×
اقتصادی
شناسه خبر : 243228
تاریخ انتشار : جمعه 1404/06/14 ساعت 07:06
سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر به عنوان نقشه‌راه ترانزیتی ایران تصویب شد؛ هدف‌گذاری عبور 40 میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. اما بهره‌وری پایین شبکه ریلی و چالش‌های مدیریتی، موانع اصلی تحقق این هدف هستند.

نورنیوز - گروه اقتصادی: ایران به عنوان یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در تلاقی مسیرهای تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب، قابلیت تبدیل به هاب ترانزیت اوراسیا را دارد. با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایران می‌تواند نقش محوری در تسهیل جابه‌جایی کالاها و مسافران ایفا کند. اما این پتانسیل با موانع و چالش‌های جدی مواجه است که باید برطرف شوند.به گفته کارشناسان، تحقق این هدف استراتژیک نیازمند اصلاحات مدیریتی و تدوین یک برنامه جامع حمل‌ونقل است.

در حال حاضر، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهره‌وری پایین خطوط ریلی، مانع از بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها شده است. در همین راستا، حضور ایران در همایش و جشنواره‌های بین‌المللی ترانزیتی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کردخ. اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر خواهد بود که پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق داخلی وجود داشته باشد.

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، بر این باور است که شرکت در اجلاس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بدون داشتن یک برنامه جامع، به توافق‌های پراکنده و بی‌ثمر منجر خواهد شد. وی عنوان کرد که به عنوان نمونه، تفاهم‌نامه اخیر ایران با ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد نقشه‌راه و تعرفه گمرکی واحد، اگرچه یک گام مثبت است، اما فقدان یک نقشه راه مشخص است و مانع از استفاده بهینه از این فرصت‌ها می‌شود.

یکی از چالش‌های کلیدی ترانزیت ایران، بهره‌وری پایین خطوط ریلی است. فعالان اقتصادی به شدت از سرعت پایین حرکت قطارها (سرعت بازرگانی که شامل سیر و تخلیه‌وبارگیری در مبدا و مقصد می‌شود) گلایه دارند و آن را به «حرکت شتر» تشبیه می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، انتقال بار از سرخس به بندرعباس ممکن است بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد، در حالی که این زمان برای کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ روز است. این وضعیت، جذابیت مسیر ایران را برای بازرگانان به شدت کاهش می‌دهد.همچنین، تعدد دستگاه‌های دخیل در فرآیند ترانزیت، روند عبور کالا از مرزها را به پروسه‌ای پرهزینه و زمان‌بر تبدیل کرده است.

در حالی که سیر فیزیکی بار تنها چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فرایندهای گمرکی و اداری می‌تواند بین هفت تا ۲۰ روز به طول بینجامد. این اتلاف زمان و هزینه، رقابت‌پذیری مسیر ایران را در برابر کریدورهای رقیب کاهش می‌دهد.به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی مسعود پل‌مه، در ایام جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی زمان ترخیص کالا در بنادر کشور از ۳۰ روز متداول به حدود ۱۰ روز رسید و این نشان می‌دهد که با اصلاحاتی می‌توان چابکی را به مبادی ورودی و خروجی کشور بازگرداند.

با توجه به موقعیت راهبردی ایران و تقاطع مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب، سند ملی گذر به عنوان نقشه راه ایران برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه به تصویب رسیده است. این سند به دنبال افزایش بهره‌وری و سهم ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و هدف‌گذاری حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را در نظر دارد.

در مجموع، اگرچه ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ترانزیت دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت‌ها به مزیت‌های بالفعل، نیاز به اصلاحات مدیریتی، تسهیل فرآیندهای مرزی و افزایش بهره‌وری خطوط ریلی است. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن بهره‌مند گردد.
 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نورنما | برگزاری آیین جشن مهرگان در کرمان
کاخ سفید: مذاکرات فنی درباره غزه بسیار حساس است
فرانسه از پیشرفت در توافق تبادل زندانیان با ایران خبر داد
تماس تلفنی پوتین و نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران
حماس: شهادت‌های فعالان صمود سند جدیدی از وحشیگری اشغالگران است
اولین اظهارنظر گرتا تونبرگ پس از بازگشت از اسرائیل
حمله خمپاره‌ای القسام به محل تجمع نظامیان اسرائیلی در شهر غزه
آمریکا میزبان گران‎‌ترین جام‌جهانی تاریخ
عکس های منتخب ایران، دوشنبه 14 مهر 1404
لوپن خواستار انحلال پارلمان فرانسه شد
3 حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان
بیرانوند رکورد ایران را شکست
بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا درباره ایران
قالیباف: نبرد جهان اسلام با رژیم صهیونی ایدئولوژیکی است
پزشکیان: از کمک بخش خصوصی برای اصلاحات اقتصادی حمایت می‌کنیم
فرزین: عرضه ارز با نرخ توافقی افزایش می یابد
گفت‌وگوهای غیرمستقیم حماس و رژیم اسرائیل در مصر آغاز شد
دیدار سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی با عراقچی
نبی : تیم ملی با خیال راحت در جام جهانی شرکت می‌کند
کالاس: اروپا می‌خواهد بخشی از دولت انتقالی در غزه باشد
کشت خشخاش طبق قانون مطلقاً ممنوع است
عراقچی: پیگیر صدور روادید نمایندگان ایران برای قرعه‌کشی جام جهانی هستیم
وقوع زلزله 5 ریشتری در قرقیزستان و روسیه
لغو پروازهای هواپیمایی ایتالیا به تل‌آویو تا ابتدای 2026
پزشکیان: اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد
ایران به رأی دادگاه انگلیس در پرونده کرسنت اعتراض کرد
واکنش عراقچی به پول پاشی رژیم صهیونیستی در فضای مجازی
محل بازی سپاهان و آخال مشخص شد
افشاگری بزرگ؛ استرالیا در زنجیره تسلیحاتی تل‌آویو
پیام پزشکیان به کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی
ریچارد نفیو: مکانیسم ماشه روی کاغذ است/چین و روسیه اسنپ بک را بی اثر میکنند
سریال «خانه عروسک‌ها» با 22 گوینده دوبله شد
بارش و دمای کشور تا پایان آبان چگونه خواهد بود؟
ابقای شهردار اهواز
ساختمان شرکت نفت ایران در لندن مصادره شد
چین: همکاری با ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی مشروع است
پرونده دختر گمشده در شیراز منجر به صدور قرار نهایی شد
عارف: استفاده از فناوری‌های نوین برای حل ناترازی‌ها ضرورت دارد
«مارین لوپن» انحلال مجلس ملی فرانسه را خواستار شد
مادران دارای 3 فرزند، با 20 سال سابقه بازنشست می‌شوند
پیش‌ثبت‌نام حج تمتع 1405 از هفته دیگر آغاز می‌شود
برندگان نوبل پزشکی 2025 معرفی شدند + جزییات
یک تبعه فرانسوی-آلمانی از اتهام جاسوسی در جنگ 12 روزه، تبرئه شد
هیات منصفه دادگاه مطبوعات بار دیگر «مصطفی کواکبیان» را مجرم شناخت
کالاس بار دیگر بر تداوم دیپلماسی هسته‌ای با ایران تاکید کرد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد
کشف ذخایر جدید گاز و نفت در کشور
فعال محیط زیست سوئدی توسط صهیونیست ها شکنجه شد
قیمت دلار امروز دوشنبه 14 مهر 1404
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(94) « بیستون»
X
آگهی تبلیغاتی