نورنیوز-گروه فرهنگی: در این مراسم که با عنوان «شاعر رنگ و عشق» (Poet of Color & Love)، برگزار شد، دکتر بهمن نامور مطلق، بنیانگذار دانشگاه استاد فرشچیان، رئیس سابق فرهنگستان ملی هنر ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «استاد فرشچیان جزو نادر افرادی بودند که در عرصه نگارگری ایرانی فعالیت چشمگیر و تأثیرگذاری داشتند. ایشان انسانی وارسته و فروتن بودند که هیچگاه دچار کبر نشد.
نامور مطلق تصریح کرد: نمایشگاههایشان در چین، ژاپن، اروپا و آمریکا نشان از این موفقیت دارد. ایشان همیشه دانشآموز هنر بودند و بر آموزش تأکید داشتند؛ به همین دلیل دانشگاهی به نامشان در ایران تأسیس شد که بر آموزش معنوی و زیباییشناسیمحور تمرکز دارد.
سخنران دوم نشست، استاد گلمر کمپینگر خطیبی، پژوهشگر و مدرس معماری در دانشگاه وین بود. وی با اشاره به زندگی و مسیر هنری استاد فرشچیان گفت: «در آثار فرشچیان میتوان تأثیری از نقاشیهای مذهبی سقف کلیساها مشاهده کرد، با این تفاوت که گنبدهای ایرانی با هندسه و آینهکاریهایشان، حال و هوایی عرفانی و مراقبهای دارند.»
در ادامه نشست، استاد محمد مستاندهی، نقاش ایرانی، اظهار داشت: «حدود بیست سال است که نقاشی حرفه اصلی زندگیام است و شوق من به این هنر از آشنایی با آثار استاد فرشچیان در دوران راهنمایی آغاز شد. در کتاب فرهنگ و هنر، با رنگهای درخشان و فضای شاعرانه آثارشان روبهرو شدم که ذهنم را دگرگون کرد.
سخنران دیگر نشست، استاد فرگل لیلا خطیبی، نقاش ایرانی، مدرس و پژوهشگر هنر و از شاگردان استاد فرشچیان گفت: نوآوری در تکنیک و مضمون، از ویژگیهای برجستهشان بود؛ هرچند در سبک صفوی کار میکردند، اما با خلاقیتی کمنظیر، تاریخ معاصر را تحت تأثیر قرار دادند.
سخنران بعدی، دکتر محمد هاشمی، پژوهشگر و مدرس فلسفه هنر، به بررسی فلسفی آثار پرداخت و گفت: «بخشهایی از آثار استاد فرشچیان با مبانی سنتگرایی در حکمت هنر اسلامی سازگار است. سنت در دیدگاه اسلامی، امری قدسی و قابل انتقال از وحی است، برخلاف برداشت غربی که آن را کهنه میداند.
سخنران پایانی، دکتر رضا غلامی، استاد دانشگاه و رایزن فرهنگی ایران در اتریش، افزود: «استاد فرشچیان در زیست-جهانی روحانی زندگی میکرد و با رنگها و خطوط، مانند شاعران بزرگ سخن میگفت. او عرفان و نقاشی را پیوند داد و با پاکی دل، سلوکی روحانی آغاز کرد.