×
اقتصادی
شناسه خبر : 243228
تاریخ انتشار : جمعه 1404/06/14 ساعت 07:06

سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر به عنوان نقشه‌راه ترانزیتی ایران تصویب شد؛ هدف‌گذاری عبور 40 میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. اما بهره‌وری پایین شبکه ریلی و چالش‌های مدیریتی، موانع اصلی تحقق این هدف هستند.

نورنیوز - گروه اقتصادی: ایران به عنوان یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در تلاقی مسیرهای تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب، قابلیت تبدیل به هاب ترانزیت اوراسیا را دارد. با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایران می‌تواند نقش محوری در تسهیل جابه‌جایی کالاها و مسافران ایفا کند. اما این پتانسیل با موانع و چالش‌های جدی مواجه است که باید برطرف شوند.به گفته کارشناسان، تحقق این هدف استراتژیک نیازمند اصلاحات مدیریتی و تدوین یک برنامه جامع حمل‌ونقل است.

در حال حاضر، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهره‌وری پایین خطوط ریلی، مانع از بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها شده است. در همین راستا، حضور ایران در همایش و جشنواره‌های بین‌المللی ترانزیتی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کردخ. اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر خواهد بود که پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق داخلی وجود داشته باشد.

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، بر این باور است که شرکت در اجلاس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بدون داشتن یک برنامه جامع، به توافق‌های پراکنده و بی‌ثمر منجر خواهد شد. وی عنوان کرد که به عنوان نمونه، تفاهم‌نامه اخیر ایران با ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد نقشه‌راه و تعرفه گمرکی واحد، اگرچه یک گام مثبت است، اما فقدان یک نقشه راه مشخص است و مانع از استفاده بهینه از این فرصت‌ها می‌شود.

یکی از چالش‌های کلیدی ترانزیت ایران، بهره‌وری پایین خطوط ریلی است. فعالان اقتصادی به شدت از سرعت پایین حرکت قطارها (سرعت بازرگانی که شامل سیر و تخلیه‌وبارگیری در مبدا و مقصد می‌شود) گلایه دارند و آن را به «حرکت شتر» تشبیه می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، انتقال بار از سرخس به بندرعباس ممکن است بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد، در حالی که این زمان برای کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ روز است. این وضعیت، جذابیت مسیر ایران را برای بازرگانان به شدت کاهش می‌دهد.همچنین، تعدد دستگاه‌های دخیل در فرآیند ترانزیت، روند عبور کالا از مرزها را به پروسه‌ای پرهزینه و زمان‌بر تبدیل کرده است.

در حالی که سیر فیزیکی بار تنها چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فرایندهای گمرکی و اداری می‌تواند بین هفت تا ۲۰ روز به طول بینجامد. این اتلاف زمان و هزینه، رقابت‌پذیری مسیر ایران را در برابر کریدورهای رقیب کاهش می‌دهد.به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی مسعود پل‌مه، در ایام جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی زمان ترخیص کالا در بنادر کشور از ۳۰ روز متداول به حدود ۱۰ روز رسید و این نشان می‌دهد که با اصلاحاتی می‌توان چابکی را به مبادی ورودی و خروجی کشور بازگرداند.

با توجه به موقعیت راهبردی ایران و تقاطع مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب، سند ملی گذر به عنوان نقشه راه ایران برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه به تصویب رسیده است. این سند به دنبال افزایش بهره‌وری و سهم ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و هدف‌گذاری حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را در نظر دارد.

در مجموع، اگرچه ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ترانزیت دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت‌ها به مزیت‌های بالفعل، نیاز به اصلاحات مدیریتی، تسهیل فرآیندهای مرزی و افزایش بهره‌وری خطوط ریلی است. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن بهره‌مند گردد.
 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
نورنما | دعوایی که موجب بستن اتوبان شد
نشان نقره هیکاری ژاپن به نوجوان ایرانی رسید
تغییرات مهم در صدور دسته‌چک؛ محدودیت‌های جدید از امروز اجرایی شد
تیراندازی در قدس اشغالی/16 نفر زخمی و 4 نفر کشته شدند
قیمت خودرو امروز دوشنبه 17 شهریورماه 1404 + جدول
به صدا درآمدن زنگ‌های خطر در بازار کار ایران
اعتراض دادگاه اسرائیل به سیاست گرسنه نگه داشتن زندانیان فلسطینی
علت و پیامدهای غافلگیری در جنگ 12 روزه چه بود؟
قیمت جهانی نفت امروز 17 شهریور / رشد دوباره نفت در بازار جهانی
ایستادگی در برابر فشارها و ضرورت تداوم پیشرفت ملی
ارسال قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو به سازمان حمایت
پرسپولیس بدون چند مهره کلیدی به مصاف فولاد می رود
ترامپ اعلام کرد؛ واشنگتن آماده اعمال مرحله دوم تحریم ‌ها علیه روسیه
250 هزار نفر از مجازین کنکور 1404 انتخاب رشته کردند
چک 500 هزار ریالی جدید ایران رسماً وارد بازار شد
مسکو در قلب کی‌یف وحشت آفرید
تقویت خط حمله تیم فوتبال المپیاکوس با ورود طارمی
صعود ایران در میراث ناملموس جهانی با ثبت 26 اثر/ ایران در رده چهارم ایستاد
دستگیری جوان 26 ساله/ مردی که برای کشتن انسان‌ها قیمت گذاشته بود
سند راهبردی 25 ساله با چین، نیازمند مراقبت دائمی در حین اجرا است+فیلم
توافق بر سر نصب 5000 دوربین ثبت تخلف در سراسر کشور
یارانه نقدی در آستانه اصلاح؛ وزیر رفاه جزئیات اعتراض‌ها را اعلام کرد
ITC مهاجم سرشناس صادر شد؛ رونمایی بزرگ استقلال تا آخر هفته
آلودگی هوا در تهران؛ تنفس برای گروه‌های حساس خطرناک شد
اعتصاب کارکنان، مترو لندن فلج شد
بالاترین نرخ سوددهی طلای جهانی رقم خورد
5 سد خشک شد/وضعیت نامطلوب سدها ادامه دارد
پزشکیان: ما با هیچ کشور اسلامی دشمنی نداریم/به وحدت امت اسلامی پای‌بندیم
تصمیم تازه اوپک‌پلاس؛ افزایش تولید نفت از اکتبر آغاز می‌شود
پزشکیان: مرزهای جغرافیایی هرگز توان جدایی دو ملت برادر ایران و عراق را ندارد
قالیباف: اجرای قانون شفافیت را پیگیری می‌کنیم
مادورو دستور استقرار 25 هزار نیرو را صادر کرد
تقابل دوباره ایران و ازبکستان در فینال کافا
حماس: آماده مذاکره فوری هستیم، به شرط تأمین منافع ملت فلسطین
هشدار ملی در بریتانیا؛ آژیر خطر تلفن‌های همراه همزمان به صدا درآمد
دوفوریتی | یک اقرار رسمی برای مصرف بالای الکل در ایران
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد؛ سربازان محیطبان می‌شوند
قدرت‌نمایی اسپانیا و بلژیک با برتری پرگل مقابل رقبای خود
امروز پیش فروش سکه در مرکز مبادله برگزار می‌شود
فردا؛ آخرین مهلت انتخاب رشته کنکوری‌ها/اعلام نتایج نهایی در نیمه مهر
صهیونیست‌ها اعتراف کردند؛ ضربه سخت یمنی‌ها به اسرائیل با حمله به فرودگاه رامون
برنامه مسابقات ورزشی امروز دوشنبه 17 شهریور
شب ناآرام استانبول در میان تظاهرات ضد دولتی
وضعیت آب و هوا امروز دوشنبه 17 شهریور1404 + وضعیت استان‌ها
مصرف بی رویه داروهای «کورتون» در ایران
رسوایی یک مقام سابق تل‌آویو در آلمان
80 درصد کاربران از VPN استفاده می‌کنند
کشور در خطر سالخوردگی جمعیت قرار دارد
آیا اوتیسم با مصرف استامینوفن مرتبط است؟
کدام اشغال؟ کدام صلح؟
X
آگهی تبلیغاتی