماه + جدول
X
آگهی تبلیغاتی