×
بین الملل
شناسه خبر : 254571
تاریخ انتشار : یکشنبه 1404/08/11 ساعت 14:34
چرا آمریکا و اسراییل توان آغاز جنگ جدید را ندارند؟

نور نیوز از بن بست های راهبردی واشنگتن و تل آویو در پیشبرد راهبردهای نظامی در منطقه گزارش می دهد؛

چرا آمریکا و اسراییل توان آغاز جنگ جدید را ندارند؟

در پی ناکامی حملات آمریکا و اسرائیل به ایران، واشنگتن با بحران مشروعیت سیاست خارجی روبه‌رو شده است. ترامپ تلاش دارد شکست نظامی را به‌عنوان «پیروزی برای صلح» جلوه دهد، در حالی‌که ایران با واکنش بازدارنده، موازنه قدرت در منطقه را تغییر داده و راه گفت‌وگو را جایگزین جنگ کرده است.

نورنیوز-گروه بین الملل:در حالی‌که هنوز غبار حملات هوایی اخیر آمریکا و اسرائیل به ایران فرو ننشسته، اظهارات متناقض مقامات واشنگتن نشان می‌دهد که کارزار نظامی علیه تهران نه تنها به اهداف خود نرسیده، بلکه به بحرانی تازه برای مشروعیت سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است. دونالد ترامپ با تکرار گزاره‌ای عجیب مبنی بر اینکه «بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران زمینه‌ساز صلح در غزه بود»، در واقع می‌کوشد ضمن روایت سازی از یک شکست در قالب پیروزی خود را از وضعیت پاسخگویی در قبال چرایی دست زدن به اقدام نظامی پرریسک و بی ثمر خارج کند. از سوی دیگر، معاونش جی‌دی وِنس با تأکید بر اینکه «ترامپ بدنبال تغییر رژیم در ایران نبود و صرفا جنگی کوتاه مدت را برای نابودی توان هسته ای در برنامه داشت» تلاش کرده که اینگونه وانمود کند که اساسا هدف واقعی عملیات، محدودسازی نمادین بوده که محقق شد و نه تغییر موازنه واقعی قدرت در منطقه!
این ادعا البته با محتوای نامه ارسالی  ترامپ به ایران، پیش از آغاز مذاکرات غیر مستقیم و همچنین اظهارات رسانه ای او که از تسلیم مطلق و بی چون و چرا سخن می گفت کاملا متفاوت است.
بسیار روشن است؛ آنچه که امروز مقامات ارشد کاخ سفید بر زبان می آورند و تناقض آشکار آن با اهداف اعلامی واشنگتن حاصل واکنش بازدارنده ایران، انسجام اجتماعی در برابر تهدید و حمایت آشکار افکار عمومی داخلی از مواضع دولت و نیروهای مسلح ایران است که موجب شد تا عملیات آمریکا و اسرائیل نه‌تنها نتیجه راهبردی نداشته باشد، بلکه موقعیت آن‌ها را در منطقه متزلزل کند. به همین دلیل، رهبران دو رژیم اکنون در برابر پرسش‌های بی‌پاسخ افکار عمومی جهان و کشورهای منطقه قرار گرفته‌اند که چرا با وجود ادعای دفاع از امنیت، خود منشأ ناامنی شدند؟
در چنین شرایطی، رژیم صهیونیستی نیز که حتی در تحقق پارادیم امنیتی برای کاهش تهدیدات پیرامونی خود نیز با چالشهای جدی روبرو است و هنوز نتوانسته در پیشبرد طرح صلح غزه از مراحل اولیه عبور کند، ظرفیت ورود به چالشی راهبردی با ابعاد غیر قابل پیش بینی را ندارد.اظهارات پوتین به نقل از نتانیاهو که گفته است «اسرائیل قصد درگیری مجدد با ایران را ندارد»، به‌خوبی از واقعیت جدیدی حکایت دارد؛ تهران علی رغم فضا سازی های رسانه های غربی_عبری نه تنها بازیگری منفعل نیست بلکه در محاسبه هزینه_ فایده برای انجام هر اقدام نظامی علیه ایران به طور قطع وزن هزینه ها به مراتب سنگین تر از دستاوردها خواهد بود.
در سوی دیگر میدان، بازیگران منطقه‌ای با ادبیاتی متفاوت در حال بازتعریف مفهوم امنیت هستند. بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، در نشست «گفت‌وگوی منامه ۲۰۲۵» تأکید کرد که امنیت واقعی بر پایه «سیاست‌های انزوا، مهار یا طرد» شکل نمی‌گیرد، بلکه بر گفت‌وگو و همکاری متقابل استوار است. او به صراحت گفت: «ایران در مقاطع مختلف آمادگی خود را برای گفت‌وگوی سازنده نشان داده و با وجود حملات مکرر، خویشتنداری کرده است.» این سخنان، بازتاب دیدگاهی است که در میان بسیاری از دولت‌های منطقه در حال تقویت است؛ دیدگاهی که دیگر تمایلی به تکرار خطای استراتژیک مهار و تقابل ندارد.
> یادداشتها و گزارش‌های تاپ ۱: نور نیوز از بن بست های راهبردی واشنگتن و تلاویو در پیشبرد راهبردهای نظامی در منطقه گزارش می دهد؛ 
چرا آمریکا و اسراییل توان آغاز جنگ جدید را ندارند؟ 
در پی ناکامی حملات آمریکا و اسرائیل به ایران، واشنگتن با بحران مشروعیت سیاست خارجی روبه‌رو شده است. ترامپ تلاش دارد شکست نظامی را به‌عنوان «پیروزی برای صلح» جلوه دهد، در حالی‌که ایران با واکنش بازدارنده، موازنه قدرت در منطقه را تغییر داده و راه گفت‌وگو را جایگزین جنگ کرده است.
نورنیوز-گروه بین الملل:در حالی‌که هنوز غبار حملات هوایی اخیر آمریکا و اسرائیل به ایران فرو ننشسته، اظهارات متناقض مقامات واشنگتن نشان می‌دهد که کارزار نظامی علیه تهران نه تنها به اهداف خود نرسیده، بلکه به بحرانی تازه برای مشروعیت سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است. دونالد ترامپ با تکرار گزاره‌ای عجیب مبنی بر اینکه «بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران زمینه‌ساز صلح در غزه بود»، در واقع می‌کوشد ضمن روایت سازی از یک شکست در قالب پیروزی خود را از وضعیت پاسخگویی در قبال چرایی دست زدن به اقدام نظامی پرریسک و بی ثمر خارج کند. از سوی دیگر، معاونش جی‌دی وِنس با تأکید بر اینکه «ترامپ بدنبال تغییر رژیم در ایران نبود و صرفا جنگی کوتاه مدت را برای نابودی توان هسته ای در برنامه داشت» تلاش کرده که اینگونه وانمود کند که اساسا هدف واقعی عملیات، محدودسازی نمادین بوده که محقق شد و نه تغییر موازنه واقعی قدرت در منطقه!
این ادعا البته با محتوای نامه ارسالی  ترامپ به ایران، پیش از آغاز مذاکرات غیر مستقیم و همچنین اظهارات رسانه ای او که از تسلیم مطلق و بی چون و چرا سخن می گفت کاملا متفاوت است.
بسیار روشن است؛ آنچه که امروز مقامات ارشد کاخ سفید بر زبان می آورند و تناقض آشکار آن با اهداف اعلامی واشنگتن حاصل واکنش بازدارنده ایران، انسجام اجتماعی در برابر تهدید و حمایت آشکار افکار عمومی داخلی از مواضع دولت و نیروهای مسلح ایران است که موجب شد تا عملیات آمریکا و اسرائیل نه‌تنها نتیجه راهبردی نداشته باشد، بلکه موقعیت آن‌ها را در منطقه متزلزل کند. به همین دلیل، رهبران دو رژیم اکنون در برابر پرسش‌های بی‌پاسخ افکار عمومی جهان و کشورهای منطقه قرار گرفته‌اند که چرا با وجود ادعای دفاع از امنیت، خود منشأ ناامنی شدند؟
در چنین شرایطی، رژیم صهیونیستی نیز که حتی در تحقق پارادیم امنیتی برای کاهش تهدیدات پیرامونی خود نیز با چالشهای جدی روبرو است و هنوز نتوانسته در پیشبرد طرح صلح غزه از مراحل اولیه عبور کند، ظرفیت ورود به چالشی راهبردی با ابعاد غیر قابل پیش بینی را ندارد.اظهارات پوتین به نقل از نتانیاهو که گفته است «اسرائیل قصد درگیری مجدد با ایران را ندارد»، به‌خوبی از واقعیت جدیدی حکایت دارد؛ تهران علی رغم فضا سازی های رسانه های غربی_عبری نه تنها بازیگری منفعل نیست بلکه در محاسبه هزینه_ فایده برای انجام هر اقدام نظامی علیه ایران به طور قطع وزن هزینه ها به مراتب سنگین تر از دستاوردها خواهد بود.
در سوی دیگر میدان، بازیگران منطقه‌ای با ادبیاتی متفاوت در حال بازتعریف مفهوم امنیت هستند. بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، در نشست «گفت‌وگوی منامه ۲۰۲۵» تأکید کرد که امنیت واقعی بر پایه «سیاست‌های انزوا، مهار یا طرد» شکل نمی‌گیرد، بلکه بر گفت‌وگو و همکاری متقابل استوار است. او به صراحت گفت: «ایران در مقاطع مختلف آمادگی خود را برای گفت‌وگوی سازنده نشان داده و با وجود حملات مکرر، خویشتنداری کرده است.» این سخنان، بازتاب دیدگاهی است که در میان بسیاری از دولت‌های منطقه در حال تقویت است؛ دیدگاهی که دیگر تمایلی به تکرار خطای استراتژیک مهار و تقابل ندارد.
در واقع، سخنان البوسعیدی تنها یک موضع دیپلماتیک نیست، بلکه بیانی روشن از تغییر پارادایم در امنیت منطقه‌ای است. عمان بار دیگر تأکید کرده که منزوی‌کردن ایران، نه‌تنها به ثبات کمک نمی‌کند، بلکه مسیر افراط‌گرایی و درگیری‌های تازه را هموار می‌سازد. اشاره او به نقش خرابکارانه اسرائیل و یادآوری حملات غیرقانونی تل‌آویو علیه ایران نیز نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای منطقه اکنون به‌روشنی دریافته‌اند، منبع اصلی بی‌ثباتی نه در تهران، بلکه در سیاست‌های توسعه‌طلبانه تل‌آویو و حمایت بی‌قید و شرط غرب از آن نهفته است.
در این میان، مقاله شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی نیز نقطه عطفی در ادبیات منطقه‌ای محسوب می‌شود. او در مقاله‌ای کم‌سابقه نوشت: «اگر در دنیای عادلانه‌ای زندگی می‌کردیم، باید بمب‌افکن‌های بی-۲ به جای ایران، در حال بمباران تأسیسات دیمونای اسرائیل می‌بودند.» چنین بیانی از سوی یکی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان، نه تنها نشانگر خشم نسبت به رفتار دوگانه غرب در قبال برنامه‌های هسته‌ای است، بلکه تأییدی بر شکاف عمیق در ائتلاف سنتی ضدایرانی در خلیج فارس است.
در همین حال، سفر جان هرلی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، به خاورمیانه نشان می‌دهد که واشنگتن پس از شکست در عرصه نظامی، به‌سرعت به میدان فشار اقتصادی بازگشته است. هدف ظاهری، پیگیری «کارزار مقابله با تأمین مالی تروریسم» معرفی می‌شود، اما در واقع، این سفر بخشی از راهبرد جدید سیاسی‌سازی نظام مالی منطقه است. آمریکا می‌کوشد از طریق کنترل جریان‌های مالی و بانکی در خاورمیانه، همان اهدافی را دنبال کند که با ابزار نظامی نتوانست به آن دست یابد: محدودسازی نفوذ ایران و تضعیف پیوندهای اقتصادی منطقه‌ای مستقل از دلار و شبکه‌های غربی.
این تغییر راهبرد از «بمباران نظامی» به «فشار مالی» معنایی روشن دارد: واشنگتن نه توان ادامه جنگ را دارد، نه ظرفیت اجماع‌سازی منطقه‌ای برای تکرار آن را. بنابراین، ابزار مالی جایگزین سلاح نظامی شده تا شکست میدان را با تاکتیک اقتصادی جبران کند. اما واقعیت این است که منطقه خسته از درگیری و تحریم، دیگر پذیرای نسخه‌های آمریکایی نیست. چنان‌که وزیر خارجه عمان تأکید کرد: «تنها از مسیر گفت‌وگو می‌توان آینده‌ای باثبات‌تر برای ملت‌های منطقه ساخت.»
موضع ایران نیز روشن است. عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان، در واکنش به این رویدادها گفت: «درباره برنامه موشکی‌مان مذاکره نخواهیم کرد و هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند خلع سلاح آن را بپذیرد.
نمی‌توانیم غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنیم و آنچه با جنگ به دست نیامده، نمی‌تواند با سیاست داده شود.» این سخنان در واقع خط قرمز تهران را مشخص می‌کند؛ یعنی هرگونه فشار خارجی، چه از مسیر جنگ و چه از مسیر تحریم، در نهایت با پاسخ متوازن روبه‌رو خواهد شد.
آنچه امروز در خاورمیانه دیده می‌شود، بازتاب پایان یک دوره و آغاز مرحله‌ای تازه است. شکست راهبرد نظامی و ناتوانی در مهار قدرت منطقه‌ای ایران، آمریکا و اسرائیل را در موقعیتی انفعالی قرار داده است. اکنون آن‌ها برای حفظ چهره خود در برابر افکار عمومی، ناچارند عملیات خود را «موفقیت محدود» جلوه دهند و با ابزار اقتصادی، خلأ سیاسی شکست نظامی را پر کنند.
اما واقعیت روشن‌تر از همیشه است: نه بمباران توانست ایران را به عقب‌نشینی وادارد، نه تحریم‌ها قادرند از مقاومت مردم بکاهند. منطقه به‌جای نیاز به جنگ‌افزار، به گفت‌وگو، احترام متقابل و سازوکارهای مشترک امنیتی نیاز دارد. و این همان نقطه‌ای است که آمریکا بیش از هر زمان دیگری از آن دور شده است.  
 


اخبار مرتبط
ابلاغ اجرای دور جدید عملیات روانی رژیم اسرائیل درباره حمله به ایران
دوشنبه 1404/10/01 ساعت 13:33
ابلاغ اجرای دور جدید عملیات روانی رژیم اسرائیل درباره حمله به ایران
یک منبع آگاه از ابلاغ اجرای دور جدیدی از عملیات روانی رژیم اسرائیل درباره حمله به ایران خبر داد.
ترکی الفیصل: برای پایان دادن به جنگ غزه  هنوز باید صبر کنیم
سه‌شنبه 1404/07/15 ساعت 23:55
ترکی الفیصل: برای پایان دادن به جنگ غزه هنوز باید صبر کنیم
رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان که با نشنال صحبت می‌کرد، در خصوص طرح صلح پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان دادن به جنگ غزه گفت: «هنوز باید صبر کنیم و زود است که از فرط شادی دست بزنیم و فریاد بزنیم. ما باید ببینیم چطور اعمال می‌شود. همه اظهارنظرهایی که از سمت 2 طرف شنیده‌ام با این محور بوده که مشکل در جزئیات است و جزئیات نیز کم هستند.
خشم ترامپ از افشای شکست در حمله به تاسیسات هسته ای ایران
چهارشنبه 1404/04/04 ساعت 12:10
خشم ترامپ از افشای شکست در حمله به تاسیسات هسته ای ایران
افشای گزارش اطلاعاتی درباره ناکامی حمله آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران، خشم دونالد ترامپ را برانگیخته است. رئیس‌جمهور آمریکا با حمله به رسانه‌هایی مانند «سی‌ان‌ان» و «نیویورک‌تایمز» آنها را متهم به انتشار «اخبار جعلی» در این زمینه کرد.
موج محکومیت جهانی علیه تجاوز نظامی آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران
دوشنبه 1404/04/02 ساعت 09:03
موج محکومیت جهانی علیه تجاوز نظامی آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران
تجاوز نظامی بامداد امروز آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران که برخلاف اصول حقوق بین‌الملل و تعهدات معاهده NPT صورت گرفت، موجی از انتقاد و محکومیت را از سوی مقامات سیاسی، تحلیلگران و شخصیت‌های اجتماعی در آمریکا و سایر کشورها برانگیخت.
نظرات

آخرین اخبار
تعطیلی مراکز معاینه فنی خودرو شهر تهران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی
بلومبرگ: اسرائیل بدترین بازار جهان شد؛ بازارها از چه چیزی نگرانند؟
رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان: از نبویان رسما شکایتی وصول نشده است
تصمیم جدید درباره عبور و مرور کشتی ها از تنگه هرمز
وقوع انفجار در سلیمانیه عراق
ادعای جدید ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران
کدام فرودگاه‌ها 12 تا 18 تیرماه موقتا تعطیل است؟
خبر خوش قوه قضاییه برای دانش‌آموختگان حقوق
رئیس جمهور وارد اسلام‌آباد شد/دیدار پزشکیان با رئیس‌جمهور پاکستان
سفارت دانمارک فعالیتش را در تهران از سرگرفت
فیفا سوت بازی ایران را به داور فینال جام جهانی 2022 سپرد
تماس هولناک، ترفند جدید کلاهبرداران برای اخاذی از خانواده‌ها
نورنما | حملات اسرائیل، شهر ساحلی باستانی صور لبنان را به لرزه درآورد
قیمت نقره امروز سه شنبه 2 تیر 1405 +جدول
ریزش بی سابقه بورس آمریکا
قیمت سکه پارسیان امروز سه شنبه 2 تیر 1405 +جدول
بازگشایی تدریجی فضای هوایی کشور آغاز شد
اعتراض رسمی گل‌گهر به برگزاری تورنمنت تعیین سهمیه آسیایی
زلاتان: مسی از پله و مارادونا هم بزرگ‌تر است
نماینده وزارت بهداشت برای مراسم تشییع رهبر شهید تعیین شد
نبض جام | ویژه برنامه روزانه نورنیوز برای جام جهانی 2026 / قسمت پانزدهم
عضو تیم مذاکره‌کننده ایران: انحصار خرید کالای آمریکایی در تفاهم‌نامه وجود ندارد
عارف: اطلاع‌رسانی مراسم وداع و تدفین رهبر شهید فقط از ستاد انجام می‌شود
خرس قهوه‌ای در باغ‌شادی خاتم دیده شد
«بامداد خمار» بازگشت + زمان انتشار
نقد وزارت صمت به ایران‌خودرو در پی افزایش قیمت بیش از حد
چه محصولاتی از ممنوعیت صادرات معاف شدند؟
پرسپولیس در آستانه توافق نهایی با دراگان اسکوچیچ
فیش حقوقی خرداد بازنشستگان تأمین اجتماعی منتشر شد
روایت خلبان جنگنده ساقط‌شده آمریکایی از قدرت پهپادی ایران
وزیر ارتباطات: قبوض تلفن فعلاً قطع نمی‌شود
شرط تل‌آویو برای خروج از لبنان: حزب‌الله باید ازبین برود
برای سوخت‌گیری پول نقد همراه داشته باشید
تشکیل کمیته مشترک ایران و عمان برای گفت‌گو درباره تنگه هرمز+ بیانیه مشترک
مسابقات رالی قهرمانی جهان به آمریکا بازمی‌گردد
نقض آتش بس؛ اشغالگران صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کردند
رهبر کره شمالی خواستار گسترش زرادخانه هسته‌ای شد
وزیر ارشاد: روایت غالب مذاکرات، پیروزی ایران است
سقوط 270 میلیارد دلاری ارزش گوگل
نگرانی در تل‌آویو؛ ترس و نارضایتی در ارتش اسرائیل شدت گرفت
برگزاری دیدار پرسپولیس- چادرملو قطعی شد/درخواست تعویق بازی +مکان بازی
رایزنی دیپلماتیک قطر و هلند در دیدار وزرای خارجه دو کشور
حزب‌الله: رژیم صهیونیستی آتش‌بس را به‌طور آشکار نقض کرد
تفاهم ترامپ با ایران شکست استراتژیک بود
فرمانده نیروی زمینی ارتش: تا پای جان از کشور دفاع می‌کنیم
نماینده ایران در ژنو: تنگه هرمز به روی کشتی‌های تجاری باز است
استشمام بوی فساد در سرنوشت 10 شمش طلا در آتیه صبا
اسلام‌آباد توافق تهران و واشنگتن را گامی مثبت دانست
بسیج عمومی یمن برای مقابله با متجاوزان اعلام آمادگی کامل کرد
صدرنشینی دانشگاه تهران در رتبه‌بندی جهانی کیو اس