×
اقتصادی
شناسه خبر : 251802
تاریخ انتشار : یکشنبه 1404/07/27 ساعت 10:01
مسیر تهران-اصفهان با راه آهن سریع السیر 2 ساعته می‌شود

مسیر تهران-اصفهان با راه آهن سریع السیر 2 ساعته می‌شود

راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با 75 درصد پیشرفت زیرسازی، در صورت تأمین 20 میلیارد یوان اعتبار، تا پایان دولت چهاردهم آماده بهره‌برداری شده و مسیر تهران تا اصفهان را در کمتر از دو ساعت طی خواهد کرد.

نورنیوز- گروه اقتصادی : راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی پرسرعت در ایران به شمار می‌ رود که احداث آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و از آن زمان تا کنون فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است.

این پروژه ۱۵ ساله به دلیل چالش‌های بسیار در حوزه تامین منابع مالی و تغییر قراردادها در برخی سالها با کندی پیش رفته و حتی متوقف نیز شده است.

پروژه‌ای که بنابر نظر کارشناسان تکمیل آن نقش اثرگذاری در تکمیل کریدورهای شمال - جنوب و شرق  - غرب دارد و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی مسافران زیادی را میان شهرهای تهران، قم و اصفهان جابه‌جا کند و همچنین نقش قابل توجهی در کاهش سفرهای جاده ای با خودروی شخصی، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد.

در این راستا، علیرضا صلواتی - مجری پروژه قطار سریع‌السیر تهران _ قم_ اصفهان - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور است که به لحاظ ابعاد، تکنولوژی و دانش فنی مشابه آن در کشور وجود ندارد، گفت: این پروژه راهی برای ورود تکنولوژی مدرن و دانش فنی بروز به حوزه ریلی کشور و همچنین ورود به عرصه قطارهای پرسرعت است که باید در یکی دو دهه اخیر در کشور اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: در محور قم _ اصفهان مسیر بهینه دو خطی وجود نداشت، اما با اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته حدود ۷۵ درصد از زیرسازی مسیر ۲۴۵ کیلومتری قم _اصفهان تکمیل شده است و بیش از ۵۰ درصد ابنیه بتنی احداث و ۸۵ درصد معارضات نیز برطرف شده است.

مجری پروژه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان تصریح کرد: مابقی مسیر نیز پیشرفت فیزیکی صفر تا ۸۰ درصدی دارد و در مجموع حدود ۷۵ درصد از کل زیرسازی محور که حجم عملیات سنگینی نیز داشته است، انجام شده و آماده عملیات روسازی و ریل گذاری است.

وی در ادامه گفت: بنابراین می‌توان گفت که در حال حاضر ۳۰ درصد زیرسازی، اجرای روسازی، ریل گذاری محور قم _ اصفهان، اصلاحات مسیر در محور قم _ تهران، اجرای سیستم های سیگنالینگ برق و مخابرات در کل محور، احداث ایستگاه‌های عملیاتی و ایستگاه‌های مسافری در قم، اصفهان و تهران تجهیز ناوگان باقی مانده است.

صلواتی با اشاره به اینکه احداث پروژه از سال ۱۳۸۹ شروع شده و در طی این سال‌ها فراز و نشیب های زیادی داشته است، اظهار کرد: در برخی مقاطع زمانی کار با سرعت بیشتر و در برخی دیگر به دلیل تغییر قراردادها کار با سرعت کمتری انجام شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی این قطار مسیر تهران _ قم و قم _ اصفهان هرکدام تقریبا یک‌ساعته خواهد شد و مسیر تهران_قم_ اصفهان کمتر از دو ساعت خواهد بود.

بهره برداری از پروژه تا پایان دولت چهاردهم در صورت تامین اعتبار

صلواتی در پاسخ به این سوال که این پروژه چه زمانی به بهره برداری خواهید رسید، گفت: اگر موضوعات مالی این پروژه به نتیجه برسد و تعاملات مالی بین دو کشور ایران و چین در داخل کشور برطرف شود، تا پایان دولت چهاردهم می توانیم قطار سریع‌السیر تهران_ قم_ اصفهان را تکمیل و بهره برداری برسانیم. 

به گفته وی، به لحاظ اجرایی دو تا سه سال زمان برای تکمیل آن نیاز است ولی ناهماهنگی هایی بین ارکان داخلی یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و ... پروژه را دچار تاخیر کرده است.

تکمیل پروژه به ۲۰‌ میلیون یوان نیاز دارد

وی همچنین به اعتبارات پروژه نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود چهار میلیارد یوان برای پروژه هزینه شده است و براساس برآوردها تا زمان بهره برداری هم ۲۰ میلیارد یوان دیگر نیاز است که مقرر شده ۱۰ میلیارد یوان توسط دولت و ۱۰ میلیارد دیگر نیز توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی استان‌های قم و اصفهان تامین شود تا این پروژه به بهره برداری برسد.

۸ میلیون مسافر در سال اول راه اندازی قطار جابه جا می شوند

مجری پروژه قطار سریع السیر تهران_ قم_ اصفهان در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی این قطار چه مزایایی برای کشور خواهد داشت، افزود: ۹۸ درصد مسافران در محور اصفهان، قم و تهران که حدود ۱۰ میلیون مسافر در سال می‌شود، از جاده ها تردد می‌کنند و یک درصد نیز هوایی سفر می کنند. تردد از جاده علاوه بر افرایش مصرف سوخت، آلودگی هوا، افزایش میزان تصادفات به جاده ها نیز خسارت وارد می‌کند. با راه اندازی این قطار در کمترین حالت ممکن حدود ۳۰ درصد جذب مسافر بیشتر خواهد شد و حدود هشت میلیون مسافر در سال اول با این قطار سریع السیر جابه‌جا خواهند شد. 

وی ادامه داد: افق طرح هم جابه جایی ۲۰ میلیون مسافر در سال است که بعد از ۲۰سال اتفاق خواهد افتاد.

تکمیل کریدورهای اصلی کشور با راه اندازی قطار

صلواتی همچنین اضافه کرد: نکته مهمی که در احداث قطار پرسرعت تهران_ قم_ اصفهان وجود دارد این است که می تواند به نوعی کریدورهای شمال_جنوب و شرق _ غرب را تکمیل کند. وقتی با احداث این خط ورود تکنولوژی و دانش فنی را به داخل کشور داشته باشیم، در همه موضوعات زیرسازی و روسازی، برق، ناوگان و...می توانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

به گفته وی، در بحث طراحی و اجرای زیرسازی مسیرهای سریع السیر مهندسان داخلی قابلیت زیادی دارند و گام به گام بومی سازی و انتقال دانش فنی در حال انجام است. 

اتصال بیش از ۱۰استان به شبکه قطارهای پرسرعت؛ افق ۱۰ساله

وی همچنین اتصال شهرهای دیگر به شبکه قطارهای پر سرعت را از دستاوردهای دیگر این پروژه دانست و گفت: همزمان با ورود تکنولوزی و دانش فنی به کشور می توانیم بیش از ۱۰ استان دیگر از جمله تهران _ مشهد، تهران ـ تبریز، اصفهان _ شیراز، اصفهان _ یزد، قم _ اراک و ادامه مسیر تا غرب کشور، شیراز _ بوشهر و بندرعباس یعنی عمده مناطق کشور را به شبکه قطارهای پرسرعت متصل کنیم که البته در افق ۱۰ ساله اتصال این شهرها ترسیم شده است.

صلواتی در پایان گفت: روند رشد و تحولات کنونی به گونه ای است که امیدواریم در بحث راه اندازی قطارهای پر سرعت صاحب سبک شویم. کشورهایی نظیر عربستان، ترکیه، عراق در حال بهره برداری از خطوط مختلف هستند، بنابراین کشور ما نباید با این همه سابقه و تقاضا از این موضوع عقب بماند.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
اعلام رسمی علت مرگ کارگردان معروف هالیوود و همسرش
7 میلیون موتورسیکلت، گره اصلی ترافیک تهران
صلاح باز هم عربستانی‌ها را ناامید کرد
پهلو گرفتن کشتی 66 هزار تُنی گندم در بندر شهید رجایی
پیش‌نویس لایحه «به رسمیت شناختن زبان اشاره ایرانی» تدوین شد
نقشه علمی جهان اسلام به کدام سو می‌رود؟
رئیس سازمان بورس: تا پایان سال 20 عرضه اولیه انجام می‌شود
پرشدگی 33 درصدی سدها
پیست اسکی توچال بازگشایی شد
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران‌(142) «جهرم»
ادامه واریز حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از امروز +جزییات
انهدام مخفیگاههای داعشی در غرب عراق
در کوچه بن بست نباید نشست
ترور شخصیت معروف در حمص توسط عناصر جولانی
جنوب یمن؛ بوی توطئه و خیانت
افزایش 50 درصدی مرگ موتورسیکلت‌سواران در تصادفات پایتخت
آینده حزب‌الله و مقاومت در فضای تصاعد بحران
اعتراف هولناک مرد 70 ساله به قتل همسرش در مشهد
پزشکیان: سالی چندهزار کشته در جاده‌ها، قابل قبول نیست
یک آمریکایی ایرانی‌تبار دستیار وزیر خارجه شد
فدراسیون فوتبال مصر انتصاب کی‌روش را تکذیب کرد!
عارف: باید شرایط برای جذب سرمایه‌ها ایجاد شود
جهان نظاره گر خاموش «غرق» غزه
مدنی‌زاده: دولت اقتصاد را رها نکرده است
توافق ایران و عراق برای افتتاح گذرگاه جدید میان دو کشور
فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی دی ماه سال 1404
اشرف بروجردی، رئیس اسبق کتابخانه ملی ایران درگذشت
از هر 100 متقاضی وام ازدواج 73 نفر دست خالی می‌مانند
بحرانی به ‎نام اطلاع‌رسانی مسئولان دوربینی در بحران
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز شنبه 29 آذر 1404+ جدول
12 روز زیر آتش؛ روایت کمالوندی از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران
کاهش 33 درصدی بارش‌ها در کشور
امروز آخرین مهلت ثبت نام فروش جدید ایران خودرو/ رکورد ثبت نام شکست + زمان قرعه کشی
آژانس هیچ اطلاعاتی درباره اورانیوم غنی‌شده ایران دریافت نکرده است
کیفیت هوای تهران در وضعیت قابل قبول
آیا طلا به نشانگر زلزله پولی در جهان تبدیل شده است؟
انتقاد عراقچی از رویکرد غیرمسولانۀ 3 کشور اروپایی
واریز اعتبار مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های چهارم تا هفتم
واکنش رژیم جولانی به بمباران ده‌ها نقطه در سوریه توسط آمریکا
ترامپ: حمله به اهداف داعش در سوریه موفقیت‌آمیز بود
مامور موساد و ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز اعدام شد
برنامه مسابقات ورزشی امروز 29 آذر 1404+ جدول پخش
وضعیت آب و هوا امروز شنبه 29 آذر 1404+ وضعیت استانها
درخت‌ها چطور با هم صحبت می‌کنند؟
ربات‌های میکرونی هوشمند، جراحان آینده در درون بدن انسان
ابزار هوش مصنوعی برای محافظت از زیرساخت‌های حیاتی در حملات سایبری
کشف بی‌سابقه کاوشگر پارکر/خورشید چگونه مواد خود را بازیافت می‌کند؟
سفر 40 دقیقه‌ای به‌جای 6 ساعت با تونل جدید جهانی
افزایش 15 درصدی ظرفیت باتری سدیم‌یونی با یک تغییر شیمیایی هوشمندانه
ماجرای عجیب مردی که با خوردن یک همبرگر ساده مُرد!
X
آگهی تبلیغاتی