×
اقتصادی
شناسه خبر : 243228
تاریخ انتشار : جمعه 1404/06/14 ساعت 07:06
سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر؛ نقشه‌راه تبدیل ایران به هاب اوراسیا

سند ملی گذر به عنوان نقشه‌راه ترانزیتی ایران تصویب شد؛ هدف‌گذاری عبور 40 میلیون تن کالا تا پایان برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته است. اما بهره‌وری پایین شبکه ریلی و چالش‌های مدیریتی، موانع اصلی تحقق این هدف هستند.

نورنیوز - گروه اقتصادی: ایران به عنوان یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیکی ممتاز در تلاقی مسیرهای تجاری شرق و غرب و شمال و جنوب، قابلیت تبدیل به هاب ترانزیت اوراسیا را دارد. با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، ایران می‌تواند نقش محوری در تسهیل جابه‌جایی کالاها و مسافران ایفا کند. اما این پتانسیل با موانع و چالش‌های جدی مواجه است که باید برطرف شوند.به گفته کارشناسان، تحقق این هدف استراتژیک نیازمند اصلاحات مدیریتی و تدوین یک برنامه جامع حمل‌ونقل است.

در حال حاضر، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و بهره‌وری پایین خطوط ریلی، مانع از بهره‌مندی کامل از این ظرفیت‌ها شده است. در همین راستا، حضور ایران در همایش و جشنواره‌های بین‌المللی ترانزیتی، فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کردخ. اما این تلاش‌ها زمانی مؤثر خواهد بود که پشتوانه‌ای از برنامه‌ریزی دقیق داخلی وجود داشته باشد.

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، بر این باور است که شرکت در اجلاس‌ها و رویدادهای بین‌المللی بدون داشتن یک برنامه جامع، به توافق‌های پراکنده و بی‌ثمر منجر خواهد شد. وی عنوان کرد که به عنوان نمونه، تفاهم‌نامه اخیر ایران با ازبکستان و ترکمنستان برای ایجاد نقشه‌راه و تعرفه گمرکی واحد، اگرچه یک گام مثبت است، اما فقدان یک نقشه راه مشخص است و مانع از استفاده بهینه از این فرصت‌ها می‌شود.

یکی از چالش‌های کلیدی ترانزیت ایران، بهره‌وری پایین خطوط ریلی است. فعالان اقتصادی به شدت از سرعت پایین حرکت قطارها (سرعت بازرگانی که شامل سیر و تخلیه‌وبارگیری در مبدا و مقصد می‌شود) گلایه دارند و آن را به «حرکت شتر» تشبیه می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، انتقال بار از سرخس به بندرعباس ممکن است بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول بکشد، در حالی که این زمان برای کامیون‌ها بین ۳ تا ۵ روز است. این وضعیت، جذابیت مسیر ایران را برای بازرگانان به شدت کاهش می‌دهد.همچنین، تعدد دستگاه‌های دخیل در فرآیند ترانزیت، روند عبور کالا از مرزها را به پروسه‌ای پرهزینه و زمان‌بر تبدیل کرده است.

در حالی که سیر فیزیکی بار تنها چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فرایندهای گمرکی و اداری می‌تواند بین هفت تا ۲۰ روز به طول بینجامد. این اتلاف زمان و هزینه، رقابت‌پذیری مسیر ایران را در برابر کریدورهای رقیب کاهش می‌دهد.به گفته دبیرکل انجمن کشتیرانی مسعود پل‌مه، در ایام جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی زمان ترخیص کالا در بنادر کشور از ۳۰ روز متداول به حدود ۱۰ روز رسید و این نشان می‌دهد که با اصلاحاتی می‌توان چابکی را به مبادی ورودی و خروجی کشور بازگرداند.

با توجه به موقعیت راهبردی ایران و تقاطع مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب، سند ملی گذر به عنوان نقشه راه ایران برای افزایش سهم ترانزیت در منطقه به تصویب رسیده است. این سند به دنبال افزایش بهره‌وری و سهم ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و هدف‌گذاری حداقل چهل میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله (تا پایان برنامه هفتم توسعه) را در نظر دارد.

در مجموع، اگرچه ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ترانزیت دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت‌ها به مزیت‌های بالفعل، نیاز به اصلاحات مدیریتی، تسهیل فرآیندهای مرزی و افزایش بهره‌وری خطوط ریلی است. تنها در این صورت است که ایران می‌تواند به هاب ترانزیتی اوراسیا تبدیل شود و از مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن بهره‌مند گردد.
 


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
پلیس آمریکا زن خویشاوند سخنگوی کاخ سفید را دستگیر کرد
شکنجه سیستماتیک اسرای فلسطینی تشدید شده است
سودان: جنگ بر ما تحمیل شد، اما صلح را خود می‌سازیم!
جنگ ترکیبی در سایه افشای مکالمات / روسیه واکنش نشان داد
تمجید امارات از ترامپ ؛ تروریستی خواندن اخوان المسلمین گامی شجاعانه است !
عراقچی: ایران آماده مذاکره است، اما آمریکا اراده ندارد!
نورنما | کشور در مرز خفگی
سردار نائینی: مراکز حساس اسرائیل را دقیق هدف قرار دادیم
استقلال 1 _ الوصل 1 + خلاصه بازی
تغییرات مالیاتی جدید؛ رسیدهای بالای 10 میلیون تومان دیگر معتبر نیستند!
ایران به هیئت‌مدیره آنکتاد پیوست / فرصتی برای تأثیرگذاری در تجارت جهانی!
جریمه سنگین استقلال به خاطر تأخیر اتوبوس !
فدراسیون ژیمناستیک در بحران/ جلسه فوق‌العاده برای تعیین سرپرست جدید
فسادی پیچیده در شهرداری دورود / بازداشت‌ها در پی پرونده‌های مالی!
حریق در کمین جنگل‌های ارسباران / اعزام 21 تیم و یک بالگرد
آتشسوزی یادگار امام به خودروها و منازل سرایت کرد / مصدومیت یک آتش‌نشان
بدشانسی استقلال در آستانه دربی!
تهران شنبه و یکشنبه هم تعطیل می‌شود ؟
نورنما | طبیعت جذاب دنیا
رمزگشایی از ماجرای هراس‌فروشی تل‌آویو در آسمان عراق
روسیه: هیچ امتیازی در بحران اوکراین نخواهیم داد!
واکنش دفتر پزشکیان به بحث‌‌ اینترنت سفید
سخنان عجیب اردوغان : ترکیه وارث ابن سینا و لقمان حکیم است!
کودتای نظامی در گینه بیسائو / دستگیری رئیس جمهور و به قدرت رسیدن ارتش
اسرائیل دروغ می‌گوید؛ ایران و محور مقاومت شکست نخورده‌اند
مهار آتش در شاهرود / جنگل ابر در امان ماند!
ابراز امیدواری لاریجانی برای رفع موانع انتقال گاز به پاکستان
طلا به اوج رسید؛ سکه تمام به 119 میلیون تومان
دادگاه فرانسه درخواست تجدید نظر سارکوزی را رد کرد
واکنش طالبان به پاکستان: تجاوز را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم
تصویب محدودیت سنی برای شبکه‌های اجتماعی
انجام اولین پرواز مستقیم «کیش – دوشنبه» از فردا
آغاز جشنواره جهانی فیلم فجر با اکران«زیر درختان زیتون»
رئیس‌جمهور سابق برزیل به 27 سال زندان محکوم شد
حساب‌های کاربری سربازان زیر ذره بین ارتش اسرائیل
پروازهای لوفت‌هانزا به ایران از 26 دی‌ماه برقرار می‌شود
انفجار انبار مهمات در ادلب سوریه
دولت برای اصلاحات احتمالی در مصوبه بنزین به نفع مردم آمادگی دارد
کاتس: امنیت کشورش تضمین نشود، «هیچ آرامشی» در لبنان وجود نخواهد داشت
شیخ نعیم قاسم: دور باطل تجاور آمریکایی-اسرائیلی به پایان خواهد رسید
نتانیاهو از حضور مکرر در دادگاه شکایت کرد!
لاریجانی: حاضریم یک «کارت سفید» به پاکستانی‌ها بدهیم
آلودگی هوا تا اواسط هفته آینده در تهران می ماند
سهمیه بندی سوخت صنایع و معادن براساس فرمول جدید
فرانسه و غرب در چهارراه انتخاب حقیقت و توهم
مهلت 24 ساعته سازمان بازرسی به تأمین اجتماعی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان
پیروزی پُرگل ایران مقابل پاناما در جام جهانی فوتسال بانوان
عراقچی: کشورهای غربی باید به علت تامین سلاح‌های شیمیایی پاسخگو باشند
انتخابی جام ملت‌های زیر 17 سال آسیا؛ ایران صدرنشین ماند
تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای طرح‌های مهار گازهای مشعل
X
آگهی تبلیغاتی