نورنیوز-گروه سیاسی: محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه در نشست منطقهای دیپلماسی استانی در مشهد افزود: با همکاری وزارت خارجه و استانداران و بخش خصوصی میتوان دیپلماسی کشور را از تمرکز به تعامل و از تشریفات به پویایی رساند.
وی ادامه داد: حکمرانی موفق حکمرانیای است که بتواند منابع خود را به ارزش تبدیل کند و ثبات درونی و نقطه اثر بیرونی بسازد.
رییس دستگاه قانون گذاری کشور گفت: مجلس می تواند بستر اصلاح قوانین تجاری مرز و تسهیل صادرات و حمایت از شرکتهای دانش بنیان باشد که در دستور کار نیز قرار گرفته است، مجلس بر نظارت و شفافیت تاکید دارد و ضروری است شاخص هایی برای ارزیابی دیپلماسی استانی تعیین شود.
قالیباف افزود: امروز مجاهدان و تلاشگران عرصه اقتصادی نقشی مهم در حوزه اقتصادی به عنوان مهمترین چالش کنونی کشورمان ایفا میکنند و ما امروز در شهری گرد آمدیم که هم قلب تپنده و محور پیوند ملتهاست و حضور ما در مشهد مقدس تداوم اندیشه ای است که از شیراز آغاز شد، اندیشه ای از شکستن حصار پایتخت و جاری ساختن آن در زندگی مردم نشات گرفت.
وی اضافه کرد: در نشست دیپلماسی منطقهای در شیراز مشخص شد که استانداران و بخش خصوصی می توانند دیپلماسی را از تشریفات به پویایی رساند، اکنون مشهد آغاز مرحله ای تازه و گذار از گفتگو از ایده به ساز و کار است.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس میتواند حلقه پیوند بین قوه قضائیه و بخش خصوصی و دولت باشد و در واقع موفقیت دیپلماسی استانی بدون هم افزایی این سه قوه میسر نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: استانها باید از حاشیه تصمیم سازی به متن سیاستگذاری بیایند، در مباحث طرح شده در نشست شیراز روشن شد با همکاری وزارت خارجه استانداران و بخش خصوصی می توان دیپلماسی کشور را از تمرکز به تعامل و از تشریفات به پویایی رساند، اکنون مشهد آغازگر مرحله ای تازه است، گذار از گفتگو به اقدام و از ایده به ساز و کار. امروز حکمرانی موفق است که بتواند منابع خود را به ارزش تبدیل کند و با تکیه بر عقلانیت و مشارکت مدنی و مردمی ثبات درونی و نقطه اثر بیرونی بسازد.
قالیباف افزود: این همان چیزی است که ما از به عنوان حکمرانی مولد یاد می کنیم، الگویی که از سطح اداره تا سطح تمدن، کارآمدی را به عنوان روح حاکم بر تصمیم و اقدام می نشاند، حکمرانی مولد چهار ویژگی هوشمندسازی، شفاف سازی، مردمی سازی و کارآمدی دارد.
وی ادامه داد: هوشمندسازی یعنی تصمیمات و فرآیندهای اجرایی بر پایه داده های فناوری و علم باشد، شفاف سازی یعنی این که اعتماد عمومی و پاسخگویی در همه سطوح وجود داشته باشد و مردمی سازی یعنی مردم از تماشاگران سیاست به بازیگران تحول بدل شوند و کارآمدی یعنی خروجی هر سیاست در نهایت به بهبود واقعی در زندگی مردم منتج شود و همین کارآمدی جوهره تصمیم سازی در داخل و تعامل در خارج است.
رییس مجلس گفت: این ویژگی ها در کنار هم موجب تولید چهار دستاورد بنیادین قدرت، ثروت، معنویت و منزلت می شود در واقع این چهارگانه ضامن استقلال و مناقع ملی کشور هستند، قدرت برای پاسداری از امنیت کشور، ثروت برای رفاه و پویایی اقتصاد، منزلت برای جایگاه ملی و عزت بین المللی و معرفت برای آن که سیاست از حکمت و اخلاق تهی نماند.
قالیباف ادامه داد: هر گاه این چهار محور در تعادل باشند، جامعه نه تنها اداره می شود بلکه به خود می بالد و اثر خود را در همه عرصه ها نشان می دهد، از سیاست داخلی تا سیاست خارجی، در این میان دیپلماسی استانی یکی از شاخصه های بیرونی این تعادل است، جایی که عقلانیت حکمرانی با میدان عمل دیپلماتیک تلاقی می کند و حکمرانی مولد چهره خود را در صحنه بین المللی نشان می دهد.
وی اظهار کرد: دیپلماسی استانی یکی از چهره های بیرونی حکمرانی مولد و صورت میدانی پارادیپلماسی ملی است یعنی ورود هدفمند و هماهنگ استانها در عرصه تعاملات خارجی در چارچوب سیاست ملی است. در این الگو طراحی کلان در مرکز انجام می شود اما این استانداران و فعالان اقتصادی هستند که با شناخت میدانی و ارتباط نزدیک با واقعیتهای مرزی قطعات جورچین منافع ملی را در جای درست خود قرار می دهند، البته باید هوشیار بود که دیپلماسی استانی در کنار فرصتهای بزرگ چالشهای مرزی را به فرصت تبدیل کند.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کشوری با موقعیت ژئوپلیتیکی ایران نمی تواند سیاست خارجی خود را به روابط رسمی محدود کند، از همین رو سیاست خارجی باید در ۲ سطح عمل کند، در سطح ملی برای جهت گیری و منافع کلان و در سطح فروملی و استانی برای اجرای میدانی و بهره گیری از ظرفیتهای استانی. هماهنگی میان این ۲ سطح، سیاست خارجی را از حالت واکنشی به ابتکاری مبدل می کند و مستلزم کار ملی و فروملی هوشمند است به گونه ای که هر استان با توجه به مزیت نسبی خود نقش مشخص و روشنی در دیپلماسی کشور ایفا کند.
قالیباف افزود: تجربه جهانی نیز نشان داده است که کشورهایی مانند چین، ترکیه، هند و برخی از کشورهای آسیای میانه با فعال سازی شهرها و ایالتها در دیپلماسی اقتصادی توانسته اند قدرت ملی خود را چند برابر کنند، ایران نیز با پیشینه تاریخی و ظرفیتهای منحصر به فرد خود، ظرفیت لازم در عمل در هر دو سطح ملی و فروملی را دارد و می تواند در همراستایی با چین و روسیه به عنوان شرکای راهبردی، محور همکاریهای چندجانبه منطقه ای و جهانی باشد.
وی اضافه کرد: چنین همکاریهایی علاوه بر تقویت پیوندهای اقتصادی و فناورانه در تقابل با یکجانبه گرایی و ساختارهای سلطه جویانه جهانی معنا پیدا می کند، نمونه روشن این دگرگونی، بازی تعرفه ها و سیاستهای تجاری تبعیض آمیز آمریکاست که با هدف تحمیل اراده بر اقتصاد جهانی دنبال می شود اما ملتها دیگر زیربار این انحصار نمی روند، ناکامی آمریکا و سه کشور اروپایی در فعالسازی غیرقانونی اسنپ بک و مقابله رسمی ۲ عضو دائم و رسمی شورای امنیت نشانه ای از جهان نوین است، جهانی که تصمیمهایش در یک پایتخت نوشته نمی شود.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار سیاست خارجی در سطح ملی و جهانی بخش مهمی از قدرت منطقه ای ایران در استانها نهفته است، در مرزها، بازارچه ها، بنادر آزاد و در زائران و گردشگران و کارآفرینانی که در استانها هر روز در تعامل با جهان قرار دارند، در این نگاه آمایش سرزمینی تنها یک برنامه توسعه ای نیست بلکه بعدی از دیپلماسی ملی است لذا سیاست خارجی باید بر پایه نقشه ظرفیتهای استانی طراحی شود تا هر منطقه متناسب با مزیت جغرافیایی و فرهنگی خود بخشی از راهبرد منطقه ای ایران را پیش ببرد.
قالیباف افزود: شناساندن ظرفیت هر استان باید به دست خود مردم آن استان انجام شود، از کارآفرینان و تجار تا دانشگاهیان و نخبگان فرهنگی. آنان با شناخت میدانی می توانند چهره واقعی و توان محلی استان خود را به سفارتخانه ها، بازارهای هدف و افکار عمومی منطقه معرفی و مسیر همکاری را ساده تر و پایدارتر کنند، در این چارچوب هر استان دارای نقش تخصصی و مزیت برجسته ای است که در کنار سایر استانها می تواند نقش تقسیم کار ملی در سیاست خارجی را شکل دهد.
وی ادامه داد: دیپلماسی استانی یعنی عبور از تمرکز و هم افزایی. هر استان، بخشی از راهبرد ملی است و با حضور فعال در شبکه همکاریهای استانی می تواند پنجره ای گشوده از ایران به روی جهان باشد، پنجره ای که از آن فرهنگ، اعتماد و همکاری و سیمای حقیقی ملت را به جهانیان نشان می دهد که با عنایت به مرزهای گسترده ایران، هر استان مرزی در حقیقت یک سفارت زنده و نقطه تماس ملت ایران با همسایگانش است.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مرزها دیگر خطوط محدودکننده نیستند بلکه پلهای تعامل و همکاری اند لذا برای تحقق این معنا باید در ذهن و سیاست ما نیز تغییر رخ دهد، مرز باید نقطه آغاز باشد نه توقف. استانهای مرزی باید دروازه ورود به بازارهای منطقه ای باشند نه ایستگاه آخر بوروکراسی. در این نگاه، مرزها می توانند به گذرراههای روان و کم هزینه تجارت، گردشگری و تبادلات فرهنگی تبدیل شوند، جریانی که امنیت را از دل توسعه و همکاری می رویاند.
قالیباف افزود: نگاه صرفا امنیتی به مرز باید جای خود را به یک نگاه توسعه محور و همکاری زا بدهد زیرا که امنیت پایدار از دل توسعه در مرز می جوشد، در مسیر تحقق دیپلماسی کارآمد استانی پیوندهای اقتصادی و فرهنگی و تمدنی نقش بنیادین دارد و روابط پایدار در بستر اعتماد و اشتراک فرهنگی شکل می گیرد و همه پیوندهای تاریخی و زبانی ایران با ملتهای پیرامونی است که چهره ای از یک ایران متکی به اخلاق و اعتماد و همکاری متقابل ارایه می کند.
وی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی و منطقه ای نباید به اقتصاد و فرهنگ محدود بماند، تجربه ما نشان می دهد که پیوندهای پایدار زمانی شکل می گیرد که همکاریها چندبعدی باشند، بر همین اساس می توان در پنج حوزه همکاری راهبردی یعنی حوزه های دیپلماسی و سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، امنیتی و دفاعی و محیط زیستی به طور هم افزا و همراه با هم اقدام کرد.
ایرنا