×
فرهنگی
شناسه خبر : 250077
تاریخ انتشار : جمعه 1404/07/18 ساعت 12:15
آینده ایران از اینجا آغاز می‌شود

نورنیوز از اهمیت سینمای کودک در فرایند ساخت و توسعه کشور گزارش می‌دهد؛

آینده ایران از اینجا آغاز می‌شود

سینمای کودک، نه حاشیه فرهنگ، که متن آینده ایران است. کشوری که رؤیای کودکانش را جدی نگیرد، دیر یا زود در واقعیت نسل‌های بعدی خود شکست می‌خورد. در دهه‌های گذشته، سینمای کودک ایران بخشی از حافظه جمعی ما را ساخته اما امروز، به حاشیه رانده شده است؛ نه از آن جهت که استعداد وجود ندارد، بلکه چون نگاه فرهنگی به کودک در ساختار تصمیم‌گیری فرهنگی تضعیف شده است.

نورنیوز- گروه فرهنگی: در میان همه بحران‌هایی که ذهن و توان سیاست‌گذاران فرهنگی را درگیر کرده ـ از تورم و مهاجرت نخبگان تا جنگ و فرسایش سرمایه اجتماعی ـ حوزه‌ای در سکوت، تاحدودی به حاشیه رانده شده است که اتفاقاً بیش از همه به آینده کشور مربوط می‌شود: سینمای کودک و نوجوان. این سینما نه صرفاً یک ژانر مفرّح و سرگرم‌کننده، بلکه آیینه‌ای از چگونگی تربیت نسلی است که فردا تصمیم‌گیر، مدیر، و شهروند کشور خواهد بود.

در جهان امروز، کشورهایی که آینده فرهنگی خود را جدی می‌گیرند، از آموزش تا رسانه را به هم پیوند داده‌اند. سینمای کودک در این میان، یکی از مؤثرترین ابزارهای شکل‌دهی به تخیل، اخلاق و هویت اجتماعی است. اما در ایران، این سینما اکنون از جایگاه «ابزار فرهنگی آینده‌ساز» تاحدود زیادی به سطح «برنامه‌ای فصلی برای لبخند و شادی کودکان» تقلیل یافته است. جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، که روز گذشته سی و هفتمین دوره برگزاری خود را به پایان برد، می‌تواند و باید موتور محرک این جریان باشد، اما به شهادت اهل فن، به رغم توفیقات نسبی‌اش، هنوز به طور کامل از بلاتکلیفی ساختاری و بی‌برنامگی خلاص نشده است

 از رؤیا تا واقعیت؛ وقتی کودک فقط تماشاگر می‌ماند

کودکان امروز در معرض جهانی از تصاویر و روایت‌های دیجیتال‌اند. آن‌ها از نتفلیکس، دیزنی و یوتیوب، داستان‌هایی با استانداردهای بسیار بالا می‌بینند؛ با گرافیک درخشان، قصه‌های انسانی و تخیل‌برانگیز. در چنین جهانی، نمی‌توان با چند فیلم سطحی و شاید بی‌هدف و صرفاً کمیک، امید به تأثیرگذاری داشت. واقعیت تلخ این است که بخش قابل توجهی از تولیدات داخلی برای کودک، از درک همین مخاطب جا مانده‌اند.

سینمای کودک در ایران گرفتار نوعی «سادگی کاذب» شده است؛ فیلم‌هایی که خیال می‌کنند کودک یعنی خنده، رنگ، و شوخی‌های سبک و سطحی. در حالی‌که هر روایت کودکانه، باید به‌اندازه یک فیلم بزرگسال، اندیشیده و دقیق باشد. سینمای موفق کودک، فلسفه دارد، پیام دارد، و با ذهن و دل کودک گفت‌وگو می‌کند. کودکان امروز، به قول یکی از داوران جشنواره امسال، «نسل زد» هستند؛ نسلی باهوش‌تر، پرسشگرتر و آگاه‌تر از آنچه بزرگسالان گمان می‌کنند.

وقتی این نسل در جهان دیجیتال، بهترین آثار پیکسار و استودیو جیبلی را تماشا می‌کند، فیلم‌ساز ایرانی دیگر نمی‌تواند با فیلمنامه‌های ضعیف و پیام‌های شعاری وارد رقابت شود. کودک امروز دیگر منتظر نمی‌ماند ما برایش «فیلم بسازیم»؛ او خود تماشاگر و منتقد جهانی است. در چنین شرایطی، سطحی‌سازی در تولیدات داخلی، نه فقط بی‌اثر بلکه ضدتربیتی است.

افزودن شعارهای ملی یا ایدئولوژیک نیز به‌جای آنکه سینمای کودک را معنا ببخشد، آن را از خلاقیت تهی کرده است. کودکان به‌دنبال پیام‌های مستقیم نیستند؛ آن‌ها به قصه‌هایی نیاز دارند که حس کنجکاوی، دوستی و امید را در وجودشان بیدار کند. اگر سینما نتواند این نیاز را پاسخ دهد، دیگر شبکه‌های جهانی این وظیفه را به‌عهده می‌گیرند، با همه بار فرهنگی و ارزشی خود.

آینده از اینجا آغاز می‌شود

احیای سینمای کودک در ایران، بیش از هر چیز به یک تغییر نگرش ملی نیاز دارد. باید پذیرفت که تربیت فرهنگی، همان‌قدر ضروری است که امنیت یا اقتصاد. اگر به کودکان فیلم خوب نشان ندهیم، فردا از آنان جامعه‌ای کم‌تخیل، سطحی‌نگر و بی‌اعتماد خواهیم داشت.

 سینمای کودک، نه حاشیه فرهنگ، که متن آینده ایران است. کشوری که رؤیای کودکانش را جدی نگیرد، دیر یا زود در واقعیت نسل‌های بعدی خود شکست می‌خورد. در دهه‌های گذشته، سینمای کودک ایران بخشی از حافظه جمعی ما را ساخته است. از «قصه‌های مجید» و «دزد عروسک‌ها» تا «کلاه‌قرمزی» و «مشق شب»، این آثار فقط سرگرم‌کننده نبودند؛ نوعی تربیت عاطفی، اخلاقی و اجتماعی را منتقل می‌کردند که نظام آموزشی از انجام آن ناتوان بود. اما امروز، این سینما به حاشیه رانده شده است؛ نه از آن جهت که استعداد وجود ندارد، بلکه چون نگاه فرهنگی به کودک در ساختار تصمیم‌گیری کشور تضعیف شده است.

سینمای کودک، آیینه فهم ما از آینده است. هر جامعه‌ای که برای آینده خود برنامه دارد، برای کودکانش تصویر می‌سازد. اما در ایرانِ امروز، کودک در رسانه‌ها یا کاملاً غایب است، یا به تیپ‌های کلیشه‌ای فروکاسته می‌شود. همان‌طور که آزیتا حاجیان، از داوران جشنواره امسال در گفت‌وگویی اشاره کرده، ما نه تنها برای کودکان فیلم نمی‌سازیم، بلکه در بسیاری از تصمیم‌های فرهنگی و شهری نیز آنان را نادیده می‌گیریم.

این غیبت، فقط مسئله‌ای فرهنگی نیست؛ پیامدی اجتماعی دارد. کودکی که در جهان خیال، ارزش و آرمان‌هایش بازنمایی نمی‌شود، بعدها در جامعه هم احساس تعلق نخواهد کرد. بی‌دلیل نیست که بسیاری از نوجوانان امروز، با شخصیت‌ها و الگوهای غربی یا فضای مجازی پیوند عاطفی عمیق‌تری دارند تا با قهرمان‌های بومی.

نقطه امید: درخشش انیمیشن ایرانی

در غیاب برنامه‌ریزی ملی برای سینمای کودک، تولید آثار به تصمیم‌های پراکنده و گاه سلیقه‌ای محدود شده است. بودجه‌ها اندک و گاه بدون درک دقیق از نیازهای کودک هزینه می‌شوند. بخشی از آثار تولیدی هم دچار ساده‌سازی افراطی‌اند؛ فیلم‌هایی که می‌پندارند چون مخاطب کودک است، پس هر محتوای سطحی یا شوخی کودکانه‌ای می‌تواند مؤثر باشد. درحالی‌که کودک امروز، مخاطبی هوشمند و چندلایه است؛ نسلی دیجیتال، آشنا با تصویر، ریتم و روایت.

همین ناآشنایی با زبان نسل جدید، یکی از عوامل شکست بسیاری از آثار سینمایی در جذب مخاطب است. سینمای کودک نیازمند شناخت روان‌شناسی و فرهنگی نسل زد و آلفا است؛ نسلی که میان بازی‌های ویدئویی، محتوای کوتاه و انیمیشن‌های جهانی رشد یافته و در برابر روایت‌های کند و تکراری مقاومت دارد

 با این همه، نمی‌توان از رشد خیره‌کننده انیمیشن ایرانی غافل ماند؛ حوزه‌ای که در سکوت و بدون حمایت جدی دولتی، توانسته از لحاظ فنی و هنری به سطحی تحسین‌برانگیز برسد. آثاری چون «فیلشاه»، «بنیامین»، «پسر دلفینی» و «ناسور» نشان داده‌اند که انیمیشن ایران نه‌تنها می‌تواند با نمونه‌های بین‌المللی رقابت کند، بلکه قابلیت خلق جهان‌هایی تازه و بومی را دارد.

برخلاف رکود نسبی فیلم‌های زنده کودک، انیمیشن ایرانی توانسته مخاطب کودک و خانواده را دوباره به سالن سینما برگرداند. کیفیت صداگذاری، طراحی شخصیت، روایت منسجم و بهره‌گیری از اسطوره‌های ایرانی و آموزه‌های اخلاقی، این آثار را از سطح «تولید سفارشی» به سطح «تجربه فرهنگی ملی» ارتقا داده است.

این موفقیت‌ها تصادفی نیستند. انیمیشن ایران از دل دانشگاه‌ها، استودیوهای کوچک مستقل و نیروهای جوانی برخاسته که با کمترین امکانات، بیشترین خلاقیت را به کار بسته‌اند. آنان ثابت کرده‌اند که اگر سیاست‌گذاری کلان فرهنگی از آن‌ها حمایت کند، می‌توانند پرچمدار سینمای کودک در خاورمیانه باشند.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
چگونه شکلات تلخ می‌تواند روند پیری را کند، کند؟
ثروتمندترین خانواده‌های جهان معرفی شدند
راهکارهایی ساده برای جلوگیری از خشکی چشم در زمستان
ژن RNA غیر کدکننده به‌عنوان کنترل‌کننده رشد سلول‌های بزرگ شناسایی شد
هشدار مادورو درباره پیامدهای تهدیدهای واشنگتن بر صلح منطقه‌ای
پیشروی اشغالگران اسرائیلی بار دیگر در قنیطره سوریه
الازهر حکم اعدام بیماران سرطانی غزه توسط اسرائیل را محکوم کرد
تحریم‌ها نتوانستند واردات نفت هند از روسیه را کاهش دهند
ساختمان‌های شهرداری تهران صاحب شناسنامه پدافندی می‌شوند
هدف‌گذاری ایران و پاکستان برای تحقق تجارت 10 میلیارد دلاری
تامین بازار شب یلدا با عرضه گسترده هندوانه
انتصاب یک بانوی به‌عنوان معاون سیاسی فرمانداری مراغه
حمله سنگین سایبری به وزارت کشور فرانسه
ارتش ونزوئلا: تهدیدهای ترامپ ما را نمی‌ترساند
عون: گفت‌وگو با اسرائیل برای تثبیت امنیت است نه تسلیم شدن
رونمایی دولت از یک یارانه جدید
بیانیه سفارت روسیه درباره آزادی شهروند روسی زندانی در ایران
نتایج آزمون زبان دانشگاه آزاد اعلام شد
مجری آمریکایی: ترامپ ممکن است امشب به ونزوئلا اعلان جنگ کند
انگلیس دارایی‌های آبراموویچ روسی را به اوکراین واگذار می‌کند
نیروهای جدایی‌طلب جنوب یمن با تل‌آویو تماس برقرار کردند
یک دانشمند هسته‌ای صهیونیست در آمریکا به قتل رسید/جزئیات جدیدی از ترور
سهمیه بنزین به کارت بانکی منتقل می‌شود+ آیین‌نامه جدید سوخت
آمریکا مجوز فروش نفت پروژه ساخالین-2 روسیه را صادر کرد
گوشی نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هک شد/نام گروسی در میان مخاطبان موبایل هک‌شده‌
آخرین وضعیت رضا امیرخانی پس از سانحه سقوط + مغز تغییرات منفی ندارد
نورنما | مجسمه آزادی سقوط کرد
آزادی گروگان بشاگردی پس از تلاش‌های قضائی در جاسک
سوارس اینتر میامی ماندنی شد
بولتون: پوتین ترامپ را فریب می‌دهد
ترامپ حین مذاکرات مشغول برنامه‌ریزی برای حمله به ایران بود
آخرین وضعیت مجری «گزارش ورزشی» پس از گازگرفتگی
شرایط حذف افراد از دریافت کالابرگ اعلام شد+جزئیات
خط 8 مترو تهران با 34 ایستگاه پرتقاضا وارد فاز اجرایی می‌شود
احتمال انتقال دیدار ایران و مصر به ونکوور/اختصاص بخشی از درآمد جام جهانی برای غزه/
پزشکیان: امام خمینی (ره) پیام آور وحدت و انسجام بود
پزشکیان: دعوت دولت به مشارکت به معنای فقدان برنامه نیست
ونزوئلا: صادرات نفت خام ما بی‌وقفه ادامه دارد
تراکتور-پرسپولیس با 50 هزار تماشاگر
هواشناسی بوشهر 2 هشدار قرمز صادر کرد
انصارالله یورش نتانیاهو به مسجدالاقصی را اهانتی آشکار خواند
توضیحات آتیه‌سازان حافظ درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان
هشدار هلال احمر درخصوص ورود موج جدید بارشی به جنوب کشور
ارز مسافری و دانشجویی بر مبنای نرخ تالار دوم مرکز مبادله است
انار شب یلدا تامین شد
جهان باید فرصت تعامل با تهران را دریابد
هشدار درباره تبعات اقتصادی مصادره دارایی‌های روسیه
چه خبر از وضعیت مصدومان استقلال ؟
مرتس: با تضمین‌های امنیتی به اوکراین، حملات آتی روسیه را تلافی می‌کنیم
عکس های منتخب ایران ؛ چهارشنبه 26 آذر 1404
X
آگهی تبلیغاتی