×
اجتماعی
شناسه خبر : 252012
تاریخ انتشار : دوشنبه 1404/07/28 ساعت 09:54
کار، کار انگلیسی‌هاست

احمد مسجدجامعی:

کار، کار انگلیسی‌هاست

آخرین کار مشترک با آقای تقوایی تلاش برای بازسازی لوکیشن خانه «دایی جان ناپلئون» در لاله‌زار بود. پیش از آن در یکی از تهران‌گردی‌ها به واسطه سابقه و خاطره ذهنی به آنجا رفتیم که در معرض تخریب کامل بود.

نورنیوز- گروه اجتماعی: آخرین کار مشترک با آقای تقوایی تلاش برای بازسازی لوکیشن خانه «دایی جان ناپلئون» در لاله‌زار بود. پیش از آن در یکی از تهران‌گردی‌ها به واسطه سابقه و خاطره ذهنی به آنجا رفتیم که در معرض تخریب کامل بود. سپس سازمان زیباسازی با مصوبه شورای شهر به شیوه‌ای نوآورانه آنجا را خرید. برای بازپیرایی و بازسازی هیچ‌کس مانند تقوایی نمی‌توانست راهنما باشد. او با خاطرات، عکس‌ها و اسنادی که داشت، این راه را هموار کرد و یکی از سرمایه‌های میراثی تهران با یاری او بر جای ماند؛ منزلی که به‌واسطه همین سوابق قرار بود خانه تهران باشد. آقای تقوایی این سریال را براساس رمانی از ایرج پزشکزاد، دیپلمات و ادیب ایرانی، ساخت. این اثر را می‌توان در آن دوره مهم‌ترین مجموعه تلویزیونی به شمار آورد که همچنان سینماگران با رونویسی از آن هم مشق سینما و هم در آثار نمایشی دیگرشان گرته‌برداری می‌کنند. این داستان در جای خود بسیار مهم است. 

هم از لحاظ ادبی و هم از نظر محتوا: «کار، کار انگلیسی‌هاست»؛ یعنی نه‌تنها در مسائل کلان سیاسی و اجتماعی رد پای آنها را می‌توان دید، بلکه حتی در مشاجره‌های خانوادگی هم خبری از آنهاست. این بیان، ذهنیتی است که همه چیز را سیاه و سفید می‌بیند و با ساده‌انگاری در پی پاسخ‌گویی به کوتاهی‌ها و نارسایی‌هاست. انتخاب این داستان و پرداخت نمایشی دقیق آن به خاستگاه و تسلط تقوایی به ادبیات و شناخت تاریخ معاصر برمی‌گردد. تقوایی با آنکه با سینما شناخته می‌شود، اما در ادبیات ریشه دارد و سره را از ناسره می‌شناسد و با این رویکرد برای گفتن حرف‌هایش از ادبیات فراتر می‌رود و سینما را برمی‌گزیند. خودش در جایی می‌گوید بُرد سینما بیشتر از ادبیات است، به‌ویژه در این زمانه که تیراژ کتاب به اندازه یک سانس یک فیلم سینمایی نیست. اثر دیگری از این‌ گونه که از تقوایی در دسترس است، ناخدا خورشید است. او اگر با همان پاکی و صداقتی که داشت، خود نگفته بود، کمتر کسی می‌توانست آن را اقتباس از داشتن و نداشتن همینگوی بداند. آنجا هم نشانی از تسلط او به ادبیات و شناخت فرهنگ آشکار است. او آن‌قدر با فولکلور و خرده‌فرهنگ‌ها آشناست که توانسته بخش بومی اثر را آن‌چنان برجسته‌سازی کند که با متن نویسنده آمریکایی بسی متفاوت باشد؛ در عین آنکه اصول اقتباس را فراموش نکرده و جان مطلب یکی است.

شاید تقوایی را که خود برخاسته از آبادان، از مراکز عمده نوآوری و تکثر و همزیستی فرهنگی در ایران است، بتوان قدرتمندترین فیلم‌ساز بومی کشور نام نهاد.

از دیگر کارهایی که ما را به سمت‌وسوی تقوایی کشاند، اهمیت ثبت تعزیه به‌عنوان میراث فرهنگی ایران در یونسکو بود. بهترین کسی که می‌توانست تصویری درست و قابل اعتنا و اعتماد از این آیین ارائه دهد و ملاحظات بومی این سو و آن سوی این مرزوبوم را در نظر داشته باشد، او بود. ضرورت ساخت مستندی دراین‌باره از آنجا شکل گرفت که در جشنواره آوینیون نخستین‌بار و البته آخرین‌بار در اروپا تعزیه ایران به نمایش درآمد و استقبال شایسته‌ای از آن شد. تعزیه‌گردان در آن اجرا به من گفت: اگر هنرهای آیینی و بومی کشورمان بخواهد روزآمد و ماندگار شود، نیاز به جای ویژه‌ای دارد. ما نیز زمین مناسب را در کنار تئاتر شهر می‌دانستیم که با الگوگرفتن از بنای تکیه‌‌دولت، مرکزی برای این‌گونه هنرها شود و حتی آن را به قرینه تئاتر شهر، تکیه‌شهر نامیدیم که شهرداری مانع شد و بنایی در آنجا برپا کرد و نام آن را مسجد گذاشت. به‌ هر حال با اتفاقات نیکویی که در جشنواره فرانسه شاهد بودیم، در پی ثبت این میراث در یونسکو برآمدیم. زبان فیلم گویاتر از هر کلام و نوشته‌ای است. آقای تقوایی پیش‌ازاین در دهه‌های 40 و 50 عزاداری مردم بوشهر و مشهد اردهال را به بهترین شکل ساخته بود و برای چنین کاری از همه مناسب‌تر بود. او براساس همان روایت مشهور و معتبر میرعزای کاشانی در دوره قاجار این اثر را ساخت و پس از آن با کمک همین مستند، تعزیه به نام ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

از آنجا که تعزیه با حضور و مشارکت بینندگان معنا می‌یابد، تقوایی ساختار و نام این اثر را تمرین آخر گذاشت که بتواند برای نمایش اجزای تعزیه بدون حضور تماشاگر صحنه را بازنمایی کند و در پایان بیننده را به تعزیه اضافه کند. حیف شد که کارنامه ارائه‌شده این بزرگمرد ادبیات و سینما ناتمام ماند و بیش‌ازآن در اختیار عموم قرار نگرفت. هرچند می‌دانیم تقوایی هیچ‌گاه از خلق اثر چه نوشته، چه عکاسی، چه تصویر و چه تدریس بازنایستاد و اطمینان داریم گنجینه پنهان او روزی آشکار شود و از تجربه ممتد او همگان درس‌های جدید بیاموزند. زمانی برای معرفی این گنجینه تلاش ناکامی به عمل آمد. تقوایی می‌گفت من به آن معنا که دیگران حرفه‌ای هستند، حرفه‌ای نیستم اما به یقین او حرفه‌ای‌ترین سینماگر روزگار ماست؛ چراکه بسیاری از سینماگران بر این باورند که آثار او مدرسه سینماست و علاقه‌مند بودند که تقوایی فیلم بسازد تا فیلم‌سازی را فراموش نکنند. نام و یادش گرامی باد.


شرق
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
بازگشت دوباره آتنه فقیه‌نصیری با «وحشی»
ایران دو ایرباس جدید می‌خرد
در دیدار عراقچی با نماینده ویژه پوتین در امور سوریه چه گذشت؟
مشهد میزبان دومین همایش دیپلماسی استانی شد
شکایت فلسطینی‌ها از آلمان به دیوان عالی
شهادت ده‌ها تن دیگر فلسطینی با نقض آتش بس در غزه
پاکستان تغییر رژیم در افغانستان را رد کرد
کلاهبرداری بزرگ در کرمان با 200 شاکی
واکنش توییتری شمخانی به حواشی اخیر
السودانی: واشنگتن به مذاکره با تهران برگردد
پیش بینی وزش باد شدید در تهران تا جمعه
پیشنهاد یک میلیون دلاری پرسپولیس به اوسمار/ آیا او به پرسپولیس می آید؟
مخبر: تحول بدون آموزش و پرورش محکوم به شکست است
بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های خارجی
دکتر پزشکیان: با بروزرسانی مدارس و اصلاح کیفیت آموزشی بسیاری از مشکلات کشور حل می شود
نام فیلم: گروگان‌گیری از خانواده عروس
علی لاریجانی: اگر آژانس برای همکاری پیشنهادی دارد درخواست دهد
توضیح سازمان مالیاتی درباره برداشت 6 همت از حساب شرکت نفت
درخشش گروه‌های موسیقی‌ شیراز در فستیوال اسپانیا 2025
علت انفجار هتل اسپیناس آستارا چه بود؟ +فیلم
کشف لاشه 2 قلاده دیگر فوک خزری در سواحل خزر
پسکوف: ایران شریک روسیه است
راهکار جدید برای بی‌اثرکردن تحریم‌های مالی
اختلال گسترده در خدمات ابری آمازون (AWS)
بریکس و شانگهای ظرفیت‌های راهبردی مکمل برای ایران هستند
آلمانی‌ها خواستار بازگشت پناهندگان اوکراینی شدند
جزئیات تازه از مرگ دانش‌آموز شیرازی
ایران در آستانه بحران آبی بی‌سابقه
قیمت نهایی محصولات ایران خودرو اعلام شد+ جدول قیمت ها
گزارش تصویری | دیدار قهرمانان و مدال‌آوران ورزشی و المپیادهای علمی جهانی با رهبر انقلاب
رتبه‌بندی بیش از 100 هزار معلم جدیدالاستخدام
حمله هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
اردوغان فردا عازم کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود
کاهش قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه27 مهر + جدول
اژه ای: اقدام پدر امیرمحمدخالقی درس آموز بود
تراکتور به دنبال اولین پیروزی آسیایی مقابل شارجه + ترکیب تراکتور مشخص شد
ریزش 31 هزار واحدی شاخص بورس
رئیس دانشگاه شریف معرفی شد
رهبر انقلاب: مدال‌آوری شما در جنگ نرم، ارزش مضاعف دارد
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(105) « بَنَک»
قیمت دلار و سایرارزها امروز دوشنبه 28 مهر 1404
جزئیات جدید سرقت بزرگ از موزه لوور
آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی
پاسخ به هر خطایی بسیار متفاوت از قبل خواهد بود
تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات در هویزه
الاعرجی وارد تهران شد
شورای نگهبان با حذف 4 صفر از پول ملی موافقت کرد
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز دوشنبه 28 مهر1404+ جدول
مهاجرانی: یارانه دهک‌های یک تا سه واریز شد
پشت پرده سفر ونس به اسراییل
X
آگهی تبلیغاتی