×
سیاسی
شناسه خبر : 241364
تاریخ انتشار : دوشنبه 1404/06/03 ساعت 17:33
دولت پزشکیان، دولت بحران است یا دولت عبور از بحران؟

نورنیوز از کارنامه دولت چهاردهم در مدیریت بحران‌ها در سال اول فعالیتش گزارش می‌دهد؛

دولت پزشکیان، دولت بحران است یا دولت عبور از بحران؟

یک سال نخست دولت پزشکیان نشان داد که ایران امروز بیش از هر زمان دیگر به «مدیریت بحران چندلایه» نیاز دارد؛ مدیریتی که از سطح واکنش اضطراری فراتر رود و به سمت پیشگیری و اصلاحات ساختاری حرکت کند. دولت چهاردهم در بیان واقعیت‌ها شجاعت داشت، در حضور میدانی فعال بود، اما در ارائه ابتکارهای راهبردی هنوز عقب است.

نورنیوز- گروه سیاسی:‌ بیش از یک سال از آغاز به کار دولت چهاردهم به ریاست دکتر مسعود پزشکیان می‌گذرد؛ سالی که بسیاری از ناظران سیاسی و اقتصادی، آن را سخت‌ترین سال در تاریخ تقریباً نیم قرنه‌ی جمهوری اسلامی ارزیابی کرده‌اند. سالی که همزمان چندین چالش و حتی بحران در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، زیست‌محیطی و سیاسی بر کشور تحمیل شد و به آزمونی تمام‌عیار برای دولت جدید بدل شد.

نقشه بحران‌ها در یک سال گذشته

این روزها دومین هفته دولتی است که کابینه وفاق برگزار می‌کند. سال گذشته هنوز دولت پزشکیان کارنامه‌ای نداشت تا محل ارزیابی و سنجش قرار گیرد. امسال اما می‌توان در پرتو اقدامات و فعالیت‌های یکساله دولت، قوت و ضعف آن را مورد بررسی قرار داد. چیزی که در این میان اهمیت فراوانی دارد این است که دولت چهاردهم در مقابله با بحران‌های چند لایه و فرساینده‌ای که طی این مدت با آنها مواجه بوده، تا چه میزان از مؤلفه‌های یک «دولت بحران» استفاده کرده، و چقدر در مهار و مدیریت این بحران‌ها موفق عمل کرده است.

برای تحلیل کارنامه دولت پزشکیان در حوزه مدیریت بحران، باید نخست تصویری از میدان بحران‌های یک سال اخیر ترسیم کرد:

 1) بحران امنیتی و ژئوپلیتیک: جنگ مستقیم ایران با اسرائیل و آمریکا، ورود به مرحله‌ای تازه از تقابل منطقه‌ای و جهانی، و تنگ‌تر شدن حلقه فشارهای بین‌المللی، کشور را در وضعیت «سطح هشدار قرمز امنیتی» قرار داد. ایران همزمان باید میان حفظ بازدارندگی و جلوگیری از گسترش جنگ تمام‌عیار تعادل برقرار می‌کرد.

 2) بحران انرژی و ناترازی ساختاری: کسری ظرفیت تولید برق، بازگشت خاموشی‌های دوره‌ای پس از چند سال، کمبود گاز در بخش‌های صنعتی و خانگی، و بحران سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان داد که انرژی به مهم‌ترین ناترازی اقتصاد ایران تبدیل شده است.

3) بحران آب و محیط زیست: کاهش ذخایر سدها به کمترین میزان چند دهه اخیر، خشکیدگی تالاب‌ها، فرونشست زمین و بروز تنش‌های اجتماعی و استانی پیرامون منابع آب، حکایت از ورود ایران به مرحله «امنیت آب شکننده» دارد.

4) بحران اقتصادی و معیشتی: تورم مزمن، کاهش ارزش پول ملی، رکود تولید، افزایش فاصله طبقاتی و فشار معیشتی بر طبقه متوسط و فرودست، جامعه را در وضعیت «فرسایش اعتماد» قرار داد.

5) بحران سیاست خارجی: روابط ایران با اروپا به نزدیکی نقطه انجماد رسید، ائتلاف‌های منطقه‌ای ایران در معرض فشار قرار گرفت و بخشی از قدرت نرم و سخت ایران در جغرافیای مقاومت تضعیف شد. جنگ کریدورها هم عاملی مضاعف در این بحران بود.

از سوی دیگر، دانش مدیریت بحران، سه سطح را برای مواجهه با بحران تعریف می‌کند: پیشگیری (Prevention)، آمادگی (Preparedness) و واکنش (Response). کارنامه دولت چهاردهم را نیز می‌توان در این چارچوب ارزیابی کرد:

اول، سطح واکنش: دولت پزشکیان ناچار بود بخش عمده انرژی خود را صرف واکنش به بحران‌های فوری کند. خاموشی‌های گسترده، حملات مستقیم دشمن، شوک‌های ارزی و کمبود آب، دولت را در موضع «مدیریت اضطراری» قرار داد. بسته‌های جبرانی معیشتی، سهمیه‌بندی انرژی و مدیریت رسانه‌ای بحران‌ها، توانست مانع از انفجارهای اجتماعی شود، اما ماهیتاً موقت و مسکن‌گونه بود.

ب، سطح آمادگی : دولت تلاش کرد با تشکیل شوراهای ویژه برای مدیریت آب و انرژی، ارتقای ارتباط با نخبگان و برگزاری جلسات مستمر با دستگاه‌های اجرایی، ظرفیت آمادگی خود را افزایش دهد. این اقدام‌ها از منظر مدیریتی قابل توجه بود، اما به دلیل کمبود منابع و محدودیت زمانی، هنوز در سطح «برنامه‌ریزی کاغذی» باقی مانده است.

 پ، سطح پیشگیری : انتظار جامعه از دولت چهاردهم، فراتر از واکنش‌های کوتاه‌مدت است؛ انتظار یک «نقشه راه ملی» برای عبور از بحران‌های ساختاری. تا این لحظه، دولت چندان نتوانسته طرحی جامع و شفاف برای اصلاحات ساختاری در حوزه‌هایی چون انرژی، آب و اقتصاد ارائه دهد. در غیاب چنین راهبردی، خطر آن است که دولت همچنان در چرخه مدیریت واکنشی گرفتار بماند.

دولت بحران یا دولت عبور از بحران؟

در ادبیات حکمرانی، مفهومی به نام دولت بحران (Crisis Government) وجود دارد؛ دولتی که مأموریت اصلی‌اش نه توسعه و اصلاحات عادی، بلکه مدیریت بحران‌های انباشته و جدید، و بازگرداندن کشور به وضعیت ثبات است. دولت چهاردهم به‌طور ناخواسته در چنین موقعیتی قرار گرفته است. این دولت توانست در سخت‌ترین سال تاریخ جمهوری اسلامی، کشور را از فروپاشی ناگهانی و ورود به چرخه بی‌ثباتی غیرقابل کنترل حفظ کند.

 این دستاورد کمی نیست. اما از سوی دیگر، هنوز نتوانسته خود را به‌عنوان «دولت عبور از بحران» معرفی کند؛ دولتی که نه فقط آتش‌نشانی کند، بلکه بنیان‌های بحران‌زا را اصلاح نماید. برخی از ویژگی‌های شاخص دولت وفاق را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

 - شفافیت نسبی در گفتار: برخلاف برخی دولت‌های گذشته که بعضاً بحران‌ها را انکار می‌کردند، دولت پزشکیان در بسیاری موارد با مردم صادقانه‌تر سخن گفت. اعتراف به عمق مشکلات و دعوت به گفت‌وگو با جامعه، یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

- جسارت در مواجهه با بحران: پزشکیان در میدان‌های امنیتی و بین‌المللی کوشید تصویر یک دولت شجاع و مقاوم را نشان دهد.

- ضعف در تولید ابتکارهای بزرگ: در عین حال نبود طرح‌های خلاقانه و بلندمدت، مهم‌ترین خلأ مدیریتی این دولت در سال نخست است.

یک سال نخست دولت پزشکیان نشان داد که ایران امروز بیش از هر زمان دیگر به «مدیریت بحران چندلایه» نیاز دارد؛ مدیریتی که از سطح واکنش اضطراری فراتر رود و به سمت پیشگیری و اصلاحات ساختاری حرکت کند. دولت چهاردهم در بیان واقعیت‌ها شجاعت داشت، در حضور میدانی فعال بود، اما در ارائه ابتکارهای راهبردی هنوز عقب است.

اینک پرسش اصلی هفته دولت امسال می‌تواند این باشد که آیا دولت چهاردهم در سال‌های پیش رو می‌تواند از «دولت بحران» به «دولت عبور از بحران» تبدیل شود؟ پاسخ این پرسش، هم به ظرفیت ابتکار و اصلاح‌پذیری دولت وابسته است و هم به میزان همراهی حاکمیت، نخبگان و جامعه.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
اعلام زمان بازی تیم ملی فوتبال ایران در تورنمنت امارات
تل‌آویو: آزادی اسرای اسرائیلی از فردا صبح آغاز می شود
ونس: اسرای اسرائیلی احتمالا به‌زودی آزاد شوند
سریال موسولینی دوبله شد / کدام شبکه این سریال را پخش می کند؟
زمین لرزه 3.1 ریشتری هرمزگان را لرزاند
ترکیب کشتی فرنگی ایران در بازی‌های کشوری اسلامی مشخص شد
چهار کشته و 20 زخمی در تیراندازی در باشگاهی در آمریکا
افزایش قیمت خودرو در ایست بازرسی سازمان حمایت
مشاورین نسل زد شورای اطلاع‌رسانی دولت به 15 نفر رسید
منابع محلی سوری: هیچ انفجاری در حلب رخ نداده است
اردوغان: چالش بزرگتری در غزه در پیش است
خط مزاحمان تلفنی اورژانس تهران مسدود می‌شود
حادثه مرگبار در متروی تبریز
پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی + جزئیات
تایید آمار کشته های سربازان پاکستانی در درگیری‌ با طالبان
زمان خاکسپاری محمد کاسبی اعلام شد
نشست شرم‌الشیخ؛ نمایش یا راه‌حل واقعی؟
تحریم‌های جدید زلنسکی علیه روسیه، چین، ترکیه و قزاقستان
اظهارات وزیر جنگ اسرائیل بر خلاف توافق آتش‌بس
شناسایی 243 خودروی رها شده در تهران در 24 ساعت گذشته + فیلم
پیش ثبت‌نام حج تمتع 1405 از امروز +فیلم
رستمی با یک کیلوگرم اختلاف به مدال نقره رسید
حمله هوایی پاکستان به تأسیسات نظامی طالبان در قندهار
واکنش آموزش و پرورش به کمبود کتب در برخی مدارس غیردولتی
دستگیری عوامل درگیری با پزشک در درمانگاه شهریار
ماجرای سرقت راکت های ملی پوش ایرانی در هند چه بود ؟
قیمت مرغ پر کشید
ایران امشب دربارۀ حضور در نشست شرم‌الشیخ تصمیم‌ می‌گیرد
دیدار فرمانده حشد الشعبی عراق با سردار رادان
همکاری مخفیانه واشنگتن- کی‌یف/ هدف: تاسیسات انرژی روسیه
نورنما | چهارصد‌و‌شصت میلیون سال پیش اینجا یک اقیانوس بوده
چالش‌ درمان رایگان کودکان زیر 7 سال برای دهک‌های کم درآمد
انصارالله یمن: در صورت پایبندی اسرائیل به آتش‌بس در غزه حملات را متوقف می‌کنیم
حاجی‌بابایی: آخرین فرصت اجرای قانون کالابرگ اواخر آبان است
تیراندازی‌های پیاپی در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا با شش کشته
مقام صهیونیست: روند آزادی اسرا از صبح دوشنبه آغاز می‌شود
سقوط بالگرد روی عابران پیاده در «کالیفرنیا»+فیلم
پزشکیان: آموزش درست به دانش‌آموزان ربطی به تحریم ندارد
مجتمع تجاری اطلس درگهان دچار حریق شد
دستگیری بیش از 300 حامی فلسطین در «روتردام» هلند
شیخ نعیم قاسم: امید به آینده روشن هرگز نباید فراموش شود
قیمت دلار و سایر ارزها امروز یکشنبه 20 مهر 1404
ناگفته‌های شمخانی از جنگ 12روزه و قدرت دریایی ایران تا هواپیمای اوکراینی و تنگه هرمز+ فیلم
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 20 مهر + جدول
معافیت سربازی در ازای سرمایه گذاری در کشور
پیام تبریک پزشکیان به وزنه‌برداران قهرمان ایران در رقابت‌های جهانی
نظام فعلی جبران خدمات پاسخگوی زحمات پرستاران نیست
حافظ به ما آموخت چگونه در میانه‌ بی‌ثباتی دهر زندگی را باور کنیم
اعلام زمان و مکان بازی‌ ایران و تانزانیا
آغاز ارسال کمک های بشردوستانه به غزه از گذرگاه رفح
X
آگهی تبلیغاتی