×
اقتصادی
شناسه خبر : 243228
تاریخ انتشار : جمعه 1404/06/14 ساعت 07:06
سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر به عنوان نقشه‌راه ترانزیتی ایران تصویب شد؛ هدف‌گذاری عبور 40 میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. اما بهره‌وری پایین شبکه ریلی و چالش‌های مدیریتی، موانع اصلی تحقق این هدف هستند.

نورنیوز - گروه اقتصادی: ایران به عنوان یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در تلاقی مسیرهای تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب، قابلیت تبدیل به هاب ترانزیت اوراسیا را دارد. با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایران می‌تواند نقش محوری در تسهیل جابه‌جایی کالاها و مسافران ایفا کند. اما این پتانسیل با موانع و چالش‌های جدی مواجه است که باید برطرف شوند.به گفته کارشناسان، تحقق این هدف استراتژیک نیازمند اصلاحات مدیریتی و تدوین یک برنامه جامع حمل‌ونقل است.

در حال حاضر، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهره‌وری پایین خطوط ریلی، مانع از بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها شده است. در همین راستا، حضور ایران در همایش و جشنواره‌های بین‌المللی ترانزیتی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کردخ. اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر خواهد بود که پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق داخلی وجود داشته باشد.

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، بر این باور است که شرکت در اجلاس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بدون داشتن یک برنامه جامع، به توافق‌های پراکنده و بی‌ثمر منجر خواهد شد. وی عنوان کرد که به عنوان نمونه، تفاهم‌نامه اخیر ایران با ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد نقشه‌راه و تعرفه گمرکی واحد، اگرچه یک گام مثبت است، اما فقدان یک نقشه راه مشخص است و مانع از استفاده بهینه از این فرصت‌ها می‌شود.

یکی از چالش‌های کلیدی ترانزیت ایران، بهره‌وری پایین خطوط ریلی است. فعالان اقتصادی به شدت از سرعت پایین حرکت قطارها (سرعت بازرگانی که شامل سیر و تخلیه‌وبارگیری در مبدا و مقصد می‌شود) گلایه دارند و آن را به «حرکت شتر» تشبیه می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، انتقال بار از سرخس به بندرعباس ممکن است بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد، در حالی که این زمان برای کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ روز است. این وضعیت، جذابیت مسیر ایران را برای بازرگانان به شدت کاهش می‌دهد.همچنین، تعدد دستگاه‌های دخیل در فرآیند ترانزیت، روند عبور کالا از مرزها را به پروسه‌ای پرهزینه و زمان‌بر تبدیل کرده است.

در حالی که سیر فیزیکی بار تنها چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فرایندهای گمرکی و اداری می‌تواند بین هفت تا ۲۰ روز به طول بینجامد. این اتلاف زمان و هزینه، رقابت‌پذیری مسیر ایران را در برابر کریدورهای رقیب کاهش می‌دهد.به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی مسعود پل‌مه، در ایام جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی زمان ترخیص کالا در بنادر کشور از ۳۰ روز متداول به حدود ۱۰ روز رسید و این نشان می‌دهد که با اصلاحاتی می‌توان چابکی را به مبادی ورودی و خروجی کشور بازگرداند.

با توجه به موقعیت راهبردی ایران و تقاطع مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب، سند ملی گذر به عنوان نقشه راه ایران برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه به تصویب رسیده است. این سند به دنبال افزایش بهره‌وری و سهم ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و هدف‌گذاری حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را در نظر دارد.

در مجموع، اگرچه ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ترانزیت دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت‌ها به مزیت‌های بالفعل، نیاز به اصلاحات مدیریتی، تسهیل فرآیندهای مرزی و افزایش بهره‌وری خطوط ریلی است. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن بهره‌مند گردد.
 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
برگ برنده ترامپ نقطه ضعف او شد
سیستم دفاعی آمریکا ناتوان است
طالبان: اجازه نمی‌دهیم افغانستان صحنه رقابت قدرت‌های بزرگ شود
آخرین وضعیت ترافیکی و جوی جاده‌ها
مدارس ابتدایی استان تهران فردا هم مجازی شد/ اجرای طرج زوج و فرد از در منزل
زلنسکی: اوکراین طرح گام‌به‌گام صلح را اجرا می‌کند
آتشِ استاد در نیستان
باقری به الطلبه پیوست
برای تأمین معیشت مردم برنامه 20 بندی داریم
فرودگاه پارس‌آباد موقتا تعطیل شد
شورای نگهبان با آمادگی کامل به استقبال انتخابات میان‌دوره‌ای می‌رود
سه ماهواره ایرانی فردا پرتاب می‌شوند
پیام هشدارآمیز گروه هکری حنظله به نتانیاهو پیش از سفر آمریکا
دو بازیکن استقلال دوباره کنار گذاشته شدند
پادکست | هنر شنیدن و شنیده شدن
پزشکیان: ریشه بسیاری از ناترازی‌های انرژی، تصمیمات غیرعلمی است
ایران نقض حاکمیت سومالی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
هشدار نسبت به تشدید تنش‌ها بین رژیم اسرائیل و ترکیه
حمله سنگین موشکی روسیه به تأسیسات تولید پهپاد اوکراین
تقویت امنیت غذایی با ذخیره 4 میلیون تن گندم
احتمال مجازی شدن مدارس ابتدایی تهران برای فردا
رونمایی از پویش مردمی «به حرمت حاج قاسم می‌بخشم» در کرمان
پادکست | چرا از تغییر می ترسیم و چطور با آن کنار بیاییم ؟
اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی نیشابور به سه نفر زندگی بخشید
تزریق بیش از 20 هزار میلیارد تومان سرمایه به بنادر ایران
واکنش رئیس دانشگاه شریف به تماس با خانواده دانشجویان درباره پوشش
تداوم یورش صهیونیست‌ها به کرانه باختری
دریاچه ارومیه 14 سال تا احیا فاصله دارد
عقب ماندگی 6 میلیونی در صدور کارت هوشمند ملی
نهاده دامی مورد نیاز کشور تا پایان سال تامین است
آزمون کارشناسان رسمی نیمه اول سال آینده برگزار می‌شود
13 کشته در عملیات ضدتروریستی ارتش پاکستان
بارندگی‌های اخیر در استان تهران چقدر چالش کم آبی را حل کرد؟
نرخ تورم آذرماه به 42.2 درصد رسید
انتخابات تهران وارد فاز اجرایی شد
ترخیص بیش از 16 هزار تن کنجاله سویا با دستور قضایی
با مصوبه شورای عالی محیط‌زیست؛ 3 منطقه جدید تحت حفاظت قرار گرفت
فروش فوق‌العاده وانت پراید با قیمتی بیش از 560 میلیون تومان +جزئیات
عاملان تیراندازی در بهشت زهرا (س) دستگیر شدند
تراکتور برای ادامه حضور در لیگ برتر شرط تعیین کرد
مدارس اصفهان و چند شهر استان فردا غیرحضوری شد
پیش بینی وضعیت آب و هوا مازندران فردا یکشنبه 7 دی 1404
کفاشیان: زنوزی هواداران را تحریک می کند
کولاک، برف و یخبندان در راه آذربایجان شرقی
ساپینتو: برد مقابل گل‌گهر حیاتی است، باید بازی با المحرق را فراموش کنیم
شارژ کارت اضطراری گازوئیل با یک‌سوم نرخ پالایشگاه در بودجه 1405
پلیس: تخلف نکنید تا جریمه نشوید
وزیر کشور: با روند فعلی جمعیت ایران تا سال 1480 به زیر 40 میلیون می‌رسد
برچسب اخطار برای شبکه‌های اجتماعی در نیویورک اجباری شد
قیمت طلا و سکه امروز شنبه 6 دی1404+ جدول
X
آگهی تبلیغاتی