×
اقتصادی
شناسه خبر : 243228
تاریخ انتشار : جمعه 1404/06/14 ساعت 07:06
سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر به عنوان نقشه‌راه ترانزیتی ایران تصویب شد؛ هدف‌گذاری عبور 40 میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. اما بهره‌وری پایین شبکه ریلی و چالش‌های مدیریتی، موانع اصلی تحقق این هدف هستند.

نورنیوز - گروه اقتصادی: ایران به عنوان یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در تلاقی مسیرهای تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب، قابلیت تبدیل به هاب ترانزیت اوراسیا را دارد. با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایران می‌تواند نقش محوری در تسهیل جابه‌جایی کالاها و مسافران ایفا کند. اما این پتانسیل با موانع و چالش‌های جدی مواجه است که باید برطرف شوند.به گفته کارشناسان، تحقق این هدف استراتژیک نیازمند اصلاحات مدیریتی و تدوین یک برنامه جامع حمل‌ونقل است.

در حال حاضر، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهره‌وری پایین خطوط ریلی، مانع از بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها شده است. در همین راستا، حضور ایران در همایش و جشنواره‌های بین‌المللی ترانزیتی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کردخ. اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر خواهد بود که پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق داخلی وجود داشته باشد.

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، بر این باور است که شرکت در اجلاس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بدون داشتن یک برنامه جامع، به توافق‌های پراکنده و بی‌ثمر منجر خواهد شد. وی عنوان کرد که به عنوان نمونه، تفاهم‌نامه اخیر ایران با ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد نقشه‌راه و تعرفه گمرکی واحد، اگرچه یک گام مثبت است، اما فقدان یک نقشه راه مشخص است و مانع از استفاده بهینه از این فرصت‌ها می‌شود.

یکی از چالش‌های کلیدی ترانزیت ایران، بهره‌وری پایین خطوط ریلی است. فعالان اقتصادی به شدت از سرعت پایین حرکت قطارها (سرعت بازرگانی که شامل سیر و تخلیه‌وبارگیری در مبدا و مقصد می‌شود) گلایه دارند و آن را به «حرکت شتر» تشبیه می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، انتقال بار از سرخس به بندرعباس ممکن است بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد، در حالی که این زمان برای کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ روز است. این وضعیت، جذابیت مسیر ایران را برای بازرگانان به شدت کاهش می‌دهد.همچنین، تعدد دستگاه‌های دخیل در فرآیند ترانزیت، روند عبور کالا از مرزها را به پروسه‌ای پرهزینه و زمان‌بر تبدیل کرده است.

در حالی که سیر فیزیکی بار تنها چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فرایندهای گمرکی و اداری می‌تواند بین هفت تا ۲۰ روز به طول بینجامد. این اتلاف زمان و هزینه، رقابت‌پذیری مسیر ایران را در برابر کریدورهای رقیب کاهش می‌دهد.به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی مسعود پل‌مه، در ایام جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی زمان ترخیص کالا در بنادر کشور از ۳۰ روز متداول به حدود ۱۰ روز رسید و این نشان می‌دهد که با اصلاحاتی می‌توان چابکی را به مبادی ورودی و خروجی کشور بازگرداند.

با توجه به موقعیت راهبردی ایران و تقاطع مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب، سند ملی گذر به عنوان نقشه راه ایران برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه به تصویب رسیده است. این سند به دنبال افزایش بهره‌وری و سهم ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و هدف‌گذاری حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را در نظر دارد.

در مجموع، اگرچه ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ترانزیت دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت‌ها به مزیت‌های بالفعل، نیاز به اصلاحات مدیریتی، تسهیل فرآیندهای مرزی و افزایش بهره‌وری خطوط ریلی است. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن بهره‌مند گردد.
 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
طبقه‌بندی 6 گانه بانک‌ها به چه صورتی خواهد بود؟
آغاز تولید انبوه سامانه موشکی اورشنیک در روسیه
81 کشته در طوفان مرگبار و سیلاب فیلیپین و اندونزی
ایران به دنبال دوازدهمین تاج آسیایی/ حریفان فوتسال ایران مشخص شدند
آمریکا خواستار لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه «جولانی» شد
نبرد حساس در اَمان؛ استقلال برای بازگشت به مسیر پیروزی می‌جنگد
دستور فوری عارف به وزیر آموزش و پرورش درباره حادثه سرویس مدارس
زمان و جزییات پیش فروش 3 محصول شرکت خوردوسازی سایپا اعلام شد
ذخایر سدهای کشور به سطح بحرانی رسید
کنفدراسیون فوتبال آسیا استقلال و تراکتور را نقره داغ کرد
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز چهارشنبه 14 آبان1404+ جدول
تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی به بیش از 6ماه رسید + فیلم
آغاز ثبت‌نام مرحله جدید وام بازنشستگان تأمین اجتماعی + نحوه ثبت نام
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران ( 120) «بندر مقام»
رأی نیویورک، آغاز فروپاشی ترامپیسم و زوال نظم کهنه
گروسی خواهان «بهبود جدی» همکاری ایران با آژانس شد
جزئیات نحوه محاسبه سوابق بیمه‌ای در قانون جدید تأمین اجتماعی + جدول افزایش سنوات بیمه
واکنش عجیب ترامپ به شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات
نرخ بلیت هواپیما هنوز افزایش نیافته است
13 آبان؛ فلج شدن کانون کودتا و تناقضات
چرخه بی‌پایان «نه‌»ها
جزئیات حادثه سقوط هواپیمای باری در آمریکا+ فیلم
آزمایش هسته‌ای آمریکا این جزیره‌ را تبخیر کرد! + تصاویر
تحرکات آمریکا در منطقه
وارونه‌نویسی تاریخ
تصادف مرگبار پژو 405 در بزرگراه امام علی؛ دو کشته و دو مصدوم
غیرحضوری شدن مدارس چندین شهرستان در پی آلودگی هوا
عربستان خواهان خرید 48 جنگنده اف-35 از ترامپ
نتانیاهو در اندیشه انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام
زهران ممدانی : سلسله سیاسی نیویورک را سرنگون کردیم
افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به 30 سال
اقتصادنگار | کادوی دولتی‌ها به زوج‌های جوان با دستکاری در وام ازدواج
آغاز بررسی طرح ملی هوش مصنوعی در صحن علنی مجلس
حذف پروانه ساخت؛ آزادی خلاق یا آغاز آشفتگی در سینما؟
ملی‌پوشان والیبال با بازوبند مشکی به میدان می‌روند
برنی سندرز: پیروزی زهران ممدانی نشانه قدرت مردم زحمت‌کش است
صداوسیما شبکه عبری‌زبان تاسیس می‌کند
ترامپ دو ایالت ویرجینیا و نیوجرسی را از دست داد
صابر کاظمی ستاره جوان والیبال ایران درگذشت
برنامه مسابقات ورزشی امروز چهارشنبه 14 آبان1404 + ساعت بازی استقلال
زهران ممدانی شهردار نیویورک شد
وضعیت آب و هوا امروز چهارشنبه 14 آبان 1404 + وضعیت استان‌ها
فرودگاه مهرآباد حجم اینترنت رایگان خود را پنج برابر کرد
تشخیص سن واقعی کاربران فضای مجازی با هوش مصنوعی
رصد مغز از طریق یک دانه نمک!
کشف راهی برای درمان شایع‌ترین عامل نابینایی سالمندان
ساخت دستگاه ضربان‌ساز قلب در ابعاد نانویی
چهار راهکار ساده برای جلوگیری از ریزش مو
آزادی مشروط دو تبعه فرانسوی
مقاومت جسد یک اسیر صهیونیست را تحویل داد
X
آگهی تبلیغاتی