نورنیوز-گروه اجتماعی: در آبان ۷۰ هزار نفر به عتبات به صورت زمینی و هوایی اعزام میشوند. معاون سازمان حج و زیارت مرتضی آقایی میگوید که «به درخواست مردم، ۳۰ درصد اعزامها به صورت هوایی انجام میشود.»
در ماههای گذشته، به ویژه پس از اربعین، اعزامهای هوایی بسیار محدود بود. تنها چند شهر مانند تهران و مشهد پرواز مستقیم داشتند و بیشتر زائران ناچار بودند مسیر طولانی زمینی را طی کنند و نصف روز در اتوبوس باشند.
از امروز ششم آبان و در آستانه ایام فاطمیه، روند تغییر کرده است. پروازهای مشهد از سه نوبت به هفت پرواز در هفته افزایش یافته، یزد دو برابر شده و کرمان و اردبیل دوباره به شبکه پروازی بازگشتهاند. زائران از تهران، شیراز، تبریز، ساری و رشت نیز بهصورت مستقیم راهی نجف و بغداد خواهند شد.
قیمت بالای پرواز یکی از گلایههای زائران است، چرا که بلیت پرواز تهران ـ نجف حداقل ۳ میلیون تومان گرانتر از بلیت تهران ـ استانبول (با مسافت کوتاهتر) است. کارشناس گردشگری حامد ترکی میگوید که «قیمت پروازها تابع عرضه و تقاضاست. هزینه خدمات در نجف و عوارض فرودگاهی عراق بالاست بنابراین گرانتر بودن این مسیر طبیعی است.»
در مقابل، کارشناس زیارتی سامان ضرابی میگوید که «اگر دولت و ایرلاینها مثل ترکیه، پروازهای زیارتی را بخشی از مأموریت ملی خود بدانند و سهمی از ناوگانشان را به این مسیر اختصاص دهند، هزینهها هم کاهش مییابد.» کارشناسان تأکید دارند که تدوین قراردادهای مشترک میان شرکتهای ایرانی و عراقی و اختصاص یارانه سوخت برای پروازهای زیارتی میتواند پرواز عتبات را از «سفر خاص» به «سفر در دسترس» تبدیل کند.