×
اجتماعی
شناسه خبر : 245718
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/06/26 ساعت 11:43
52 پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است

52 پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است

رئیس اداره امداد هوایی سازمان اورژانس کشور از فعالیت 52 پایگاه بالگرد در کشور خبر داد و بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش ایمنی مأموریت‌ها تأکید کرد. وی اعلام کرد هر بالگرد سالانه حدود 6 میلیارد تومان هزینه دارد .

نورنیوز-گروه اجتماعی: رئیس اداره امداد هوایی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه ۵۲ پایگاه در کشور فعالند، بر نیاز بیشتر بیمارستان‌ها و جاده‌ها برای احداث پد بالگرد، تأکید کرد و گفت: هر بالگرد برای سازمان اورژانس کشور سالانه ۶ میلیارد هزینه دارد.

پروانه عزتی درباره ماهیت اورژانس هوایی و تاریخچه آن، افزود: اورژانس هوایی از سال ۱۳۷۹ با همکاری شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) وابسته به وزارت دفاع در تهران آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم، اما از سال ۱۳۹۳ و همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت و اختصاص بسته توسعه خدمات اورژانس هوایی در این طرح، شاهد رشد صعودی در این بخش بودیم.

وی افزود: در حال حاضر ۵۲ پایگاه بالگردی و یک پایگاه هواپیمایی (بال ثابت) در کشور فعال است و در حال ارائه خدمات هستند. تقریباً در همه استان‌ها حداقل یک پایگاه هوایی داریم و در برخی استان‌ها مثل لرستان بیش از یک پایگاه دایر است. در مجموع اکنون ۵۲ پایگاه هوایی فعال و یک پایگاه هواپیمایی (بال ثابت) داریم.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور اظهارکرد: بالگردها در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نجات جان بیمار در زمان طلایی و یا انتقال زمینی برای بیمار میسر نباشد. به طور معمول این بالگردها تا شعاع ۱۵۰ کیلومتر هوایی مأموریت انجام می‌دهند و به میزان سوخت بالگرد بستگی دارد؛ البته برای مسافت‌های طولانی‌تر، مانند انتقال بیماران از شیراز به تهران، از هواپیما استفاده می‌شود.

عزتی گفت: ما بالگردها را از طریق خرید خدمت از شرکت‌ها و ارگان‌های نظامی و غیرنظامی همچون شرکت‌ها و ارگان‌های ارائه دهنده خدمات بالگردی نظامی و غیرنظامی تأمین می‌کنیم. در حال حاضر وزارت بهداشت ۶ تا ۸ فروند بالگرد در اختیار دارد، اما عمده ناوگان از طریق خرید خدمت تأمین می‌شود. این قراردادها معمولاً یک‌ساله منعقد می‌شود و تأمین خلبان، مهندس پرواز، قطعات و سوخت از سوی شرکت‌های بالگردی است.

وی افزود: در حال حاضر ۹ ارگان نظامی و بخش خصوصی از جمله شرکت هلیکوپتری آواسلامت، هلیکوپتری ایران، هوانیروز ارتش، هوافراجا و هوانیروز سپاه، ندسا، هلی آریاکیش و پاسارگاد پرواز کیش در این زمینه با ما همکاری دارند. به طور مثال، اگر بخواهیم در خرم‌آباد پایگاهی راه‌اندازی کنیم، با این ارگان‌ها رایزنی می‌کنیم و در صورت دارا بودن شرایط، قرارداد منعقد می‌شود.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور با اشاره به وضعیت پروازها ادامه داد: پرواز بالگردهای اورژانس ۲۴ ساعته نیست و فقط از طلوع تا غروب آفتاب انجام می‌شود، چرا که امکان پرواز شبانه در کشور وجود ندارد. همچنین بالگردها و خلبانان برای پرواز در شب آموزش‌های لازم و تجهیزات کافی ندارند.

عزتی گفت: تأمین خلبان و مهندس پرواز بر عهده شرکت‌های طرف قرارداد است و اورژانس صرفاً تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی را تأمین می‌کند. برخی بالگردها تک‌خلبانه و برخی دوخلبانه هستند و مهندس پرواز به عنوان مسئول برقراری ایمنی پیش از پرواز حضور دارد و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی هنگام پرواز در کنار تیم پروازی حضور دارند.

وی درباره هزینه‌های یک بالگرد در سال افزود: هزینه قرارداد هر بالگرد سالانه حدود پنج تا شش میلیارد تومان است. به طور مثال در استان تهران دو بالگرد فعال داریم که هزینه سالانه آن‌ها حدود ۷۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. اگر یک بالگرد در ماه ۱۲ مأموریت انجام دهد، هزینه هر مأموریت بر اساس تقسیم این مبلغ محاسبه می‌شود.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور بیان کرد: در برخی مأموریت‌ها برای انتقال یک بیمار چند بالگرد درگیر می‌شوند. به عنوان نمونه، گاهی بالگرد قزوین بیمار را به البرز منتقل می‌کند و سپس بالگرد تهران ادامه مسیر را انجام می‌دهد. در برخی موارد نیز به دلیل نبود امکان استفاده از هواپیما، انتقال با دو یا چند بالگرد انجام می‌شود که هزینه را افزایش می‌دهد.

عزتی گفت که سال گذشته در مجموع ۳۴۴۹ مأموریت هوایی بالگردی و بال ثابت انجام شد و طی آن ۴۲۱۱ بیمار منتقل شدند. اعزام بالگردها بر اساس اندیکاسیون‌های اعزام انجام می‌شود. پس از تماس با ۱۱۵ و پس از بررسی شرایط بیمار، در صورت ضرورت بالگرد اعزام می‌شود.

وی افزود: مأموریت‌ها به دو دسته اولیه (انتقال بیماران یا مصدومان از محل حادثه) و ثانویه (انتقال بیمار از یک مرکز درمانی به مرکز دیگر مانند موارد پیوند) تقسیم می‌شوند.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه مدت زمان مأموریت‌ها بسته به فاصله متفاوت است، اظهار کرد: گاهی مأموریت انتقال ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و گاهی مانند انتقال بیمار از بستک به بندرعباس یک تا دو ساعت زمان نیاز دارد.

عزتی درباره فعالیت تکنسین‌های اورژانس هوایی توضیح داد: در هر پایگاه چهار تکنسین اورژانس هوایی فعال هستند و در مجموع حدود ۲۰۸ تکنسین در کشور داریم. این افراد علاوه بر آموزش‌های عمومی فوریت‌های پزشکی، باید دوره‌های تخصصی شامل فیزیولوژی پرواز، ایمنی نشست و برخاست بالگرد و آشنایی با انواع پرنده‌ها را نیز بگذرانند که این آموزش‌ها در پایگاه‌ها با توجه به نوع پرنده ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از این نیروها داوطلبانه وارد اورژانس هوایی شدند و آموزش‌ها را تحت نظر خلبانان و متخصصان این حوزه دریافت کرده‌اند. با این حال، به دلیل اینکه قانون ارتقای بهره‌وری شامل حال آن‌ها نمی‌شود، نارضایتی‌هایی وجود دارد و برخی از آن‌ها تمایل دارند از پایگاه‌های هوایی خارج شوند، زیرا حقوق آنها از سایر تکنسین‌های اورژانس کمتر است، در حالیکه کار آنها ریسک بالاتری دارد.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور افزود: توسعه زیرساخت‌ها مانند احداث پد بالگرد در بیمارستان‌ها و در جاده‌ها اهمیت بالایی دارد. وجود پد مناسب باعث افزایش ایمنی و بازدهی مأموریت‌ها می‌شود. در غیر این صورت به دلیل مشکلاتی مانند گرد و خاک، فرود بالگرد می‌تواند خطرآفرین باشد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
رژیم ضداضطراب؛ این 6 ماده غذایی را حذف کنید
ورود جنجالی فراری به دنیای برقی‌ها با طراحی مینیمال جانی آیو
آغاز پرداخت خسارت های برق خانگی از یک ماه آینده+ آدرس سایت
افزایش حملات و خشونت علیه مسلمانان در انگلیس
آمار تکان‌دهنده سوءتغذیه در غزه / 54 هزار کودک با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند
مجوز شلیک به هواپیماهای روسی روی میز متحدان ناتو
ماکرون از استیضاح جان سالم به در برد
ملی‌پوش اسپانیا: گل‌هایم فدای مردم فلسطین
مهاجرانی: از هر اقدامی برای توقف نسل‌کشی غزه حمایت می‌کنیم
حماس: فردا 600 کامیون کمک وارد غزه می‌شود
قضات خاص برای پرونده‌های زیست‌محیطی
انفجار در کابل / حمله پاکستان به مواضع تحریک طالبان
تأکید گوترش بر حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها در پی توافق غزه
شوک پلیس از سرعت 200 کیلومتر در ساعت یک خودرو در جاده
راهپیمایی سراسری حمایت از فلسطین در دومین سالگرد «طوفان الاقصی» فردا
حضور ترکیه در کارگروه نظارت بر اجرای توافق در غزه
حراج شمش طلای مرکز مبادله 20 مهر برگزار می‌شود
ورود کوشنر به سرزمین‌های اشغالی همزمان با اجرای توافق آتش‌بس
نورنما | دختر معلولی که به‌واسطه یک ربات توانست راه برود
پارلمان اروپا خواستار واکنش یکپارچه اتحادیه به تهدیدهای ادعایی روسیه شد
شاهکار معینی و عالی پور با طلا و نقره یک ضرب جهان
توافق پایان جنگ و آتش‌بس دائم در غزه/ تعداد اسرای فلسطینی که آزاد می شوند، مشخص شد
قلعه‌نویی: برای خنثی کردن نقاط قوت حریف آماده‌ایم
اعتکاف 1404 با محوریت معنویت و اتحاد
پیشنهاد تأمل برانگیز ماکرون درباره غزه
میزبانی 2029؛ ایران شانس اول
تمام واحدهای صنفی و اماکن عمومی ملزم به رعایت مقررات جاری کشور هستند
ترافیک در تونل‌های آزادراه تهران – شمال به اوج رسید
یکی از رهبران حماس: مذاکرات درباره لیست اسرا ادامه دارد
پرسپولیس از لیگ شرق آسیا بازیکن می‌گیرد؟
دلیل تأخیر نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی مشخص شد
سیسی، ترامپ را به مصر دعوت کرد/ترامپ:به مصر خواهم رفت
اعلام زمان‌ پرداخت باقی‌مانده معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان
ادعای جدید ترامپ در جلسه کابینه در مورد ایران
پایان جنگ و آغاز صلح؟!
ادعای تازه اسرائیل درباره زمان آتش بس غزه
بعید است ترامپ جایزه نوبل را بگیرد
بازگشت به زندگی یک محکوم به قصاص در آذربایجان غربی
صلحی میان دو طوفان؛ بازگشت نبرد از میدان جنگ به میدان سیاست
گزارش روزنامه هاآرتص درباره جزئیات توافق آتش‌بس غزه
نتانیاهو مدال نوبل صلح را به ترامپ داد!
دستگیری 32 جاسوس اسرائیلی در لبنان
پوتین: مسئله هسته‌ای ایران تنها از راه دیپلماسی قابل حل است
کریدور شمال–جنوب شتاب می‌گیرد+ جزئیات
فغانی در پلی‌آف انتخابی جام جهانی 2026 سوت می‌زند
آمریکا 29 نهاد مرتبط با ایران در کشورهای مختلف را تحریم کرد
واکنش ولایتی به توافق آتش‌بس غزه
ارمنستان: کریدور زنگزور وجود خارجی ندارد
سنگ اندازی جدید اسرائیل در مسیر صلح / مخالفت با آزادی رهبر فتح
خبر خوش وزیر نیرو درباره برق
X
آگهی تبلیغاتی