×
اقتصادی
شناسه خبر : 243228
تاریخ انتشار : جمعه 1404/06/14 ساعت 07:06
سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر به عنوان نقشه‌راه ترانزیتی ایران تصویب شد؛ هدف‌گذاری عبور 40 میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. اما بهره‌وری پایین شبکه ریلی و چالش‌های مدیریتی، موانع اصلی تحقق این هدف هستند.

نورنیوز - گروه اقتصادی: ایران به عنوان یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در تلاقی مسیرهای تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب، قابلیت تبدیل به هاب ترانزیت اوراسیا را دارد. با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایران می‌تواند نقش محوری در تسهیل جابه‌جایی کالاها و مسافران ایفا کند. اما این پتانسیل با موانع و چالش‌های جدی مواجه است که باید برطرف شوند.به گفته کارشناسان، تحقق این هدف استراتژیک نیازمند اصلاحات مدیریتی و تدوین یک برنامه جامع حمل‌ونقل است.

در حال حاضر، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهره‌وری پایین خطوط ریلی، مانع از بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها شده است. در همین راستا، حضور ایران در همایش و جشنواره‌های بین‌المللی ترانزیتی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کردخ. اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر خواهد بود که پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق داخلی وجود داشته باشد.

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، بر این باور است که شرکت در اجلاس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بدون داشتن یک برنامه جامع، به توافق‌های پراکنده و بی‌ثمر منجر خواهد شد. وی عنوان کرد که به عنوان نمونه، تفاهم‌نامه اخیر ایران با ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد نقشه‌راه و تعرفه گمرکی واحد، اگرچه یک گام مثبت است، اما فقدان یک نقشه راه مشخص است و مانع از استفاده بهینه از این فرصت‌ها می‌شود.

یکی از چالش‌های کلیدی ترانزیت ایران، بهره‌وری پایین خطوط ریلی است. فعالان اقتصادی به شدت از سرعت پایین حرکت قطارها (سرعت بازرگانی که شامل سیر و تخلیه‌وبارگیری در مبدا و مقصد می‌شود) گلایه دارند و آن را به «حرکت شتر» تشبیه می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، انتقال بار از سرخس به بندرعباس ممکن است بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد، در حالی که این زمان برای کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ روز است. این وضعیت، جذابیت مسیر ایران را برای بازرگانان به شدت کاهش می‌دهد.همچنین، تعدد دستگاه‌های دخیل در فرآیند ترانزیت، روند عبور کالا از مرزها را به پروسه‌ای پرهزینه و زمان‌بر تبدیل کرده است.

در حالی که سیر فیزیکی بار تنها چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فرایندهای گمرکی و اداری می‌تواند بین هفت تا ۲۰ روز به طول بینجامد. این اتلاف زمان و هزینه، رقابت‌پذیری مسیر ایران را در برابر کریدورهای رقیب کاهش می‌دهد.به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی مسعود پل‌مه، در ایام جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی زمان ترخیص کالا در بنادر کشور از ۳۰ روز متداول به حدود ۱۰ روز رسید و این نشان می‌دهد که با اصلاحاتی می‌توان چابکی را به مبادی ورودی و خروجی کشور بازگرداند.

با توجه به موقعیت راهبردی ایران و تقاطع مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب، سند ملی گذر به عنوان نقشه راه ایران برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه به تصویب رسیده است. این سند به دنبال افزایش بهره‌وری و سهم ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و هدف‌گذاری حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را در نظر دارد.

در مجموع، اگرچه ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ترانزیت دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت‌ها به مزیت‌های بالفعل، نیاز به اصلاحات مدیریتی، تسهیل فرآیندهای مرزی و افزایش بهره‌وری خطوط ریلی است. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن بهره‌مند گردد.
 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
گفتگوی پزشکیان با مکرون/ آمریکا و اروپا با اثبات صداقت اعتماد ایران را جلب کنند
توصیه دادگستری تهران به شهروندان برای سرقت نشدن خودرو
اعلام جرم دادستانی تهران علیه مهدی.م
رئیس‌ جمهور فردا به استان کردستان سفر می‌کند
نورنما | سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها
مسدودسازی جاده چالوس برای تخلیه بار ترافیکی جنوب به شمال
زلزله خنج فارس را لرزاند
معاملات بدون پشتوانه طلای فیزیکی ممنوع شد
مرزهای قرقیزستان با ازبکستان و تاجیکستان به زودی برداشته می‌شوند
رکوردشکنی ستاره پرتغالی سیتی در لیگ قهرمانان
سانحه رانندگی در جنوب یمن با 34 کشته
تاکید پزشکیان بر ضرورت تداوم مسیر پیشرفت علمی
تسلیت عارف در پی درگذشت صابر کاظمی
ستاره جوان والیبال ایران درگذشت /زمان تشییع پیکر صابر کاظمی مشخص شد
بازداشت 3 نفر از کارکنان شهرداری دورود و یک عضو شورای شهر
آلودگی هوای تهران تا چهار روز آینده
قالیباف وارد اسلام آباد شد
هشدار دبیر ستاد ملی جمعیت نسبت به عادی‌سازی سقط جنین
آحارونوت: پیروزی ممدانی زنگ خطری برای اسرائیل است
تصادف در محور سنقر–بیستون؛ دو کشته و پنج مصدوم+فیلم
ادامه تجاوزهای رژیم اسرائیل به خاک لبنان
یک کشته و چهار زخمی در تصادف خودرو دانش‌آموزان در دزفول
اعلام اسامی داوران هفته دهم لیگ برتر
برلین فعالیت انجمن مسلمانان آلمان را ممنوع کرد
گفت‌وگوی سید عباس عراقچی با وزیر خارجه چین
پیکر 15 اسیر تحویل فلسطینی‌ها در غزه شد
وزیر خارجه فرانسه: آزادی اتباع فرانسوی در ایران ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد
هند و رژیم صهیونیستی تفاهم‌نامه همکاری نظامی امضا کردند
یارانه تا پایان سال، منظم پرداخت می‌شود+ فیلم
قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه 14 آبان 1404 + جدول
سازمان حمایت: قیمت بلیت هواپیما را به قبل بازگردانید
مکرون با فرانسویان آزادشده در ایران گفت‌وگو کرد
چرا فراموشی نام‌ها امری طبیعی است؟
پیروزی زهران ممدانی، نگرانی‌های اسرائیل را در نیویورک به اوج رساند
گروسی: بازرسان به سایت‌های بمباران‌شده ایران دسترسی نداشته‌اند
توقیف 156 خودرو لوکس قاچاق در سه انبار
قیمت دلار و سایر ارزها امروز 14 آبان 1404
انرژی پاک؛ نجات زمین یا نبرد تازه؟
افت 21 هزار واحدی شاخص بورس
قالیباف عازم پاکستان شد/ تأکید بر ارتقای روابط دو کشور
تغییرات دقیقه نودی در شهرداری تهران
ترامپ: باورکردنی نیست نیویورک دست یک کمونیست افتاده است! + ویدئو
عراقچی: مذاکره احتمالی با آمریکا فقط درباره پرونده هسته‌ای است+ فیلم
30 کشته و زخمی در آتش‌سوزی مهیب شمال بوسنی
واکنش شاکی پرونده پژمان جمشیدی به انتشار عکس‌های خصوصی/تا آخر از حقّ خودم دفاع می‌کنم
طبقه‌بندی 6 گانه بانک‌ها به چه صورتی خواهد بود؟
آغاز تولید انبوه سامانه موشکی اورشنیک در روسیه
81 کشته در طوفان مرگبار و سیلاب فیلیپین و اندونزی
ایران به دنبال دوازدهمین تاج آسیایی/ حریفان فوتسال ایران مشخص شدند
آمریکا خواستار لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه «جولانی» شد
X
آگهی تبلیغاتی